Täcken vs djurplågeri

N

Neona

hejsan!
jag undrar hur de flesta anser att man ska göra med täckena så här års. För min egen del ser jag det som en självklarhet att min häst går naken på sommarhalvåret, eftersom han är ett utomhusdjur och det naturliga för honom är att vara naken och gå ute dygnet runt.
Samtidigt ser jag hästar i hagar här och där som går påpälsade även de allra soligaste av dagar, och jag undrar då: Hur tänker man om man täckar sin häst i 20 graders sol?
Jag har fått argumentet att hästen är klippt, samt att det är någonting farligt i gräset som gör att hästarna inte får rulla sig. För mig låter detta helt befängt. Som att en klippt häst skulle frysa i 20 grader? Och hur gjorde då vildhästarna med det farliga i gräset?

Någon som har några åsikter inom ämnet, hur gör ni själva?
Jag kan lätt säga att jag anser det vara en form av djurplågeri att tvinga på sina hästar allt för varma kläder.

Mvh Neon.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Jag kan förstå om man har täcke på eksemhästar men annars ska hästarna vara nakna tycker jag. Visst sätt på ett tunnt täcke om man ska tävla och hagen är lerig men annars ska de vara utan.
Pälsen behöver all sol den kan få.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Som med allt annat krävs kanske en viss tillvänjning för att göra övergången smidig om man haft täcken på.
Har mina hästar täckade bara vintertid vid ruskväder (klipper ej längre) då en av dom alltid va hängig varje vår. har nu märkt att han i utebox och med minimalt täckad inte blivit dålig. Han behöver helt enkelt dagsljusets "vitaminer" på sin hud.
Kan tillägga att vi tränar ganska hårt med svettiga hästar som följd vilket kan va lite jobbigt att få dom torra ibland, men ska man välja mellan pest eller kolera så....
Sommartid så existerar inte täcken alls, däremot om det regnar dagar i följd kan dom få komma hem och torka. av och på med täcken tror jag inte på.
Man kan inte jämföra hästarna med sig själv,
Så jag tycker synd om dom stackars hästar som måste ha täcke på sommaren. (eksemtäcke ej inkluderat)

Vad man ska tänka på att inte borsta hästen för mycket då, den behöver det feta som skydd, så ryktar man timtals varje dag kanske man måste täcka vid kallt regn.

Hoppas på en fin men mygg,knott,flugor. bromsfri sommar :)
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Tycker också att det är lite märkligt med folk som packar på hästarna en massa täcken. Jag kan förstå om dom har exem och sånt, men ett exemtäcke är väl inte speciellt tjockt? Har iaf fått den uppfattningen om en del hästägare att om dom fryser, så tycks deras hästar också frysa, enligt dom, och då smäller dom på ett par täcken även om hästen står i solen och har det hur bra som hälst. Att skylla på att hästen är klippt är en jäkligt dålig ursäkt. En normal häst fryser inte när det är 20 + ute oavsett om den är klippt eller inte. Detdär med gräset låger ju bara skrattretande:rofl: Herregud vad våra hästar måste vara sjuka om det är så allvarligt att hästen måste gå täckad även mitt i sommaren för att den inte får komma i kontakt med gräse. :eek: :rofl: :rövrofl:
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Här kan du studera en valack tralla omkring i ofodrat regntäcke i + 20 grader och sol ibland. Det beror då på arbetstekniska detaljer :devil:, men kan likväl hända.

Han är en FRYSLORT, och far otroligt illa av att bli blöt och kall, och iaf här är vädret otroligt ostadigt och stundomsinnat, ena stunden spöregnar det och blåser halv storm, en timme senare är det vindstilla och strålande sol. Himla lätt att då på morgonen eller em (beroende på när jag åker och jobbar då) välja täcke på eller täcke av.

Efter att ha missat ett par gånger och slängt ut honom i insektsttäcke (i nät) för att sedan sitta på jobbet och skära tänder när regnet piskar ner, så åkte herrn såklart på avancerat ryggont. Så nu är det fleecetäcke med back on track ryggvärmare på nätterna, och ofodrat regntäcke på på dagarna när jag jobbar, oavsett hur vädret ser ut på morgonkvisten. Täcket är som sagt ofodrat regntäcke, och andastäcke. Så han svettas aldrig. Däremot blir inte pälsen luftad heller tyvärr.

Är jag hemma så går jag ut och byter efter väderlek. Men innan SMHI kan presentera en stadig prognos så täckar jag på morgonen.

Han treåriga sidekick går otäckad oavsett (på sin höjd ett nätinsektstäcke). Så det är inte jag som fryser och klär på hästarna, utan herrn är helt enkelt en fryslort.

Däremot klippta och att de inte får rulla i gräset låter som rena bortförklaringarna för mattes bekvämlighet.

/Alexandra - som iom valackens frusenhet är ganska försiktig med att rynka på näsan åt täckade hästar nu, så länge de går i tunna regntäcken då! Och är det sol och högrtyck och inget regn i sikte ens i femdygnsprognosen, då rynkar jag på näsan även åt regntäcken. Men när vädret är såhär omväxlande kan det tyvärr bli fel, åt både hållen (dvs du kan både se en täckad häst i +20, som en otäckad som står och fryser så den skakar i regnet)
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Jag har haft några hästar som fått vara täckade men gemensamt hade dessa fysiska problem som gjorde att dom var frusna. När problemen var borta frös dom inte heller och kunde vara otäckade.

Nuvarande flock är helt otäckade. Vintertid är dom "raggsockor" ;)...Den som jobbats hårt kan få ett svettäcke på direkt efter träning och ev. ett regntäcke på om det är ruskväder men det åker av efter ett par timmar.:cool:
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Givetvis otäckade eftersom hästar väl såväl som människor behöver sol och ljus på kroppen för att skelett mm ska fungera som det ska. Med reservation för eksem och insektsallergier som givetvis måste beaktas. Inför argumentet att de skulle frysa så kanske man bör ta del av undersökningen i Ridsport som jämför en häst utan täcke med en människa i dunjacka. De är inte nakna utan täcke.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

jag har nästan aldrig täcke på min,absolut inte på vår/sommar/höst,men på vintern om det regnar/snöar eller om det är mer än 15-20 minus,beroende på om det är sol som värmer. annars så får hon gå naken! men sen har man ju ett kallblod också! :d
får fäktas lite med pälsen på våren bara,annars så ser jag inge problem,hon älskar att vara naken! (eller om det är för att hon skämms för att matte köpte ett LILA täcke...) :rofl:
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Jag tycker inte att det finns något rätt eller fel när det gäller täcken. Allt är helt beroende på individen. Precis som Alexandra_W så har vi hästar i vårat stall som är fryslortar och får fruktansvärt ont i ryggen när de blir kalla. Dessa hästar måste ha täcke även sommartid vid dåligt väder, och på morgonen är det inte alltid så lätt att avgöra vad det ska bli för väder resten av dagen så det kan hända att dessa hästar står med ett ofodrat regntäcke även i solsken.

Sedan är det ju självklart att hästarna inte behöver något tjockt vintertäcke såhär års, men det går inte att generalisera. Att det skulle vara djurplågeri för att hästen har täcke på sig i hagen tycker jag defenitivt inte, däremot skulle man kunna kalla det djurlågeri att INTE ta på en häst som är känslig för regn och kyla ett täcke vid dåligt väder.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Alexandra_W skrev:
Här kan du studera en valack tralla omkring i ofodrat regntäcke i + 20 grader och sol ibland. Det beror då på arbetstekniska detaljer :devil:, men kan likväl hända.

Han är en FRYSLORT, och far otroligt illa av att bli blöt och kall, och iaf här är vädret otroligt ostadigt och stundomsinnat, ena stunden spöregnar det och blåser halv storm, en timme senare är det vindstilla och strålande sol. Himla lätt att då på morgonen eller em (beroende på när jag åker och jobbar då) välja täcke på eller täcke av.

Efter att ha missat ett par gånger och slängt ut honom i insektsttäcke (i nät) för att sedan sitta på jobbet och skära tänder när regnet piskar ner, så åkte herrn såklart på avancerat ryggont. Så nu är det fleecetäcke med back on track ryggvärmare på nätterna, och ofodrat regntäcke på på dagarna när jag jobbar, oavsett hur vädret ser ut på morgonkvisten. Täcket är som sagt ofodrat regntäcke, och andastäcke. Så han svettas aldrig. Däremot blir inte pälsen luftad heller tyvärr.

Är jag hemma så går jag ut och byter efter väderlek. Men innan SMHI kan presentera en stadig prognos så täckar jag på morgonen.

Han treåriga sidekick går otäckad oavsett (på sin höjd ett nätinsektstäcke). Så det är inte jag som fryser och klär på hästarna, utan herrn är helt enkelt en fryslort.

Däremot klippta och att de inte får rulla i gräset låter som rena bortförklaringarna för mattes bekvämlighet.

/Alexandra - som iom valackens frusenhet är ganska försiktig med att rynka på näsan åt täckade hästar nu, så länge de går i tunna regntäcken då! Och är det sol och högrtyck och inget regn i sikte ens i femdygnsprognosen, då rynkar jag på näsan även åt regntäcken. Men när vädret är såhär omväxlande kan det tyvärr bli fel, åt både hållen (dvs du kan både se en täckad häst i +20, som en otäckad som står och fryser så den skakar i regnet)

Ha ha ha :rofl: . Ursäkta! Men jag kan inte låta bli att skratta :)
Precis så som du beskriver vädersituationen är det! Hur många gånger har man inte kollat på SMHI och tagit av täcket. Sen har man , som sagt, suttit på jobb och skådat "snö-hagel och drivis-vädret" utanför fönstret? :devil: Eller tvärt om: Spöregn på morgonen och tropisk värme några timmar efter! :(

Varför kan de inte komma med en sann väderprognos!?
Det var bättre förr.....;)
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Har som dig ALLTID varit mot och rystat på huvudet åt folk som täckar sina hästar så här års, och ofta även mitt i vintern.

MEN, som livet är så har jag fått tänka om helt och hållet och tur är väl att man kan det.

Jag rystar inte längre på huvudet utan undrar istället. - va är det för fel på den hästen, när jag ser nån ha täcke sommartid!

Min 3-åring har sedan mycket ung betätt sig lite konstigt i sin kropp. Det visade sig vara lindrigt återkommande korsförlamningar.

Utan täcket och den extra värmen så mår hans kropp dåligt, han tål inte att spänna sig alls vilket han gör direkt i blåst och regn även sommartid. Som tur är så är det inte foder -eller träningsrelaterat så jag har hopp om att det är något övergående.
För jag tycker inte det är kul för en häst att behöva gå med täcken på sig hela tiden dygnet runt, täckena har en tendens att inte alltid sitta 100% och det i sin tur kan ju ge andra problem.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Mina halvblod har aldrig täcke på sommaren. Täckta vid ruskigt väder på vintern och om de är klippta.

Har alltid varit emot att ha täcke på för/sensommar innan. Men har fått tänka om då allt slit har gått till att hålla fullblodet i jämn o fin muskulatur/hull utan täcke. Givetvis inte när det är högsommar (sol) :rofl:
Är det mulet, risk för regn, blåsigt och småkyligt så åker täcket på. Han tappar alldeles för mycket "muskler/hull" utan. Plus att han blir stel i kors o bog p.g.a spänningar vid regn. :o
Så nu är han nöjd och jag märker fördelarna med ett mjukt/följsamt/välmusklat/bra hull- fullblod vid ridning :)
Aldrig varit några sådana här problem med halvbloden...
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Mitt halvblod går med tunt regntäcke nu. Som vädret varit de senaste veckorna med runt 10 grader och stört skurar tycker jag att det är OK. Han får gärna gå utan täcke om man vet att det ska vara strålande sol och inte allt för mkt broms och flugor. Var någon vecka i maj då han fick gå utan täcke. Då kändes det som riktig sommar...:) När den riktiga sommaren kommer blir det flugtäcke på. Anledningen är att han hatar broms och flugor och bara springer runt. Under värsta perioderna får han stå inne på dagarna och gå ute på nätterna. Tror att det där med täcken är väldigt olika från häst till häst. Men har man en tävlinghäst i bra kondition vill man nog inte gäranatt det ska stå ute i regnet och bli kalla och stela. Det är min åsikt i alla fall....
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Mina får ett ofodrat regntäcke på vid ruskväder sommartid, då de får ont i ryggen när de står o spänner sig. Annars är de utan på sommaren
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Kan också vara villig att hålla med om att det är en form av djurplågeri att stänga in sin häst i ett tjockt täcke när det är 20 grader varmt och vindstilla..( dock händer ju det aldrig i detta land att vi får ett sånt väder :angel: ).
Mina pållar har täcken om det är kallt/regnar/snöar/blåser storm eller liknande och går utan när det är fint. helt enkelt. :)
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Jag håller med det är djurplågeri !
Jag såg en häst med regntäcke på häromdagen ,,.det var inget regn ute o 20grader varmt o strålande sol ..
ägaren hade trott att det kunde ju börja regna under dagen !!!
Stackars hästen säjer jag bara ..
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Jag blir så trött på alla hästägare som i tid och otid täckar sina hästar. Sen förstår inte ägaren när hästarna får hudproblem måste tillkalla veterinär för att hästen gått med för tjocka täcken. Dessutom så ska man låta sin häst stå inne om natten då de andra hästarna är ute, och sedan klaga över att hästen inte får vara med i flocken.

Att ha sina hästar i hagar utan träd och naturliga skydd är inte heller bra. Jag tycker att man borde återgå till det gamla tidernas tänkande och använda sin ögon.

Nu förtiden ska man använda en helmassa flashiga preparat och krångla till allting. Det är inte något fel på våra hästar utan de som äger och sköter dem.:devil:
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Kan inte heller förstå detta.Ok om man har ett väldigt växlande väder och en känslig häst.Min häst är väldigt känslig i korset,han går just nu med ofodrat täcke på natten som åker av på dan om vädret är bra.Skulle aldrig sätta på min täcke när det är 20 grader och sol ute, behöver hästen täckas då är det ju något som är fel.Däremot när regnet sätter igång även på sommaren så åker täcket på just på grund av att han är känslig.Den andra går dock otäckad.Sen har ju jag tur som har eget stall och bara kan gå ut och sätta på och av täcken som jag vill.Min häst är ljus skimmel och kommer till träning med lite gräsfläckar här och där och på vintern en och annan gödselfläck,han grisar rätt bra.Han får lov att vara häst och det tycker jag att de ska få lov till, det är ju trots allt det de är
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Jag hade ut veterinär häromveckan och han sa spontant när han såg mina otäckade halvblod; Vad GLAD jag blir av att se att det är NÅGON som låter sina hästar slippa täcken vår och sommartid!

Jag håller med.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Min häst har haft mycket problem med sin kropp och får ONT i ryggen när hon har stått ute i regn, trots att det är sommar. Det är självklart för mig att sätta på täcke om det är ostadigt väder. Så här års är vädret väldigt lurigt, det är inte alltid helt lätt att avgöra om det kommer bli regn eller sol på eftermiddagen. Hittills har hon dock aldrig kommit in från hagen svettig.

Var glad för att ni inte råkat ut för en känslig häst med muskelproblem tidigare, det retar mig att man måste uttalar sig så tvärsäkert om att det är onaturligt, djurplågeri mm, det kan faktiskt finnas vettiga anledningar till att folk täckar sina hästar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Igår var det den varmaste dagen i Halland på över 42 år. Noterade att en del hästar fortfarande hade på sig samma täcken på sig som de...
2
Svar
39
· Visningar
4 796
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 179
E
Hästvård Jag är skötare på tre st hästar, och det är bara jag som ryktar och nu ska jag betala för att få rida på en av dom. :mad: Varför liksom...
Svar
9
· Visningar
2 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp