Har nån här på Buke erfarenhet av vandring?
Tänkt vandra och vara borta någon, några nätter till att börja med.

Behöver definitivt köpa ett tält, sovtäcke och liggunderlag.

Jag tycker inte om att frysa, är sovtäcke för tidig vår och sen höst lagom?

Behöver bra vettigt liggunderlag.

Har ni tipps och erfarenhet på vad som är bra och mindre bra tas de tacksamt i mot.

Vad har ni haft för mat med. Lutar åt torkat det tar lite plats.
Har triangla kök.

Är inte vecko lång vandring ännu. Tänkte börja med två, tre dagar och lära mig vad som är bra o mindre bra.

Hoppas ni har tipps och lite råd till en nybörjare på vandring.

Obs. Har inte läst de andra svaren så du har säkert fått massa bra tips redan men vill skriva min erfarenhet om sovtäcke = Nej nej nej

Köp en riktig sovsäck istället och blir det för varmt är det ju bara att öppna den.

Jag hade sovtäcke på min första vandring (visserligen i fjällen) men det var i Augusti och satans kallt på natten. Fick sova med alla klädet på samt mössa och frös ändå!!!
 
Obs. Har inte läst de andra svaren så du har säkert fått massa bra tips redan men vill skriva min erfarenhet om sovtäcke = Nej nej nej

Köp en riktig sovsäck istället och blir det för varmt är det ju bara att öppna den.

Jag hade sovtäcke på min första vandring (visserligen i fjällen) men det var i Augusti och satans kallt på natten. Fick sova med alla klädet på samt mössa och frös ändå!!!

Tänkte på sovtäcke för de är bredare. Men finns bredare sovsäckar har jag nyss lärt mig hör på buke😃

Hu det hopplöst att försöka sova när man fryser.
 
Nej fy vill inte ha vädring där nere, därav dilemmat varma fötter men behöver ha täcke över för att kunna sova. Låter jättemärkligt nu när jag tänker på det men så är det :crazy:
Du kan fortfarande ha ”täcke” på fötterna med dragkedjan lite öppen i fotänden. På de flesta sovsäckar för friluftsliv sitter dragkedjan på sidan av säcken, och en bit upp från änden. Plus att de ofta har en bit stoppad ”kant” längs dragkedjan som skall förhindra drag. Med dragkedjan öppen någon decimeter (eller vad som nu krävs) så blir du av med värsta överskottsvärmen vid fötterna samtidigt som resten av kroppen har det varmt och gosigt.
 
Du kan fortfarande ha ”täcke” på fötterna med dragkedjan lite öppen i fotänden. På de flesta sovsäckar för friluftsliv sitter dragkedjan på sidan av säcken, och en bit upp från änden. Plus att de ofta har en bit stoppad ”kant” längs dragkedjan som skall förhindra drag. Med dragkedjan öppen någon decimeter (eller vad som nu krävs) så blir du av med värsta överskottsvärmen vid fötterna samtidigt som resten av kroppen har det varmt och gosigt.
Jag vet inte vill ha det helt ”tätt” eller vad man ska säga. Alltså inget hål någonstans ens på sidan.
 
Jag vet inte vill ha det helt ”tätt” eller vad man ska säga. Alltså inget hål någonstans ens på sidan.
Ok, då kan du också satsa på en sovsäck som är extra rymlig i fotänden så fötterna får mer luft att värma upp. Det bör också göra den svalare. Går fint att använda sovsäckar för herr- eller unisex också. Kolla upp vilken nedre komforttemperatur de förväntas ha för kvinnor, eller om du köper herr-säck, köp en med flera grader lägre nedre komforttemperatur än du tror att du behöver eftersom kvinnor (i vart fall generellt enligt sovsäckstester) behöver mer isolation i en sovsäck än män för att uppnå samma komfort.
 
Ok, då kan du också satsa på en sovsäck som är extra rymlig i fotänden så fötterna får mer luft att värma upp. Det bör också göra den svalare. Går fint att använda sovsäckar för herr- eller unisex också. Kolla upp vilken nedre komforttemperatur de förväntas ha för kvinnor, eller om du köper herr-säck, köp en med flera grader lägre nedre komforttemperatur än du tror att du behöver eftersom kvinnor (i vart fall generellt enligt sovsäckstester) behöver mer isolation i en sovsäck än män för att uppnå samma komfort.
Jag behöver ingen sovsäck, eftersom jag redan har en som funkar och även ett sovtäcke jag gillar om jag är borta på kurs, tävling osv. Tack ändå :)!
 
Svarar alla på en gång😃

Många bra tipps och råd tackar jag för!

Ska börja kolla på sovsäck. Går att sova i vindskydd. Men sovsäckar är smala. Men man kanske vänjer sig? Bra tippa att värma kläderna i sovsäcken.
Liggunderlag finns många olika och ska kolla på uppblåsbara och gamla vanliga.

Tänkte börja med korta att vara borta en natt och prova det några gånger, sen två nätter osv = katt vakt.
Mat får bli vanlig och har med nån torkad som reserv käk.
Vatten är nog det som ryms i ”lungan i ryggsäcken” och nån flaska.
Jag kommer att gå själv. Ingen att vandra med.
Så jag kan välja dagar med uppehåll förhoppningsvis.
Vindskydd eller övernattningsstugor gör det så mycket enklare: mindre och lättare packning, lättare att laga mat osv. och en bra början tycker jag. En ren tälttur är mera avancerat.

Det behövs ganska mycket vatten och har du inte möjlighet att fylla på under vägen, som man har i fjällen, ökar det vikten på packningen en hel del.
 
Vindskydd eller övernattningsstugor gör det så mycket enklare: mindre och lättare packning, lättare att laga mat osv. och en bra början tycker jag. En ren tälttur är mera avancerat.

Det behövs ganska mycket vatten och har du inte möjlighet att fylla på under vägen, som man har i fjällen, ökar det vikten på packningen en hel del.

Har 1,5 liter i ”lungan” och vatten flaska finns i olika storlekar. Får prova mig fram. Där jag tänkte börja att vandra finns insjöar som man kan blaska av sig i.
 
Har 1,5 liter i ”lungan” och vatten flaska finns i olika storlekar. Får prova mig fram. Där jag tänkte börja att vandra finns insjöar som man kan blaska av sig i.

Det är såklart individuellt hur mycket en gör av med men en tumregel är ca 2,5 liter/dygn :) Är det tuff terräng och/eller riktigt varmt kan det gå åt ett par liter till.

En del lägerplatser har vattenutkast, andra pump och vissa inget alls. Vi har varit med om sinade brunnar på några ställen när det varit varmt så det är alltid bra att utgå från att en behöver bära sitt dricksvatten, eller koka sjövatten ordentligt. Det finns såklart vattenreningstabletter, sugrör, pumpar och annat men det känns som överkurs till korta helgvandringar.
 
Min erfarenhet av sovtäcken är att de är smidiga för övernattning i campingstugor eller under varma sommarnätter i tält. För allt utanför det rekommenderar jag en traditionell sovsäck, med lämpliga temperaturegenskaper utifrån det klimat du vill sova i. Sovsäckar är dessutom ofta lättare att komprimera och packa smidigt.

Både sovsäck och liggunderlag - förslagsvis ett självuppblåsande på kanske 5 cm - skulle jag försöka hitta på Blocket, det brukar kunna dyka upp fräscha grejor till bra priser.

Hur vet jag hur bred sovsäcken bör vara?
Jag är som en mask när jag sover.
Ska försöka mäta hur mycket plats jag tar i sängen. Kan man jämföra så?
Hemskt otäckt när det är för trångt i sovsäcken.
 
Det är såklart individuellt hur mycket en gör av med men en tumregel är ca 2,5 liter/dygn :) Är det tuff terräng och/eller riktigt varmt kan det gå åt ett par liter till.

En del lägerplatser har vattenutkast, andra pump och vissa inget alls. Vi har varit med om sinade brunnar på några ställen när det varit varmt så det är alltid bra att utgå från att en behöver bära sitt dricksvatten, eller koka sjövatten ordentligt. Det finns såklart vattenreningstabletter, sugrör, pumpar och annat men det känns som överkurs till korta helgvandringar.

Får kolla hur det är med på fyllning av dricksvatten. Har vattenreningstabletter i värsta fall får det bli dom och i sjövatten.
 
Hur vet jag hur bred sovsäcken bör vara?
Jag är som en mask när jag sover.
Ska försöka mäta hur mycket plats jag tar i sängen. Kan man jämföra så?
Hemskt otäckt när det är för trångt i sovsäcken.
Helst skall man nog prova sovsäcken innan, den jag har som jag tycker är för smal är på pappret lika bred som min andra som är precis lagom.
 
Hur vet jag hur bred sovsäcken bör vara?
Jag är som en mask när jag sover.
Ska försöka mäta hur mycket plats jag tar i sängen. Kan man jämföra så?
Hemskt otäckt när det är för trångt i sovsäcken.
Somliga sovsäckar, typiskt de litet dyrare modellerna, kan finnas i olika längder och någon gång i extra bred version. Men det är lättare att hålla värmen om sovsäcken inte är bredare än den behöver vara. Rör man sig så följer sovsäcken liksom med, det går fint att t ex ligga på sidan i fosterställning om man vill - så länge som benen är hyfsat parallella. Vill du ha en sovsäck där du kan röra dig precis lika spretigt som i en säng så blir det nog svårt.
 
Somliga sovsäckar, typiskt de litet dyrare modellerna, kan finnas i olika längder och någon gång i extra bred version. Men det är lättare att hålla värmen om sovsäcken inte är bredare än den behöver vara. Rör man sig så följer sovsäcken liksom med, det går fint att t ex ligga på sidan i fosterställning om man vill - så länge som benen är hyfsat parallella. Vill du ha en sovsäck där du kan röra dig precis lika spretigt som i en säng så blir det nog svårt.
Min sovsäck följer inte med utan den stramar åt istället när man vänder sig. Delvis har det nog med konstruktionen att göra, det är tre-lagers har jag för mig, men jag tror att det främst beror på att den är för smal.
 
Somliga sovsäckar, typiskt de litet dyrare modellerna, kan finnas i olika längder och någon gång i extra bred version. Men det är lättare att hålla värmen om sovsäcken inte är bredare än den behöver vara. Rör man sig så följer sovsäcken liksom med, det går fint att t ex ligga på sidan i fosterställning om man vill - så länge som benen är hyfsat parallella. Vill du ha en sovsäck där du kan röra dig precis lika spretigt som i en säng så blir det nog svårt.


Jag rör benen väldigt mycket och fötterna.
Därför jag tittade efter lite bredare sovsäck. Får panik känsla om jag inte får upp armarna och inte kan röra mig. Hel mysko. Men men


Tittat på nätet på Urbergs G5 3 sässongs sovsäck den är 80 cm bred och 50 cm vid fötter om jag mins rätt. 1,974 kg

Haglöfs tarius -5. 1,7kg. Smalare och lättare. Men smalare.

Liknande pris på erbjudande.

Någon skillnad på kvalité?
 
Min sovsäck följer inte med utan den stramar åt istället när man vänder sig. Delvis har det nog med konstruktionen att göra, det är tre-lagers har jag för mig, men jag tror att det främst beror på att den är för smal.

Det är mer än läskigt när sovsäcken stramar åt. Då tror jag att en bredare sovsäck är något för mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 143
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 312
Senast: Snurrfian
·
Fritid Just börjat vandra med killen. Inga superlånga turer (3-4 dagar) men det är något jag vill fortsätta med. Jag är dock nybörjare så...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 113
Senast: Philosophia
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 735
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp