Tälthall som ligghall

Jenn

Trådstartare
Hej! Det är så att vi eventuellt ska få arrangera en bit mark av en granne i närheten. Då det inte är vår mark så kan vi inte bygga något permanent. Men om vi vill flytta hem hästarna är det detta som är alternativet. Jag har sett en del använda sig av tälthallar av olika slag. Är detta lagligt som ligghall? har fått olika bud. Vi har då tänkt att förankra tältet noga samt sätta stolp och el på utsidan av det så de inte kommer åt duken från utsidan och på insidan tänkte vi slå ner stolp och fästa osb/ plyfa skivor så det blir som en sarg på insidan. Hur hög måste sargen vara? Tänker så de inte kommer åt att sparka på duken. Sen så sätter vi en eltråd högst upp på sargen så de inte biter på duken. Vi ska fixa så det går att sätta upp en sjukbox längst in i hallen vid behov. Det är bra dränerat men vi tänkte lägga ett gruslass i själva hallen för att få upp den lite från marken. Har du/ni tälthall hur har det funderat? Och har det blivit godkänt av länsstyrelsen? Vill ha era erfarenheter.

Det är 3 hästar mellan 150-160 i manken som det gäller.

Tack på förhand :)
 
Hej! Det är så att vi eventuellt ska få arrangera en bit mark av en granne i närheten. Då det inte är vår mark så kan vi inte bygga något permanent. Men om vi vill flytta hem hästarna är det detta som är alternativet. Jag har sett en del använda sig av tälthallar av olika slag. Är detta lagligt som ligghall? har fått olika bud. Vi har då tänkt att förankra tältet noga samt sätta stolp och el på utsidan av det så de inte kommer åt duken från utsidan och på insidan tänkte vi slå ner stolp och fästa osb/ plyfa skivor så det blir som en sarg på insidan. Hur hög måste sargen vara? Tänker så de inte kommer åt att sparka på duken. Sen så sätter vi en eltråd högst upp på sargen så de inte biter på duken. Vi ska fixa så det går att sätta upp en sjukbox längst in i hallen vid behov. Det är bra dränerat men vi tänkte lägga ett gruslass i själva hallen för att få upp den lite från marken. Har du/ni tälthall hur har det funderat? Och har det blivit godkänt av länsstyrelsen? Vill ha era erfarenheter.

Det är 3 hästar mellan 150-160 i manken som det gäller.

Tack på förhand :)
Tänk på att det finns krav på att sjukboxen tex ska gå att värma upp,
Du bör även kunna lösa varmvatten och bra belysning vid behov. Och ha en vettig plats för hovslagaren. Och ha någon lösning för gödsel (är markägaren bonde kanske ni redan har det avklarat)
Länsstyrelsen kan säkert hjälpa dig med vad för krav som gäller :)
 
Min erfarenhet är att de billigare plasttälten håller dåligt vid blåst och snö t ex. Den storleken av tält som du behöver kommer vara minst 24 kvm (med 2.40 i takhöjd för hela de 24 kvadratmetrarna) och det är ett ganska dyrt tält det. Bättre då att köpa en ligghall som fästs i marken med jordankare (eller fråga om det är ok att gräva ner plintar). Efter arrendetidens slut går det fint att plocka ner ligghallen och sälja den. Jag är tveksam till att tältet kommer hålla så länge om det är ett budgettält.
 
Tältet håller nog, men attans så svårt det är att få fast det.
Jag har varit med om 2 försök med tält som ligghall.
I första försöket så lade sig tältet ner i en höststorm.
I andra försöket så hoppade tältet ur hagen i en höststorm. Det hittades helt intakt liggandes upp och ned ute på åkern på andra sidan vägen. Staketet stod upp men en stolpe var bruten.
Nu har sambon byggt ligghallar i trä på gjutna plintar.
 
Hej! Det är så att vi eventuellt ska få arrangera en bit mark av en granne i närheten. Då det inte är vår mark så kan vi inte bygga något permanent. Men om vi vill flytta hem hästarna är det detta som är alternativet. Jag har sett en del använda sig av tälthallar av olika slag. Är detta lagligt som ligghall? har fått olika bud. Vi har då tänkt att förankra tältet noga samt sätta stolp och el på utsidan av det så de inte kommer åt duken från utsidan och på insidan tänkte vi slå ner stolp och fästa osb/ plyfa skivor så det blir som en sarg på insidan. Hur hög måste sargen vara? Tänker så de inte kommer åt att sparka på duken. Sen så sätter vi en eltråd högst upp på sargen så de inte biter på duken. Vi ska fixa så det går att sätta upp en sjukbox längst in i hallen vid behov. Det är bra dränerat men vi tänkte lägga ett gruslass i själva hallen för att få upp den lite från marken. Har du/ni tälthall hur har det funderat? Och har det blivit godkänt av länsstyrelsen? Vill ha era erfarenheter.

Det är 3 hästar mellan 150-160 i manken som det gäller.

Tack på förhand :)
Om du inte ska gjuta plintar/bygga något permanent, vad ska ni fästa plywoodskivorna i?
 
Håller med de andra att det nog borde finnas bättre lösningar än en tälthall. Jag vet de som har tälthallar som tillfälliga vindskydd på sommarbetet och det funkar bra. Men någon längre period tror jag inte de håller för om de inte är en väldigt stabil variant. Det går att bygga fasta vindskydd som sedan är lätta att montera ner om man flyttar.
Sedan tycker jag det låter lite farligt att ha eltråd inne i vindskyddet. Det kan lätt bli panik om en häst kommer åt eltråden och kastar sig undan och är de då inne på begränsad yta så kan det bli onödigt tumult och hästarna kanske till och med slutar vilja gå in i vindskyddet.
 
Jag är tveksam att plåten håller för en hästspark. Risken är stor att hoven fastnar i plåten.
Jsg ser att det är svårt att fästa plywood på insidan som skydd mot sparkar.

Jag har stått på lösdrift med sådan hallar. Nu vet jag inte om någon häst nånsin sparkade plåten med flockar med 10 hästar i alla storlekar och åldrar var inga problem.

Däremot tycker jag personligen inte om utformningen på dem och mer än en häst var tveksam.

Men vill du ha trä så köpt en ligghall/lösdrift i trä som sitter med jordankare. Går att ta bort sen och du måste inte förstärka etc.

Men du måste ha en annan lösning för sjukbox, skötselplats osv. Har du tänkt på det och finns den möjligheten?
 
Det luriga med hallar i plåt är att det inte bara är insidan som måste skyddas. För en spark på utsidan kan också ha sönder plåten så att det finns riska för att hästarna skär sig.

Jag vet några som fått placera sina hallar så att hästarna inte kan komma åt den på annat sätt än via öppningen. Att den i princip står utan för hagen. Det har skett efter besök av Länsstyrelsen.
 
Står inget I föreskrifterna om att det måste vara just skivor? Utan verkar vara samma som tidigare att det ska hålla för spark och inte skada (vilket klen plåt knappast gör, håller och är säkert alltså)?

3 § Inredning som hästar kan nå, inklusive väggar och boxdörrar, ska vara utformade
så att hästar inte kan skadas och vid behov försedda med skydd. Inredning som hästar
kan nå ska dessutom vara utformad så att skaderisken inte ökar om den utsätts för
hästsparkar.
 
Det luriga med hallar i plåt är att det inte bara är insidan som måste skyddas. För en spark på utsidan kan också ha sönder plåten så att det finns riska för att hästarna skär sig.

Jag vet några som fått placera sina hallar så att hästarna inte kan komma åt den på annat sätt än via öppningen. Att den i princip står utan för hagen. Det har skett efter besök av Länsstyrelsen.
Vi har en stor travtränare som har många såna plåthallar i sina hagar. Även en tälthall modell enklare har kommit upp nu i sommar. Inget skydd varken på ut eller insidan och man borde väl kunna anta att länsstyrelsen varit där på kontroll i och med att han har en omfattande verksamhet, eller? Kan det vara olika i olika län beroende på vem som gör kontrollen?
 
Vi har en stor travtränare som har många såna plåthallar i sina hagar. Även en tälthall modell enklare har kommit upp nu i sommar. Inget skydd varken på ut eller insidan och man borde väl kunna anta att länsstyrelsen varit där på kontroll i och med att han har en omfattande verksamhet, eller? Kan det vara olika i olika län beroende på vem som gör kontrollen?

Stallet jag stod i hade sina gdk med. Men det var innan nya föreskrifterna så är ju möjligt de är hårdare nu.

Jag var inte så orolig för spark på vägg, kanske dumt. Däremot kanterna tyckte jag inte om, och att det fanns mellanrum nedtill. Min häst vägrade använda dem dock, hallarna.
 
Vi har en stor travtränare som har många såna plåthallar i sina hagar. Även en tälthall modell enklare har kommit upp nu i sommar. Inget skydd varken på ut eller insidan och man borde väl kunna anta att länsstyrelsen varit där på kontroll i och med att han har en omfattande verksamhet, eller? Kan det vara olika i olika län beroende på vem som gör kontrollen?
Vad jag har sett under mina år med hästar är att stora kända personer lätt glider under radarn så att säga. Man tänker nog ofta som du att så stor eller känd verksamhet är godkänd eller lika med god hästhållning. När det i verkligheten är så dåligt att det är risk för eller faktiskt leder till djurförbud.
Tittar man bakåt finns det en "kändisar " som hamnat i media.
Därför är det inte säkert att Länsstyrelsen verkligen vet om hur det ser ut hos den här tränaren.
 

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 354
Senast: Reville
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 026
Senast: Miaa
·
Anläggning Mina två ponnier går på lösdrift, vi byggde en ligghall och öppningen var en halv långsida. Min ponny gillar inte att känna sig trängd...
Svar
10
· Visningar
6 515
Senast: Masse
·
Anläggning Arrenderar/hyr mark av en bonde. Under sommaren kommer vi att bygga en eller två ligghall/ar i vinterhagen. Typen på ligghall kommer...
Svar
3
· Visningar
1 304
Senast: psychogrrl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp