Har nån här på Buke erfarenhet av vandring?
Tänkt vandra och vara borta någon, några nätter till att börja med.

Behöver definitivt köpa ett tält, sovtäcke och liggunderlag.

Jag tycker inte om att frysa, är sovtäcke för tidig vår och sen höst lagom?

Behöver bra vettigt liggunderlag.

Har ni tipps och erfarenhet på vad som är bra och mindre bra tas de tacksamt i mot.

Vad har ni haft för mat med. Lutar åt torkat det tar lite plats.
Har triangla kök.

Är inte vecko lång vandring ännu. Tänkte börja med två, tre dagar och lära mig vad som är bra o mindre bra.

Hoppas ni har tipps och lite råd till en nybörjare på vandring.

Funderar på tält. Tänk att börja med vindskydd o köpa tält längre fram. Men kan inte låta bli att kika.

Tittat på nätet och det är en uppsjö av tält.

Jack wolfskin gossamer 1 pers bara ett tält 10 000 va pelare i golv 5000 va pelare innertält funkar som myggnät 1 absid
Tror det finns för 2 pers. Lite osäker.

Roberns starlight finns för 1 ocj 2 personer.
Inget inner tält men myggnät i öppningen. Ingen absid. Tänker om jag har 2 manna tält får rygga mm plats i tältet.

Skiljer 850kr på billigaste och dyraste. Är inga jätte dyra tält. Men dyrt ändå.
Men vill ha ett som går att använda några år.

Ni som vandrat/cyklat och tältat. Vad ska jag tänka på?
 
Hade aldrig köpt ett större tält än jag ”måste” ha om jag ska vandra ensam. Det blir väldigt tungt att bära på allt. Är man två går det ju att dela upp kokutrustning/bränsle och tält tex.
 
Funderar på tält. Tänk att börja med vindskydd o köpa tält längre fram. Men kan inte låta bli att kika.

Tittat på nätet och det är en uppsjö av tält.

Jack wolfskin gossamer 1 pers bara ett tält 10 000 va pelare i golv 5000 va pelare innertält funkar som myggnät 1 absid
Tror det finns för 2 pers. Lite osäker.

Roberns starlight finns för 1 ocj 2 personer.
Inget inner tält men myggnät i öppningen. Ingen absid. Tänker om jag har 2 manna tält får rygga mm plats i tältet.

Skiljer 850kr på billigaste och dyraste. Är inga jätte dyra tält. Men dyrt ändå.
Men vill ha ett som går att använda några år.

Ni som vandrat/cyklat och tältat. Vad ska jag tänka på?
Dubbla väggar (inner- och yttertält) brukar de flesta bra tält ha, annars blir det lätt massor av kondens i tältet. Är du säker på att Robenstältet bara är enkelvägg?

Ett hyfsat lätt tält är bra om du skall vandra.

Jag tror de flesta kända varumärkena gör bra tält. Mitt tips är att hålla kolla på Prisjakt och köpa när det är rea, jag köpte mitt Vaude Odyssee så och fick det för nästan halva priset.
 
Dubbla väggar (inner- och yttertält) brukar de flesta bra tält ha, annars blir det lätt massor av kondens i tältet. Är du säker på att Robenstältet bara är enkelvägg?

Ett hyfsat lätt tält är bra om du skall vandra.

Jag tror de flesta kända varumärkena gör bra tält. Mitt tips är att hålla kolla på Prisjakt och köpa när det är rea, jag köpte mitt Vaude Odyssee så och fick det för nästan halva priset.

Ska titta på prisjakt! Tack förtippset😃
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 073
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Fritid Just börjat vandra med killen. Inga superlånga turer (3-4 dagar) men det är något jag vill fortsätta med. Jag är dock nybörjare så...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 101
Senast: Philosophia
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 664
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp