täcken vad har ni för storlek?

Sv: täcken vad har ni för storlek?

Har ett 125 cm vintertäcke och resten 135 cm åt Ofsi.
Han är 133-134 cm hög och har kort rygg, efter det jag mätt så borde han ha 110 -115 i täckesstorlek! :eek:
Dessutom vill jag ha rymliga täcken som inte stramar åt så 135 är ett måste om jag ska ha täcke under exempelvis, vill också kunna "dra ihop" täcket lite under magen så han inte fryser.

Lite bilder också:
Tjockt fleecetäcke 135 cm
Regntäcke 135 cm (hänger ganska mycket baktill)
Vintertäcke 125 cm (täcker inte riktigt rumpan, men har ju dock en "svanslapp" istället)
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Hoppar in i diskussionen med en lite annorlunda fråga. Dolores_88, vad har du för sadel till din kortryggade häst? Min har också en väldigt kort rygg, så det skulle vara intressant att veta hur du har löst det med sadel :D .
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Gullan86 skrev:
ja vad har ni för storlek i täcken på era hästar? skulle vara kul att se hur mycket det skiljer från häst till häst (islandshästar). :bump:

Jag har 135 i alla täcken utom 2 som är 125 resp 115. Det minsta hade jag till min lille Silfur-Reynir som bara var 132 och dessutom hade kort rygg. Det täcket använder jag om någon unghäst behöver det. och 125-täcket passar på ett par. Men alla de andra ligger kring 140 eller mer och de flesta behöver 135 i storlek, bara om ryggen är kort kan 125 gå. Men särskilt stona tenderar att vara lite längre. Sedan har alla mina ston rejäl bringa. Endast Mökkurvalacken är smal om bringan.

Jag tycker dessutom det skiljer mycket på olika täcken. Kan direkt varna för täcken med hals, de går knappt ens att knäppa på en smal arabhals. Gjorde missen att köp ett sådant.

Anette
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Det är ju det där med sadlar ja... :crazy:
Just nu har jag en lågprissadel som är ganska kort, bara i väntan på bättre tider (pengar vill säga...). Problemet är ju det att man inte ryms i en 16", för isåfall hade det inte varit några problem att hitta en kort sadel! *Suckar* Hur gör du själv?

Kusinens valack är jättekort (e. Bjartur, som också har kort rygg) och bred, det är jämt problem med att sadlarna är för långa. Tror att hon bestämt sig för att köpa bomlöst nu, Diddidyna.
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

sambaengi skrev:
Kan direkt varna för täcken med hals, de går knappt ens att knäppa på en smal arabhals. Gjorde missen att köp ett sådant.

Anette
Jag med ;).
Ett 135-täcke, visserligen bara halvhals (som en hög krage på täcket) men det sitter perfekt med bogbreddaren.
Här ser man hur mycket som egentligen fattades på täcket.
lilatacke1.jpg

"Förklädet" ;) där fram är bogbreddaren.
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

sambaengi skrev:
Kan direkt varna för täcken med hals, de går knappt ens att knäppa på en smal arabhals. Gjorde missen att köp ett sådant.

Här har du en som nästintill drunknar i sitt täcke med hals! (135 cm tro jag det är)
{90fc4af7-ee76-436d-b295-da68bd4a695b}.jpg
:D
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Dolores_88 skrev:
Det är ju det där med sadlar ja... :crazy:
Just nu har jag en lågprissadel som är ganska kort, bara i väntan på bättre tider (pengar vill säga...). Problemet är ju det att man inte ryms i en 16", för isåfall hade det inte varit några problem att hitta en kort sadel! *Suckar* Hur gör du själv?

Kusinens valack är jättekort (e. Bjartur, som också har kort rygg) och bred, det är jämt problem med att sadlarna är för långa. Tror att hon bestämt sig för att köpa bomlöst nu, Diddidyna.

Ja du, jag rider just nu fortfarande med ridgjord och teddyvojlock. Har provat, och sålt, en Iceland Super (Börjes) som bara envisades med att åka fram på bogbladen på henne. Det kändes att hon verkligen stördes rejält av detta. Provade en annan äldre beg. sadel (Hubertus) men den var på tok för lång. Vilken lågprissadel har du just nu, om man får fråga (PMa mig gärna!)? Alla tips mottages ju tacksamt!
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Jag har strl 125 till mitt sto och strl 115 till valacken och de ligger helt ok båda. Till shettisen har jag äntligen hittat ett bra regntäcke i strl 95.
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Moniq skrev:
Jag med ;).
Ett 135-täcke, visserligen bara halvhals (som en hög krage på täcket) men det sitter perfekt med bogbreddaren.

Var har du fått tag i den bogbreddaren? Tänkte sy en själv men det blir liksom inte av...

Anette
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Dolores_88 skrev:
Här har du en som nästintill drunknar i sitt täcke med hals! (135 cm tro jag det är)
:D

Hoppsan! Men vad är det för märke på täcket??? För snitten skiljer ju rätt mycket.

Anette
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Ja du, jag rider just nu fortfarande med ridgjord och teddyvojlock. Har provat, och sålt, en Iceland Super (Börjes) som bara envisades med att åka fram på bogbladen på henne. Det kändes att hon verkligen stördes rejält av detta. Provade en annan äldre beg. sadel (Hubertus) men den var på tok för lång. Vilken lågprissadel har du just nu, om man får fråga (PMa mig gärna!)? Alla tips mottages ju tacksamt!

Ett råd i all välmening nu, för jag vet hur du har letat efter en passande sadel. TA HJÄLP av en utbildad sadel makare/utprovare, ibland bedrar snålheten visheten, och kostnaderna skenar iväg fast det inte var tänkt så. En sadel som kan ändras på flera sätt är Prestige Hippos dressage, stoppas om men även ändras i vidd. En sådan person har olika märken med för utprovning, och här är det lättare och förmodligen billigare i längden om du hittar en sadel som passar pållen. Chansen är ju ändå som sagt större, än om man provar en hit och en dit sen glömmer man vad man har gjort. ;)
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Jag kan visa dig det här, nu borde det finnas en före och en efter bild. Jag har bara före bilden, så när tillfälle ges skall du få en efterbild också. Men denna pålle har ett 125 täcke på sig, här är hon relativt ung ca 6 år. Det täcket sitter inte alls på samma sätt längre, då satt det bra men det gör det inte nu. :o Pållan ser i det närmaste ut som en inklämd lungsjuk ansjovis i täcket i dagens läge.
470Kengala_helbild_med_t_cke.jpg
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

sambaengi skrev:
Var har du fått tag i den bogbreddaren? Tänkte sy en själv men det blir liksom inte av...

Anette
Läs mitt inlägg (nr 14) högre upp.
Har också provat att sy, men det håller inte om man syr med vanlig symaskin. Då skall man ha en sån där skomakarmaskin eller liknande rejäla doningar att sy med.
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

125 pasar bra på min grova valack.
men det kan ju bero på hur täcket är sytt.
har ett exlusive täcke modell 102 med extra bogvidd.
obs ej bogveck som har en förmåga att sitta på fel ställe på täcket.
man kan även måttbeställa där för en inte alltför stor peng.
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Min pålle är ca 140 cm hög. Har täcken i 125 utom ett Horseware regntäcke det är 115. Affären rådde mig att ta ett mindre, då de är väldigt stora (täckena alltså :angel: )

OA
 
Sv: täcken vad har ni för storlek?

Jag har nästan bara täcken med hals o det sitter perfekt!! Snutt är STOR o FET o KORT med det går utmärkt?? På den mindre valacken, som förresten ser ut som Moniqs på bilden däruppe, passar allt utmärkt i 125. Snutt tar 135, köpte förut 125 men nu har han vuxit till sej ordentligt o fått muskler med träningen som varit, så det blir lite nya inköp då.

Men det med hals, det är inet sådana som ska gå hela vägen upp, utan mera "halv" hals. Som ligger på uppe på halsen och svängs av neråt under. Om det är hel hals som ni menar så tror jag inte det skulle gå på någon.
 

Liknande trådar

Hemmet Alla ni som har en varmvattenberedare, vad har ni för storlek på den? Hur många personer är ni i hushållet? Funkar storleken ni har bra?
2 3
Svar
42
· Visningar
1 252
Senast: Seaside
·
Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
126
Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
255
Senast: MiniLi
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
931
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp