Täckesbitare och trasiga täcken

Emine

Trådstartare
Hej
Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken sönder gång på gång och jag vet inte riktigt hur jag skall göra.

Detta är bara i år
Häst 1: Biter sönder 2 täcken och flyttar, ägaren sa förvisso att hon kunde ersätta dessa men flyttade av annan anledning ut med buller och bång

Häst 2: Biter sönder 1 täcke, ägaren tror inte dennes häst gjort detta men köper Antibit för närmare 300 kr, vilket fungerade bra. Denna flyttade tyvärr kort därefter men uppskattar mycket att hon ville hjälpa mig och följde upp hur det funkade.

Häst 3, Strimlar ett flugtäcke, säger att det inte behövs ersättas då täcket var gammalt och redan hål i.

Pga tidigare incidenter har jag fått köpa en sprillans ny uppsättning täcken, för ganska mycket pengar.

Häst 3 ger sig på det lappade horsewaretäcket, så det går inte att laga igen.

Köper ett nytt likadant täcke: Detta är redan hål i efter bara ett par veckor samt rejäla revior som förmodligen är sönder inom nån vecka, även regntäcket gjorde den hål i. Den har börjat rispa i det tjocka vintertäcke

Har testat antibit vilket den snarare tyckte var gott, testat att göra fler matplatser om det är så att deras häst jagar bort min och därför biter (eftersom ägaren promp skall trycka in matlådan i ett hörne.

Ägaren säger mest ”jaha” eller låtsas att inte höra.... alt ”ja jag vet inte”

Hur funkar det hos er med trasiga täcken? Ersätts dessa eller är det normalt att köpa nya uppsättningar varje säsong?

Tror ägaren kommer att vägra haklapp.

Kan tillägga att min egen var täckesbitare av rang som yngre men inte ens luktat åt nån annans täcke senaste 2,5 åren.
Minns dock att jag skämdes som en hund och erbjöd att ersätta de förstörda täckena. Även om alla inte ville det så ville jag ändå erbjuda det. Just nu känns det som att jag är konstig och dessutom gnällig men jag har verkligen inte råd med denna täckeskonsumtion. Förvisso kan jag lägga nån slitet regntäcke över vintertäckena... men i sommar går ju inte det. Framstår säkert som snål men har verkligen inte råd att hålla på såhär.

Hur gör ni hos er?

Stallägaren är jag inte alls säker på reaktionen hos. Antingen håller denne med men också fått hintar om att ”såhär gör hästar, sluta gnäll och skapa dålig stämning”
 
Vi särade på hästarna och hade dem uppdelade (två och två), men då hade vi ju den möjligheten också. Ersättning för täcket var aldrig något som nämndes men jag ser det som rimligt om det bara är en häst som tuggar på dem andras.
 
När jag stod inackorderad så tycker jag absolut att man ersatte täcke om samma häst upprepade gånger förstörde. Isf erbjuder sig. Du framstår varken som snål eller gnällig. Jag hade blivit galen om det var andra hästar som bet i sönder min hästs täcke hela tiden.
Kan du inte ha din häst med annan kompis? Häll på tabasco på ditt täcke så biter dom förhoppningvis bara en gång.
 
Vi särade på hästarna och hade dem uppdelade (två och två), men då hade vi ju den möjligheten också. Ersättning för täcket var aldrig något som nämndes men jag ser det som rimligt om det bara är en häst som tuggar på dem andras.
Vi har också 2 och 2. Just nu delat så 1 par är separerat pga skada.
En täckesbitare till som går med en häst som är högre i rang. En äldre valack som tyvärr var den häst min slet täcken i bitar för med kompis och så den som går med min. Jag tror en annan konstellation skulle kunnat funka bättre alt haklapp på den som biter. Den och min är ändå goda vänner så på det planet är det toppen och man kan lita på att de ”sköter sig” tillsammans.
 
När jag stod inackorderad så tycker jag absolut att man ersatte täcke om samma häst upprepade gånger förstörde. Isf erbjuder sig. Du framstår varken som snål eller gnällig. Jag hade blivit galen om det var andra hästar som bet i sönder min hästs täcke hela tiden.
Kan du inte ha din häst med annan kompis? Häll på tabasco på ditt täcke så biter dom förhoppningvis bara en gång.
Skall prova Tabasco, Antibit funkade inte alls. Hästen t.o.m. smakade på det utan en allt för stor reaktion.

Ja jag tycker också man åtminstone erbjuder sig. Ett regntäcke hit och dit är kanske inte hela världen men vintertäckena är ju svindyra om de skall bytas varje månad.

Har försökt kartlägga lite när betten sker för när jag sett dem ihop har de gått en bit ifrån varandra. Därav att jag tänkte att det skulle kunna vara just vid maten då min är lägre i rang och foderlådan flyttats in i hörnet av andra ägaren 🤬

Det som retar mig mest förutom kostnaderna är ägarens totala ignorans och ovilja att ens prata om det eller ens hjälpa till. För själv hade jag inte gjort så utan kanske själv försökt komma med tips, köpt antibit och ersatt täcken. Istället är det jag som glatt skall hitta lösningar och framför allt betala hela kalaset.
 
Jag tycker att det blir jättekonstigt att kräva att den andra hästägaren ska betala för dina täcken... Täcken går sönder förr eller senare, det är sånt som händer när man har häst. Jag kör tunnare skaltäcken + liners av just den anledningen, att det inte ska bli SÅ dyrt att köpa nytt vid behov.

Gilla läget eller byt hage, hos oss blir det hagbyte om någons täcken blir sönderstrimlade.

Det enda jag reagerar på är att hästarna kanske borde ha varsin hölåda om fordringarna är ett problem? Både för täckenas skull men också så din får äta ordentligt😬
 
Jag har ingen lösning på problemet men istället för att köpa dyra vintertäcken så köp liner och ha det under ett regntäcke. Ett regntäcke är ju billigare och förhoppningsvis blir bara det sönderbitet och linern är hel.
 
Har stått i stall där både min och de andras hästar bet i täcken (lekte).
Vi löste det med antibit och så framförallt täcken med höga denier. Ingen av oss köpte billigare täcken med lägre än 1000D då det helt enkelt inte funkade mer än några dagar.
Ett starkt skaltäcke över kan funka också.

Har dock aldrig använt flugtäcke men det är nog lika bra för de känns väldigt sköra och verkar lätt att sönder?
 
Var försiktig med tabasco om hästarna tävlar. Den innehåller ett ämne som finns på doping listan (capsaicin... Stavning?)

Jag hade velat sära på hästarna. Alternativt haklapp. I sista fall hade jag slängt ett gammalt täcke över det andra, så att den andra hästen, förhoppningsvis, slaktar det och inte det hela täcket under.
 
När jag stod i stall med andra ersatte jag inte täcken, eller bad om att mina ska ersättas.
Jag förstår helt och hållet frustrationen och det ekonomiskt ohållbara. Men tycker inte heller att resonemanget är helt galet i att man accepterar att risken för att naturliga saker kan hända när man accepterar att ha hästar ihop. Dit hör skador på täcken, i mitt tycke.
Och det måste ju inte vara hästen man misstänker som har sönder alla täcken. Busa eller nafsa till kan ju alla göra tillräckligt hårt för att det ska bli en reva. Omöjligt att helt 100% veta om man inte är där 24/7, tycker jag.

Tycker att det bästa och mest rättvisa är att sära på hästarna, om det inte hjälper att göra fler utfodringsplatser.
Och ta upp det här innan du flyttar nästa gång, hör dig för om vilka regler kring skador i hage som gäller i stallet.
 
Jag tycker att det blir jättekonstigt att kräva att den andra hästägaren ska betala för dina täcken... Täcken går sönder förr eller senare, det är sånt som händer när man har häst. Jag kör tunnare skaltäcken + liners av just den anledningen, att det inte ska bli SÅ dyrt att köpa nytt vid behov.

Gilla läget eller byt hage, hos oss blir det hagbyte om någons täcken blir sönderstrimlade.

Det enda jag reagerar på är att hästarna kanske borde ha varsin hölåda om fordringarna är ett problem? Både för täckenas skull men också så din får äta ordentligt😬
Fast det är en hel hög täcken på bara ett par månader. Det är ju inte normalt slitage?

Jag har fixat ytterligare hölåda åt deras häst.
 
Har stått i stall där både min och de andras hästar bet i täcken (lekte).
Vi löste det med antibit och så framförallt täcken med höga denier. Ingen av oss köpte billigare täcken med lägre än 1000D då det helt enkelt inte funkade mer än några dagar.
Ett starkt skaltäcke över kan funka också.

Har dock aldrig använt flugtäcke men det är nog lika bra för de känns väldigt sköra och verkar lätt att sönder?
Täcke över funkar på vintern men inte sommaren. Just ju är det 3 täcken sen årskiftet. Då blir det dyrt även om det är regntäcke.

Min behöver vara heltäckt även på sommaren med exemtäcke, annars hade jag gärna tagit av det.
 
Jag tycker att man erbjuder sig att laga eller att ersätta när ens häst gör sönder täcken. I alla fall när man inte har nått annat val än att ha dom ihop. Kan man sära på dom så är det bättre men ibland går ju inte det. Skulle skämmas ögonen ur mej om min häst gjorde sönder täcke efter täcke. Vad är det som säger att den andra hästägaren har råd att köpa nya var och varannan vecka.
 
Jag skulle aldrig betala för andras täcken, inte en chans. Nu biter iofs inte min häst sönder täcken, men även om han gjorde skulle jag inte ha det på mitt samvete. Fått täcken sönderrivna, men lastade ingen annan för det.

Måste hästen ha täcke?
 
När jag stod i stall med andra ersatte jag inte täcken, eller bad om att mina ska ersättas.
Jag förstår helt och hållet frustrationen och det ekonomiskt ohållbara. Men tycker inte heller att resonemanget är helt galet i att man accepterar att risken för att naturliga saker kan hända när man accepterar att ha hästar ihop. Dit hör skador på täcken, i mitt tycke.
Och det måste ju inte vara hästen man misstänker som har sönder alla täcken. Busa eller nafsa till kan ju alla göra tillräckligt hårt för att det ska bli en reva. Omöjligt att helt 100% veta om man inte är där 24/7, tycker jag.

Tycker att det bästa och mest rättvisa är att sära på hästarna, om det inte hjälper att göra fler utfodringsplatser.
Och ta upp det här innan du flyttar nästa gång, hör dig för om vilka regler kring skador i hage som gäller i stallet.
Det kommer jag att ta upp.
Min går bara med denne så det är 100 att det är den. Jag ser ju märkena efter tänderna. Normalt slitage är kanske nåt täcke som går sönder per säsong... men ett helt gäng på bara ett par månader är inte normalt slitage.
 
Jag tycker att man erbjuder sig att laga eller att ersätta när ens häst gör sönder täcken. I alla fall när man inte har nått annat val än att ha dom ihop. Kan man sära på dom så är det bättre men ibland går ju inte det. Skulle skämmas ögonen ur mej om min häst gjorde sönder täcke efter täcke. Vad är det som säger att den andra hästägaren har råd att köpa nya var och varannan vecka.
Fast vad är det som säger att ägaren till hästen som biter sönder täcken har råd med nya hela tiden?
Det är ju sånt som händer när man har hästar ihop. Vill man inte att ens täcken ska bli sönderbitna får man väl ha hästen naken.
 
Jag skulle aldrig betala för andras täcken, inte en chans. Nu biter iofs inte min häst sönder täcken, men även om han gjorde skulle jag inte ha det på mitt samvete. Fått täcken sönderrivna, men lastade ingen annan för det.

Måste hästen ha täcke?
Fast detta är ett helt gäng täcken på väldigt kort tid. Ja det är en helklippt tävlingshäst så den behöver täcke samt även täcke under sommaren.
 
Fast vad är det som säger att ägaren till hästen som biter sönder täcken har råd med nya hela tiden?
Det är ju sånt som händer när man har hästar ihop. Vill man inte att ens täcken ska bli sönderbitna får man väl ha hästen naken.
Jag begär inte att denne skall ersätta allt. Men om man äger en häst som gör sönder täcke på täcke kan jag känna att då hjälper man till att finna lösning och kanske t.o.m. svarar när man blir tilltalad.
 
Jag tycker att man erbjuder sig att laga eller att ersätta när ens häst gör sönder täcken. I alla fall när man inte har nått annat val än att ha dom ihop. Kan man sära på dom så är det bättre men ibland går ju inte det. Skulle skämmas ögonen ur mej om min häst gjorde sönder täcke efter täcke. Vad är det som säger att den andra hästägaren har råd att köpa nya var och varannan vecka.
Instämmer, när min förstörde täcken i sin ungdom erbjöd jag betalning. Samt köpte div Antibit som jag kletade på den andra hästens täcke och försökte på alla sätt lösa situationen.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 886
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 359
Hästhantering Hej! Jag måste bara få råd om detta hur ni skulle göra. Jag har ett litet stall hemma som har 3 boxar.Jag har själv 2 hästar och min...
2
Svar
24
· Visningar
4 671
Senast: Marlin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp