Täckesbitare och trasiga täcken

Nej, men jag frågade ni hade för små hagar, du sa nej, men uppenbarligen är ju hagarna för små. Se till att få större hagar i stallet du flyttar till så dem inte blir söndertrampade
Nej de är inte för små, det är marken det är fel på återigen
 
Det kan också vara så att man bor på blå-lera. Den här årstiden räcker ingen storlek i världen utan hästarna trampar igenom med en gång (dock ska sägas att vi har uppgrusade ingångar till hagarna där hästarna kan stå torrt om de vill. Det vill de inte....
Japp, exakt så är det. Gammal sjöbotten eller något. Minsta regn så är det som gungfly. När det blir torrt blir det nästan som betong. Ingångarna är grusade men det sjunker ner efter ett kort tag.
 
Japp, exakt så är det. Gammal sjöbotten eller något. Minsta regn så är det som gungfly. När det blir torrt blir det nästan som betong. Ingångarna är grusade men det sjunker ner efter ett kort tag.

Det låter som att det är dags att se sig om efter ett nytt stall med bättre hagar alldeles oavsett situationen med hagkompisen som biter sönder täcken.
 
Det låter som att det är dags att se sig om efter ett nytt stall med bättre hagar alldeles oavsett situationen med hagkompisen som biter sönder täcken.
För att flytta måste det också finnas lediga platser och det gör det inte. Står på kö... är enormt mycket som inte funkar just nu upplever jag.
 
Det kan också vara så att man bor på blå-lera. Den här årstiden räcker ingen storlek i världen utan hästarna trampar igenom med en gång (dock ska sägas att vi har uppgrusade ingångar till hagarna där hästarna kan stå torrt om de vill. Det vill de inte....
Jo, men då får man grusa eller på annat sätt åtgärda marken, eftersom det både är olagligt och dåligt för hästars hälsa att stå med lera till knäna och inte kunna röra sig i alla gångarter i hagen.
 
Jo, men då får man grusa eller på annat sätt åtgärda marken, eftersom det både är olagligt och dåligt för hästars hälsa att stå med lera till knäna och inte kunna röra sig i alla gångarter i hagen.
Då kan du ju berätta det för stallägaren. Som inte tycker det är något problem..vilket jag tycker.
 
Hej
Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken sönder gång på gång och jag vet inte riktigt hur jag skall göra.

Detta är bara i år
Häst 1: Biter sönder 2 täcken och flyttar, ägaren sa förvisso att hon kunde ersätta dessa men flyttade av annan anledning ut med buller och bång

Häst 2: Biter sönder 1 täcke, ägaren tror inte dennes häst gjort detta men köper Antibit för närmare 300 kr, vilket fungerade bra. Denna flyttade tyvärr kort därefter men uppskattar mycket att hon ville hjälpa mig och följde upp hur det funkade.

Häst 3, Strimlar ett flugtäcke, säger att det inte behövs ersättas då täcket var gammalt och redan hål i.

Pga tidigare incidenter har jag fått köpa en sprillans ny uppsättning täcken, för ganska mycket pengar.

Häst 3 ger sig på det lappade horsewaretäcket, så det går inte att laga igen.

Köper ett nytt likadant täcke: Detta är redan hål i efter bara ett par veckor samt rejäla revior som förmodligen är sönder inom nån vecka, även regntäcket gjorde den hål i. Den har börjat rispa i det tjocka vintertäcke

Har testat antibit vilket den snarare tyckte var gott, testat att göra fler matplatser om det är så att deras häst jagar bort min och därför biter (eftersom ägaren promp skall trycka in matlådan i ett hörne.

Ägaren säger mest ”jaha” eller låtsas att inte höra.... alt ”ja jag vet inte”

Hur funkar det hos er med trasiga täcken? Ersätts dessa eller är det normalt att köpa nya uppsättningar varje säsong?

Tror ägaren kommer att vägra haklapp.

Kan tillägga att min egen var täckesbitare av rang som yngre men inte ens luktat åt nån annans täcke senaste 2,5 åren.
Minns dock att jag skämdes som en hund och erbjöd att ersätta de förstörda täckena. Även om alla inte ville det så ville jag ändå erbjuda det. Just nu känns det som att jag är konstig och dessutom gnällig men jag har verkligen inte råd med denna täckeskonsumtion. Förvisso kan jag lägga nån slitet regntäcke över vintertäckena... men i sommar går ju inte det. Framstår säkert som snål men har verkligen inte råd att hålla på såhär.

Hur gör ni hos er?

Stallägaren är jag inte alls säker på reaktionen hos. Antingen håller denne med men också fått hintar om att ”såhär gör hästar, sluta gnäll och skapa dålig stämning”
Det är jätte tråkigt och täcken är dyrt. Kan du lägga ett lappat och lagat regntäcke som översta täcket? Så skyddar det det hela täcket under? Kanske kladda på antibit på det lagade täcket som ligger överst?
 
Vi har en sådan häst hos oss. Han strimlar täcken om han bara har EN kompis i hagen. När de är fler försvinner problemet helt. Antar att det är roligare när de är fler och mer liv och rörelse liksom. Då har han annat att göra och inte behov av att hålla på med det där.
 
Det är jätte tråkigt och täcken är dyrt. Kan du lägga ett lappat och lagat regntäcke som översta täcket? Så skyddar det det hela täcket under? Kanske kladda på antibit på det lagade täcket som ligger överst?
Ja, på vintern men inte nu när det är på gränsen för varmt med regntäcke eller i sommar med insektstäckena
 
Vi har en sådan häst hos oss. Han strimlar täcken om han bara har EN kompis i hagen. När de är fler försvinner problemet helt. Antar att det är roligare när de är fler och mer liv och rörelse liksom. Då har han annat att göra och inte behov av att hålla på med det där.
De ska gå flera ihop i sommarhagarna så hoppas det blir bättre då.
Pratat med ägaren också... hon säger bara ”tråkigt för dig”
 
Jag tycker att det blir jättekonstigt att kräva att den andra hästägaren ska betala för dina täcken... Täcken går sönder förr eller senare, det är sånt som händer när man har häst. Jag kör tunnare skaltäcken + liners av just den anledningen, att det inte ska bli SÅ dyrt att köpa nytt vid behov.

Gilla läget eller byt hage, hos oss blir det hagbyte om någons täcken blir sönderstrimlade.

Det enda jag reagerar på är att hästarna kanske borde ha varsin hölåda om fordringarna är ett problem? Både för täckenas skull men också så din får äta ordentligt😬

Ett täcke håller ju i allafall 10år om inte någon biter i det och liknande. Vet inte vad ni har haft för vilda hästar men mina täcken är det solen som gjort sitt efter ca 15års användande...
 
Ett täcke håller ju i allafall 10år om inte någon biter i det och liknande. Vet inte vad ni har haft för vilda hästar men mina täcken är det solen som gjort sitt efter ca 15års användande...
Mina Horsewear och Shires täcken har hållt i 15 år. Fortfarande hela och användbara.
Ja, på vintern men inte nu när det är på gränsen för varmt med regntäcke eller i sommar med insektstäckena
Det blir varmare med regntäcke över.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 891
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 360
Hästhantering Hej! Jag måste bara få råd om detta hur ni skulle göra. Jag har ett litet stall hemma som har 3 boxar.Jag har själv 2 hästar och min...
2
Svar
24
· Visningar
4 672
Senast: Marlin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp