Tämja grisar

YvonnePetersson

Trådstartare
Hej är det någon som vet hur man tämjer grisar som man inte haft som kulltingar?

Det är nämligen såhär: för snart ett år sedan började bilarna köra sakta och tuta utanför vårt hus som ligger väldigt nära vägen, vi trodde först att någon häst rymt men insåg snabbt att det inte var så då de gick kvar i hagarna. Lite senare så kommer det upp en man til vårt hus och säger "Nu får ni ta hand om era grisar, de springer ju på vägen!" Och gav oss en påse bullar att locka dem med... Men vi har ju inga grisar. Då visade det sig att 2 st vuxna minigrisar rymt ifrån sitt hem och sprungit ca 8-9 km till vår by. Våra granne tog med sig sin outbildade vallhund och skrämde ner dem på en åker och lämnade dem där. Men vi tänkte att det var synd om dem och att de är lika mkt trafikfara som ett vildsvin, så mina 2 barn "vallade" in dem i vårat stall. Vi ringde polisen som först inte brydde sig men efter mycket förklaring förstod att de var en trafikfara och att ägarna måste hittas. De dröjde till sent inpå kvällen innan ägaren hittades och kom till oss. Väl hos oss så berättade ägaren att det ifrån början var 3 st men att det antagligen hänt den 3:e något. Hon sa att vi jättegärna fick dem för att de hade bara varit till besvär och rymt hos dem och att annars så fick hennes man hämta dem i lastmaskingskopan! Vi ville absolut inte att de skulle fraktas i en skopa som de kunde trilla ut och skadas,Så vi tog hand om dem. De var jätterädda och skrek så fort man kom nära dem, hade man en grep eller något långt så blev de vettskrämda och fick panik. Vi drog slutsatsen att de antagligen inte haft det bra och/eller blivit slagna.

Vi trodde att de skulle bli tamare med tiden men den enda förbättringen som skett är att min dotter nu får klappa dem i ansiktet och lite på "axlarna". Och snart så måste deras klövar värkar och vi vet inte hur det ska gå till om man inte får ta i dem och vår hovslagare vägrar värka grisar.


Vet någon om det finns ett bra sätt att "tämja" grisar som inte är kulltingar eller är det ingen idé? Vi tycket jättemycket om dem men vi vill ju inte behöva söva dem varje gång klövarna ska värkar.

Förlåt för det långa inlägget!
Mvh Yvonne
 
Grisar är godisgrisar, fjäska med något jättegott som dom inte kan snabbt ta utan dom måste äta nära er. Rivna morötter eller äpplen i vatten i en tung skål. Och så försöker ni klia dom bakom öronen när dom äter, där är huden tunn och dom älskar det när dom vant sig.
Skriker gör dom oftast för att dom är arga för att dom inte får göra som dom vill eller för att det gör ont. En sur gris låter som den ska dö.
När ni måste hantera dom så använd en stor träskiva och stäng in dom i ett hörn.
 
Klart det går även om det säkert kommer att ta tid.
Kör med muta grisar älskar mat, ge dem dagliga ransonen ut handen och klia samtidigt. De brukar även vara väldigt nyfikna så ta er tid att sitta i hagen och låt dem komma fram i eget tempo.
Kanske en borste (plastborste) kan vara bättre att klia med det "river" lite bättre.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 270
Senast: Frost116
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 065
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 636
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp