täckesmarodör - snabba svar tack!

N

Nora

Vi har precis fått veta att våran häst biter sönder hagkompisens täcken med jämna mellanrum och att dom inte vill ha dom tillsammans längre. Detta var nåt helt nytt för oss då vi inte fått veta något tidigare så nu försöker vi komma på nå smarta lösningar som funkar så de kan fortsätta gå tillsammans, för annars funkar dom jättebra ihop (förutom lite småsår, men det är sånt man får räkna med när man har två busiga killar!). Har kollat gamla trådar men har några frågor angående dom som jag inte hittade svar på.

Tabasco-metoden; blir täckena kladdiga av det? Fungerar det bra? Måste man själv ha ahndskar på sig när man tar i det för att inte lukta?

Munkorg: Vart kan man köpa en sån? Fungerar dom bra? Har för mig att jag sett en någon stans... för visst kan dom äta även fast dom har den?

Ni får gärna svara så fort som möjligt så hästarna ska slippa gå ute halvdag pga detta!!

Tack på förhand :bow:
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

Vi har samma problem i stallet med en häst.

Munkorg tycker jag är lite elakt..

Vi har löst det så i stallet, att hon som har hästen som bet i alla täcken, köpte en burk med sån där vitt kladd som smakar py.. Finns i hästaffärer. O så kletar man på det me handskar lr borste, eller händerna om man vill (perfekt för mig som gnager nagel, smakar isch nu ;) ) Det funkar jättebra hittils! En burk kostade 119, kan ju variera lite..

:banana:
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

Jag har munkorg på min. Den är liksom i hårdplast, så han kan inte äta när han har den på. Den som fodrar lunch tar av den.
Vi har provat allt annat äckligt, men han biter liksom när han blir öfrbannad, och inte för att han har tråkigt, så det hjälper inte..
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

Visst är det en kallblodstravare du har? Om det är det så kan du ju testa den där äckliga no-bitecreamen som någon nämde, men min kallblodstravare åt rätt ur burken:d dom brukar ju vara ganska mat glada, men kanske inte alla.....
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

hööks har en munkorg för 149kr
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

Tack för svaren!
Men jag tänker på nån annan slags munkorg, som en sked under mulen så dom inte kan bita men ändå äta... Har för mig att jag sett dem någonstans men komemr ju såklart inte på vart nu! Han är kallblodstravare men trots det faktiskt inte såå matglad. Kanske får låna en burk först och sätta framför munnen på han och se om han äter eller inte:D
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

Vanlig anti-bit spray då?
Finns ju lite olika sorter, fungerar inte det?
Minns inte exakt villken sort jag hade när min då täckesbeprydda valack gick ihop med två kreativa unghingstar.
Men tack vare antibit så höll sig täckena.
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

Ja, just det! Det var nån som visade en bild på en åsna som hade en sån, på gnägg, har jag för mig.

Jag tror dock att de är lättare för hästen att få av än de andra. men har du en häst som finner sig i det så går det säkert. Jag tror att de kallas typ betesreducerare eller så, och inte munkorg..
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

Aha! sånna har dom på flyinge för hästarna inte ska bita på staketen. dom ser ut att sitta kvar iaf :smirk:
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

Nu är jag uppriktig: Jag tycker ni ska flytta till en riktig hage så hästarna slipper bita på varandra för att de har tråkigt. Men det är väl ingen möjlighet tyvärr.





På travet säljer de munkorgar med hål i så de kan äta gräs, men inte bitas, kolla där. Fast jag tycker det ser hemskt ut!!

/jenny
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

snigelfarmor skrev:
Nu är jag uppriktig: Jag tycker ni ska flytta till en riktig hage så hästarna slipper bita på varandra för att de har tråkigt.
Till viss del håller jag med dig. Men det är inte alltid hästar biter för att de har tråkigt.
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

Nej, det förstås. Det kan vara en massa olika orsaker, lek, klia varandra, leda, vanebeteende, sugreflexer, elakhet. osv.

Jobbig situation Nora! //jenny
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

Jag har haft Anti-bit sprey ,en vit spreyflaska med ljusgrön etikett. Det är inte alls kladdigt, du bara spreyar på.
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

Han biter inte för att han har tråkigt, det är oftast direkt man släpper ut han när han är full i bus och ret :smirk: Vi har ingen möjlighet att byta hage.

Han har tydligen inte bitit hål i yttertyget utan bitit där så att innertyget gått sönder!!

Ni som vet vad jag menar för munkorg, vart kan man hitta en sån? Tror man har den till hästar som biter i sina egna täcken typ ursprungligen... Annars håller mamma på att hitta på en egen! haha... Men vi får prova nåt medel kanske om den andra hästägaren går med på det!

Får kolla travet kanske...
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

min ponny står med en jätte tråkig häst :d så får man inte skriva å min ponny vill leka så han tar tag i hans täcken och sliter.. så de går sönder.. men eftersom hennes ponny inte kan gå med någon annan än min ponny så får vi kleta in täckena med anti(?) funkar rätt bra iår har ja inte behövt betala nått täcke till henne..
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

vi brukar ha cribhalt, smakar tusen resor värre än stopp och väx:crazy:
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

Det tråkiga är ju att no bite inte funkar på alla hästar.Jag har vid tre tillfällen med olika hästar sett att det inte fungerar tyvärr.
Funderar på som någon skrev att en del hästar kanske gör det av leda,trisstess, mm. Det kan man ju kolal upp genom att ta ut veterinär,låta hästen jobba mer mm mm .värt ett försök i alla fall.Sen finns det ju de hästar som mumsar täcken trots att ingen annan orsak kan hittas. Dom är sk "täckes gnagare" helt enkelt. Lösningen på detta problem varierar ju från häst till häst beroende på orsak. ett travsto vi hade bet täcken om hon inte fick jobba ordentligt näst intill varja dag, när vi kom fra till det och började jobba henne mer både psykiskt och fysiskt så blev det mkt bättre.
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

Hej ! Det du letar efter kallas för "haklapp". De flesta välsorterade ridsportsbutiker kan ta hem dessa. Du fäster den i grimman med läder/textilband. Haklappen åker upp under hakan på hästen när den äter sitt hö i hagen, den hindrar ej när hästen vill dricka utan är endast ivägen när den vill bita på staket, täcken mm. Jag hade köpt sådana till min gamla stallägares travarhingst, som alltid bet sig själv i bringa och på så sätt "klädde av sig själv".

Lycka till !
 
Sv: täckesmarodör - snabba svar tack!

Tack för tipset men hagkompisens matte ville ändå inte dela hage med min ängel trots att han hade haklapp (vi gjorde en egentillverkad variant).

Jag tror bara det beror på att han är en ung valack som vill pilla på allt. Sen tittade vi på vad han "ätit" och det var några kantband... jaja... hästfolk kan vara en konstigt folk!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: Takire
·
Övr. Hund Ja, som sagt vad gör man då? Har känt under en längre tid att det här går inte med att vara ensamstående hundägare till två hundar. Vad...
2
Svar
36
· Visningar
8 505
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 015
Senast: MattiZ
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp