Täcker försäkringen skador som hästen orsakar i transporten?

Det var inte okej när jag frågade (och jag tycker själv inte det är säkerhetsutlösning). Men de har ju hemskt luddigt villkor där.
Pratat med IF igen, med skadereglerare. Deras villkor säger enbart "säkerhetsbom", inte mer utförligt än så, och det innebär att det är deras enda krav. Förklarade specifikt mekanismen med utlösning från utsidan och det var ok.

*kl*
Dubbelkollade också med LF, och det är över 2000 kr per år som gäller. Baserat på ålder(sprillans) mest antar jag + ev att vi bor i Stockholm. Uppgav inte något pris vid första kontakten, nu angav jag även inköpspris men det blev samma.
Vad är det för värde på de vagnar ni har hos LF som kostar så lite per år?
 
Pratat med IF igen, med skadereglerare. Deras villkor säger enbart "säkerhetsbom", inte mer utförligt än så, och det innebär att det är deras enda krav. Förklarade specifikt mekanismen med utlösning från utsidan och det var ok.

*kl*
Dubbelkollade också med LF, och det är över 2000 kr per år som gäller. Baserat på ålder(sprillans) mest antar jag + ev att vi bor i Stockholm. Uppgav inte något pris vid första kontakten, nu angav jag även inköpspris men det blev samma.
Vad är det för värde på de vagnar ni har hos LF som kostar så lite per år?
När jag försäkrade var den relativt ny, värde runt 40' då, det var 10 år sen
 
När jag försäkrade var den relativt ny, värde runt 40' då, det var 10 år sen
Ah, för 10 år sen var ju omfattningen mindre och säkert då även priset, och numera är släpet såpass gammalt antagligen att premien gått ner då, även om omfattningen ökat.
 
Har sett på ett annat forum att de tänker väldigt olika sinsemellan försäkringsbolagen och på en av våra bilar kan det skilja sig mellan bolagen på allt från 12000:- till 34000:-. Så visst är det en djungel.
Vårt släp kostar oss strax under 500:- om året i helförsäkring. 1990kg totalvikt, årsm 2012 Umesläp B50, värde 110-120 nånstans? Vet att de höjde med en hel hundring efter att vi fick förra släpet inlöst (BA45 -08 värde 75).
 
Vad är det för värde på de vagnar ni har hos LF som kostar så lite per år?

Jag kommer inte ihåg exakt, men under 500-lappen i årspremie för mitt Star Trailer Safir som jag köpte i våras för 40.000. Årsmodell 2001, de frågade inte efter inköpspris. Helförsäkrat hos Länsförsäkringar, täcker skador orsakade av häst...
 
Har sett på ett annat forum att de tänker väldigt olika sinsemellan försäkringsbolagen och på en av våra bilar kan det skilja sig mellan bolagen på allt från 12000:- till 34000:-. Så visst är det en djungel.
Vårt släp kostar oss strax under 500:- om året i helförsäkring. 1990kg totalvikt, årsm 2012 Umesläp B50, värde 110-120 nånstans? Vet att de höjde med en hel hundring efter att vi fick förra släpet inlöst (BA45 -08 värde 75).
Det är ju helt overkligt, måste vara för att vi bor i Stockholm då. Och årsmodell typ, ditt är ju nästan värt det dubbla mot vårt, fast 2 år gammalt. Jag dubbelkollade med LF och det var helt rätt, över 2000 kr/år ska de ha. Jaja, det kan de ju glömma isf :)
 
Jag kommer inte ihåg exakt, men under 500-lappen i årspremie för mitt Star Trailer Safir som jag köpte i våras för 40.000. Årsmodell 2001, de frågade inte efter inköpspris. Helförsäkrat hos Länsförsäkringar, täcker skador orsakade av häst...
Det där känns ju vettigare, det är ju ändå ett äldre släp. Undrar om de har ett rejält åldersavdrag så att om vagnen är ett par år så sjunker värdet typ?
Mystiskt är det.
 
Alla släp över 750kg räknas som tungt släp har jag för mig.

Jag har faktiskt ingen försäkring alls på mitt släp längre.
 
Det där känns ju vettigare, det är ju ändå ett äldre släp. Undrar om de har ett rejält åldersavdrag så att om vagnen är ett par år så sjunker värdet typ?
Mystiskt är det.
Ledsen att göra dig besviken, men mitt släp är ett Boj Bravo från 2010 köpt för 118 000:- nytt. Försäljaren som sålde det till mig bjöd 80 000:- för det senast i somras och det utan att jag ens frågade.
 
Ledsen att göra dig besviken, men mitt släp är ett Boj Bravo från 2010 köpt för 118 000:- nytt. Försäljaren som sålde det till mig bjöd 80 000:- för det senast i somras och det utan att jag ens frågade.
Fast det gjorde ju ingen skillnad vad släpet kostade, första killen frågade inte ens. Det enda som är kvar är isf åldern(dvs att det är jättedyrt att försäkra första kanske 2 åren?) och/eller att skillnaden är att vi bor i stockholm.
 
Jag hade min släpa försäkrad hos LF förut och hade då lika billigt som övriga har skrivit här men sedan förra året så när försäkringen skulle förnyas så hade dom helt plötsligt höjt till dom priserna som @skuggi anger. Jag ringde och frågade då jag tyckte det var en väl saftig höjning och fick då förklaringen att mitt släp hade varit felförsäkrat och att detta var det verkliga priset.. Jag berättade att jag hade varit tydlig från början att det gällde ett hästsläp och det hade dom ingen förklaring på. Så kolla upp era försäkringar så ni inte står där med skägget i brevlådan om det händer något. Som tur är så hände det ju inget under dom åren jag hade LF.. Har nu bytt till If där jag har skriftligt att det täcker allt som hästen kan hitta på.
 
Jag har folksam pga att de ska täcka de skador hästen gör i släpet och att de inte har krav på säkerhets/panikbom. Läste igenom deras vilkor och kunde inte hitta något.
 
Jag hade min släpa försäkrad hos LF förut och hade då lika billigt som övriga har skrivit här men sedan förra året så när försäkringen skulle förnyas så hade dom helt plötsligt höjt till dom priserna som @skuggi anger. Jag ringde och frågade då jag tyckte det var en väl saftig höjning och fick då förklaringen att mitt släp hade varit felförsäkrat och att detta var det verkliga priset.. Jag berättade att jag hade varit tydlig från början att det gällde ett hästsläp och det hade dom ingen förklaring på. Så kolla upp era försäkringar så ni inte står där med skägget i brevlådan om det händer något. Som tur är så hände det ju inget under dom åren jag hade LF.. Har nu bytt till If där jag har skriftligt att det täcker allt som hästen kan hitta på.
Där ser man!
För det var ju precis det, när jag pratade med dem, att det klassas som "specialsläp" och då blir den så dyr.
Är nog kanske värt om de som har LF kontaktar sina bolag och dubbelkollar.
 

Liknande trådar

Utrustning Fick en trevlig överaskning. Mitt nya släp är klart att hämtas mycket tidigare än vad som sas från början. Jag har sedan den beställdes...
Svar
11
· Visningar
3 131
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag har en hästtransport, som jag tänker att jag kan hyra ut då jag själv inte är iväg på tävling eller liknande...
Svar
11
· Visningar
2 604
Senast: Dandylinn
·
Ekonomi & Juridik Har kollat igenom flera olika försäkringsbolags villkor för att undersöka vad de egentligen ersätter. Med ett deprimerande resultat...
Svar
14
· Visningar
1 821
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 560
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp