Täckesproblem

Meibla

Trådstartare
Kanske lite missledande topic, men kom inte på något bättre, och jag såg någon tråd där liknande problem togs upp, men hittar den inte nu.

Min shettiskorsning ultraljudade ryggen igår och är därmed renrakad på större delen av ryggen, men är i övrigt full av vinterpäls.
Han behöver ju absolut ha täcke på sig, men jag skulle behöva lite tips på vad som är bäst och smidigast att göra.
Sy fast en BoT ryggvärmare i ett tunnare vanligt täcke (dom är väl dock 100x100 så det lär täcka större delen av hästen)? På med ett lite tjockare vanligt ute/vintertäcke? Fast då är väl risken att han blir för varm på resten av kroppen.
Sy fast något annat i ett tunnare täcke?
Eller helt enkelt klippa honom så det funkar med ett vintertäcke?

Hjälp mig! :)
 

Bifogade filer

  • IMG_20181127_154401.jpg
    IMG_20181127_154401.jpg
    249,3 KB · Visningar: 62
Sy fast ett BoT bandageunderlägg i ett tunnare täcke? Borde täcka ganska bra storleksmässigt?

Alternativt, raka resten av hästen och tjockare täcke på?
 
Sy fast ett BoT bandageunderlägg i ett tunnare täcke? Borde täcka ganska bra storleksmässigt?

Alternativt, raka resten av hästen och tjockare täcke på?
Bandageunderlägg, det har jag inte tänkt på. Det borde ju funka! Tack! Men dom säljs väl bara i fyrpack?

Raka honom är jag väl inte jättesugen på, även om det förmodligen vore det enklaste sättet :)
 
Bandageunderlägg, det har jag inte tänkt på. Det borde ju funka! Tack! Men dom säljs väl bara i fyrpack?

Raka honom är jag väl inte jättesugen på, även om det förmodligen vore det enklaste sättet :)

Enligt hemsidan säljs 'classic' varianten styckvis, men de andra sorterna i par.
 
Jag hade inte klippt, det växer snart ut igen. Om han inte behöver klippas för övrigt.
En grej bara, det är väta och vind du bör skydda honom mot och syr du i nån vattentätt så läcker det in snö/regn just precis på ryggen. Mindre bra.
Jag hade satt på en tunt regntäcke. Skulle det bli helt överjävlig snöstorm i morgon skulle den få vara inne.
 
Det måste ju inte vara B&T, det går alldeles utmärkt att ta en bit av en gammal yllefilt eller vad som helst. Om du vill sy fast det i utetäcket bör det räcka att sy fast det framtill och baktill i kantbandet, eller om du kan hitta några bra rejäla klämmor (t ex sån man sätter ihop presenningar med) och nypa fast det.
 
Tack för svaren!
Slängde på honom ett regntäcke med tunnt fleecefoder och det verkar vara precis lagom. Iaf nu när det är plusgrader och "bara" regn :)
 
Förövrigt är det lite störande att buke inte skickar notiser om att folk svarar i tråden :(
 
Det kan du ställa in själv. Gå in på inställningar på din profil så kan du välja att få epostnotiser.
Aha! Jag tänkte dock mer på de där röda som dyker upp uppe vid klockan, som dyker upp när nån citerar vad man skrivit. Hade varit så mkt enklare att se svaren då :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
689
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 034
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 544
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 025
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp