Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Såfort det är hals på eller ska användas som överrock ett nr större- lite längre. 200 g kanke skulle passa di om du vill ha större användningsområde o sen köpa en fet liner.

fronten passar nästan garanterat iom patentknäppningen som även ger bogutrymme.

Till min stora köpte jag liner med sidovecket- optimo för bättre rörelsefrihet inom täcket.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Jag har faktiskt sytt ett par magtäcken dock så blev de inte optimala enligt mig därför ville jag se bilder. Men jag hade ett par täcken med fleceefoder som var trasiga här och där så det blev magtäcken av dom, det enda man behöver köpa är resårband. Gamla täcken är bra att ha både spännena och tyget :)
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

kl

Nu jäklar tog jag bilder igår!

Amigo Mio Heavy 6'3 (300 g stalltäcke) + Rambo California 6'3(100 g utetäcke, numera Rambo Original):

wpid-dsc_1231.jpg


wpid-dsc_1233.jpg


wpid-dsc_1230.jpg


wpid-dsc_1234.jpg


wpid-dsc_1235.jpg


Hittills skulle jag välja en större storlek.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Men kolla halsskärningen:

wpid-dsc_1236.jpg


wpid-dsc_1237.jpg


wpid-dsc_1238.jpg


wpid-dsc_1232.jpg


Utan undertäcke tycker jag alltid det känns för stort i halsen när jag tar på det. Men det ger inget skav och ser bra ut när han rör sig.

Läcker in som ett såll om det regnar dock, då måste det vara hals på.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Vårt ponnysto är en riktig liten fryslort. Spelar ingen roll att hon är född och tillbringat sina 17 år i Skåne. Till henne har vi provat det mesta men hon frös i allt. Till sist kom vi över ett täcke hos Horze som är fantastiskt bra!

Svanslappen täcker ordentligt, det finns en stor och ordentligt fodrad magplatta som går att ta av och en fodrad hals som sitter där den ska och aldrig blåser upp. Har för mig att fodringen är på 400g men är inte helt 100. Täcket är dessutom inte särskilt tungt för att vara såpass fodrat. Sen vi införskaffade det har hon stått i snöstorm utan att frysa där hon förr stod med 2-3 täcken och skakade som tvättmaskin. Så här ser det ut

image_zps4ce08999.jpg
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Tänk på att california är exakt samma som Rambo duo. Gjort för att ha en liner i. Det är inte supreme. :)

Har flera som kunnat ha california i en stl mindre än i andra Rambo.

Jag skulle ta 6,6 till din om du tar heavy (420g). Men du kommer nog tycka ett 6,6 är för långt i början. Men gör det något? Din häst kanske behöver det :)
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Tror att wugvariantens skulle sitta bättre. det röda har den modellen samt fast hals- tyvärr. Det regnar i alla fall inte in:p

Jag har wugvarianter där jag sytt en kortare avtagbar hals- blixtlås som supreme hade tidigare.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Det får gärna vara längre, tycker detta är på gränsen till kort! Det är i bogen jag är rädd att det blir stort.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Förr fanns ju som wug och med fast hals vill jag minnas. Precis ett sådant hade jag velat testa! Iaf RhinoWug är som sytt för min i bogen (men oxå lite kort).
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Det får gärna vara längre, tycker detta är på gränsen till kort! Det är i bogen jag är rädd att det blir stort.

Tror jag inte du behöver vara rädd för.

Är allt annat med Supreme som du vill ha det, så hade jag köpt ett. För jag tror inte halsen kommer vara för stor. (bogen) Jag har en som har 6,3 som iofs är väldigt rund och bred över bogarna men skavkänslig, den kan ha rambo supreme regntäcke 6,6 utan att det är för stort.

Ingen bra bild men
pic_505ab3beddf2b3562a000978.jpg
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Connemara: Men känner du dig inte säker på supreme så ska du ju inte köpa ett så dyrt täcke med risk att bli besviken. Finns det ingen runt om som du kan låna ett av och bara få testa storleken?
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

veberöd har ju rambo täcken, kolla om de har ett supreme, jag tog hem ett täcke därifrån i höstas på öppet köp och la massa lakan mellan häst och täcke vid provning, täcket passade inte och fick tillbaka pengarna. inga problem :) du kan ju höra med dem åtminstone.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Jag köpte i höstas ett regntäcke m fast hals med den bästa svanslappen jag någonsin sett (tyvärr har jag ingen bild). Den går riktigt långt ner och sitter fast i tre av fyra sidor i övriga täcket och är veckad. Perfekt när det blåser. Vet dock inte om täcket finns i tjockare variant, kommer inte ens ihåg vem tillverkaren är. Om du vill kan jag se om jag kan rota fram det imorgon o kika.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Gjort för att ha liners i - menar du att det är djupare än Supreme? För Supreme kan man ju oxå sätta liners i står det?

Att prova så funderar jag på om kanske Flädie har något av dem hemma. Finns garanterat massa Supreme nere i Flyinge men nog inte på någon häst jag känner :D

Det lutar åt detta i 6'3 (hittar inga andra stalltäcken oavsett strl med v-front):
http://www.stromsbergsgard.se/nyheter/rambo-stable-rug-micro

Detta i 6'6:
http://www.stromsbergsgard.se/utetacke/heavy-300-400g/rambo-supreme-heavy

Och när jag ändå beställer funderar jag trots allt på en hals till stalltäcket, den kostar ju en spottstyver i sammanhanget och jag kommer bli sur om jag ångrar mig :p

Där är jag mest orolig om den ens får plats under utetäcket (inne behövs den verkligen inte), men det stalltäcket känns inte som den vanligaste modellen direkt så blir nog svårt att få mer info än om man ringer Strömsbergsgård?
http://www.stromsbergsgard.se/nyheter/rambo-stable-rug-micro-2
Tänkte mig strl L på den kanske?

Idag har det dock varit vindstilla fm o kväll, glad, lugn häst utan hals som dock lyckats ta sönder (det obefintliga) yttertyget i Miotäcket ännu mer :p
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Om det har någon bra bogspänneslösning :D

Spännena (båda) på Insulatortäcket sitter verkligen helt under bogspetsen. Är det bara min häst som är så felkonstruerad eller :p Tycker de flesta med HW-täcken har täcken som hänger halvvägs av över rumpan utan att sitta direkt illa i bogen? Medan min håller på att drunkna i en kort storlek. Så jäkla lång rygg tycker jag inte han har :D (140 cm exakt om man mäter för täcken ;))
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Ingen V-front, men det sitter rätt bra. Min unghäst får bogskav av det mesta utom Rhino och Rambo, men detta funkade kanon på henne.

Enda bilden jag hittade på täcket (dock sitter det på gamlingen här som är rätt mkt rundare i sina former)
536598_10151257043271676_986522429_n.jpg
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Hmm, läste lite noggrannare och är det inte glatt insida i stalltäcket? Microfiber? Brukar stå polyester. Isf är det ju kört :p
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Nope min är likadan.. Köpte ett Amigo Super Insulator Heavy 550g i 140 och jag tycker det hänger lite långt ner i bogen samtidigt som det är ngt kort i storlek, skulle helst se att det täckte hela rumpan inkl stjärten. Men vågade inte gå upp i storlek av rädsla för att det skulle bli för stort i bogen. Han fick lite, lite skav precis i början på fällning trots att det inte sitter spänt för fem öre men det verkar ha gått över nu. Ska kanske tillägga att han då fick skav av allt till och med tyglarna mot halsen....

Dock så fungerar det utmärkt på min fryslort med ett Bucas Power all in one ovanpå, utan halstäcke för de får han enorm skav av, hela manen trillar av. :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Jag har läst massa om manskav pga wug o hals/fast hals och HOPPATS min skulle bli av med åtm lite lite av all hans feta man, men nä, det verkar inte bekomma den något :mad:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 780
Senast: blayenka
·
Utrustning Har lite frågor om strl, slitstyrka, horseware eller bucas! Har en häst som drar 135 i vanliga täcken som går på lösdrift med naffsiga...
2
Svar
32
· Visningar
3 438
Senast: Emor
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 291
Senast: Camigween
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp