Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Har säkert missat något på vägen när jag skummat igenom tråden, men har du kollat på det HÄR täcket? Du kanske inte ville ha fast hals på stalltäcket?
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Kl
Jag upplever att HW om vi pratar amigo ändrat passform
Och storlekar på modeller senaste åren .?

Har ett bravo som säkert är 7 år gammalt . Jmf med nya bravot i samma storlek och modell är det nya både längre i rumpan och bättre läs generösare skuret i bogen för bog spännena än tidigare modell . Att det är längre i rumpan är dock inget större problem eftersom det fortfarande är rätt passande i fram partiet dvs rätt placerat över bog och hals och manke .en helt klart skillnad i längd därbak ?

Mitt insulator är även det + 5 år gammalt . Spännena på det sitter högt upp och erbjuder dålig rörelse frihet om hästen betar/ äter mat fram backen ? Har en häst som inte är markant låg ställd men inte heller markant högställd .
 
Senast ändrad:
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Det var nog med i första inlägget :D

Jag är tveksam till om det får plats under utetäckets hals? Annars spelar det ingen större roll. Smart, det kanske har blank insida :idea:
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Det är ju skitsvårt med storlekar. Mitt Insulator är 4 år gammalt, liksom Rhino Wuget. Californiat 3 år och Miot från i höstas.

Min är inte alls högställd, snarare har han lite brett ansatt hals tror jag domarna brukar säga. De klagar visserligen inte på att han är låg, men inte fasen har han upp halsen sådär som många andra iaf? Men jag är inte så kunnig på sådant. Han springer fint och har veka bakotor (som blivit bättre med åren och skoning) det ser jag men det påverkar ju inte täckenas passform :D

Dock verkar ju hans hals och bogspets sitta högt upp i förhållande till manken liksom. Han har aldrig problem med att täcket tar i på undersidan av halsen när han äter. Inte ens det omsydda Shirestäcket som fick sina v-spännen skithögt upp. Han har ju dock alltid problem med att täckena hamnar "under bogen" (utom v-fronterna som passar prefa!) och är stora sunt halslinningen liksom. Även om jag tycker han ser rätt bred ut från sidan liksom.

Han är ju dock rätt extremt smal över ryggen/bogen/bålen tror jag, det är kanske bara det som ställer till allt? :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Min är en spink, benen känns som de hänger rakt ner både barbacka och med sadel :-D precis som sin far :-P
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Gjort för att ha liners i - menar du att det är djupare än Supreme? För Supreme kan man ju oxå sätta liners i står det?

Att prova så funderar jag på om kanske Flädie har något av dem hemma. Finns garanterat massa Supreme nere i Flyinge men nog inte på någon häst jag känner :D

Det lutar åt detta i 6'3 (hittar inga andra stalltäcken oavsett strl med v-front):
http://www.stromsbergsgard.se/nyheter/rambo-stable-rug-micro

Detta i 6'6:
http://www.stromsbergsgard.se/utetacke/heavy-300-400g/rambo-supreme-heavy

Och när jag ändå beställer funderar jag trots allt på en hals till stalltäcket, den kostar ju en spottstyver i sammanhanget och jag kommer bli sur om jag ångrar mig :p

Där är jag mest orolig om den ens får plats under utetäcket (inne behövs den verkligen inte), men det stalltäcket känns inte som den vanligaste modellen direkt så blir nog svårt att få mer info än om man ringer Strömsbergsgård?
http://www.stromsbergsgard.se/nyheter/rambo-stable-rug-micro-2
Tänkte mig strl L på den kanske?

Idag har det dock varit vindstilla fm o kväll, glad, lugn häst utan hals som dock lyckats ta sönder (det obefintliga) yttertyget i Miotäcket ännu mer :p
Jag upplever california som rymligarevän alla andra Rambo jag har. Och har provat duo men där drunknade hästen i yttertäcket.

Det jag märkt på stalltäcket är att halsen är liten på de. MEN det var på ett rhino jag köpte för fem år sen. Så HW kan ju ha gjort om halsen på stalltäckena med fast hals också. Men surt att köpa ett rhino och sen är halsen för liten.

Men försök verkligen få testa ett supreme med orange kant. Tror du blir mest nöjd med ett sånt :)
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

wpid-dsc_1248.jpg


400 liner 6'3 och 420 Supreme 6'3. Visst ser det tajt ut? Tar han ner huvudet åker täcket fram typ två dm, utan liner typ en dm. Så mycket kommer de väl inte forma/platta ihop sig i bogen väl? För det är faktiskt i bogen de är mest trånga för en gångs skull :-D halsen var stor!

Men både i butiken och strömbergsgård var övertygade om att 6'6 skulle vara för stort. Tänk om det bara är stelt liksom? Men jag drog i det rätt hårt bakåt (matade med hö så hästen lyfte inte huvudet :-P) men lyckades inte dra bak det mera.

Men ska det bara vara 100 g i halsen? Står det på den.

Mätte i butik på 6'6 och det var främst i bogen det var lite större, lite (typ 5 cm bara) längre i ryggen och en del längre i halsen.
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Jag hade tagit linern i 6,3 och supreme i 6,6 tror jag utifrån kortet och din beskrivning. :)
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Tänker nog faktiskt göra det!

Linern verkade iaf jättebra, hade den ute under Californiat en sväng när jag fixade stallet. Låg ju väl framme i bogen så blir nog inget skav förhoppningsvis :-) perfekt storlek oxå hittills!

Ska alltså gynna min lokala butik istället, de hade i princip samma ordinarie pris så jag skiter i rabatten. Guld värt med både komplett HW och komplett Shires sortiment och mängder med annat jag gillar :bow:
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Tänker nog faktiskt göra det!

Linern verkade iaf jättebra, hade den ute under Californiat en sväng när jag fixade stallet. Låg ju väl framme i bogen så blir nog inget skav förhoppningsvis :-) perfekt storlek oxå hittills!

Ska alltså gynna min lokala butik istället, de hade i princip samma ordinarie pris så jag skiter i rabatten. Guld värt med både komplett HW och komplett Shires sortiment och mängder med annat jag gillar :bow:

Låter ju jättebra med linern i 6,3.

Dessutom super om den lokala har rätt täcke. Tänker som du där, skiljer det bara någon hundralapp så tjänar man nästan på den lokala där det går att prova och så mycket enklare. Toppen om de har fullt sortiment nästan också!! Hoppas du blir nöjd nu:)
 
Sv: Täckeshjälp? Dubbla/Liners, helhals, något VARMT?

Hittills skitnöjd :love: Det är väl bara ett HW-täcke om kan se på tok för stort ut i bogen och ändå ligga still långt fram :p

Men, vad är egentligen skillnaden på Supreme och vanligt Rambo? Jag borde kanske köpt ett Duo? Suck :p
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: blayenka
·
Utrustning Har lite frågor om strl, slitstyrka, horseware eller bucas! Har en häst som drar 135 i vanliga täcken som går på lösdrift med naffsiga...
2
Svar
32
· Visningar
3 452
Senast: Emor
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 367
Senast: Camigween
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp