Täckesrutiner

Håller med. Om nu inte täckesbyte ingår så köp täcke som andas, tex på Hööks. De har symboler för varje täcke som visar om det andas eller ej.
 
I helgen började jag att lägga på mina hästar täcken utomhus.
Nu medan det är så pass många + grader så har de nästan helt ofodrade regntäcken ute, och är "nakna" inne.

När jag klippt dem, och temperaturen håller sig konstant under nollstrecket, har de samma täcke ute och inne.
Men jag har alltid ordentliga andastäcken, och byter om täcket blivit fuktigt, även om det inte fukten gått igenom.
Mitt resonemang är att en häst utan täcke tar inte på sig längre päls när den går ut.

Jag har förståelse för att så många stall INTE har täckesservice!
Att ngn vill ha ett täcke ute, och ett annat inne, alternativt "naken" häst inne och täcke ute, tycker jag är helt ok, fast inte jag har det exakt så.
Men vissa är ju helt HYSTERISKA! :crazy:
Det står X antal olika "varianter" på vilka täcken som ska vara på då och då, och att då i ett stort stall hålla på och trassla på det viset, är ju inte genomförbart!
 
I nuvarande stallet gör vi allt själva men i blivande så ingår av/på täcken. Fast han vill helst inte...
 
Så bra då - det betyder ju att det inte är såna enorma temperaturskillnadet att det skulle vara nödvändigt att byta täcke.
 
Det kan det visst bli! Det är dock kanske inte SÅ vanligt att det håller i en längre tid, däremot kan det bli förfärligt rått här nere med all fukt och blåst. Värre än kall kyla enl mig.
 
Sover med "dun-jacka" gör vi ju redan....
Jag har i allafall täcke på mig när jag sover och jag tror inte att jag är den enda.
 
Min häst har andastäcke dygnet runt på vintern. Täckesbyte ingår inte i hyran. Har inte märkt att han, eller nån av de andra hästarna, skulle må dåligt på något sätt av det. Sen har vi kallstall med bra ventilation. Anledningen till att jag täcker, har redan börjat täcka med fodrat regntäcke dygnet runt, är att han sätter mindre päls då och jag slipper klippa honom.

Håller med om att 15 grader på vintern knappast tyder på att byggnaden är avsedd för hästar, snarare människor...
 
Åker du inte till hästen på kvällen och byter täcke själv? :confused:För man brukar ju vara hos hästen någon timme varje kväll iallafall eller så och då kan man ju hinna byta. Det som tar stryk av temeraturskillnaderna är hovarna. Vi har 0 gradigt i vårat stall och jag byter själv på våra 8-10 hästar mellan stall och vintertäcke, beroende om de behöver eller har täcke. Men det är ju sådant som tar tid på morgonen.

Cissi :bump:
 
ägarna till hästarna som jag sköter och rider hatar att byta täcken och sådant. därför försöker hon undvika det så mkt som möjligt.
de får täcken på sig om det är jättekallt eller om det regnar/snöar en massa... men annars inte.
 
Står i kollektiv där vi hjälper varandra!

Den som har utsläpp tar på alla hästar sina täcken och den som har insläpp tar av. Det blir ju rättvist eftersom alla som vill får sin häst täckad och täckar åt andra.

Har aldrig stått i ett stall där täckesservice inte har varit en självklarhet... Själv förstår jag inte hur man kan tycka att det är SÅ besvärligt att ta på och av ett täcke :confused:
Har stått i ett stall med över 10 hästar där man täckade i princip samtliga... Det går det med. Själv skulle jag ju inte vilja ha min häst gå naken, och förstår därför alla andra som också vill ha täcke.

Kanske om hästen ska ha flera olika täcken på sig som ska bytas inne och ute, typ att den ska ha ett innetäcke och sedan ska det tas av och bytas mot ett annat tunt täcke som ska vara under utetäcket, kanske man kan muttra lite.
Men att lägga på ett vintertäcke är inte jobbigt. Och har man kallt i stallet så kan jag tänka mig att byta från inne till utetäcke också. :smirk:
 
Det där är väl ändå en fråga om tid. Har man ett jobb att sköta är det inte så kul att behöva stå och byta täcken på 15 hästar innan - vilket betyder att man själv måste vara ombytt och måste byta om igen innan man kommer iväg till jobbet.

Och en annan sak....dom ska ju inte bara på utan av också. Att ta av och hänga upp alla dessa täcken när de är blöta och leriga är inte vad jag vill ägna min stalltid åt.

Jag är hjärtligt trött på att min tid i stallet upptas mer och mer av andras hästar faktiskt. Det betyder inte att man inte ska hjälpas åt men jag önskar att alla kunde tänka efter om det verkligen är nödvändigt med det där täcket eller vad det nu är.

Själv förstår jag inte hur det kan vara så besvärligt att låta hästen ha samma täcke - eller varför det är så himla nödvändigt för 99% av alla hästägare att ha täcke öht.
 
Om man själv inte har häst, och inte har någon erfarenhet av det heller, plus att man har tre barn, så kanske man inte tycker att det känns så viktigt att byta täcke på inackorderingarna. Så är det i vårt stall.
Skulle ju gärna vilja att de la på täcke på morgonen men de har så fullt upp ändå och eftersom det funkade bra hela förra vintern så ser jag ingen anledning att diskutera det.

Skulle nån häst stå med ett dyngsurt täcke när den som ska fodra eftermiddag och ta in kommer så är det självklart att den personen byter på hästen ifråga. Men om inte täcket är genomblött så torkar det snabbast på hästen.
 
Stall som har en innetemperatur på +15 grader när det är +5 grader ute tycker inte jag är ínte ett hälsosamt hem för en häst. Skulle föreslå att stallägaren fixar en ventilation :idea: som fungerar så att temperaturen inne kan hålla sig så nära utetemp. som möjligt.
Finns ingen möjlighet till mekanisk ventilation får man se till att öppna fönster/dörrar etc. ;)
Idag finns dessutom många täcken med sk andasfunktion som fungerar både inne och ute. :idea:
Personligen täckar vi enligt lager-på-lager-principen. Vilket gör att jag tycker det är lättare att reglera allt efter väderlek och temperatur. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 382
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 272
Senast: bobbbo
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
833
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp