Täcken & tröjor (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Vad hade jag för mutant till whippet förut som inte kunde ha mindre än 35 i halsband? O_o
Aysu är iofs liten, hon kan ha whippetstorlek på täcken också :p Men, jag minns också när jag en gång skulle på promenad med en som hade whippethanar. Ägaren hade velat ha saluki, men valt whippet för att få mindre hund. Ägaren blev sedan lite snopen när hen upptäckte att skillnaden mellan whippethanarna och mina salukitikar var minimal. Visst, det var stora hanar, men så ovanligt är det inte.
 
Jag ska försöka hitta tunna täcken/tröjor att ha under täckena. Går dom där att ha under? Har du tips om bra modeller eller affärer? Med bra kvalitet? Mina är ju lite liknande dina i kroppsform, speciellt Alvin som är väldigt smal så allt är för stort runt magen om dom passar på längden.

Jag har den tröjan som @Red_Chili länkar till under Back-on-Track-täcke när det är smällkallt. Funkar superbra!

Eller jag kanske ska tillägga att det är hundarna som har tröjorna på sig - inte jag.
 
Har efter hundra år av funderingar bestämt mig för vilka tröjor hundarna ska få iaf.

Ebrah får en sån här jätteorange sak:
Hachico-home.jpg


Aysu får en sån här:
hachico-jumper-gr%C3%BCn-2.jpg


Funderar på vintertäcken också, men herregud så SVÅRT det är. När det väl är vinthundsanpassat så finns det inte något utrymme för svansen! Som om de ska gå hela promenaderna med svansen hängande nedåt. Det gör iaf inte mina damer :cautious:
 
Har efter hundra år av funderingar bestämt mig för vilka tröjor hundarna ska få iaf.

Ebrah får en sån här jätteorange sak:
Hachico-home.jpg


Aysu får en sån här:
hachico-jumper-gr%C3%BCn-2.jpg


Funderar på vintertäcken också, men herregud så SVÅRT det är. När det väl är vinthundsanpassat så finns det inte något utrymme för svansen! Som om de ska gå hela promenaderna med svansen hängande nedåt. Det gör iaf inte mina damer :cautious:

Jag har Hurtta Expedition Parka på Dunit och jag har sett i en whippetgrupp på FB att just Expedition Parka är det Hurtta-täcke som många tycker sitter bra på whippet, jämfört med övriga Hurtta-täcken som inte alls sitter lika bra. Kan ju vara värt att kolla upp i alla fall. :)
 
Jag har Hurtta Expedition Parka på Dunit och jag har sett i en whippetgrupp på FB att just Expedition Parka är det Hurtta-täcke som många tycker sitter bra på whippet, jämfört med övriga Hurtta-täcken som inte alls sitter lika bra. Kan ju vara värt att kolla upp i alla fall. :)

Kan tillägga att jag har en snood av fleece på Dunit när det är riktigt kallt och den gör att täcket sitter ännu bättre runt halsen, men täcket är även justerbart både i övre och nedre delen av halsen så det sitter faktiskt riktigt bra även när han inte har sin snood. Var lite förvånad, tänkte att med tanke på övriga Hurtta, som jag har några olika modeller på mina beauceroner, så hade jag inte räknat med att de skulle sitta så bra på en vinthund, men just Expedition parka verkar vara sytt i lite annorlunda form.
 
Har efter hundra år av funderingar bestämt mig för vilka tröjor hundarna ska få iaf.

Ebrah får en sån här jätteorange sak:
Hachico-home.jpg


Aysu får en sån här:
hachico-jumper-gr%C3%BCn-2.jpg


Funderar på vintertäcken också, men herregud så SVÅRT det är. När det väl är vinthundsanpassat så finns det inte något utrymme för svansen! Som om de ska gå hela promenaderna med svansen hängande nedåt. Det gör iaf inte mina damer :cautious:
Det är galet svårt när man har en hund med den kroppen, ett tag fixade jag ett kardborreband som jag satte som ett skärp runt magen på Alvin på för stor täcken, dock inte så estetiskt men i väntan på ett bättre täcke.

Men jag har hittat täcken som passar till dom flesta situationer nu men med en del ansträngning. Jag upplever vintertäcken som extra svåra. Är det samma för dig? Milou är lättare än Alvin för han är kompakt.
 
Aysu är iofs liten, hon kan ha whippetstorlek på täcken också :p Men, jag minns också när jag en gång skulle på promenad med en som hade whippethanar. Ägaren hade velat ha saluki, men valt whippet för att få mindre hund. Ägaren blev sedan lite snopen när hen upptäckte att skillnaden mellan whippethanarna och mina salukitikar var minimal. Visst, det var stora hanar, men så ovanligt är det inte.
Inte helt omöjligt, reagerade detsamma när Corinne och jag stötte på två Salukitikar här hemma, Corinne var i princip samma storlek som dom och jag har alltid trott innan att Salukis är relativt stora hundar. :p Så jag måste helt klart ha haft en mutant till Whippet-tik. :rofl:
 
Jag har Hurtta Expedition Parka på Dunit och jag har sett i en whippetgrupp på FB att just Expedition Parka är det Hurtta-täcke som många tycker sitter bra på whippet, jämfört med övriga Hurtta-täcken som inte alls sitter lika bra. Kan ju vara värt att kolla upp i alla fall. :)
Har testat den och tyvärr sitter en bedrövligt på mina :/ Någon av hurttas äldre modeller passade betydligt bättre, men ja, de säljs ju inte längre.

Det är galet svårt när man har en hund med den kroppen, ett tag fixade jag ett kardborreband som jag satte som ett skärp runt magen på Alvin på för stor täcken, dock inte så estetiskt men i väntan på ett bättre täcke.

Men jag har hittat täcken som passar till dom flesta situationer nu men med en del ansträngning. Jag upplever vintertäcken som extra svåra. Är det samma för dig? Milou är lättare än Alvin för han är kompakt.
Största problemet med vintertäcken är att de sällan är tillräckligt varma :p Har sett "vintertäcken" som mer är något vi skulle använda en vanlig höstdag...
 
Har för tillfället bestämt mig för att inte köpa några nya vintertäcken. Får försöka få ihop det med de kläder som de har nu, och försöka sy något innan nästa vinter eller hoppas på att vinthundssidorna (typ sofa) gör det möjligt att köpa fina färger av det täcke de har som ser bäst ut.
 
Har för tillfället bestämt mig för att inte köpa några nya vintertäcken. Får försöka få ihop det med de kläder som de har nu, och försöka sy något innan nästa vinter eller hoppas på att vinthundssidorna (typ sofa) gör det möjligt att köpa fina färger av det täcke de har som ser bäst ut.

Är du less på dom gamla eller är dom bortom räddning?
 
Är du less på dom gamla eller är dom bortom räddning?
Grejen är väl att jag aldrig haft några riktigt bra, utan kört på flera olika, många lager osv. Nu börjar jag ledsna på att lägenheten under vintern är fylld med hundtäcken och tänker skaffa några riktigt bra för att göra mig av med alla halvdana. Dessutom tar det kortare tid att komma ut/in om jag bara behöver något enstaka lager istället för hundra på dem :)
 
Jag har också gett upp hoppet om nya täcken, mina grabbar verkar dessutom frysa oavsett hur mycket jag klär på dom, fast mindre så klart. Och jag kan inte hitta något riktigt bra, provat täcken för mer än 10 000 kr och inget passar eller är tillräckliga, till och med i overall fryser dom och vill knappt röra sig för att dom tycker det är besvärligt. Så nu blir det dubbla täcken, kanske overall och jag hoppas skorna jag beställt hjälper.

Att det ska vara så omöjligt att få tag på ett par täcken, galet! Sitter och googlar men hittar man något som verkar bra finns det så klart inte i deras storlek någonstans.

Vet ju att jag inte har vintersäsongs hundar men vore trevligt med kläder som passar även oss.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp