Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

the_connemara

Trådstartare
Sliter mitt hår snart!

Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte helklippt. Han är glad med dubbla, tjocka täcken med helhals. Jag vill eg inte ha dubbla täcken men har inte hittat något tjockt som kan tänkas funka.

Vill inte gå ifrån HW men de har inga med fast helhals (det enda provade jag idag - värdelöst!) som jag egentligen vill ha (pga den jäkla blåsten och klydd med spännen). Vill ha v-front för det skaver inte och sitter superbra på spinken. Hals är ett måste men nu kollar jag på avtagbara.

Alternativ just nu:
1. Tjockt stalltäcke och något tunnare uppepå?
2. Något tjockt utetäcke med avtagbar hals?
3. Liners?

1. Finns två alternativ jag hittat:
http://www.stromsbergsgard.se/stalltacke/heavy-300-550g/rhino-stable-plus-heavy
http://www.stromsbergsgard.se/nyheter/rambo-stable-rug-micro

Hur tror ni dessa stalltäcken funkar i hagen? Har två stalltäcken nu (Amigo Insulator 150 g och Amigo Mio 300 g) och tycker inget är direkt hundra att ha under ett annat täcke i hagen där hästen rör sig, vill ha något stadigare liksom.

Täcket uppepå får nog vara en strl större än vanligt och L i hals som ingår i den storleken är på gränsen till liten redan utan ev halsstalltäcke under. Alltså får man köpa ett täcke som bara funkar utan på ett annat och dessutom köpa en lös hals till (inte tex Rambo Supreme vilket hade varit drömmen) och ett stalltäcke. Fy fan vad billigt det låter :p Och stalltäcket kommer inte behövas inne, där räcker de han har gott och väl (där blåser det ju inte :p).

2. Ja, skitkul att beställa ett (svindyrt) Supreme 420 g med en tajt hals och inse att tjockleken spelar ingen roll sålänge det blåser utan det som faktiskt gäller är att ha dubbla täcken? Och så klämmer man in ett täcke under och upptäcker att yttertäcket behövt vara en strl större?

3. Liners är jag väldigt skeptisk till. Även om det låter som den självklara lösningen just nu :p Men hur är de egentligen? De är ju snortunna och sladdriga, behåller de verkligen formen och sitter de bra? Jag ogillar redan fästen för hals/liners i halsskärningen och vill helt inte ha det alls, än mindre faktiskt fästa liners i yttertäcket. Allt har en tendens att dras bakåt på pålle och hittills är det bara Rhino Wug som suttit 100 %. Hur mycket plats tar liners? Billigaste alternativet är ju att köpa den tjockaste utan hals och stoppa in i Rambo Californiat med tillhörande tunnfodrad hals. Men blir det bra tro?

Suck.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

En tanke, måste han ha tjockfodrad halsdel?
Loop är ju också ganska frusen, men för hans del har det räckt med ofodrad eller max 100g fodrad hals. Så länge han har något som täcker och skyddar så upplever han sig inte lika frusen. Fast han är iofs helt oklippt, det spelar ju också in.

Om det skulle funka (du har kanske testat det redan, läste lite slarvigt = trött.. ) så kan man ju ha ett "vanligt" tjockt stalltäcke under, dvs. utan hals, och då slippa lite av problemet med att yttertäckets hals blir för tajt.

Och ang. fast eller lös hals. Jag tycker de HW-täcken jag sett med lös hals haft ganska "stabila" halsar som inte glappat. Loops halsar (lösa) är inte alls lika bra som hagkompisens HW-halsar. Shiren ligger helt okej, men den tjockare (hööks....) blåser väldigt gärna upp vid manken och lämnar en glipa..
Krångel med spännen är det ju förstås, men å andra sidan lämnar det fler möjligheter för täckena om man faktiskt kan ta bort halsen, tänker jag :)
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?


Jag vet inte! Fick problemet nu i vintras när hästen blev skåning (han har aldrig frusit en dag i sitt liv tidigare och haft 100 g utan hals hela vintern, men så är han född och uppvuxen mitt i skogen oxå...). Då insåg jag att HW hade inte alls bra halsar och kikade på andra märken i närmsta affären. Allt kändes tungt och/eller trist i kvaliten. Fick bli ett Shires 300 g efter massa efterforskande men såklart får ju hästen skav, täcket sys om till v-front och hästen får fortfarande skav. Och hästen fryser. Och täcket blåser upp och är (spec nu när jag ahde HWs med 370 o fast hals hemma) tungt. Så jag är inte jättepigg på att testa andra märken igen :o
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Nä det kanske han inte behöver? Kollade just utbudet på Strömsbergsgård och det var ju skittrista halsar och max 200 g (i Rhino som ska vara mer slimmad - inte aktuell). Så det var inte mycket att välja på :D

Med tjockt stalltäcke med hals tänkte jag mer att då kunde man ha ett helt ofodrat lätt uppepå kanske och slippa flera tjocka täcken. Men det tror jag får strykas när L utan något under redan är rätt tajt :p Och det ofodrade kanske bara blåser runt då? Och det känns inte alls bekvämt med dubbla halsar :D

Nu har han Miotäcket 300 g under Shirestäcket med fast helhals 300 g. Varm häst = glad häst. (problemet är alltså inte akut längre men det ger skav och känns inte helt bekvämt så jag vill hitta en mer komfortabel lösning och med ett lättare yttertäcke både för hästens och min skull :p)

Kanske det ändå är att hitta ett stalltäcke (utan hals) eller liners som sitter bra under utetäcket i hagen som gäller. Hmm.

Vill gärna hitta någon/några plan/planer så jag kan göra en beställning medan det är rea!
 
Senast ändrad:
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Svarar lite kort nu och mer sen. Jag köpte faktiskt ett Rambo supreme heavy för några veckor sen (3). Det är iofs stl 6,9 men den halsen är mega stor!! Min häst som flera tror är en hingst pga halsen drunknade nästan i sin.

De gamla modellen med gul kant har små halsar. Men de nya som säljs nu är mycket större i halsen i alla storlekar.

Så en ny stl L hals på Rambo är minst två stl större än de gamla stl L. :)

Har även jag hatat Linders fram tills nu. De är superbra. Båda täckena ligger still och de glider inte bak.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Men, nu hade jag precis stängt alla miljoner flikar fr Strömsbergsgård och tänkte försöka få åtm 5 h sömn. Nu måste jag ju kolla in Supreme ju ;)
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Vi har ett antal hästar i stallet med liners i sina och dom sitter jättebra! Dom sitter ju ordentligt fast i yttertäcket. Men såklart är det ingen garanti att dom sitter bra på din häst. Jag gillar liner-tänket faktiskt, väldigt smidigt att inte behöva ha massa olika dyra täcken för olika väderlekar
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

+ Quigley

Hur sitter bogspänner på linersen då? Alla bogspännen (utom v-front) hamnar helt under bogspetsen på mitt djur, vilket ger skav precis under den liksom. Alltså, det högsta av två spännen hamnar under (tex med Shirestäcket och Amigo Insulator). Det gillar jag inte alls när han ska göra akrobatiska konster i hagen :p
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Du skall inte ha liners som sitter fast i yttertäcket när det är vinden han reagerar på utan ett separat täcke under som sitter åt med egna gjordar mot kroppen sen ett djupare utetäcke som går ner ordentligt över det andra på det viset håller de sig varmare när inte vinden tar sig ända in. Min hingstkylling är helt tokig när det blåser om han inte får dubbla täcken på sig och viktigast av allt är att det är stor svanslapp och korta benremmar så att täcket inte släpper in en massa vind bakifrån. Märker stor skillnad på de som har den gamla mindre typen av svanslapp och de som har de nya rejäla svanslapparna som täcker i stort sett helt ner till hasen baktill. HW är helt värdelösa när det gäller att stoppa vinden pga sin avsaknad av benremmar så lyfter de och släpper in vinden när de försöker sätta ändan emot och de har alldeles för små svanslappar i alla fall Amigo och Rhino.
De hästar som faktiskt håller sig varmast här har Hööks Premium Tornado, djupt, välformat och rejäl svanslapp tyvärr får man ha lös hals på det och det är jag mest missnöjd med just när det blåser för det släpper in alldeles för mkt vind har faktiskt gjort så nu när det blåst så extremt att jag slängt deras 100 gr täcke utanpå så att den då täcker halsskarven och håller nere halsen (alltså halsen är fäst i det understa täcket). Vi får väl verkligen hoppas att det snart är slut på detta extrema väder det varit sista tiden mina hästar vill knappt vara ute de vill bara in in in så fort man visar sig.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Hmm såg nu när jag skulle plocka fram vintertäcket jag har från hööks för att visa hur en rejäl svanslapp skall vara att det inte verkar finnas mer bara det tunna 100gr så antingen är det slutsålt eller så har de bara vårens grejor nu ?
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Kolla in Weatherbeeta Landa Combo. Finns i 400g och 200 g, har fast helhals och stor stjärtlapp.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Du har antagligen redan tänkt på det, men vindskydd är det som hjälper bäst i längden.

Min pålla (hbl, halvklippt i november, har 300 grams halvhals på sig, går på lösdrift) har stått inne i sin ligghall sedan i måndags nu, hon tycker det är dåligt väder:D
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

kl

Undrar lite skulle det hjälpa med en rejäl magplatta som satt ordentligt på frusna hästar? Och finns det några täcken som har det?

På mina HW-täcken har jag sytt fast ringar för bensnören då som sagt var de gärna blåser upp och ena hästen faktiskt klädde av sig HW täcket innan bensnörena kom på plats. Hon brukar inte ta av sig täcken men detta rullade hon sig ur på något sätt
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Kl
Min fryslort har jag lös hals på för att kunna få tillräckligt stor hals. Har Amigo och gamla Supreme. Amigot sitter jättebra och halsen sluter tätt trotts att den är lös. Gillar fästena på Amigot bättre än Supremet för det sitter mer naturligt och på plats.
Har inga problem att mina HW blåser upp över rumpan på någon av våra hästar.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

mina hästar har shire tornado el wetherbeta .tror jag att de är..
Inga problem med att täckena flyger upp. är 400g de har. är synd att bogen inte passar din häst.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Linern sätter jag inte fast i täcket mer än baktill.

Halsarna har jag fått sy ut o fodrat extra. På den tiden fanns inte fodrade halsar. Sätter på dem med kardborre o lätt att tvätta. Samma med stjärtlappfodret.

det som gör tricket är en lång o FODRAD stjärtlapp som är lika lång som täcket.

På den har jag även ringar som jag kan fästa vid storm.

Jag har ju även heltäckande magtäcken som jag fäster med resår o snabbspännen. Ingen vind in där.. heller. Så nej täckena lättar inte .
De flesta utetäckena är ej fodrade i nederkant. droppkant. På min stora går täckena inte så långt ner o därmed blev buken helt exponerad.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=7074889&postcount=1


som extra plus så slutade de att dra i lappen.
Inne har de mer pyjamasar;). Sdnt som deras magar kan expandera i när de ligger o jäser.
 
Senast ändrad:
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Jag har ju även heltäckande magtäcken som jag fäster med resår o snabbspännen. Ingen vind in där.. heller. Så nej täckena lättar inte .
De flesta utetäckena är ej fodrade i nederkant. droppkant. På min stora går täckena inte så långt ner o därmed blev buken helt exponerad.

Har du några bilder på magtäcken?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 784
Senast: blayenka
·
Utrustning Har lite frågor om strl, slitstyrka, horseware eller bucas! Har en häst som drar 135 i vanliga täcken som går på lösdrift med naffsiga...
2
Svar
32
· Visningar
3 438
Senast: Emor
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 294
Senast: Camigween
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp