Täckesfunderingar inför höst och vinter.

Linda_A

Trådstartare
Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans öron var mer tåliga, men det är en annan sak). Har tidigare haft billiga täcken från Ullared som regntäcke och vintertäcke, men de har skavt henne på manen (vilket Rambo Protector inte gjort). Tänker därför byta ut dessa mot Horsewaretäcken, vilket leder till två frågor:

1) Har alla Horseware-modellerna liknande storlek och passform? Hon är kort och bred och Rambon tycker jag funkar bra i 140.

2) Regntäcke plus liner för att klara både höst och vinter eller separat regntäcke och separat vintertäcke? Vad gillar ni bäst?

När jag har sett hur ren och fin hennes man hållit sig under sommaren vill jag nog gärna ha med hals, dock verkar avtagbar hals sitta bättre på henne än hel hals, det stramar och skaver mer, så mest intresserad av såna modeller. Har t.ex tittat på Amigo Hero och Amigo Bravo.
 
Jag har amgio bravo 100 gram med lös hals i olika storlekar. Tycker de är bra de äldsta har hängt med i över 5 år inget större fel på de. Klart värt sina pengar.

Kör separata regn och vintertäcken då vädret varierar så och hästarna kräver olika.
 
1) nej, de har inte exakt samma storlek och passform, beror lite på utformning (knäppning i fram osv). På Strömsbergsgårds hemsida finns lite beskrivning av modellerna. Klicka på Horseware och sen på modellerna så beskrivs de.
Tex Rhino rekommenderas man att gå upp en storlek, medan Amigo är rymligare

2) Jag kör på separata täcken i olika tjocklekar. Har 50g (lätt fodrat regntäcke), 100g, 200g och ett 420g. Löstagbara halsar till de flesta men har något Wug-täcke med (halvhals). Har gjort så att jag har två av varje tjocklek så kan jag byta om det har vräkt ner hela dagen. Hästen är alltid torr under täckena men jag tycker att täckena blir blöta om man har tagit av dem för att rida tex, då får ett hänga på vädring/tork medan hästen får det andra.
 
Senast ändrad:
1) nej, de har inte exakt samma storlek och passform, beror lite på utformning (knäppning i fram osv). På Strömsbergsgårds hemsida finns lite beskrivning av modellerna. Klicka på Horseware och sen på modellerna så beskrivs de.
Tex Rhino rekommenderas man att gå upp en storlek, medan Amigo är rymligare

Tack, utmärkta beskrivningar! Då blir det Amigo jag siktar in mig på.

2) Jag kör på separata täcken i olika tjocklekar. Har 50g (lätt fodrat regntäcke), 100g, 200g och ett 420g. Löstagbara halsar till de flesta men har något Wug-täcke med (halvhals). Har gjort så att jag har två av varje tjocklek så kan jag byta om det har vräkt ner hela dagen. Hästen är alltid torr under täckena men jag tycker att täckena blir blöta om man har tagit av dem för att rida tex, då får ett hänga på vädring/tork medan hästen får det andra.

Hade önskat att jag hade så mycket plats, men har svårt att klämma in ett täcke per säsong! Men tänker mig ett regntäcke som är 0 eller 50 g, kanske en 100 g liner till det och så ett vintertäcke. Är ju betydligt mer regn än kyla på här på västkusten.
 
Passformerna skiljer mellan modell och typ av täcke. Min har mindre storlek på Rambo flugtäcke än Rambo 100g.

Jag har Optimo med liner nu, hade separata regn och vintertäcken innan. Jag är kluven men väger över mot separata täcken. Jag tycker linerntäcket är jobbigare att hantera vid på/ avklädning och upphängning. Det stora plusset är istället att det är så enkelt att variera tjockleken och liners får plats i stallskåpet vilket yttertäcken inte gör.
 
Jag har ett amigo regntäcke med halvhals och köpte sedan ett amigo flugtäcke. Hade kunnat haft 10cm kortare på flugtäcke.
 
Hade önskat att jag hade så mycket plats, men har svårt att klämma in ett täcke per säsong! Men tänker mig ett regntäcke som är 0 eller 50 g, kanske en 100 g liner till det och så ett vintertäcke. Är ju betydligt mer regn än kyla på här på västkusten.
Eller hur -vi är ju i samma område, väldigt nära varandra faktiskt, så har samma väderbekymmer ☔ Det är ju sällan så svinkallt i form av många minusgrader, är ju mer att det blir kallt för att det är blött och blåsigt.
 
De amigotäcken som har v-front är relativt lika vissa rambotäcken i passform. Det är alltså de dyrare amigovarianterna, de billigare med vanliga raka bogspännen har annan passform.

Rambo protector tycker jag är väldigt långt i ryggen, min har samma storlek som i sina andra täcken men protector är minst en dm längre i ryggen. Om 140 är precis lagom i rygglängd kanske du behöver gå upp i storlek när du köper regn/vintertäcke.

Jag föredrar att ha täcken i olika tjocklek men jag har även liners som jag kompletterar med vid behov.
 
Eller hur -vi är ju i samma område, väldigt nära varandra faktiskt, så har samma väderbekymmer ☔

Hah, nu blev man nyfiken. ;) Fast jag och hästen är ju på olika sidor älven.

Det är ju sällan så svinkallt i form av många minusgrader, är ju mer att det blir kallt för att det är blött och blåsigt.

Nej precis, det är ju vätan som är värst. Fast i vintras behövde hon verkligen sitt vintertäcke, privatstallet är inte uppvärmt och det blev riktigt kallt där inne. Längtar till nytt stall.

De amigotäcken som har v-front är relativt lika vissa rambotäcken i passform. Det är alltså de dyrare amigovarianterna, de billigare med vanliga raka bogspännen har annan passform.

Rambo protector tycker jag är väldigt långt i ryggen, min har samma storlek som i sina andra täcken men protector är minst en dm längre i ryggen. Om 140 är precis lagom i rygglängd kanske du behöver gå upp i storlek när du köper regn/vintertäcke.

Hmm, tål att tänkas på. Det är inte så att Protectorn är precis i ryggen, det finns en del över, men kanske inte så mycket som en decimeter.
 
Hmm, tål att tänkas på. Det är inte så att Protectorn är precis i ryggen, det finns en del över, men kanske inte så mycket som en decimeter.
Du kanske ska gå upp till iaf 145? Det är en vanlig rekommendation att gå ner i storlek på flugtäcken. Vad har hon för storlek i täcken från andra märken?
 
Du kanske ska gå upp till iaf 145? Det är en vanlig rekommendation att gå ner i storlek på flugtäcken. Vad har hon för storlek i täcken från andra märken?

Det har nog varit 145 för det mesta, alla har ju inte 140. Låter smartare med 145, speciellt om jag ska ha in en liner.
 
Hah, nu blev man nyfiken. ;) Fast jag och hästen är ju på olika sidor älven.



Nej precis, det är ju vätan som är värst. Fast i vintras behövde hon verkligen sitt vintertäcke, privatstallet är inte uppvärmt och det blev riktigt kallt där inne. Längtar till nytt stall.



Hmm, tål att tänkas på. Det är inte så att Protectorn är precis i ryggen, det finns en del över, men kanske inte så mycket som en decimeter.
Jag bor ett par minuters gång från hästen - kände igen stallet på någon film :)
 
Jag bor ju också i "området" så att säga.

Jag har i flera år klarat mig med ett ofodrat regntäcke, 2st 100g (ett med liners, ett utan) och ett 400g täcke. 100g är det jag använder mest.
 

Liknande trådar

Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 456
Utrustning Jag måste köpa nya täcken till foderhästen. Undrar lite vad jag ska köpa. Jag köper bara Horseware täcken och har kollat på: Amigo...
Svar
3
· Visningar
1 540
Senast: TildeAhlin
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 255
Senast: Niki
·
Utrustning Då pålle ska gå på lösdrift i vinter behöver han ett nytt regntäcke. Har tänkt införskaffa ett regntäcke, som han kan ha både under...
2
Svar
23
· Visningar
2 288
Senast: Emor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp