Täcken vs djurplågeri

Sv: Täcken vs djurplågeri

Jag har täcket på om nätterna.
Vi har haft lite regtn och så omnätterna nu.
Så då får han gå med ett tunt andas regntäcke täcke.
SOm så klart kommer av direkt på morgonen.

Jag är egentligen lite mot täcken, för jag tycker att hästar ska behandlas som dom djur dom är skapta till.

Jag har dom även ute så fort det är tillräkligt varmt ute.
Då min häst tuggar sönder allt som finns i boxen annars, och det börjar bli väldigt mycket leksaker i boxen nu.
Sist han stod inne tugged han sönder vatten hinken :eek:
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

*kl*

Inte långt från oss går en fjording och en haflinger (ser det ut som) med täcken bägge två! :( Och igår hade vi +15 och sol...
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Vad är det för häst som fryser när det är typ 15 grader, vindstilla och sol? Kanske för att hästägaren envisas om att alltid ha hästen täckad och att den då inte har nog med underhudsfett och dålig päls. Om jag kan gå med t-shirt ute då ska inte mina hästar ha några täcken på sig. Ingen här kan väl säga att deras häst fryser om det är en strålande varm sommardag?
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

orcide skrev:
hur vet du att hästen fryser??

Ursäkta att jag lägger mig i för frågan var ju ställd till någon annan men det är inte så svårt att se om en häst verkligen fryser!

Min häst är en sån som de flesta tycker "ska" klara allting när det gäller väder :( . Han är en Kallblodstravare som normalt sett inte har täcke på vintern. Han fryser inte alls även om det är kallt men om det regnar största delen av dagen på vintern (vilket det ofta gör där jag bor) så fryser han! En häst som verkligen fryser skakar i hela kroppen så att det verkligen syns utan att man behöver ha alltför bra syn.

Jag har hittat min pålle på det viset i hagen några gånger när jag inte trodde det skulle regna. Han skakar kraftigt, är spänd i hela kroppen, kniper med rumpan och går med små, korta stapplande steg in till stallet. Jag brukar ta in honom och lägga på en fleece tills han slutar skaka. Sen går det några dagar med stela ömma muskler.

Så det är verkligen inte så svårt att se om en häst fryser. ;)
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

marina w skrev:
Vad är det för häst som fryser när det är typ 15 grader, vindstilla och sol? Kanske för att hästägaren envisas om att alltid ha hästen täckad och att den då inte har nog med underhudsfett och dålig päls. Om jag kan gå med t-shirt ute då ska inte mina hästar ha några täcken på sig. Ingen här kan väl säga att deras häst fryser om det är en strålande varm sommardag?

Ingen här har sagt att deras häst/ar fryser i plus 15 och sol?

DÄREMOT så har flera sagt, inkl undertecknad, att deras häst/ar fryser vid ihållande REGN och några plusgrader.

Så står du där i stallet klockan fem på morgonen, eller sju på morgonen eller när fan det än är och tittar på himlen och kollar vad SMHI säger. Sen ska du bestämma täcke på idag eller täcke av idag.

Och problemet nu är att iaf här har SMHI haft ruggigt fel väldigt ofta nu, och vädret är i det närmaste schizofrent. Det kan vara sol och vindstilla, och så på fem minuter börjar det blåsa och blåser upp, kommer in stora svarta moln och sen piskar regnet ner (och tre timmar senare slutar det lika fort som det kom och blir sol).

Dessutom kan det vara sol på morgonen, SMHI säger sol och man släpper ut naket. Sen sitter man på jobbet i 8 h och ser regnet piska ner utan uppehåll.

Samma sak gäller omvänt, SMHI säger regn, det är mulet och grått och/eller regnar på morgonen. Sen sitter du på jobbet och äter glass och njuter av solen som steker och termometern visar plus 20.

Så det är just nu OTROLIGT svårt att veta vad det ska bli för väder. Och efter att ha släppt ut utan täcke i fint väder, och sen har häststackaren stått i flera h i ösregn, och frusit så han hållit på och ramla omkull när man kommer hem, med muskelömhet osv som resultat, så täckar jag vid minsta tveksamhet på morgonen. Därför kan man se min valack gå omkring i ofodrat andasregntäcke i plus 20 och sol. Medan jag sitter på jobbet. Men hellre det än motsatsen.

Är jag eller någon annan hemma däremot ser du honom INTE gå i täcke vid + 15 och sol, eller plus 10 och sol.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Jag tycker personligen det är vedervärdigt med folk som täckar sina hästar i tid o otid, för sin egen bekvämlighet eller för att de förmänskligar hästen. Det finns undantag med eksem, knottallergi o liknande ÄVEN om jag på något sätt även där tycker att vad är det för liv för en häst att gå insvept som en mumie hela livet? Ska man inte inse att den hästen kanske borde få slippa bo i ett landskap eller i ett klimat som den inte klarar egentligen. Men, det är bara en parentes, inte det det handlade om i denna tråd.

En lite "kul" historia, på tal om alla fryslortar, kan jag berätta, hade för några år sedan en arab som aldrig satte vinterpäls, alltid frös på vinter och även vid regnväder mitt i sommaren. Det gick absolut inte att jobba honom utan ländtäcke och han måste gnuggas med halm på rygg o rumpa om han råkat bli blöt ute, annars gick det inte att rida honom. Jag sålde honom eftersom han stannade på ponnyhöjd, till en tjej som succesivt slutade använda täcke på hästen, helt plötsligt hade han börjat sätta en riktig björnpäls på vinter o höst och frös inte det minsta! Jag hälsade själv på honom och såg att han verkligen ändrat pälslag helt.

Där hade jag gått och inhandlat de dyraste fodren och de dyraste tillskotten, gett b-vitamin injektioner. Så blir hästen en helt annan vid miljöombyte! Jag blev positivt överraskad men man undrar ju hur det hänger i hop? Skapar vi fryslortar? Jag vet inte, bara en reflektion.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Ang skapa fryslortar så tror jag att det går att skapa en fryslort.

Samtidigt så är jag helt övertygad om att det inte går att 'härda' alt 'avvänja' alla hästar.

Min fryslortsvalack t ex, han är uppvuxen på lösdrift, utan täcken. Jag stod i samma stall som honom när han var tre år, gick då i traditionell ute dagtid - box nattetid uppstallning. Inga täcken, frös inte.

Köpte honom som fyraåring, han var inte frusen av sig.

Men det har kommit 'smygande' eller hur man ska säga, och blivit värre och värre. JAG tror, men det är bara en teori, att det i grund och botten beror på hans rygg. Han är inte helt UA i ryggen, han har närliggande tornutskott. Symptomfri sedan många år dock. Men jag tror den där frusenheten och att hans rygg tar så himla mycket stryk hänger ihop. Därför jag menar att det ÄR sjukligt att vara så frusen som han är.

Och nu tror jag det är försent iaf i hans fall att försöka vänja av täcken. Jag har ju provat, han har gått ute från hösten (jag har kallstall dessutom), fått sätta full äls. Han sätter massa tjock, luddig 'ponnypäls'. Men fryser likförbannat, och så tar ryggen stryk och så är vi där igen med täcken. Jag såg verkligen FRAM EMOT att slippa täckena när han blev T-märkt, men inte då =/

Unghästen är helt ofrusen soms agt, hon sätter vad som för ögat ser ut som rätt fjantig vinterpäls. Den är kort och ser inte så varm ut, men den är TÄT något så extremt. Valackens ludd är mest bara fluff och verkar inte isolera speciellt bra när det kommer till kritan.

Men nog tror jag att man kan 'skapa' fryslortar allt. Och många går nog att 'omprogrammera' igen, men knappast alls tyvärr. Men jag står fast vid att häst som är sådär frusen som t ex min valack, de ÄR inte friska, och man bör iaf ta reda på vad det är som är problemet, även om man kanske inte kan göra något åt det. Just KShästar t ex är det ju väldigt viktigt att hålla musklerna varma och mjuka, så där är ju ganska dumt att låta hästen stå att frysa bara för den ska härdas t ex.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Idag är det strålande sol där jag bor och ca +15 grader så idag är min häst ute utan täcke! :bump:

Men min häst är annars väldigt frusen av sig, han fryser så han skakar om han måste vara utan sitt ofodrade regntäcke även mitt i sommaren om det ösregnar och blåser. Våra hästar har inget skydd i hagen så då väljer jag hellre att täcka honom än att han ska stå och frysa och spänna sig i alla muskler.

Jag tycker att det är en överdrift att kalla det för djurplågeri bara för att man ser täckade hästar i hagarna. Det finns betydligt värre former av djurplågeri att slå ner på i så fall. Men visst finns det bekväma hästägare också som har täcke på hästen av en massa konstiga anledningar.
Jag tycker dock inte att man ska vara så snabb att dömma andra innan man vet orsakerna, det är min åsikt.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Neona skrev:
hejsan!
jag undrar hur de flesta anser att man ska göra med täckena så här års. För min egen del ser jag det som en självklarhet att min häst går naken på sommarhalvåret, eftersom han är ett utomhusdjur och det naturliga för honom är att vara naken och gå ute dygnet runt.
Samtidigt ser jag hästar i hagar här och där som går påpälsade även de allra soligaste av dagar, och jag undrar då: Hur tänker man om man täckar sin häst i 20 graders sol?
Jag har fått argumentet att hästen är klippt, samt att det är någonting farligt i gräset som gör att hästarna inte får rulla sig. För mig låter detta helt befängt. Som att en klippt häst skulle frysa i 20 grader? Och hur gjorde då vildhästarna med det farliga i gräset?

Någon som har några åsikter inom ämnet, hur gör ni själva?
Jag kan lätt säga att jag anser det vara en form av djurplågeri att tvinga på sina hästar allt för varma kläder.

Mvh Neon.

:bow: :bow:
Jag håller med. Har 6 hästar hemma på gården och de går utan täcke året runt. Det har aldrig frusit oavsett väder, förutom vid övergångsperioden från när jag var täckes fanatiker. Men det gick att lösa det med. Bara man har koll på dem. Nu är de piggare och gladare än någonsin! :D
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Håller med i mycket av vad du säger. En annan sak som kanske spelar roll också är att vi ofta har alldeles för små ytor i hagarna vilket leder till att hästarna inte kan röra sig så mycket som de kanske skulle behöva för att hålla värmen? Många står i hagar som är helt platta och som inte har träd eller någon naturlig läplats och det måste ju också spela roll.

Sen tycker jag ju att i vissa fall kan man se en direkt koppling att det beror på ägaren och inte hästen, nämligen att de hästar som står med dubbla täcken har ofta också 58 olika lager linda runt benen... alltid. Jag vet inte men det kan ju bara inte vara hälsosamt eller skönt, tänk om man själv hade gått lindad från foten upp till knäet VARENDA MINUT! Det kliar o kryper i hela kroppen bara jag tänker på det...

Man får ju försöka vara praktisk, om hästen jämt slår sig i hagen, låt den vara utan linda i boxen i alla fall. I bland verkar det som om en del bara apar efter elitryttarna o deras tävlingshästar, så gör de, alltså ska vi också göra så. Man blir ju inte bättre ryttare för det... Jag vet inte, men man blir beklämd över att vi i Sverige är på väg att skapa samma hästhållning som i Holland o Tyskland - varför inte snegla lite mer på Irland o England i stället, som verkar ha en mycket sundare inställlning till djurhållning överhuvudtaget?
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Jo, hagen gör mycket - samt att MATEN gör stor skillnad. Fri tillgång på mat kan vara skillnaden på frusen häst och ickefrusen häst.

Mitt ickefrusna sto kan stå och hacka tänder och frysa som attans ibland vid intag, trots att det inte är runt nollan och blåst + nederbörd. Då har garanterat matte fyllt på för lite käk och det är slut. Att äta skapar ju väldigt mycket värme.

Märks på fjollvalacken med, han är något mindre frusen (fast kräver täcke ändå) om han har mat vs om han är utan. Iofs när han väl börjat frysa då står han som en idiot på samma fläck, äter inte, går inte in i lösdriften och kommer inte ens när man ropar. Utan han står och hackar tänder på en och samma fläck och väntar på att 'personalen' ska komma och hämta. Regnrusk är enda väder jag går och hämtar dem i, annars så hästar som inte kommer till grinden inom tio minuter när jag ropar sover ute, även om det är minus 25. Men vid regn hämtar jag, för då fryser valacken fast, och stoet är lägre i rang så hon kommer inte om han säger de ska stå kvar :crazy:

Men man kan bli milt sagt matt då han står UTANFÖR lösdriften och skakar och tycker synd om sig själv...
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Min häst går utan täcke på sommaren om det inte regnar.
Regnar det så har han täcke, för annars är han helt täckt av lera från nos till svanstipp. Oavsett om det finns 3x3 meter lera och 35 ha lerfritt i hagen.

Han är extremt kittlig, hatar att bli ryktad. Och ju hårdare borste = desto obehagligare anser han det är. Så piggborste (plastborste) är rena plågan för honom, och med ett tjockt lerlager så är ju piggborsten ett måste.
Inte alla dagar man har tiden att duscha och låta hästen torka innan ridpasset, dels så har man ju andra plikter i vardagen som vuxen, och dels så kan man ju ha en träning inbokad direkt efter jobbet. Visst, jag kan be personalen ta in honom tidigare och duscha honom ren ibland, men då missar han ju ett par timmars hagvistelse, och det känns inte bra.
Dessutom har jag pga att jag blev tvingad att vistas i ett ovattnat ridhus i över ett år (snål styrelse och jag jobbade som instruktör, samt satte igång hästen efter lång konvalescens och vågade inte rida ut direkt) blivit överkänslig mot damm, så lerinpackade hästar är ingen höjdare för mig.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Min häst är 27 år gammal och jag har haft henne i 15 år.. Hon har aldrig haft täcke på sig, varken vinter, vår , höst eller sommar och tro det eller ej; fullt frisk!!!! Hon har aldrig varit sjuk och går ute så mycket som bara är möjligt under alla årstider oavsett väder...Visserligen har hon ett skjul i hagen, men hon och hästkompisarna väljer ändå att inte stå där!
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Jag ska lämna ett täcke på betet som mitt fullblod ska ha när det regnar längre perioder, just för att han fryser då.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Neona skrev:
allt man utsätter sina djur för pga sin egen bekvämlighet är fel. Man skall alltid utgå ifrån sin hästs behov

Precis! Utgå ifrån hästens behov är alltid bäst och sluta vara lat och snål samt att lägga sin näsa iblöt där den inte hör hemma kan också vara bra ibland...

Faktum är att jag själv rätt nyligen var tvungen att klippa min häst. Han var lite för tät i pälsen för att orka jobba ordentligt, vilket ju dessutom är snudd på djurplågeri att begära tycker jag. I samma veva kom förstås solen och då han har haft solexem flera somrar samt att han som nyklippt fullständigt saknade skydd för vårsol, insekter och även för ihållande regn så fick han gå med täcke en dryg vecka, 14 dagar kanske. Nu har pälsen börjat växa lite och hunnit bli lite fet igen så nu behövs inte täcke längre.

Är det mycket lerigt i hagarna och regn och sol om vart annat så väljer jag också täcke. Min häst har hosta på våren och jag vill inte utsätta honom för att behöva stå i ett moln av damm i önödan. JAG vill inte heller stå i ett moln av damm om jag kan undvika det.

Sen har vi ju tidsaspekten här också. Borsta eller rida på våren, det är bara att välja liksom...
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Är det ingen som tänker på att täcke också kan skydda mot sol?? Min häst är vit och solkänslig. Melanom ökar med solljus. UV- täcke är ett måste när solen är ute. Sedan finns det en hel del knott och mygg här på kvällar och nätter vilket stör hästarna fruktansvärt mycket.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Lånar..Ni som har hästar som fryser vid regn. kan ni inte bygga ett litet vindskydd med tak, så kan häste välja att söka skydd för regn om den vill det.
Nu bryr inte jag mig om om folk har täcke på sina häste. Men jag tycker det är helt otroligt att man ser hästar med täcke på sig en varm sommardag. Ok om det är ett tunt för mygg mm, men ofta är det tjocka täcken.

Har alltid funderat på hur dessa kossor som står inne hela vintern och blir klippta, hur de klarar sig átt vara ute dygnet runt, oftast direkt när de släpps ut. Bönderna vill ju inte att sina kor ska bli sjuka, då mjölkar de inte bra. Så dessa djur klarar sig tydligen utan täcke, fast de stått inne hela vintern.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Nu kan jag villigt erkänna att jag inte kan speciellt mycket om kossor, men jämförelsen du gjorde är väl inte helt bra. Om en bonde har sina kossor inne hela vintern så släpps det väl för det mesta ut i en hage med mat i när de väl släpps ut, eller? Finns det gräs att äta håller sig säkert varma även om de är klippta.

Här pratar vi hästar som kanske helklipps på våren men som går kvar i sin lilla hage vid stallet utan möjlighet att äta hela tiden för att hålla värmen om det regnar en halv dag eller så.

Jag har själv sett otaliga hästar i mina trakter med täcken de senaste tre veckorna. Och visst, under några timmar på dagen kanske temperaturen nått upp till 20 grader om solen varit framme men mestadels har det regnat och blåst om vart annat under dessa veckor, som jag gissar att trådskaparen relaterar till.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Myle skrev:
Jag blir så trött på alla hästägare som i tid och otid täckar sina hästar. Sen förstår inte ägaren när hästarna får hudproblem måste tillkalla veterinär för att hästen gått med för tjocka täcken. Dessutom så ska man låta sin häst stå inne om natten då de andra hästarna är ute, och sedan klaga över att hästen inte får vara med i flocken.

Att ha sina hästar i hagar utan träd och naturliga skydd är inte heller bra. Jag tycker att man borde återgå till det gamla tidernas tänkande och använda sin ögon.

Nu förtiden ska man använda en helmassa flashiga preparat och krångla till allting. Det är inte något fel på våra hästar utan de som äger och sköter dem.:devil:

Jag har täcke på min häst när det regnar.. Han har haft stora problem i korspartiet och vi har äntligen fått bort det helt men vi vet att såfort han blir blöt så börjar han ömma lite igen.. han är känslig. Dock slipper han täcke de flesta dagarna.. är det regn en dag så åker vi och s'tter på det.. eller om vi vet att det sak bli regn en natt.. Han har ett sånt där Bucas Power turnout och det är ett aluminumskikt och det ska tydligen skydda mot solen lite så jag tror inte att han dör direkt om han skulel ha på sig det och det vart soligare..

Till en början nu under betet hade vi honom inne på nätterna fastän resten av flocken var ute och det berodde på att stallet valde at släppa ut dom direkt på frodig odlad vall utan att få vänja in sig vid betet.. Vi var rädda att han skulle drabbas av någonting och ville att han skulle få vänja sig vid gräset innan han fick gå ute dygnet runt. Det är gjort nu och han är ute dygnet runt och vet du vad? Han är numer ledare i flocken så jag tror inte på ditt argument..
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Mina hästar har täcken även på sommaren. Den ena är gammal och har alltid varit ganska frusen av sig, och den andra är väldigt känslig för att bli kall om ryggen, han fryser jättelätt. Dom har regntäcken för att inte bli våta eller bomullstäcken eller flugtäcken som skydd mot sol och insekter. Dom trivs med sina täcken och uppskattar att inte bli uppätna av små odjur...

Tycker det är mer plågeri att Inte täcka en häst som är känslig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Igår var det den varmaste dagen i Halland på över 42 år. Noterade att en del hästar fortfarande hade på sig samma täcken på sig som de...
2
Svar
39
· Visningar
4 805
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
842
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 222
E
Hästvård Jag är skötare på tre st hästar, och det är bara jag som ryktar och nu ska jag betala för att få rida på en av dom. :mad: Varför liksom...
Svar
9
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp