Täckesrutiner

M

Mumlan

Jag undrar hur alla ni på forumet har det med täcken inne och ute, vår stallägare som också släpper ut vägrar att sätta på täcken. :devil: Hur funkar det hos er? Jag blev mycket förvånad när jag fick veta att det var så i stallet (är nyinflyttad) de kan ju inte så med utetäcken hela nätterna i ett stall där temperaturen aldrig understiger 15 grader när hästarna är inne... Tidigare har hästägarna funnit sig i detta men nu börjar hästar och ägare bytas ut och med erfarenheter från andra stall och börjar att tycka det är lika konstigt som jag.
Ute täcken fyller ju ingen funktion om de är på hela tiden, det är ju som om vi skulle ha ytterkläderna på oss inne - vi skulle svettas inne och frysa ute! Finns det fler med samma problem??
 
Hallå ngn??? Hur ska jag göra med täcket? Det känns som om det är lika illa att ha det på som av.... Har en helrakad häst.... Suck!!
 
I stallet där jag rider är ute täckena på under nätterna och vi har aldrig haft nåt problem, men insåg precis att vi aldrig har 15 grader i stallet på vintern heller!!
 
Vår stallägare byter inte heller täcken men så är det också ett "kallt" stall som hästarna inte värmer upp till mer än någon plusgrad.
Men ETT täcke på eller av borde ni ju kunna förhandla er till (alltså att innetäcket redan är på under utetäcket)...
 
Hej! Vi har samma "problem". Kan dock ha förståelse för stallägaren...det är rätt mycket extrajobb att ta på och av täcken. Jag tycker själv att det blivit lätt hysteriskt med alla täcken....få hästar behöver alla dessa varma täcken som finns att köpa för dyra pengar ! Ett regn och vattentätt täcke som andas räcker länge och det kan hästen ha på sig både inne och ute när man inte kan få täckesbyte i stallhyran. Annars kanske man kan hjälpas åt i stallet ...så får vi göra hos oss. Mvh aker
 
Jag har haft turen o stå i stall där all täckesservice ingår, bara att säga hur man vill ha det så fixar dom allt... :) :) Men jag gör det rätt enkelt för dom, min pålla har ylletäcke på sig inne som hon även har på sig ute under utetäcket. :)
 
Jag har ju skalat av min pålle hans naturliga björnpäls! :smirk:
 
Jo det går ju att ha på ett tunnt ute täcke hela tiden, men det blir konstigt när man har dem inne i 15 grader och sen ut i ca 5... Det känns som att be om förkylning. Hur ser ett stall ut om det bara håller några grader när alla hästar är inne en hel natt. De är ju som jätte element ställda på 37 grader :confused:
 
Det blir så att han svettas inne i värmen, vi har inget varmstall men när alla hästar är inne blir det varmt, och sen frysaer han när han kommer ut och är svettig.... :(
 
Det är inte så svårt, han darrar och blir jätte stel... Tänk dig själv om du hade sovit inne med regnställ och sedan gått ut? Och ja det går att jämföra eftersom han är helrakad. Hästskrället svettades av att gå in från hagen med sin naturliga päls :(
 
Men om man resonerar så här: "Tänk dig själv om du hade sovit inne med regnställ och sedan gått ut?" vet man inte mycket om hästens fysik.
 
hade lite samma problem innan, då jag var tvungen att helraka hästen pga att hon svetades som f-n... men sen var jätte känslig mot kyla ändå.. lyckades förhandla mig till att ha ett tunnare innetäcke som sedan låg under ute täcket.. så se behövde bara sätta på 1 täcke..å det är inte så jobbigt.. även om det är ett tjugotal hästar= tjogotalet täcken.. de borde de klara tycker man.. :D tycker inte det låter bra nog med att de ska ha på sig utetäckena på natten... :( hoppas det löser sig.. har som sagt själv haft samma problem.. vet att det är jobbigt.. kram
 
det var nog den dummaste kommentaren på länge :devil: klart man märker om en häst fryser.. den blir stel och skakar, om det går riktigt långt känner man även att hästen är onormalt kall på kroppen..
 
Hmm, det är inte lätt det där. I mitt förra stall var var hästarna tvugna att ha samma täcke inne som ute men då var det inte så varmt i stallet heller så det var inga större problem. Min häst var inte klippt då så hon gick mkt utan täcke! Hur man ser att hästen fryser är väl inte så svårt?????? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 369
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 406
Senast: Sootie
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
816
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp