Tändvätska

fejko

Trådstartare
Vi hittar inte längre den tändvätska vi använde tidigare utan någon miljövänlig skit som inte fungerar. Man får tända brasan 5-6 gånger och det ryker in och jag är rädd om mina lungor. Inte heller kul när det blir en massa sot på väggarna.

Var hittar man bra tändvätska?
 
:o
Macken?
Lite diesel i en sprejflaska eller gammal diskmedelsflaska.
Eller matloja. Gamla stearinstumpar.

...kryper in under stenen igen.
 
Men du menar alltså till kaminen inomhus? Får man inte fyr på en vedpanna eller kamin som står inne, så är det något som inte står rätt till. Antingen med handhavandet, eller med kaminen/vedpannan.
Eller veden tänkte jag. Om den är sur, eller om man försöker elda med annat trä än riktig ved. Det var vedbrist ett tag när vi hyrde en stuga, då låg det gamla möbelben bland träna. Och de var svåra att få att ta sig 😂
 
Vi hittar inte längre den tändvätska vi använde tidigare utan någon miljövänlig skit som inte fungerar. Man får tända brasan 5-6 gånger och det ryker in och jag är rädd om mina lungor. Inte heller kul när det blir en massa sot på väggarna.

Var hittar man bra tändvätska?
Det finns nog inte längre...

Man undrar liksom om du är allvarlig.
När gjordes sotning och brandskyddsbesiktning senast?

Enligt din beakrivning har du fel på draget i skorstenen.. Och kanske för blöt ved? Ring sotare och be om hjälp.

Jag använder braständare i form av sådana små tändbitar ibland om jag behöver hjälp just i starten.
 
Vi hittar inte längre den tändvätska vi använde tidigare utan någon miljövänlig skit som inte fungerar. Man får tända brasan 5-6 gånger och det ryker in och jag är rädd om mina lungor. Inte heller kul när det blir en massa sot på väggarna.

Var hittar man bra tändvätska?
Tändpapper alternativt lite tidningspapper och några stumpar stearinljus och så lite tändvirke får fart även på halvsur ved.
 
Det finns nog inte längre...

Man undrar liksom om du är allvarlig.
När gjordes sotning och brandskyddsbesiktning senast?

Enligt din beakrivning har du fel på draget i skorstenen.. Och kanske för blöt ved? Ring sotare och be om hjälp.

Jag använder braständare i form av sådana små tändbitar ibland om jag behöver hjälp just i starten.
Om det är svårt att få drag så öppnar jag toadörren där husets enda ventil sitter. :D

Annars är näver, som jag drar loss från min ved och samlar, en toppengrej.

Smälter också resterna i doftljusen och häller i äggkartonger. De
blir bra "tändkuber"
 
Det finns nog inte längre...

Man undrar liksom om du är allvarlig.
När gjordes sotning och brandskyddsbesiktning senast?

Enligt din beakrivning har du fel på draget i skorstenen.. Och kanske för blöt ved? Ring sotare och be om hjälp.

Jag använder braständare i form av sådana små tändbitar ibland om jag behöver hjälp just i starten.
Vi har sotaren ute en eller två ggr per år. Veden är torr, har legat under tak ett halvår och i huset 1-2 dagar. Vi brukar tända med lite späntor och braständare. Har luckan lite halvöppen för bättre drag.

Är det något mer man kan göra?
 
Om det är svårt att få drag så öppnar jag toadörren där husets enda ventil sitter. :D

Annars är näver, som jag drar loss från min ved och samlar, en toppengrej.

Smälter också resterna i doftljusen och häller i äggkartonger. De
blir bra "tändkuber"

Intressant det där med stearin, såg nåt tips om att göra tändkuber av kottar doppade i stearin men tänkte det kanske inte va så bra att ha stearin i kaminen, men jag antar att det försvinner helt i den värmen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 058
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
9 103
Senast: doppler
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp