Täckesstorlek

aglaonema

Trådstartare
Jag har ett halvblod ca160 cm som har 145 i täckesstorlek. Dom passar bra förutom att jag inte gillar att dom hänger så långt ner mot knäna. Funderar på att skicka efter ett 135 cm täcke istället, undrar då om det är risk att täcket blir för litet på andra ställen istället? Brukar hästar kunna ha flera olika storlekar?
 
135 blir nog definitivt för kort. Dessutom kan hals-hålet bli för litet (135 räknas ibland som den sista ponnystorleken).

Titta på andra märken av täcken om du vill sådana som inte hänger ner så långt. Olika varianter innom samma märke kan också vara olika "långa" ner mot benen.
 
135 blir nog definitivt för kort. Dessutom kan hals-hålet bli för litet (135 räknas ibland som den sista ponnystorleken).

Titta på andra märken av täcken om du vill sådana som inte hänger ner så långt. Olika varianter innom samma märke kan också vara olika "långa" ner mot benen.
Kanske du har några tips på märken?
 
Min nya är ca 160 och av fullblodsmodell. På honom sitter Rambo 130 bra men i Amigo behöver han 140, det sitter perfekt och upplever inte att det blir långt ner över benen på honom.
 
Stör det hästen att de hänger ner då? Vad är det för märke/modell du använder nu?
Nej det stör inte hästen det är jag som tycker det ser fult ut då det hänger ganska långt ner mot knäna också lite över bakknäna, vet inte märkena på alla mina täcken men ett är i alla fall catago.
 
Nej det stör inte hästen det är jag som tycker det ser fult ut då det hänger ganska långt ner mot knäna också lite över bakknäna, vet inte märkena på alla mina täcken men ett är i alla fall catago.
Har svårt att se framför mig ett täcke som inte går ner över bakknäna? Framknäna däremot bör ju kanske inte täckas...
 
Nej det stör inte hästen det är jag som tycker det ser fult ut då det hänger ganska långt ner mot knäna också lite över bakknäna, vet inte märkena på alla mina täcken men ett är i alla fall catago.
Antar att du menar haserna? Bakknäna ska ju definitivt vara under täcket 😊

Kolla andra modeller om de är kortare i sidorna om det stör. Går ju att mäta eller be återförsäljare mäta om det saknas måttangivelser.
 
Antar att du menar haserna? Bakknäna ska ju definitivt vara under täcket 😊

Kolla andra modeller om de är kortare i sidorna om det stör. Går ju att mäta eller be återförsäljare mäta om det saknas måttangivelser.
Menar haserna jo, antar att jag också kan prova mindre storlek så länge dom inte blir för korta/ trånga i bogen.
 
Menar haserna jo, antar att jag också kan prova mindre storlek så länge dom inte blir för korta/ trånga i bogen.
Fast det är ju det som blir med mindre storlek, kortare och trängre runt hals och bog. Dock kan det skilja mellan olika märken. Jag använder bara Horseware så kan inte säga hur andra märken är.
 
Storlekarna, d v s 145 och 135 i det här fallet, avser ju längden på ryggen. Så om 145 är lagom blir 135 säkert för kort. Och som andra skrivit, förmodligen trångt i halsen/över bogarna också. Du får väl kika runt lite och se om du kan hitta andra märken/modeller som inte ser ut att vara lika långa i sidorna.
 
Storlekarna, d v s 145 och 135 i det här fallet, avser ju längden på ryggen. Så om 145 är lagom blir 135 säkert för kort. Och som andra skrivit, förmodligen trångt i halsen/över bogarna också. Du får väl kika runt lite och se om du kan hitta andra märken/modeller som inte ser ut att vara lika långa i sidorna.
Finns ju tydligen en del täcken i 140 också kanske vore värt att prova.
 
Mät ryggen från vart du vill att det ska börja och sluta. Kan vara så att du har för stor storlek eller så är hästen en 140 häst och då kan 135 funka om det är mot det större hållet.
 
För övrigt är hästen rätt jobbig med storlekar. Ska man köpa grimma behöver man kunna lämna tillbaka den för man vet inte om man ska ha cob eller full. Fullträns brukar passa ända problemet är att sidostyckena brukar vara på gränsen till för långa. Verkar som att hästen ligger lite mellan 2 olika storlekar.
 
Hur är bucastäcken om jag tex skulle köpa ett sånt? Kan jag köpa 140 eller hur är dom i bogen? T.ex bucas irish utetäcke eller bucas freeedom
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 952
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 891
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 905
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp