Tälta med småbarn, hiss eller diss?

Dorinda

Trådstartare
Hur gör man egentligen? Sovsäck till en 1åring som gärna vänder sig i sömnen och lägger sig med huvudet nedåt känns svårt?
Köper man ett liggunderlag för två så man kan ha barnet sovande i mitten?
Eller ger man upp tanken och väntar ett år eller två….
 
Hur gör man egentligen? Sovsäck till en 1åring som gärna vänder sig i sömnen och lägger sig med huvudet nedåt känns svårt?
Köper man ett liggunderlag för två så man kan ha barnet sovande i mitten?
Eller ger man upp tanken och väntar ett år eller två….
Har inte så små barn längre, men tror inte att det skulle vara några problem att tälta med ettåring med den utrustning vi har.
Vi har ett bautatält, Coleman octagon, stort och rymligt, skönt att kunna förflytta sig normalt även med barn runtomkring.
Sen brukar jag och sambon sova på en luftmadrass i dubbelsängsstorlek, tror inte det skulle vara några problem att ha ett barn mellan oss. Alternativt att en förälder och barnet delar på den och den andra föräldern sover på egen madrass/liggunderlag.
Jag pallar inte sovsäck utan klär på mig underställ och pyjamas om det är kallt och använder vanligt täcke. Tänker att det borde fungera även för en ettåring :)
 
Hur gör man egentligen? Sovsäck till en 1åring som gärna vänder sig i sömnen och lägger sig med huvudet nedåt känns svårt?
Köper man ett liggunderlag för två så man kan ha barnet sovande i mitten?
Eller ger man upp tanken och väntar ett år eller två….
Min erfarenhet (med ett barn som definitivt är en propellersovare) är att om det är kallt kan man stoppa barnet i sin egen sovsäck och det kommer sova stilla. Om det är varmt så är det lugnt med pyjamas/underställ och en öppen sovsäck man kan lägga över framåt småtimmarna om man vaknar och det känns svalt. Tältet behöver inte vara särskilt stort så länge barnen är små men de flesta uppskattar att ha en egen sovsäck för att känna sig delaktiga i äventyret.
 
Jag är absolut inte en friluftsmänniska men när jag var liten minns jag att mina föräldrar drog åt sovsäcken med ett skärp en bit ner för att den inte skulle bli för djup.
 
Hur gör man egentligen? Sovsäck till en 1åring som gärna vänder sig i sömnen och lägger sig med huvudet nedåt känns svårt?
Köper man ett liggunderlag för två så man kan ha barnet sovande i mitten?
Eller ger man upp tanken och väntar ett år eller två….
Vi köpte barnsovsäck som går att justera längden på. Ylleunderställ i olika lagervarianter beroende på temperatur. Vår unge var 9-10 månader och propellersomnande första gången. Har tältat ett 20-tal nätter nu när hon snart är tre. Det jobbigaste när hon var mindre var att hon blev så sprallig när hon vaknade och vi var där (sover inte i samma rum annars). Vi kör tre likadana liggunderlag i rad i tremannatält, oavsett om det är en eller två vuxna med, så det ligger still. Ska man inte bära kan man ju göra som någon annan skrev i tråden och ta luftmadrass. Vårt barn älskar att tälta!
 
Låter ju väldigt lovande!
Vi har en barnsovsäck som går att justera längden på.
Tror vi börjar med en natt som ligger sådär 15min hemifrån. Det är ju inte hur långt bort som är äventyret för ett barn!
 
Låter ju väldigt lovande!
Vi har en barnsovsäck som går att justera längden på.
Tror vi börjar med en natt som ligger sådär 15min hemifrån. Det är ju inte hur långt bort som är äventyret för ett barn!
Kan ju tillägga att vårat barn oftast sovit på eller under sovsäcken men tjock pyjamas. Beroende på temperatur. Tror inte hon sovit en hel natt i, men vi har bara tältat sommartid, är säkert som någon skrev tidigare är det tillräckligt kallt ligger de kvar!
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 998
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: linlar1
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 979
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp