Täckesbitare och trasiga täcken

Fast vad är det som säger att ägaren till hästen som biter sönder täcken har råd med nya hela tiden?
Det är ju sånt som händer när man har hästar ihop. Vill man inte att ens täcken ska bli sönderbitna får man väl ha hästen naken.
Så man ska släppa ut en helklippt häst naken då? Man får ta ansvar för vad ens häst gör. Gör min häst sönder staketet, då lagar JAG det. Ingen annan. Förespråkar visserligen att man särar på dom men ibland finns inte det alternativet.
Ska man resonera likadant med barn och hundar? Barn är barn och hundar är hundar så jag behöver inte ersätta och laga sånt som dom förstör. Varför ska man inte ta sitt ansvar när man har häst. Förbannat dåligt.
 
Så man ska släppa ut en helklippt häst naken då? Man får ta ansvar för vad ens häst gör. Gör min häst sönder staketet, då lagar JAG det. Ingen annan. Ska man resonera likadant med barn och hundar? Barn är barn och hundar är hundar så jag behöver inte ersätta och laga sånt som dom förstör. Varför ska man inte ta sitt ansvar när man har häst. Förbannat dåligt.
Det är ändå hästägaren som kan välja att antingen ha hästen naken eller i en annan hage. Har den hästen i hagen med en häst som den vet biter sönder täcken så känner jag att den ägaren får ta det ansvaret.
Det är den hästägare som har valet att ändra på något om den inte är nöjd med situationen.
 
Om min häst var täckesmarodör och det blev en massa tjafs om det skulle jag byta hage på min häst. Även om jag inte tycker det är mitt ansvar, men gör allt för att slippa tjafsiga hästägare.
 
Det är ändå hästägaren som kan välja att antingen ha hästen naken eller i en annan hage. Har den hästen i hagen med en häst som den vet biter sönder täcken så känner jag att den ägaren får ta det ansvaret.
Det är den hästägare som har valet att ändra på något om den inte är nöjd med situationen.
Nu är täckesbitaren ganska ny, och det är inte jag som väljer vem som går med vem.
Nej man släpper inte en helklippt häst som behöver vara täckad naken bara för att det skall passa nån annan.

Lite som att om min unge drar andras håret på förskolan så kräver jag att alla andra klipper sina barn till en mer praktisk frisyr
 
Hos oss har hästar som strimlar täcken munkorg eller haklapp. Förstår också din frustration, jag har flyttat ifrån stall tidigare där hagsituationen inte gick att lösa (en strimlare i varje hage istället för att klumpa ihop dem i samma).
Känner igen fenomenet, denna ägare har en till häst men verkar inte ha nåt intresse att ha bitaren med sin egen.

Haklapp borde den ju kunna ha, tyvärr tror jag inte ägaren vill.
 
Det är ändå hästägaren som kan välja att antingen ha hästen naken eller i en annan hage. Har den hästen i hagen med en häst som den vet biter sönder täcken så känner jag att den ägaren får ta det ansvaret.
Det är den hästägare som har valet att ändra på något om den inte är nöjd med situationen.
Nä inte alltid. Man vet inte alltid att den andra är en täckesmarodör. Det finns ju hästägare som är så gulliga att dom inte talar om att deras hästar äter täcken. Det finns inte alltid möjlighet att sära på dom även om det är det bästa. Och man släpper inte ut en helklippt häst naken mitt i vintern.
 
Nä inte alltid. Man vet inte alltid att den andra är en täckesmarodör. Det finns ju hästägare som är så gulliga att dom inte talar om att deras hästar äter täcken. Det finns inte alltid möjlighet att sära på dom även om det är det bästa. Och man släpper inte ut en helklippt häst naken mitt i vintern.
Samtidigt märker man rätt snabbt om ens täcken går sönder och tycker man då det är ett stort problem får man åtgärda det.
 
Så den som blir utsatt skall byta stall alltså? Som inte ens är problemet... intressant tolkning
Nu syftade jag på vad jag skulle göra om jag hade en täckesmarodör och det skulle bli en massa tjafs pga det.

Men jag ser problemet att du vet att den andra hästen biter sönder dina täcken, men fortfarande väljer att ha kvar hästen i hagen. Du vet om problemet, men istället för att lösa det vill du att den andra ska betala dina täcken.
Grejen är ju också att du har lagen emot dig, det är inte den andra hästägare ansvar rent juridiskt att betala för dina täcken.
 
Nu syftade jag på vad jag skulle göra om jag hade en täckesmarodör och det skulle bli en massa tjafs pga det.

Men jag ser problemet att du vet att den andra hästen biter sönder dina täcken, men fortfarande väljer att ha kvar hästen i hagen. Du vet om problemet, men istället för att lösa det vill du att den andra ska betala dina täcken.
Grejen är ju också att du har lagen emot dig, det är inte den andra hästägare ansvar rent juridiskt att betala för dina täcken.
Det finns inga mer hagar att använda, alla går 2 och 2. Så det är inte mitt val, personligen hade jag hellre valt att ha hästen ensam igen än med denna.
 
Då tycker ju jag att täckesmarodörens ägares båda hästar borde gå tillsammans så biter den bara sönder sin egen ägares täcken. Så kan din gå med en häst som inte biter sönder täcken.
Kan tycka samma sak, hade jag haft 2 hästar hade jag ju helt haft dem ihop.
Denna verkar dock inte intresserad att släppa ihop sina
 
Kan tycka samma sak, hade jag haft 2 hästar hade jag ju helt haft dem ihop.
Denna verkar dock inte intresserad att släppa ihop sina

De som haft två hästar i de stall jag varit har velat ha sina i samma hage. Men i hennes fall jag kan förstå att hon inte vill det. Det blir ju dyrt att hennes täckesmarodör med hennes andra häst för då får ju hon stå för kostanden... cyniskt tänkt kanske men jag misstänker att det kan vara så.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 016
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 416
Hästhantering Hej! Jag måste bara få råd om detta hur ni skulle göra. Jag har ett litet stall hemma som har 3 boxar.Jag har själv 2 hästar och min...
2
Svar
24
· Visningar
4 711
Senast: Marlin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp