Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Kl

Glömde nämna att maten serveras i vindskydd, där hästen är parkerad. Men jag vill gärna att han känner sig så tillfreds att han går ut i hagen, vilket han gör med dubbla tjocka täcken. Han kan dock frysa i 300 g i vindskyddet med mat eftersom han står still, det var pga det jag började lägga ett täcke under.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Jag har ju även heltäckande magtäcken som jag fäster med resår o snabbspännen. Ingen vind in där.. heller. Så nej täckena lättar inte .
Jag skulle jättegärna vilja se bilder på hur du gjort med dina magtäcken! Har nämligen precis som ts en häst som blev (ännu mer) frusen när han flyttade till blås-skåne. Jag har köpt en lös magplatta som fästs i kryssgjordarna som han har extra blåsiga dagar, men den täcker inte alls så mycket som jag vill... och jag vågar inte ge mig på att sy innan ajg vet hur det skulle kunna se ut :p
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Har ingen kamera:o

Har en uppsättning vardera med termoinsida vs vattentät utsida o en tjockare o ej vattentät.

Mät från armbåge till ljumske samt bredden från början av droppkanten o runt.

Måtta o fäst sedan resåret ( 15-20 mm =som spännets bredd. Ej vitt som blir kasst efter ett tag.) på täckets insida vid droppkanten o sätt på plastspännet. Ha ca 15 cm längd.

Sy fast honspännet i vart hörn på magtäcket. På min stora har jag även på mitten av långsidan. Har du en val- klipp ut för skapet o sy en fastare bred resår runt svängen. då hänger den inte ner o riskerar att kissas i- been there....
När det ä'r klart knäpper du fast det o justerar genom att göra en knut på resåret. Spännena kanar annars gärna.
Magtäcket hänger då som gjordarna o kan sitta kvar vid avtagning. Lätt att fästa- samma sida som gjordarna.

Låter det jobbigt:p. Fast de håller länge. mina är nog 10 år vid det här laget.
 
Senast ändrad:
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

En liten fråga om hW Liners ... Jag har kikat på dem men på bilderna ser det ut som bogspännet på linern sitter så jäkla högt upp ? Ser ut som det tar mot strupen om hästen böjer sig fram ? Är det så eller ?
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Jag har ett Rambo Supreme till min frusna tant. Halsen är absolut inte tajt eller så utan det är gott om plats i -även häst nr 2 som är en större modell för utan vidare plats i samma täcke som henne.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

En liten fråga om hW Liners ... Jag har kikat på dem men på bilderna ser det ut som bogspännet på linern sitter så jäkla högt upp ? Ser ut som det tar mot strupen om hästen böjer sig fram ? Är det så eller ?

Nej de sitter skitbra.

jag har ju fått flytta ner spännena på de andra täckena av just den orsaken
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

En liten fråga om hW Liners ... Jag har kikat på dem men på bilderna ser det ut som bogspännet på linern sitter så jäkla högt upp ? Ser ut som det tar mot strupen om hästen böjer sig fram ? Är det så eller ?

För mig är det iaf tvärtom, har fått sy ett litet veck i kantbandet i halsöppningen för att spännet ska komma ovanför bogspetsen.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Tack för all input :bow:

Lutar åt Rambo stalltäcket i mitt första inlägg. Ovanpå är jag osäker ännu pga halsstorlek och storlek i täcket med tjockt under.



Eller finns det fler stalltäcken med v-front?
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Tankar om strl:

4-5 år gammalt California i 6'3 lite kort i ryggen, kan ej vara större i bogen och är väldigt djupt (=bra).

Rambo Supreme Heavy: om det både ska kunna användas ensamt och med undertäcke - vilken storlek?

Quigley: får det plats en 200 g hals under Supremehalsen?
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

vet inte om du provat 1-pice från HW det kanske kan vara ngt`? Annars var det enda som fungerade på mitt frusna sto shires 400g helhals + 300g shires stalltäcke under, älskar deras stora svanslapp som verkligen skyddar mot den skånska blåsten.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Tankar om strl:

4-5 år gammalt California i 6'3 lite kort i ryggen, kan ej vara större i bogen och är väldigt djupt (=bra).

Rambo Supreme Heavy: om det både ska kunna användas ensamt och med undertäcke - vilken storlek?

Quigley: får det plats en 200 g hals under Supremehalsen?

Tror faktiskt det.

Macken: jag skulle säga att spännet i höjd sitter mitt mellan det övre och det undre jämfört med Amigot som är över (utanför).
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Jag har bara insulator och de bogspännena sitter på tok för lågt för att kunna användas i hagen :-( gissar att det är liknande på utetäckena?

Shirestäcket har ju sina jättehögt upp men ändå hamnar de liksom under bogspetsen och skaver :-(
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Skumt :/

Men det som gör att jag gillar linerna är att eftersom du spänner fast täcket i yttertäcket så stannar linern kvar där du vill ha den.

Men jag gillar INTE att ha Insulator täckena under ett utetäcke för då åker det bak och ner och skaver. Något som inte har hänt mig när jag bara har ett Insulator inne.

Får du problemet med att Insulator täcket skaver när du bara har det inne? Eller bara att det skaver ute?
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Har ingen kamera:o

Har en uppsättning vardera med termoinsida vs vattentät utsida o en tjockare o ej vattentät.

Mät från armbåge till ljumske samt bredden från början av droppkanten o runt.

Måtta o fäst sedan resåret ( 15-20 mm =som spännets bredd. Ej vitt som blir kasst efter ett tag.) på täckets insida vid droppkanten o sätt på plastspännet. Ha ca 15 cm längd.

Sy fast honspännet i vart hörn på magtäcket. På min stora har jag även på mitten av långsidan. Har du en val- klipp ut för skapet o sy en fastare bred resår runt svängen. då hänger den inte ner o riskerar att kissas i- been there....
När det ä'r klart knäpper du fast det o justerar genom att göra en knut på resåret. Spännena kanar annars gärna.
Magtäcket hänger då som gjordarna o kan sitta kvar vid avtagning. Lätt att fästa- samma sida som gjordarna.

Låter det jobbigt:p. Fast de håller länge. mina är nog 10 år vid det här laget.
nu har jag läst några gånger och förstår inte riktigt ändå :o
vad gör du magtäckena av? syr från scratch, köper lösa plattor eller slaktar du gamla täcken? Vad är det för spännen du använder? plastspännet?

känner mig makalöst trög. Kan du inte rita en paintbild? :D
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Jag har också en extremt frusen kuse :( igår åkte två st duntäcke på, ett på ryggen och ett på halsen. Är galet trött på att se hästen skaka hysteriskt varje gång jag kommer till stallet när hon är i hagen. ;)
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Skumt :/

Men det som gör att jag gillar linerna är att eftersom du spänner fast täcket i yttertäcket så stannar linern kvar där du vill ha den.

Men jag gillar INTE att ha Insulator täckena under ett utetäcke för då åker det bak och ner och skaver. Något som inte har hänt mig när jag bara har ett Insulator inne.

Får du problemet med att Insulator täcket skaver när du bara har det inne? Eller bara att det skaver ute?

Insulator skaver inte inne och jag har inte navänt det ute eftersom jag tycker det redna innen sitter tillräckligt "dåligt" för att släppa ut med.

Ute har han (om dubbelt, idag i strålande sol med California över tex) Mio heavy och det sitter helt ok men inte så att jag vill ha det som standardlösning.

Vad tror du om strl på Supreme, bör man gå upp en strl eller kommer det blir ett hus utan tjockt undertäcke? Känns inte jättekul att lägga ut knappt 3 tusen på ett täcke som enbart funkar de allra värsta dagarna liksom. Vill gärna kunna använda det utan undertäcke oxå.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Ni hade väl riktigt skitväder hos er igår oxå? Körde till Trelleborg och shit vad det blåste och snöade på tvären :eek: Ena vägbanan torr och fin på motorvägen, andra skottades och var snorhal...
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Jag syr från skratch. Tar det jag har eller köper.

Man vill ju få dem måttgjorda.
Sybutiker har de svarta klickspännena o även resåret.

Tar kanske 1 h. att fixa till det hela.

466.jpg
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Tack för svar och övriga med som svarat på min fråga ! Låter ju jättebra !
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Insulator skaver inte inne och jag har inte navänt det ute eftersom jag tycker det redna innen sitter tillräckligt "dåligt" för att släppa ut med.

Ute har han (om dubbelt, idag i strålande sol med California över tex) Mio heavy och det sitter helt ok men inte så att jag vill ha det som standardlösning.

Vad tror du om strl på Supreme, bör man gå upp en strl eller kommer det blir ett hus utan tjockt undertäcke? Känns inte jättekul att lägga ut knappt 3 tusen på ett täcke som enbart funkar de allra värsta dagarna liksom. Vill gärna kunna använda det utan undertäcke oxå.

Jag tycker linern sitter bättre än Amigot men om spännet sitter över bogspetsenbberor nog på hur hästen ser ut? Det gör det på min ena men inte den andra. Och den där det sitter under har inte fått skav av linern och amigo utetäcke, däremot av shires stalltäcke med samma front som utetäckena.

Linern är nog ganska lik mio i passform tror jag men linern sitter ju fast i yttertäcket så det vid manken inte kan åka bak.

Har i alla andra HW har min 6,6 som sitter bra. Både inne och ute. Hon har ett tjockaste supreme (som en annan har nu) som jag tyckte blev lite för kort på vintern just för att hon är så frusen. Svårt att förklara men täcket i 6,6 är lagom men skyddar inget extra där bak, om du förstår hur jag menar? Är det en storlek större blir det ju mer som skyddar där bak från blåst och så. Men ja egentligen är 6,9 för långt. Men på henne är det inte för stort någon annanstans, bogen sidorna djupet.
Tyckte snarare det var samma bogstorlek på 6,6 som 6,9 så jag vet inte om de ändrat bogen på alla storlekar?

Vad brukar du ha för storlek och har du haft något större innan? Eller bild på hur den storlek du har nu, så blir de lättare att säga något om du kan gå upp en storlek. Men på min vet jag att linerna ska få plats så då var 6,9 bättre än 6,6.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 780
Senast: blayenka
·
Utrustning Har lite frågor om strl, slitstyrka, horseware eller bucas! Har en häst som drar 135 i vanliga täcken som går på lösdrift med naffsiga...
2
Svar
32
· Visningar
3 438
Senast: Emor
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 291
Senast: Camigween
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp