Täckesbitare och trasiga täcken

Skulle bli galen om jag behövde köpa flera nya täcken varje år till mina .. Alltså de har haft sina regn och vintertäcken i minst snart 5 år om inte mer .. Finns inte en skråma på dem. Naturligt slitage invändigt ja men inte på utsidan.
Ja man blir ju det, visst lite repor och småhål och sånt kan det ju bli. Men redan efter ett par veckor är det fullt i repor och småhål i täcke 3-4
 
Nu har jag läst alla kommentarer och vet inte vad du vill ha för svar egentligen?

Spontant tänker jag:
* fler foderplatser (vilket ni ska provar)
* se till att det finns saker att pyssla och leka med i hagen så hästarna inte blir uttråkade/understimulerade
* fundera om det kan finnas andra orsaker till beteendet tex för liten hage, stress, osv?

Om det inte blir bättre, prata med stallägaren om att byta hagkompis eller byta hage.
Om stallägaren säger nej, så antingen acceptera att din häst kommer få sina täcken sönderbitna eller byt stall.
Frågeställningen står ju i TS

Ja jag provar fler foderplatser.
Rent krasst och kanske hårt tänker jag ”är det enbart upp till mig att se till att deras häst är stimulerad så den sköter sig?
 
Har du frågat varför hennes 2 inte kan gå ihop? dem kanske inte funkar ihop helt enkelt
Det vet ju ingen, nu ska de det iaf.
Min skall gå i minsta och lerigaste hagen ( lera till knäna). Så har förhoppningsvis ny stallplats i höst (står i kö)
TS, vad händer om du säger till stallägaren att du inte vill att din häst delar hage med täckesmarodören? Att du helt enkelt inte har råd med den extra kostnad det blir att köpa nytt täcke en gång i månaden. Kan stallägaren byta så att din häst får gå med nån annan?
Jag har pratat idag, det gick halvbra.
Den får minsta hagen med lera till knäna (min alltså).
Så hoppas på nån annan stallplats i höst
 
Ja man blir ju det, visst lite repor och småhål och sånt kan det ju bli. Men redan efter ett par veckor är det fullt i repor och småhål i täcke 3-4
Ja och speciellt om man köper dyrare täcken vill man ju inte ha dem förstörda direkt heller ... Vi använder ju bara Horseware och Bucas dyrare modeller 😅
 
Frågeställningen står ju i TS

Ja jag provar fler foderplatser.
Rent krasst och kanske hårt tänker jag ”är det enbart upp till mig att se till att deras häst är stimulerad så den sköter sig?
Nej, men om ägaren inte vill göra något och du inte vill göra något, då får du ju acceptera att täckena blir sönderbitna, för om ingen gör något kommer ju inget förändras.
Det vet ju ingen, nu ska de det iaf.
Min skall gå i minsta och lerigaste hagen ( lera till knäna). Så har förhoppningsvis ny stallplats i höst (står i kö)

Jag har pratat idag, det gick halvbra.
Den får minsta hagen med lera till knäna (min alltså).
Så hoppas på nån annan stallplats i höst
Om hennes 2 ska gå ihop borde ju din kunna gå med hästen som hennes andra gick med tidigare? alltså att dem bara byter hagkompis?

Lera till knäna är inte bra, stor risk för skador. Finns det verkligen ingen annan hage, eller någon hage man kan dela till 2 hagar?
Jag skulle inte låta min häst gå i en hage med lera till knäna tills sommaren, jag skulle då byta stall pronto till något stall med vettiga hagar som min häst får gå i tills det finns plats i stallet där du står i kö. Det tillfälliga stallet behöver ju inte uppfylla alla krav, bara hästen kan ha det bra tills det finns plats i det stallet man vill stå i.
 
Ja och speciellt om man köper dyrare täcken vill man ju inte ha dem förstörda direkt heller ... Vi använder ju bara Horseware och Bucas dyrare modeller 😅
Så är det ju, använder horseware just nu, dock inte det allra dyraste. Hade samma modell innan som hållt fint 4 år tills täckesbitaren slutligen slaktade det.
 
Nej, men om ägaren inte vill göra något och du inte vill göra något, då får du ju acceptera att täckena blir sönderbitna, för om ingen gör något kommer ju inget förändras.

Om hennes 2 ska gå ihop borde ju din kunna gå med hästen som hennes andra gick med tidigare? alltså att dem bara byter hagkompis?

Lera till knäna är inte bra, stor risk för skador. Finns det verkligen ingen annan hage, eller någon hage man kan dela till 2 hagar?
Jag skulle inte låta min häst gå i en hage med lera till knäna tills sommaren, jag skulle då byta stall pronto till något stall med vettiga hagar som min häst får gå i tills det finns plats i stallet där du står i kö. Det tillfälliga stallet behöver ju inte uppfylla alla krav, bara hästen kan ha det bra tills det finns plats i det stallet man vill stå i.
Så är det ju, samtidigt kunde man ju önska att hästägaren istället för att bara glo surt kunnat hjälpa till lite.

Det är andra vinterhagen som är så lerig med den häst som inte biter täcken. Men är bara en 4 veckor kvar innan de kan gå i gräshagarna. Det jag tror är att flytten kommer att ske i höst. Och då tänker jag att jag inte står kvar.
 
Det kan gå åt 2 håll

1) Denne förstår och kräver att ägaren sätter på en haklapp

2) Jag får höra att det är hästar vi har att göra med osv osv

En av dessa beroende på dagsform

Så är det ju, samtidigt kunde man ju önska att hästägaren istället för att bara glo surt kunnat hjälpa till lite.

Det är andra vinterhagen som är så lerig med den häst som inte biter täcken. Men är bara en 4 veckor kvar innan de kan gå i gräshagarna. Det jag tror är att flytten kommer att ske i höst. Och då tänker jag att jag inte står kvar.
Vad bra att du fick lov att byta hage iaf.
Jag förstår att du planerar en framtida flytt. Det låter inte som ett toppenstall...
 
Vad bra att du fick lov att byta hage iaf.
Jag förstår att du planerar en framtida flytt. Det låter inte som ett toppenstall...
Bytet blir inte förän i höst, och då till den superleriga. Men tänker att jag flyttat innan höst. I diskussionen handlade det inte något om mina trasiga täcken utan enbart på att andra ägaren ville ha sina ihop.
Utan det var mest ”hästar är hästar och din förstörde täcken när han var ung”...
Att jag då gjorde allt i min makt för att hjälpa till att förhindra spelade ingen roll. Jag är lite av åsikten att det fruktansvärt pinsamt och jobbigt när mina barn eller djur förstört något för andra.

vi står i kö till annat stall så förhoppningsvis får vi den platsen. Känns inte alls kul att vara där han är just nu överlag. Både pga detta men av många fler anledningar.
 
TS, vad händer om du säger till stallägaren att du inte vill att din häst delar hage med täckesmarodören? Att du helt enkelt inte har råd med den extra kostnad det blir att köpa nytt täcke en gång i månaden. Kan stallägaren byta så att din häst får gå med nån annan?
Fast problemet här är väl att TS häst gått med tre olika hästar - alla täckesmarodörer :confused: Och då är det väl bra att byta stall
 
Kan ju inte låta bli och fundera på hur stora hagar och utevistelsen är.
7-8 till 17-18... ok storlek på hagarna men många hagar är leriga så in i bängen.
Nu behöver du inte fundera mer 😀

Detta är också största anledningen till flytt.
Men svårt när man varken vill ha grusruta eller lera till knäna där jag bor. Jag märkte stor skillnad när min häst kunde gå i sommarhagen på vintern, mindre rastlös, behövde aldrig longera bort nån överskottsenergi vintertid, gladare häst, ingen panik om den fick stå en dag eller 2.
 
Jo, det kan man ju tycka. Man kan ju undra varför det finns såmånga täckesmarodörer i det stallet.
Tråkiga hagar som attan, tyvärr för lerigt att man skall kunna lägga ut nån form av aktivitet. Ok storlek men när hästarna knappt tar sig fram när det är som värst hjälper det ju föga.
 
Tråkiga hagar som attan, tyvärr för lerigt att man skall kunna lägga ut nån form av aktivitet. Ok storlek men när hästarna knappt tar sig fram när det är som värst hjälper det ju föga.
Om det blir lerigt så är hagarna för små. Om hela hagen blir söndertrampad så har man för många hästar på för liten yta.
 
Hagarna ska inte bli leriga, enligt lag ska det finnas ytor i hagen där hästen kan röra sig i alla gångarter, vilket dem inte kan om dem har lera upp till knäna
Nej men nu är det så det ser ut, och thats ut. Inte direkt jag kan göra något åt, eller hur?
 
Nej men nu är det så det ser ut, och thats ut. Inte direkt jag kan göra något åt, eller hur?
Nej, men jag frågade ni hade för små hagar, du sa nej, men uppenbarligen är ju hagarna för små. Se till att få större hagar i stallet du flyttar till så dem inte blir söndertrampade
 
Nej, men jag frågade ni hade för små hagar, du sa nej, men uppenbarligen är ju hagarna för små. Se till att få större hagar i stallet du flyttar till så dem inte blir söndertrampade

Det kan också vara så att man bor på blå-lera. Den här årstiden räcker ingen storlek i världen utan hästarna trampar igenom med en gång (dock ska sägas att vi har uppgrusade ingångar till hagarna där hästarna kan stå torrt om de vill. Det vill de inte....
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 886
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 359
Hästhantering Hej! Jag måste bara få råd om detta hur ni skulle göra. Jag har ett litet stall hemma som har 3 boxar.Jag har själv 2 hästar och min...
2
Svar
24
· Visningar
4 671
Senast: Marlin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp