Pudlan

Trådstartare
Har nån här på Buke erfarenhet av vandring?
Tänkt vandra och vara borta någon, några nätter till att börja med.

Behöver definitivt köpa ett tält, sovtäcke och liggunderlag.

Jag tycker inte om att frysa, är sovtäcke för tidig vår och sen höst lagom?

Behöver bra vettigt liggunderlag.

Har ni tipps och erfarenhet på vad som är bra och mindre bra tas de tacksamt i mot.

Vad har ni haft för mat med. Lutar åt torkat det tar lite plats.
Har triangla kök.

Är inte vecko lång vandring ännu. Tänkte börja med två, tre dagar och lära mig vad som är bra o mindre bra.

Hoppas ni har tipps och lite råd till en nybörjare på vandring.
 
Har nån här på Buke erfarenhet av vandring?
Tänkt vandra och vara borta någon, några nätter till att börja med.

Behöver definitivt köpa ett tält, sovtäcke och liggunderlag.

Jag tycker inte om att frysa, är sovtäcke för tidig vår och sen höst lagom?

Behöver bra vettigt liggunderlag.

Har ni tipps och erfarenhet på vad som är bra och mindre bra tas de tacksamt i mot.

Vad har ni haft för mat med. Lutar åt torkat det tar lite plats.
Har triangla kök.

Är inte vecko lång vandring ännu. Tänkte börja med två, tre dagar och lära mig vad som är bra o mindre bra.

Hoppas ni har tipps och lite råd till en nybörjare på vandring.
Jag vet inte riktigt vad sovtäcke är för någonting men det kan bli komplett iskallt på natten tidig vår och sen höst, läs minusgrader eller närapå. Så jag skulle ta en sovsäck och inte en sommarsovsäck heller.

Brr det sovtäcke jag nu googlade fram går att använda inomhus eller vid + 15 grader. Jag skulle ta en sovsäck som håller för några minusgrader om jag inte ville frysa. Nu är ju inte tidig vår men ändå ca 20+ på dagen och mellan 3+ till -1 på natten.
 
Min erfarenhet av sovtäcken är att de är smidiga för övernattning i campingstugor eller under varma sommarnätter i tält. För allt utanför det rekommenderar jag en traditionell sovsäck, med lämpliga temperaturegenskaper utifrån det klimat du vill sova i. Sovsäckar är dessutom ofta lättare att komprimera och packa smidigt.

Både sovsäck och liggunderlag - förslagsvis ett självuppblåsande på kanske 5 cm - skulle jag försöka hitta på Blocket, det brukar kunna dyka upp fräscha grejor till bra priser.
 
Härligt med vandring! Det är helt underbart att vandra enligt mig. När det gäller utrustning så kan man säga att vandring kan göras (men behövs inte) till en materialsport då utvecklingen har gjort att det finns mkt bra utrustning mm. Nedan följer lite tips om utrustning samt vad jag använder.

Sovsäck
Först, sovtäcke har jag nog inte hört eller sett någon använda vid vandring och har mkt svårt att se att det skulle vara tillräckligt varm eller stå emot fukt tillräckligt bra för vandring.

Sovsäck tycker jag generellt att man bör satsa på en av bra kvalité, vilket dock innebär att det även kommer att kosta en slant – enligt min mening är det dock värt det då sömnen är viktig. Jag vill särskilt ha riktigt bra kvalité på både vad gäller andningsförmåga och högre komfort temperatur (jag fryser lätt) samt att den är av ett märke med bra syn på djur (tänker på hur dun plockas). Jag har sovsäcken Women’s Angel Fire från Marmot (den ”korta” varianten då jag är 167 cm). Detta är en sovsäck med anddun och den passar till Vår/Sommar/Höst (5 till -10ºC). Jag vandrar dock till 99 % endast på sommaren men tror att den även skulle funka för mig för vår och tidig höst beroende dock på var jag vandra. Till sovsäcken har jag köpt en kompressionssäck på XXL för att den ska ta så lite plats som möjligt.

Gällande stoppning i sovsäck så har du att välja mellan syntetisk material eller dun (gås eller anka). Båda har sina för och nackdelar. Jag valde dun för värmens och viktens skull (som ett naturligt material så andas dun och är mycket hållbart, det väger lite och är lätt att pressa ihop). Helt enkelt är det så att en varm dunsovsäck väger mindre än en lika varm sovsäck av syntetisk material. Syntetisk material har dock den fördelen att det ska värma bra även om det har blivit fuktig.

Det finns en hel del sidor som sammanfattar vad man ska kolla på vid valet av sovsäck. Kolla tex. på denna sida https://www.bestigakebnekaise.se/sovsack/.

Liggunderlag
Likt sovsäck rekommenderar jag att du köper ett bra liggunderlag. Då menar jag ett uppblåsbart liggunderlag och inte den ”gamla” versionens liggunderlag. Jag jämförde och kollade på flera liggunderlag och köpte därefter liggunderlaget Exped Downmat 7 M som är ett varmt uppblåsbart liggunderlag med dunfyllning. Ger en mkt god nattsömn :) .

Tält
Tält är något som kan vara riktigt dyrt men det finns relativt billiga tält som ändå är tillräckligt bra. Jag kollade länge på tält från Hillenberg då det är ett av de bästa märkena och då deras tält har mkt låg vikt. Men jag fick inse att jag faktiskt inte har behov av ett tält från Hillenberg baserat på hur ofta jag vandrar, var jag vandrar och vad jag är villig att lägga på ett tält. Istället blev det ett tält från Urberg. Jag har tältet 3-Person Tunnel Tent G4 från Urberg. Jag köpte den för två år sen på rea och såg faktiskt nu att den även idag finns på rea. Det är ett bra tält till ett förmånligt pris och som är mkt lätt att sätta upp.

Vad jag kollade på när jag köpte tält var vattenpelare för golv och ytterduk, vikt samt att tältet hade absid. När det gäller golv vill du inte, enligt mig, ha lägre vattenpelare än 10000 mm. Utöver det är mina kunskaper gällande tält inte så stora. Men som sagt jag är mkt nöjd med tältet jag köpte. Det finns även som 2-persons tält dock utan absid.

Mat
Det finns idag ett rätt stort utbud av frystorkad mat (tex. på XXL eller Naturkompaniet) men dessa portioner är rätt dyra. Det kan dock vara bra att ha med i alla fall en sådan portion som reservmat. Bra mat att ha med sig är mat som tar kort tid att laga, väger lite men som ändå är energirik. Pasta är lätt att ta med och väger lite och kan kombineras med tex köttfärssås som du gör hemma och sen torkar. För den som gillar gröt är det ett mkt bra frukostalternativ. Själv tycker jag gröt är hemskt så just frukost är alltid svårt för mig då det är viktigt att maten väger lite, vilket god frukostmat tenderar att inte göra. Att torka mat så att det bara är att tillsätta vätska och värma är mkt bra. Om du googlar så bör du få upp en del tips på mat att ha med och mat som kan förberedas innan vandringen.

I övrigt, se till att ha en bra vandringsryggsäck som avlastar axlar och rygg (tyngden ska ligga på höfterna), riktigt bra vandringskängor (jag föredrar alla gånger vandringskängor före skor men det är individuellt), bra regnkläder, gärna en dunjacka som kan komprimeras ihop (både dagar och kvällar blir kallar än man ofta tror, särskilt när man är ute hela dagen och natten) samt tex. en varm fleecetröja. Det finns ett antal sidor med bra info om vad man bör ha med sig på vandring. Ryggsäck och kängor/skor är mkt individuellt så där rekommenderar jag att du testar i butik. Tänk på att lägga någon tyngd i ryggsäcken när du provar då ryggsäcken inte annars "lägger sig" som den ska (det är stor skillnad i hur bra en ryggsäck sitter beroende om det är saker i eller ej).

Var någonstans har du tänkt att vandra? :)
 
Har nån här på Buke erfarenhet av vandring?
Tänkt vandra och vara borta någon, några nätter till att börja med.

Behöver definitivt köpa ett tält, sovtäcke och liggunderlag.

Jag tycker inte om att frysa, är sovtäcke för tidig vår och sen höst lagom?

Behöver bra vettigt liggunderlag.

Har ni tipps och erfarenhet på vad som är bra och mindre bra tas de tacksamt i mot.

Vad har ni haft för mat med. Lutar åt torkat det tar lite plats.
Har triangla kök.

Är inte vecko lång vandring ännu. Tänkte börja med två, tre dagar och lära mig vad som är bra o mindre bra.

Hoppas ni har tipps och lite råd till en nybörjare på vandring.

Köp inte på dig en massa dyra prylar som kanske inte blir använda sen. Det finns prylar som kan kosta nästan hur mycket som helst. Skaffa ett ok tält i budgetpris. Urberg tipsade @Acto om, det är nog ett bra tips. Eller låna!
Som andra redan sagt - nej, inget sovtäcke. Man behöver en riktig sovsäck som klarar ner till några enstaka plusgrader. Det blir svalt på nätterna vår/höst. Även på sommaren ibland. Min säck som jag använder på sommaren klarar ner till -5. Men då är jag också lite frusen av mig.
Mitt liggunderlag är ett Ridgerest. Lätt, kompakt, inte jättedyrt. Men det är också individuellt vad man tycker är "vettigt". En del tycker kanske att mitt Ridgerest är i tunnaste laget. Det är olika.
Är ni bara ute ett par dar behöver man inte äta frystorkat. Snabbris, makaroner, linser, korv, bönor på burk, pulvermos. Grilla! Ät det du gillar att äta hemma och så anpassar du bara så att det går att laga i skogen.

Se till att ha bra skor på fötterna. Det är nästan viktigare än allt annat. Gå lätta vandringsturer i början. Om man en ljummen sommarkväll slår läger vid en liten skogssjö och grillar korv över glöden så spelar det ingen roll hur kort/långt det var dit. Det kommer att vara magiskt ändå. Packa compeed, extra strumpor och se till att ha gott om vatten. Förbered er på hur ni ska ordna med vatten längs vägen.
 
Det går att hyra tält hos Naturkompaniet, kanske kan vara ett bra sätt att prova på vandring utan att behöva köpa på sig onödigt med prylar. Många vandringsleder har fina vindskydd att sova i också om en vill skippa tältet helt.

Personligen sover jag toppen på ett Thermarest Z Lite och känner noll behov av uppblåsbart, en vettig kudde är viktigare för min del. Hellre för varm än för kall sovsäck! Precis som @Acto så har jag också en Angel Fire från Marmot fast den långa varianten. Sov ute i Blekinge förrförra helgen, alltså i början av maj och hade -4°C mitt i natten. Det var varmt och skönt i säcken men väl värt att tänka på att det kan bli kallt under både vår och höst, vilket ställer högre krav på utrustningen. Förra året vid samma tid sov vi ovanpå sovsäckarna i stället för i dem..

När det gäller mat så sätter bara fantasin gränser och möjligen tillgången till vatten. Jag är rätt tråkig men hungrig :D så de frystorkade portionerna är toppen, kaloritäta och stora (men rätt dyra). Däremot tycker jag att 90% av frukostsortimentet är oätligt men det finns ett par som är helt ok bara de är kalla, annars är havregrynsgröt en klassiker. Sedan kör vi på mycket snacks i form av nötter, jerkey, choklad och druvsocker.

Pannlampa, fickkniv, kompass och ev. powerbank är alltid bra att ha men lätt att glömma. Förra sommaren körde vi 60 mil för att vandra och sambon glömde liggunderlaget hemma :angel:
 
The North face gör prisvärda tält. Tex modellen Stormbreak som Xxl brukar sälja. Det är inga lättviktstält, men helt ok. Det är dock mycket mest i det, vilket kan göra det lite svalt när det är kyligt och blåsigt. Tält lönar sig ofta att köpa begagnat.

Skaffa en sovsäck som är varmare än du tror att du behöver, en sk. 3-säsongspåse är ett bättre val för fjällvandring än en sommarpåse. Sovsäckar kan också gärna köpas begagnat, många som säljs är knappt använda.

Vanliga liggunderlag ”a-la rulle” man köper på valfri sportbutik är en bra start.

Innan du går på längre turer bör du prova med kortare. Man lär sig saker på varje tur.
 
Jag tycker också att äldre sortens ej uppblåsbara liggunderlag räcker långt att börja med.. Sovsäcken skall vara varm och rymlig! Frystorkat tycker jag är kasst rent ut sagt, "vanlig" mat är långt bättre.
 
Har nån här på Buke erfarenhet av vandring?
Tänkt vandra och vara borta någon, några nätter till att börja med.

Behöver definitivt köpa ett tält, sovtäcke och liggunderlag.

Jag tycker inte om att frysa, är sovtäcke för tidig vår och sen höst lagom?

Behöver bra vettigt liggunderlag.

Har ni tipps och erfarenhet på vad som är bra och mindre bra tas de tacksamt i mot.

Vad har ni haft för mat med. Lutar åt torkat det tar lite plats.
Har triangla kök.

Är inte vecko lång vandring ännu. Tänkte börja med två, tre dagar och lära mig vad som är bra o mindre bra.

Hoppas ni har tipps och lite råd till en nybörjare på vandring.
Sovsäck är bättre än sovtäcke om du ska konka runt på det.
Har en gammeldags sovtäcke med stora blommorna på som jag nästan alltid har med mig när jag är ute och reser den är :love: men att vandra med den nej vore mycket osmidigt.
Känns som att många nybörjare gärna överpackar? Man måste ju kunna orka bära runt på det sen också.
 
Aldrig hört talas om men låter som de missade oss som är frusna men ofta har varma fötter nattetid 🤔
Fast då är det kanske den vanliga sovsäcken :D och köra på ett steg varmare än årstiden.

(Har kalla fötter och blev sugen på en damsovsäck, fördelen med en vanlig sovsäck som är för lång är dock att jag brukar mosa ned nästa dags kläder i botten och kan sedan byta om inne i sovsäcken utan att behöva sträcka händerna utanför :D)
 
Fast då är det kanske den vanliga sovsäcken :D och köra på ett steg varmare än årstiden.

(Har kalla fötter och blev sugen på en damsovsäck, fördelen med en vanlig sovsäck som är för lång är dock att jag brukar mosa ned nästa dags kläder i botten och kan sedan byta om inne i sovsäcken utan att behöva sträcka händerna utanför :D)
Och även om man inte kan ta på sig kläderna inne i sovsäcken är det inte så dumt att slippa ta på sig iskalla kläder. Så extra längd är inte fel om det inte påverkar vikten för mycket men ännu viktigare är att den inte är för tajt, den jag har nu är riktigt varm men en aning för smal, lite bredare så hade den varit mycket skönare.
 
Jag har en relaterad fråga! :)

Jag har fått för mig att börja med lite dagsturer (helt ny och oerfaren) och vill köpa ett par lämpliga vandringskängor. Tanken är att nästa sommar göra en längre vandring på någon plats i Europa med en vän, så självklart vill jag kunna ha kängorna till olika typer av vandringar.. men det är så svårt? Jag har urkänsliga fötter som trivs bäst i lätta sneakers med zero-drop och typ converse, har dessutom lätt hallux valgus... Har ni några tips på vad jag bör leta efter?
 
Jag har en relaterad fråga! :)

Jag har fått för mig att börja med lite dagsturer (helt ny och oerfaren) och vill köpa ett par lämpliga vandringskängor. Tanken är att nästa sommar göra en längre vandring på någon plats i Europa med en vän, så självklart vill jag kunna ha kängorna till olika typer av vandringar.. men det är så svårt? Jag har urkänsliga fötter som trivs bäst i lätta sneakers med zero-drop och typ converse, har dessutom lätt hallux valgus... Har ni några tips på vad jag bör leta efter?
Jag tror det är svårt att ge råd för det är väldigt individuellt. Vilken typ av vandringar har du tänkt göra? Hur blött det är där man vandrar påverkar valet ganska mycket.
 
Härligt med vandring! Det är helt underbart att vandra enligt mig. När det gäller utrustning så kan man säga att vandring kan göras (men behövs inte) till en materialsport då utvecklingen har gjort att det finns mkt bra utrustning mm. Nedan följer lite tips om utrustning samt vad jag använder.

Sovsäck
Först, sovtäcke har jag nog inte hört eller sett någon använda vid vandring och har mkt svårt att se att det skulle vara tillräckligt varm eller stå emot fukt tillräckligt bra för vandring.

Sovsäck tycker jag generellt att man bör satsa på en av bra kvalité, vilket dock innebär att det även kommer att kosta en slant – enligt min mening är det dock värt det då sömnen är viktig. Jag vill särskilt ha riktigt bra kvalité på både vad gäller andningsförmåga och högre komfort temperatur (jag fryser lätt) samt att den är av ett märke med bra syn på djur (tänker på hur dun plockas). Jag har sovsäcken Women’s Angel Fire från Marmot (den ”korta” varianten då jag är 167 cm). Detta är en sovsäck med anddun och den passar till Vår/Sommar/Höst (5 till -10ºC). Jag vandrar dock till 99 % endast på sommaren men tror att den även skulle funka för mig för vår och tidig höst beroende dock på var jag vandra. Till sovsäcken har jag köpt en kompressionssäck på XXL för att den ska ta så lite plats som möjligt.

Gällande stoppning i sovsäck så har du att välja mellan syntetisk material eller dun (gås eller anka). Båda har sina för och nackdelar. Jag valde dun för värmens och viktens skull (som ett naturligt material så andas dun och är mycket hållbart, det väger lite och är lätt att pressa ihop). Helt enkelt är det så att en varm dunsovsäck väger mindre än en lika varm sovsäck av syntetisk material. Syntetisk material har dock den fördelen att det ska värma bra även om det har blivit fuktig.

Det finns en hel del sidor som sammanfattar vad man ska kolla på vid valet av sovsäck. Kolla tex. på denna sida https://www.bestigakebnekaise.se/sovsack/.

Liggunderlag
Likt sovsäck rekommenderar jag att du köper ett bra liggunderlag. Då menar jag ett uppblåsbart liggunderlag och inte den ”gamla” versionens liggunderlag. Jag jämförde och kollade på flera liggunderlag och köpte därefter liggunderlaget Exped Downmat 7 M som är ett varmt uppblåsbart liggunderlag med dunfyllning. Ger en mkt god nattsömn :) .

Tält
Tält är något som kan vara riktigt dyrt men det finns relativt billiga tält som ändå är tillräckligt bra. Jag kollade länge på tält från Hillenberg då det är ett av de bästa märkena och då deras tält har mkt låg vikt. Men jag fick inse att jag faktiskt inte har behov av ett tält från Hillenberg baserat på hur ofta jag vandrar, var jag vandrar och vad jag är villig att lägga på ett tält. Istället blev det ett tält från Urberg. Jag har tältet 3-Person Tunnel Tent G4 från Urberg. Jag köpte den för två år sen på rea och såg faktiskt nu att den även idag finns på rea. Det är ett bra tält till ett förmånligt pris och som är mkt lätt att sätta upp.

Vad jag kollade på när jag köpte tält var vattenpelare för golv och ytterduk, vikt samt att tältet hade absid. När det gäller golv vill du inte, enligt mig, ha lägre vattenpelare än 10000 mm. Utöver det är mina kunskaper gällande tält inte så stora. Men som sagt jag är mkt nöjd med tältet jag köpte. Det finns även som 2-persons tält dock utan absid.

Mat
Det finns idag ett rätt stort utbud av frystorkad mat (tex. på XXL eller Naturkompaniet) men dessa portioner är rätt dyra. Det kan dock vara bra att ha med i alla fall en sådan portion som reservmat. Bra mat att ha med sig är mat som tar kort tid att laga, väger lite men som ändå är energirik. Pasta är lätt att ta med och väger lite och kan kombineras med tex köttfärssås som du gör hemma och sen torkar. För den som gillar gröt är det ett mkt bra frukostalternativ. Själv tycker jag gröt är hemskt så just frukost är alltid svårt för mig då det är viktigt att maten väger lite, vilket god frukostmat tenderar att inte göra. Att torka mat så att det bara är att tillsätta vätska och värma är mkt bra. Om du googlar så bör du få upp en del tips på mat att ha med och mat som kan förberedas innan vandringen.

I övrigt, se till att ha en bra vandringsryggsäck som avlastar axlar och rygg (tyngden ska ligga på höfterna), riktigt bra vandringskängor (jag föredrar alla gånger vandringskängor före skor men det är individuellt), bra regnkläder, gärna en dunjacka som kan komprimeras ihop (både dagar och kvällar blir kallar än man ofta tror, särskilt när man är ute hela dagen och natten) samt tex. en varm fleecetröja. Det finns ett antal sidor med bra info om vad man bör ha med sig på vandring. Ryggsäck och kängor/skor är mkt individuellt så där rekommenderar jag att du testar i butik. Tänk på att lägga någon tyngd i ryggsäcken när du provar då ryggsäcken inte annars "lägger sig" som den ska (det är stor skillnad i hur bra en ryggsäck sitter beroende om det är saker i eller ej).

Var någonstans har du tänkt att vandra? :)


Tackar för bra tipps om tält, sovsäck o liggunderlag.
Mycket lättare när man får lite tipps. För jag har inte nån större aning om vad som är bra o vad som man ska tänka på.

Torka mat borde gå bra. Äter dock väldigt lite kolhydrater.

Vandrar mycket hemma vid men är dags turer.
Jag har tänkt drista mig till Dalsland. Till att börja med. Blir det ”bara”sovsäck köp så får jag välja väg efter vart det finns vind skydd.

Drömmer mig om att komma längre norr ut någon gång på vandring.

Ska bli jätte spännande.
 
Jag har en relaterad fråga! :)

Jag har fått för mig att börja med lite dagsturer (helt ny och oerfaren) och vill köpa ett par lämpliga vandringskängor. Tanken är att nästa sommar göra en längre vandring på någon plats i Europa med en vän, så självklart vill jag kunna ha kängorna till olika typer av vandringar.. men det är så svårt? Jag har urkänsliga fötter som trivs bäst i lätta sneakers med zero-drop och typ converse, har dessutom lätt hallux valgus... Har ni några tips på vad jag bör leta efter?

Som @kökshäxan skriver beror det ju på terräng och väder, men jag vet att tex Hanwag har något mjukare modeller med lästalternativ för hallux valgus. Det kan vara värt att prova åtminstone? Själv har jag extremt smala fötter och föredrar ett par modeller från Salomon eller Hanwag.

Många märken har flera olika lästformer, så ta hjälp och prova flera modeller av ett märke innan du avfärdar dem. Skalkängor kan du nog skippa att ens testa med de skopreferenserna.
 
Har nån här på Buke erfarenhet av vandring?
Tänkt vandra och vara borta någon, några nätter till att börja med.

Behöver definitivt köpa ett tält, sovtäcke och liggunderlag.

Jag tycker inte om att frysa, är sovtäcke för tidig vår och sen höst lagom?

Behöver bra vettigt liggunderlag.

Har ni tipps och erfarenhet på vad som är bra och mindre bra tas de tacksamt i mot.

Vad har ni haft för mat med. Lutar åt torkat det tar lite plats.
Har triangla kök.

Är inte vecko lång vandring ännu. Tänkte börja med två, tre dagar och lära mig vad som är bra o mindre bra.

Hoppas ni har tipps och lite råd till en nybörjare på vandring.


Svarar alla på en gång😃

Många bra tipps och råd tackar jag för!

Ska börja kolla på sovsäck. Går att sova i vindskydd. Men sovsäckar är smala. Men man kanske vänjer sig? Bra tippa att värma kläderna i sovsäcken.
Liggunderlag finns många olika och ska kolla på uppblåsbara och gamla vanliga.

Tänkte börja med korta att vara borta en natt och prova det några gånger, sen två nätter osv = katt vakt.
Mat får bli vanlig och har med nån torkad som reserv käk.
Vatten är nog det som ryms i ”lungan i ryggsäcken” och nån flaska.
Jag kommer att gå själv. Ingen att vandra med.
Så jag kan välja dagar med uppehåll förhoppningsvis.
 
Jag har en relaterad fråga! :)

Jag har fått för mig att börja med lite dagsturer (helt ny och oerfaren) och vill köpa ett par lämpliga vandringskängor. Tanken är att nästa sommar göra en längre vandring på någon plats i Europa med en vän, så självklart vill jag kunna ha kängorna till olika typer av vandringar.. men det är så svårt? Jag har urkänsliga fötter som trivs bäst i lätta sneakers med zero-drop och typ converse, har dessutom lätt hallux valgus... Har ni några tips på vad jag bör leta efter?

Jag har nog liknande fötter, lätt hallux valgus och trivs mest i noll drop.Jag köpte ett par Meindl, tror modellen heter tacana. Jag letade länge länge efter ett par skor som var nära noll drop och som hade en ganska stor tåbox så min stortå inte fick något tryck på sig. Hade dem på en 9h vandring och fick hade noll ont i fötterna dagen efter. Har även använt mycket annars på kortare vandringar och det har aldrig varit problem.

Leta efter just lite dropp och framför allt kängor med stor tåbox. Ofta finns det "dammodeller" som då är smalare, men då blir ju även tåboxen smalare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 072
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 177
Senast: Snurrfian
·
Fritid Just börjat vandra med killen. Inga superlånga turer (3-4 dagar) men det är något jag vill fortsätta med. Jag är dock nybörjare så...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 100
Senast: Philosophia
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 663
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Barn och djur
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp