täcken vad har ni för storlek?

Gullan86

Trådstartare
ja vad har ni för storlek i täcken på era hästar? skulle vara kul att se hur mycket det skiljer från häst till häst (islandshästar). :bump:
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Jag har 135 på nästan alla. Ett 125 som är i minsta laget.
Han är stor, ca 145 cm och grov på alla sätt.

Marita
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Gullan86 skrev:
ja vad har ni för storlek i täcken på era hästar? skulle vara kul att se hur mycket det skiljer från häst till häst (islandshästar). :bump:

Feti som bara är 130 har 125 och Ari som är 143 har 135 så det skiljer inte sådär jättemkt =) hur hög är din häst?
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

min häst e ju snart 4 men han kommer säkert växa mer antar jag. han är just nu ca 136-137 vad tycker du då är en passande storlek?
de e ju så svårt o avgöra när man inte vet hur mkt mer de kommer växa ju.
jaja=)
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

125 nu, kanske får du så småningom byta till en större storlek fast det lär du märka om och när det behövs. Rids inte hästen från början, behöver du heller inget täcke den klarar sig utmärkt utan.
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Jag har 135 på mina täcken och hästen är ca 145 cm hög.
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Min gamla dam som är 133 cm hög har stolek 125 på alla täcken utom 2 som är 135...
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

valacken är ca 142 cm i mkh å har 135 cm. han är ganska grov
stoet är ca 138 cm i mkh å har 125 cm. hon e "lätt" i typen...
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Jo, 135, som andra här... Men man blir ju som galen ibland av att försöka hitta persedlar som passar :mad: Grimmor, täcken, nosgrimmor "you name it"! Dålig passform ofta med många x-trahål osv... Om man nu inte går till en specialshop... Har kommit på att det oftare är billigare att gå till en läderverkstad/sadelmakare. Täcken får man ofta sy själv/sy om för att bogspännet inte skall gå ner till knäna...

Undrar när det kommer fler varianter på storlekar? :smirk: Men det är väl som med oss tjejer, vi har ett fåtal storlekar att välja mellan och killarna hur massor... ;)
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Min vallack har 125cm på täcken. Han är "mellan" i typen. Stoet har även hon 125 men hon är lite kortare och grövre.

135cm? Vad har ni för monsterhästar egentligen? ;) :D
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

115 å 125 har det varit hittils.
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Häst 1: 139 cm hög - storlek 135 på täcken.
Häst 2: 137 cm hög - storlek 125 på täcken (kort rygg!).
Båda är relativt grovt byggda, på "tvåan" är problemet ofta passformen över bogarna där det kan bli trångt.

Båda har cob på grimmor, men har olika grova huvuden faktiskt. Syns på nosgrimmorna.
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

kryptisk skrev:
Min vallack har 125cm på täcken. Han är "mellan" i typen. Stoet har även hon 125 men hon är lite kortare och grövre.

135cm? Vad har ni för monsterhästar egentligen? ;) :D
135 på alla täcken och dom var små när han var lite tjockare. Sen har han full på grimmor och träns mm!! Han är väl 140-142 cm hög. Sen är han lång som en ledbuss också ;)
 
Senast ändrad:
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Till de flesta av våra islandshästar, som alla är av rejäl typ, från 136 cm och uppåt skulle en kombination vara perfekt. 135 i fram och 125 på resten av täcket. Gubbens häst är 147cm och han behöver minst 135-täcke. Sen beror det väldigt mycket på själva täckesmodellen också, vad som passar vilken häst.

Jag har en bogbreddare, som är perfekt för just de hästarna som drar lite större fram. Tyvärr var detta bara en prototyp och tillverkas inte längre. Men hade en sån tur att en god vän öppnat hästbutik här i Skåne och kommer nu att, utöver täcken och en massa annat, att tillverka dem. Jag kommer nog köpa upp halva lagret när de kommer hem :angel: så får jag användning för alla 125-täcken jag har .:D Något som jag också letat efter länge är bra omlottäcken, där skulle ju storleksproblemet framtill försvinna och samtidigt slipper man obekväma spännen under halsen. Jag tror h*n kommer att få hem även det, så det skall bli spännande att få prova så småningom.
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

jaha nu har jag varit på Börjes o köpt mej ett 135 regntäcke och 135 fleecetäcke....*hoppas hoppas* de passar men kan man sy in dem annars eller? för de e ju iaf bättre med ett för stort täcke än ett för litet antar jag. inte kul om hästen inte kan röra sej för att de spänner över bogen. eller smiter åt därbak=P
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

135 på samtliga. Hästen är 132 cm hög, men ganska bred över bogen så 125 blir alltid för litet framtill...
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Perla är 137cm hög och normal-lätt i typen hon har 125. Fast jag skulle gärna vilja ha dem lite större framme vid bogen. Är trött på att de sitter som gjutna där :(
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Men vad har ni för jättehästar allihop :eek:
Våran lilla (133,5) kille har 125 i täcken, och de är ofta för stora i bogen och hänger för långt ner i bak. Han skulle väl egentligen ha 120 kanske, iallafall på "höjden"
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för storlek på eran mattespadd jämfört med storlek på sadeln? Går i tankarna att införskaffa en mattespadd till...
Svar
7
· Visningar
246
Senast: Anna-Bella
·
Hemmet Alla ni som har en varmvattenberedare, vad har ni för storlek på den? Hur många personer är ni i hushållet? Funkar storleken ni har bra?
2 3
Svar
42
· Visningar
1 306
Senast: Seaside
·
Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
184
Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
305
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp