Täcker försäkringen skador som hästen orsakar i transporten?

skuggi

Trådstartare
Vi ska snart få hem vårt nya släp och jag håller på att kolla försäkringar.
Som nämnts ofta "förr" så brukar ju inte försäkringen på hästtransporten omfatta skador som hästen orsakar. T.ex. om den sparkar sönder en vägg eller så.
Nu är det så att han jag köper vagnen av, svär på att hans försäkring på hyrvagnarna omfattar precis allt, även om hästen skulle sparka sönder något.
Självklart började jag kolla runt och såvitt jag kan se i villkor + i samtal med personer på bolagen så har jag iaf hittat två bolag som uppger att de täcker skador som orsakas av hästen inne i transporten.

Så, Buke, berätta. Era personliga erfarenheter av detta?
Är det något som bara står men som inte kan omsättas i praktiken pga något finstilt som att hästen får vara max 70 cm hög eller något?
 
Vi har fått ersättning (t.o.m. släpet inlöst) p.g.a. skador som en av våra hästar gjorde. Inga problem alls förutom med s k verkstäder.
Osäker på vad som får skrivas men bolaget är ett av de större, länsomfattande =) och för att runda av finns det säkert många andra bra försäkringsbolag där ute...
Mvh Thomas
 
Låter bra! För bara några år sedan så var det ju helstopp på sånt, men nu hittade jag iaf tre bolag som säger att de täcker. Ett kostade dubbelt mot de andra två... ;)
Nu tror jag ju inte att det ska hända något, men köper man ett helt nytt släp så är det lite skönt om det skulle hända något.
Kommer INTE hyra/låna ut det iaf, inte efter att ha läst alla trådar här.. ;)
 
Köpte släp f kappt 10år sen. Valde då folksam f deras försäkring täckte just skador inuti orsakade av hästen. Fortsatt m dem sen dess men hört att andra bolag oxå har så numera. Du får kolla villkoren innan du tecknar.



Låter bra! För bara några år sedan så var det ju helstopp på sånt, men nu hittade jag iaf tre bolag som säger att de täcker. Ett kostade dubbelt mot de andra två... ;)
Nu tror jag ju inte att det ska hända något, men köper man ett helt nytt släp så är det lite skönt om det skulle hända något.
Kommer INTE hyra/låna ut det iaf, inte efter att ha läst alla trådar här.. ;)
 
IF ersätter om släpet har panikutlösning. Exakt var de drar gränsen undersökte jag aldrig då mitt VV inte har panikbommar i någon form.

Sveland sakförsäkring ersätter om det var en Svelandförsäkrad häst som gjorde kaffeved av släpet.

Det är de jag har koll på på rak arm. (Nyss flyttat släpet från Sveland till IF då den Svelandförsäkrade hästen inte är kvar så var ingen vits ha släpet där längre, mervärdet var borta)
 
Vi ska snart få hem vårt nya släp och jag håller på att kolla försäkringar.
Som nämnts ofta "förr" så brukar ju inte försäkringen på hästtransporten omfatta skador som hästen orsakar. T.ex. om den sparkar sönder en vägg eller så.
Nu är det så att han jag köper vagnen av, svär på att hans försäkring på hyrvagnarna omfattar precis allt, även om hästen skulle sparka sönder något.
Självklart började jag kolla runt och såvitt jag kan se i villkor + i samtal med personer på bolagen så har jag iaf hittat två bolag som uppger att de täcker skador som orsakas av hästen inne i transporten.

Så, Buke, berätta. Era personliga erfarenheter av detta?
Är det något som bara står men som inte kan omsättas i praktiken pga något finstilt som att hästen får vara max 70 cm hög eller något?

Jag vet inte exakt vilket, men en i mitt stall har försäkring som täcker alla skador orsakat av häst också (alltså även invändigt).
Har för mig däremot att det inte är en så billig försäkring, men garanterat väl värd sina pengar dagen man måste laga nåt..
 
Jag har LF på släpet, helförsäkringen ersätter allt. Eller gjorde iaf förr, nu har jag haft släpet så länge att villkoren kanske ändrats.
 
Länsförsäkringars helförsäkring täcker även skador orsakade av häst, konstaterade jag i maj när jag köpte mitt.
 
IF ersätter om släpet har panikutlösning. Exakt var de drar gränsen undersökte jag aldrig då mitt VV inte har panikbommar i någon form.

Sveland sakförsäkring ersätter om det var en Svelandförsäkrad häst som gjorde kaffeved av släpet.

Det är de jag har koll på på rak arm. (Nyss flyttat släpet från Sveland till IF då den Svelandförsäkrade hästen inte är kvar så var ingen vits ha släpet där längre, mervärdet var borta)
Jag pratade med IF, i deras villkor står inget annat än "säkerhetsbom" och jag frågade om det var en mekanism som underlättar att få lös bommen om hästen sitter fast, och då sa de att "ja, så borde det vara" ;) ska ringa deras skadehantering och fråga också, de borde ju ha något exempel på fall där de inte ersatt för att bommen inte varit en "säkerhetsbom". Våra bommar kan man skruva loss från utsidan, så jag kan ju tycka att det räknas in.
 
Vad bra, då hade jag rätt för mig:)
Billig är försäkringen också.
Vad menar du med billig? LF HALVförsäkring kostade ungefär som övriga bolags helförsäkring, och bara LFs HELförsäkring tar skador inuti släpet, och den kostade dubbelt...
 
Jag betalar runt 300 om året för min, så det betraktar jag som billigt.
Ja, det var billigt... Halvförsäkring på LF skulle gå på knappt en tusenlapp och helförsäkring på över 2000 kr/år när jag ringde och kollade... snacka om skillnad... Har du en massa rabatter eller så på LF?
 
Jag pratade med IF, i deras villkor står inget annat än "säkerhetsbom" och jag frågade om det var en mekanism som underlättar att få lös bommen om hästen sitter fast, och då sa de att "ja, så borde det vara" ;) ska ringa deras skadehantering och fråga också, de borde ju ha något exempel på fall där de inte ersatt för att bommen inte varit en "säkerhetsbom". Våra bommar kan man skruva loss från utsidan, så jag kan ju tycka att det räknas in.

Skruva loss med verktyg eller med "bara händerna"?
 
Ja, det var billigt... Halvförsäkring på LF skulle gå på knappt en tusenlapp och helförsäkring på över 2000 kr/år när jag ringde och kollade... snacka om skillnad... Har du en massa rabatter eller så på LF?
Nej. Men när vi tecknade försäkringen stod den på mina föräldrar som har gården försäkrad i LF. Detta är den enda försäkringen som står på mig.
 
Svelands täcker inte skador som orsakats av häst längre. De har tagit bort det i år. Jag bytte därför till LF istället. De skulle ha 365kr för helförsäkringen och Folksam skulle ha 1200kr. Valet var inte direkt svårt. Jag har inga andra försäkringar alls på LF så jag fick inga rabatter.
 
Nej. Men när vi tecknade försäkringen stod den på mina föräldrar som har gården försäkrad i LF. Detta är den enda försäkringen som står på mig.
Märligt, kan det vara så att den försäkringen är så gammal att den har kvar ett mycket lägre pris pga det, trots att den gäller samma? Ska ringa dem och fråga faktiskt :)
 
Svelands täcker inte skador som orsakats av häst längre. De har tagit bort det i år. Jag bytte därför till LF istället. De skulle ha 365kr för helförsäkringen och Folksam skulle ha 1200kr. Valet var inte direkt svårt. Jag har inga andra försäkringar alls på LF så jag fick inga rabatter.
WHAT??!
Varför får jag en offert på över 2000kr/år när "alla andra" verkar få priser på några hundralappar??
 
WHAT??!
Varför får jag en offert på över 2000kr/år när "alla andra" verkar få priser på några hundralappar??
Nu minns jag plötsligt samtalet jag hade med dem...
Jag ringde in och frågade bla om de hade spec. villkor på omfattningen/krav på utrustning i finkan osv. Killen kunde inte svara på det själv, utan skulle fråga "interna supporten" eller något.
Han började knappa in regnumret och sen frågade han MIG om det är ett "lätt släp", "specialsläp" eller "tungt släp" typ. Jag sa att jag vet väl inte hur ni klassificerar vagnar... Totalvikten är 1990 kg. Då tyckte han först att det skulle vara ett lätt släp, men efter att ha pratat med interna supporten så hade de sagt till honom att det var "specialsläp" man måste välja, och då var alltså halvförsäkringen kring 1000-lappen och helförsäkringen(som krävdes för att det skulle omfatta skador orsakade av häst) på över 2000 kr.
Jag ifrågasatte självklart då det var långt över övriga, men han var säker på sin sak...
:confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Fick en trevlig överaskning. Mitt nya släp är klart att hämtas mycket tidigare än vad som sas från början. Jag har sedan den beställdes...
Svar
11
· Visningar
3 128
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag har en hästtransport, som jag tänker att jag kan hyra ut då jag själv inte är iväg på tävling eller liknande...
Svar
11
· Visningar
2 604
Senast: Dandylinn
·
Ekonomi & Juridik Har kollat igenom flera olika försäkringsbolags villkor för att undersöka vad de egentligen ersätter. Med ett deprimerande resultat...
Svar
14
· Visningar
1 814
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 547
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp