Tänderna??

tjalle

Trådstartare
Hej!

Jag har en kbl valack på sju år som jag misstänker kan ha något tandproblem.

Jag har märkt nu senaste tiden(1,5 v) då jag ridit på delade tränsbett både tre och tvådelade att han inte verkat nöjd, dvs jag tycker det är skillnad mot för hur han har känns med dessa bett tidigare. Han vill liksom lägga sig i handen och dra ner huvudet samt "går i mot" och biter tag i bettet. . Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men om man jämför då jag t ex rider i repgrimma el på hack så är han väldigt mjuk och fin. inte heller samma problem om jag rider på rakabett.

Hans tänder kollades förra sommaren och slipades och vetrinären sa då att han inte hade några vargtänder, men dock var det lite vassa kanter mm. Men inget som var konstigt på något sätt.

igår när jag red lite i skritt nere på en äng och skulle göra en volt så helt plötsligt exploderade han, vilket han inte har gjort tidigare. Jag red då tillbaka till stallet och bytte till hackamore och då var han som "vanligt" igen mjuk och fin och kändes som han brukar.

Jag är helt säker att hans reaktion nere på ängen var på grund av något som gav honom obehag vad vet jag inte men detta förstärkte ju misstanken om att det kan vara något med hans tänder.

Min fråga är hur pass vanligt det är att de får vargtänder i 7 års ålder? eller att kanske att man kan ha missat vargtänderna i somras om de var små eller nästan obefintliga?. :confused:

Jag förstår ju givetvis att det är svårt att säga något om vad det är som kan vara "fel" ,för något är det det säger min magkänslan(som sällan har fel;)). Men tänkte att någon kanske känner igen beteendet och som haft tandrelaterade problem med sin häst.

Jag har bokat tid på klinik där de har en vet som har inriktning tänder som ska få kolla upp hans tandstatus samt göra en utredning av honom. Men tycker på något sätt att om det är något annat som orsakar smärta borde han ju visa det också även på bettlöst.

Men ni som spontant känner igen beteendet får gärna skriva om ni har tankar kring min beskrivning av problematiken.

Mvh Tjalle
 
Sv: Tänderna??

Om det är ett Travar kallblod du har,så är jag ganska säker på att
varg tänderna är bort tagna på honom.Det brukar man göra redan när dom är små och när man börjar köra in hästarna.Han kanske bara är vass i munnen,en del hästar är jätte känsliga i munnen och behöver kollas oftare än en gång om året.
 
Sv: Tänderna??

Hej! tack för ditt svar. Ja det är en kbl travare och det kan ju mycket väl vara så som du säger att hans vargtänder redan är borttagna.:idea: Ska genast ringa förra ägaren och höra. Att jag inte tänkte på det. :eek:

Javisst kan det vara så han är känslig och behöver kollas oftare en en gång om året vilket jag givetvis också förstår att det kan vara för en del individer. Tanken var ju att han skulle kollas nu i sommar igen hur som helst, men kan vara bra att bli uppmärksam i framtiden om det är så att han har mycket vassa kanter igen och då kontrollera tänderna inom ett år nästa gång.

Mvh Tjalle
 
Sv: Tänderna??

Känslan jag får när jag läser det du skriver är att du är väldigt mån om din häst.Det ända råd jag kan ge dig är att rida på hackamor tills du varit till tandläkaren med honom.Och utgå ifrån det han säger.
Lycka till med din häst!

MVH Jaana
 
Sv: Tänderna??

En 7 år gammal häst kan inte plötsligt få vargtänder. Vargtänderna bryter fram i 1-årsåldern hosd alla hästar, oavsett ras.

Problemet är alltså ett annat.

Det kan ju fortfaranade vara problem från munnen, t ex sårbildningar eller vassa emaljåsar (borde ge samma problem med hackamore, såvida du inte använder nosgrimma som sitter hårdare vid ridning med bett). Om bettet har passat hästen tidigare och du inte har bytt, bör det ju inte vara storleken eller typen som inte passar.

Ring efter vetten igen, tänderna växer ju hela tiden så det kan vara dags att jämna till igen.
 
Sv: Tänderna??

Hej!

Tack för era svar. Jag pratat med hans förra ägare och hans vargtänder är inte borttagna, så troligaste är ju då att han inte har några. Jag har aldrig nosgrimma på min häst så nog inte det som kan orsaka problemen. jag ska givetvis rida bettlöst nu tills vi varit på kliniken och kollat upp honom.

Skulle det vara så att han visar avvikande beteende nu när jag kommer rida bettlöst hela tiden så kommer jag givetvis inte rida honom alls. För då är problemet förmodligen pga någonting annat :(.

Vi har tid den 16 juni, anledningen att jag inte tog en tidigare tid är för att den vetrinären jag vill ha som har inriktning tänder samt kiropraktik utbildning är bortrest fram tills dess. De på kliniken tyckte inte det var akut i och med han inte har problem att äta eller visar någon synlig hälta. Givetvis kan han ju ha någon led inflamation eller någonting annat som uppdagas vid utredningen. Det återstår att se. Självklart om det skulle vara något nytt akut"symptom" som visar sig innan den 16 juni så får vi åka in tidigare.

Mvh Tjalle
 
Sv: Tänderna??

Ibland händer det att vargtänderna inte bryter fram som de ska (om de nu finns) utan blir liggande under tandköttet. Kan kännas som en bula i tandköttet precis framför första kindtanden eller ibland långt fram i lanen. Det skulle ju kunna vara en sådan, men jag tycker att din veterinär skulle ha upptäckt det.

En sådan dold vargtand kan orsaka "klämskador" på tandköttet (mellan tand och bett) och förorsaka inflammation och smärta.

Vad bra att du fått tid, lycka till!
 
Sv: Tänderna??

Hej!

Tack för ditt svar TantEster:). Vet inte om jag ska hoppas på att det är vargtänder som inte kommit fram som dom ska eller något annat.:crazy:. stackarn i sådanafall som fått gå med dom så länge:cry:

Men håller med dig om att vetrinären borde upptäckt dom i sådana fall. Men samtidigt vet jag ju inte heller hur pass duktig denna egentligen är med tänder. Hade ut en annan vet ca ett halvår innan som sa att allt såg fint ut och gjorde inga åtgärder alls.

Idag pratade med hans förra ägare angående hans tidigare tandskötsel samt vargtands frågan och denne sa att de inte gjort egentligen någonting under hans 4 åriga liv, dvs innan jag köpte honom. Har haft honom 3 år i höst. Jag kan ju då tycka att han vid första tillfället borde haft några vassa kanter etc. Han hade flera vassa kanter ca halvåret senare. Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt.:confused:

Den vetrinär vi ska till nu vet jag är duktig med tänder(inriktning tänder) och anser denna att vi ska åka till T.L som jag tänkte åka till först gör vi det. Men vill även göra en grundlig hel undersökning därav kliniken som första anhalt.

Mvh Tjalle
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 437
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 047
Senast: Mia_R
·
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 621
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp