Tälta med hund

Comfort

Trådstartare
Veckan efter midsommar åker vi och tältar knappt en vecka. Två vuxna, ett barn och unghund på 7 ½ månad labbe/golden. (han är korthårig)

Hur frusna är de egentligen= klarar han att sova i förtältet en natt om det kryper mot 7 grader? Eller bör man ha täcke på? Vi ska ta med hans bädd hemifrån.

Hur är det med klorna mot tältduken, går det hål på den? Eftersom han är så ung härjar han ju runt en del... är inte direkt av den lugna typen. Kan man ha sockar på?

Andra tips?

Jag har iaf tänkt skaffa ett jordankare att binda honom i utanför tältet.

Sen, jag vill poängtera redan innan att jag är otroligt nojig och noga över det här med hund i varma bilar, och jag vet också att det blir varmt i ett tält dagtid men sambon kom med en fråga igår som jag inte riktigt kunde svara på.
Om han är i sin bilbur i fötältet om vi åker iväg ett tag, och pelarfläkten är riktad mot buren - klarar de det?
 
Sv: Tälta med hund

det kan mycket väl gå hål i botten-materialet, självklart. vad är det för bädd han har? att ligga på backen kan ju bli lite rått och kyligt om du inte har liggunderlag åt han! men det är ju sommar, och han har päls, så han klarar sig fint ändå, är ju inte direkt snö han ligger på! :)
men du ska nog inte ha han instängd i en bur, samtidigt som det blåser kall luft rakt på han. är tältet mitt i skogen där det är skuggigt så behöver du ingen fläkt alls! men det är säkrast ändå att ha han i buren, smart förslag av din sambo... ;)
annars kan du ju fläkten riktad bort mot hunden, så den kalla luften får cirkulera runt runt i tältet, så det inte blåser rakt mot han, men risken är väll då att luften kryper ut ur maskerna på tältet. annars kommer det säkert in luft också... :grin: :)
 
Sv: Tälta med hund

Det är en riktig galonbädd. Vi ska vara på en stor camping så skugga är nog omöjligt att få hela tiden, och det vill vi nog inte heller.. om han ändå är i buren kan man ju ha öppningen öppen, men jag tänker som så att luften står ju ändå stilla i tältet så då blir det väl lika varmt? Men det kommer väl in mer syre. Fläkten kan även gå sida-sida, kanske är bättre?
 
Sv: Tälta med hund

Till TS -tänk på detta:

Du får inte binda din hund inomhus. Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.

Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:

•Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
•I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygn om de rastas var tredje timme.
•Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla.
 
Sv: Tälta med hund

Jo jag vet. Men när alternativet är att han siter i bilen är det väl ändå bättre han är i en trygg bur?
det där har ju diskuterats milsvida och helt onödigt att vi gör det här. Hur många som helst har ju hunden i bur på natten tex.
 
Sv: Tälta med hund

Jo jag vet. Men när alternativet är att han siter i bilen är det väl ändå bättre han är i en trygg bur?
det där har ju diskuterats milsvida och helt onödigt att vi gör det här. Hur många som helst har ju hunden i bur på natten tex.

Att "hur många som helst" har hunden i bur nattetid gör det inte mera lagligt. Många ser det på en campingplats och risken att hundägaren blir anmäld till länsstyrelsen är stor med risk för att hunden omhändertas av myndigheterna. Så - det behöver inte diskuteras men TS behöver uppmärksammas på att det inte är lagligt.
 
Sv: Tälta med hund

Jag VET att det inte är lagligt. Men jag tänker gärna helst på vad som är bäst för hunden.
 
Sv: Tälta med hund

När jag har tältat så har mina hundar sovit med mig i tältet. Är det inget alternativ?
 
Sv: Tälta med hund

Tältet är 6*6 meter stort med tre sovrum, vi är tre stycken som ska dela på ett rum som är 180*2 m så han får nog inte plats. Myggnätet är det enda som kommer vara mellan oss, så sovarrangemanget är jag inte fundersam över. Jag tycker det borde komm aut värme från vår sovplats ut till honom också men vi har aldrig haft ett så stort tält förut.. Hemma sover han själv i vardagsrummet.
 
Sv: Tälta med hund

Ta med ett täcke och någon extra filt. Ligger han nära (bara nät mellan er och hunden) så lär ni ju märka om han ligger och fryser och då är det ju bara att klä på honom.

Dock skulle jag nog lämna hunden hemma om jag inte hade möjlighet att låta den följa med på alla typer av aktiviteter. Jag skulle känna mig mycket tveksam att lämna hunden i en bur på campingen. Att bli lämnad ensam i en främmande miljö är ju inte alls samma sak som att bli lämnad ensam hemma.
 
Sv: Tälta med hund

Lämna honom hemma finns inte på kartan.,Sen vill jag förtydliga att den enda gången han skulle behöva vara ensam i tältet i så fall är om vi skulle gå och handla tillsammans tex, absolut inga långa stunder :)
 
Sv: Tälta med hund

Lämna honom hemma finns inte på kartan.,Sen vill jag förtydliga att den enda gången han skulle behöva vara ensam i tältet i så fall är om vi skulle gå och handla tillsammans tex, absolut inga långa stunder :)

Men i så fall kan väl någon lika gärna stanna med hunden?
 
Sv: Tälta med hund

Såklart man kan, men det kan ju vara trevligt att gå och handa tillsammans också. Jag känner mig betydligt mer säker om hunden skulle vara i tältet själv än att binda utanför affären som många gör :crazy:
Men om man leker med tanken att en stannar så kan den ju tex inte ens gå på toa, om nu hunden inte får lämnas ensam.


Det här löser sig säkert, förhoppningsvis kommer det inte ens upp att han behöver vara själv.
 
Sv: Tälta med hund

Ser du själv inte skillnad på att lämna hunden en minut för att gå på toa vägg i vägg eller lämna hunden och åka från området?
 
Sv: Tälta med hund

JO men självklart, men toan behöver ju faktiskt inte ligga mycket närmare än affären. Ang handlingen så handlar det inte om att åka från området heller, utan promenad 5 minuter bort till campingens affär.
Hemmavid har han inte varit ensam hemma mer än en timme så givetvis skulle jag väl aldrig i livet få för mig att göra tiden längre på bortaplan heller.
 
Sv: Tälta med hund

Men det är väl bara att ta med hunden och en stannar med den utanför? Kul om ni lämnar hunden i tältet och den är borta när ni kommer tillbaka. Värt!
 
Sv: Tälta med hund

Hej. Jag tycker du gör problemen större än de är. Har tältat med mina flera gånger och det har inte varit några problem egentligen. Hundarna har sovit inne i tältet på filt och ej i bur. Ingen har haft sönder något. Har haft jordankare för att kunna låta hundarna vara ute. Haft tältduken öppen och myggnätet stängt när hundarna har varit i tältet dagtid. De har uppfattat sig som instängda och inte försökt ta sig ut (hade varit lätt om de hade försökt). Inte lämnat dem i tältet när det har varit varmt. Inte åkt ifrån området och lämnat dem kvar, men utan problem lämnat dem kortare stunder. Haft dem med på olika ställen - många har ju hundar med sig. Poängen med en trevlig semester är förstås att alla i familjen ska kunna delta i aktiviteter men alla kan inte vara i knät på varandra hela tiden. Man får vara lite flexibel och lösa problemen vartefter de uppstår. Ibland kräver djurskyddet att någon får offra sig och vakta hundarna hellre än att vara med på en aktivitet. Om det känns helt oöverkomligt är det bättre att de inte följer med. Men för hundarna är det skönt och roligt att leva så tätt med familjen/flocken på en stimulerande plats och vara med i det som händer och sker. Man kan kolla möjligheten att få plats på hundpensionat på campingorten någon eller några dagar under vistelsen om man planerar någon aktivitet där hund inte är välkommen.
 
Sv: Tälta med hund

Såklart man kan, men det kan ju vara trevligt att gå och handa tillsammans också. Jag känner mig betydligt mer säker om hunden skulle vara i tältet själv än att binda utanför affären som många gör :crazy: [...]

Jag instämmer helt med Philosophia och Migo. Jag skulle aldrig lämna mina hundar ensamma i ett tält på en camping. I mitt fall skulle jag inte oroa mig för miljön. Mina hundar har varit med om det mesta (de är sju år och har varit på prov, utställningar, hotell o.s.v. sedan de var valpar + att de är två), men just att någon skulle kunna hitta på något - typ sno dem - är en risk jag inte vill ta.

Alternativet är inte att binda hunden utanför affären utan att man helt enkelt får skippa att handla tillsammans alt att någon får hålla hunden utanför affären.

Några av dina resonemang känns ärligt talat bakvända. Bara för att "många" har hunden i bur på nätterna (jag känner ingen av dessa "många") så är det ok att burförvara din hund inomhus ibland? För det är i alla fall bättre. Bara för att en del lämnar hunden utanför affären är det ok att lämna hunden i tälten, för det är i alla fall bättre? Skall man inte snarare ha ett ideal och försöka närma sig det än att kompromissa för att det finns de som har ännu sämre lösningar?

Beträffande sov-lösningen tycker jag den låter helt ok (egen bädd, ta med täcke att ha vid behov). Men jag skulle vara beredd på att kanske få lägga mig i förtältet med hunden första nätterna. Att hunden sover ensam i ett rum hemma säger inget om hur han klarar det i en totalt annan miljö. Naturligtvis måste man ha en beredskap att träning kan behövas. Är miljön ny - är i vissa fall allt nytt.
 
Sv: Tälta med hund

Nu lär jag väl få halva buke efter mig.. men jag ser inte varför ni inte skulle kunna ha hunden i bilen.. om det nu bara var korta handlingar som var på tapeten.. parkering i skugga och ordentligt öppna fönster och bagagelucka men med låst bur:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 228
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag och min sambo bestämde oss under veckan; att det nu var dags för hela stora flocken att ge sig ut på en gemensam fjälltur. Vi bor så...
2
Svar
37
· Visningar
2 552
Senast: MrsScabtree
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 034
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp