Täckesbitare och trasiga täcken

De som haft två hästar i de stall jag varit har velat ha sina i samma hage. Men i hennes fall jag kan förstå att hon inte vill det. Det blir ju dyrt att hennes täckesmarodör med hennes andra häst för då får ju hon stå för kostanden... cyniskt tänkt kanske men jag misstänker att det kan vara så.
Misstänker också att det kan vara så. Personen påstår att denne blev mobbad pga hästen i fd stallet. Misstänker att det kanske inte alls handlade om att ”den hade fel märken i ett snobbigt stall” som ägaren säger utan kanske om just detta.
Allt som sägs om denna häst är ett personligt påhopp mot ägaren själv liksom.
 
Väljer jag att min häst ska gå med andra hästar så har jag också valt att täcken kan bli trasiga, kan få sparkskador från andra hästar och allt annat som kan hända när hästar inte går ensamma. Jag kan göra det bästa för att undvika att det händer med att ha hästen i en tillräckligt stor hage, avstånd mellan foderhögar, se till att täcket smakar äckligt mm.

Valet gjordes när stallet valdes.
 
Väljer jag att min häst ska gå med andra hästar så har jag också valt att täcken kan bli trasiga, kan få sparkskador från andra hästar och allt annat som kan hända när hästar inte går ensamma. Jag kan göra det bästa för att undvika att det händer med att ha hästen i en tillräckligt stor hage, avstånd mellan foderhögar, se till att täcket smakar äckligt mm.

Valet gjordes när stallet valdes.
Nu har jag stått där många är, denna häst är rätt ny. Sparkskador säger jag inget om, att nåt täcke går sönder är saker som händer.... men täcke på täcke på täcke hela tiden är inte normalt.
 
Så man ska släppa ut en helklippt häst naken då? Man får ta ansvar för vad ens häst gör. Gör min häst sönder staketet, då lagar JAG det. Ingen annan. Förespråkar visserligen att man särar på dom men ibland finns inte det alternativet.
Ska man resonera likadant med barn och hundar? Barn är barn och hundar är hundar så jag behöver inte ersätta och laga sånt som dom förstör. Varför ska man inte ta sitt ansvar när man har häst. Förbannat dåligt.
Skulle jag ha inhyrda så visst att den som märker att sketet är trasigt lagar det provisoriskt. Riktiga lagningen fixar jag då det räcker med att titta på andras hagar för att inse att kunskapen är låg när det kommer till staket bland hästägare.
 
Väljer jag att min häst ska gå med andra hästar så har jag också valt att täcken kan bli trasiga, kan få sparkskador från andra hästar och allt annat som kan hända när hästar inte går ensamma. Jag kan göra det bästa för att undvika att det händer med att ha hästen i en tillräckligt stor hage, avstånd mellan foderhögar, se till att täcket smakar äckligt mm.

Valet gjordes när stallet valdes.

Men samtidigt får man ju som hästägare också vara ärlig med om ens häst ställer till med mer än vad som kan anses vara normalt. Om den redan bitit sönder 3 täcken i år så tycker jag iaf att det är mer än vad ska behöva räkna med. Sånt får man ju anpassa sitt val av stall efter. Vet man att ens häst har ett beteende som gör det svårt att gå med hästar som behöver täcke så bör man ju vara ärlig med det när man väljer stall och meddela stallägaren det. Att det hade varit bra om hästen hade kunnat gå med en kompis som inte behöver täcke.

Och om samma person äger två hästar varav den ena biter sönder täcken så tycker jag att den personens hästar bör dela hage när det som i det här fallet är ett stall där hästarna går två och två. Då hade allt varit frid och fröjd. Ingen hade stört sig på att hennes häst biter sönder täcken och mycket irritation hade försvunnit.
 
Problemet när det gäller liknande händelser i inackorderingsstall, lite generellt, är att olika hästägare har olika tänk.

Om t ex. jag var den som hade en täckesbitare till häst så skulle jag inte ersätta täcken, men jag skulle upplysa nya hagkompisars ägare om att jag hade en en täckesbitare, berika hagmiljön i den mån det var möjligt, sätta på haklapp och i sista hand ha hästen ensam (om ingen ville ha sin häst med min och om det fanns hagar nog försås). Hade jag haft två hästar så hade jag givetvis haft dem ihop, om de inte hatade varandra så det var högrisk för allvarliga skador, då.

Der var jag det. Andra tycker och tänker annorlunda och om inte stallhållaren har reglerat detta specifikt i kontraktet och saknar plan och vilja för att hitta en lösning, så kvarstpr bara alternativet att hitta lösningar med den egna hästen.

Visst kan man kräva ersättning, men om den andra parten inte går med på det lär det inte generera i något förutom dålig (sämre) stämning.

Skador orsakade av hundar och barn är inte riktigt jämförbart i situationen, enligt mig, då hästarna är i hagen, där de ska vara. Ägaren kan inte vaka över hästen hela tiden den är i hagen.

Vi kan tycka en hel del om vad som är moraliskt rätt eller fel i sammanhanget, men vad hjälper det dig, rent krasst, ts?

Jag tycker att du har fått bra råd i tråden t ex. med liner och regntäcke. Man kan ha ett gammalt trasigt täcke överst och hoppas att det får ta det mesta stryket.

...Och i förlängningen tyvärr söka nytt stall om det inte fungerar bra i det nuvarande. Det hänger ju mycket på stallhållaren, att det är en vettig person med tydliga kontrakt och som har en plan b och c när det uppstår problem. För det gör det förr eller senare när man driver inackorderingsstall.
 
TS, vad händer om du säger till stallägaren att du inte vill att din häst delar hage med täckesmarodören? Att du helt enkelt inte har råd med den extra kostnad det blir att köpa nytt täcke en gång i månaden. Kan stallägaren byta så att din häst får gå med nån annan?
 
TS, vad händer om du säger till stallägaren att du inte vill att din häst delar hage med täckesmarodören? Att du helt enkelt inte har råd med den extra kostnad det blir att köpa nytt täcke en gång i månaden. Kan stallägaren byta så att din häst får gå med nån annan?
Det kan gå åt 2 håll

1) Denne förstår och kräver att ägaren sätter på en haklapp

2) Jag får höra att det är hästar vi har att göra med osv osv

En av dessa beroende på dagsform 🤔
 
Skulle jag ha inhyrda så visst att den som märker att sketet är trasigt lagar det provisoriskt. Riktiga lagningen fixar jag då det räcker med att titta på andras hagar för att inse att kunskapen är låg när det kommer till staket bland hästägare.
Ibland är det tvärtom. Hos oss är kunskapen större hos dom inhysta. Stallägaren vill göra så lite som möjligt och det ska helst inte kosta något. Hur det ser ut spelar ingen roll.
 
Jag har varit med om att täcken gått på löpande band. Detta var mina egna hästar. Men jag trodde att det var en enda av dom som var skyldig men det var båda.
Häst 1: biter häst 2 i rumpan och inbjuder till lek
Häst 2: vänder sig om och börjar lekbita i häst 1 och även nafsa i täcket
Häst 1: biter tag i täcket och drar det utåt så häst 2 får ett bättre grepp om täcket
Och sen var det täcket trasigt i bogen typ...
Men det var ju fram på täcket som mina gick sönder.
Så det behöver inte alltid vara en som är skyldig utan den andra hästen kan inbjuda till det.

Det finns flera olika antibit som du kan testa om det inte går att byta hage.
 
Jag har varit med om att täcken gått på löpande band. Detta var mina egna hästar. Men jag trodde att det var en enda av dom som var skyldig men det var båda.
Häst 1: biter häst 2 i rumpan och inbjuder till lek
Häst 2: vänder sig om och börjar lekbita i häst 1 och även nafsa i täcket
Häst 1: biter tag i täcket och drar det utåt så häst 2 får ett bättre grepp om täcket
Och sen var det täcket trasigt i bogen typ...
Men det var ju fram på täcket som mina gick sönder.
Så det behöver inte alltid vara en som är skyldig utan den andra hästen kan inbjuda till det.

Det finns flera olika antibit som du kan testa om det inte går att byta hage.
Hästen ifråga verkar snarare gilla Antibit.

I vårt fall är det bara den hästen som håller på. Finns inte en skråma i den hästens täcke. De fick sina täcken ganska samtidigt för nån månad sedan.

Min lärde sig den hårda vägen att det inte var ostraffat att bita i andras täcken genom ett äldre mycket grinigt sto. Efter 1,5 års vistelse med henne släppte han det beteende helt.

Jag hoppas att ändradet av foderplatser löser detta
 
Har det alltid varit så att din häst får trasiga täcken när den går med andra hästar eller är det bara visa hästar?
Tänker om det är din häst som bjuder upp till lek, busar eller är lite dryg, så det är din häst som orsakar beteendet eftersom det skett med så många olika hästar?

I dem stall där vi haft täcker bitare har vi först provat bite off, om inte det funkar har hästarna som bitit sönder andra täcken fått gå ihop och bita sönder varandras täcken så dem andra slipper det.
 
Hästen ifråga verkar snarare gilla Antibit.

I vårt fall är det bara den hästen som håller på. Finns inte en skråma i den hästens täcke. De fick sina täcken ganska samtidigt för nån månad sedan.

Min lärde sig den hårda vägen att det inte var ostraffat att bita i andras täcken genom ett äldre mycket grinigt sto. Efter 1,5 års vistelse med henne släppte han det beteende helt.

Jag hoppas att ändradet av foderplatser löser detta
Nu har jag läst alla kommentarer och vet inte vad du vill ha för svar egentligen?

Spontant tänker jag:
* fler foderplatser (vilket ni ska provar)
* se till att det finns saker att pyssla och leka med i hagen så hästarna inte blir uttråkade/understimulerade
* fundera om det kan finnas andra orsaker till beteendet tex för liten hage, stress, osv?

Om det inte blir bättre, prata med stallägaren om att byta hagkompis eller byta hage.
Om stallägaren säger nej, så antingen acceptera att din häst kommer få sina täcken sönderbitna eller byt stall.
 
Skulle bli galen om jag behövde köpa flera nya täcken varje år till mina .. Alltså de har haft sina regn och vintertäcken i minst snart 5 år om inte mer .. Finns inte en skråma på dem. Naturligt slitage invändigt ja men inte på utsidan.
 
Detta är ett problem främst om man har valacker/hingstar? Jag tror inte ston gör så precis. Har nu haft mest ston i många år och detta händer aldrig. Täckena hänger med så länge så de blir omoderna. Men jag har haft valacker tidigare och då hade jag också detta problem. De leker ju på ett annat sätt.

Till TS har jag inte mer förslag än de som redan uppkommit, kanske försöka dela av hagen? Du kanske kan fråga stallägaren om det är ok för dig att dela av den ?

Hoppas det löser sig ❤️
 
Detta är ett problem främst om man har valacker/hingstar? Jag tror inte ston gör så precis. Har nu haft mest ston i många år och detta händer aldrig. Täckena hänger med så länge så de blir omoderna. Men jag har haft valacker tidigare och då hade jag också detta problem. De leker ju på ett annat sätt.

Till TS har jag inte mer förslag än de som redan uppkommit, kanske försöka dela av hagen? Du kanske kan fråga stallägaren om det är ok för dig att dela av den ?

Hoppas det löser sig ❤️
Dem ända 2 ggr vi haft riktiga täcker marodörer har det varit 2 ston :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 359
Hästhantering Hej! Jag måste bara få råd om detta hur ni skulle göra. Jag har ett litet stall hemma som har 3 boxar.Jag har själv 2 hästar och min...
2
Svar
24
· Visningar
4 672
Senast: Marlin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp