Tänk att få vandra omkring i dessa hus.....

Jag vet inte... mentalsjukhuset kändes spännande som objekt tyckte jag, tittar man på satellitbilder ser det ut att ligga väldigt fint i utkanten av stan och med lång strandremsa. Men huset ger vibbar av Prora, och i Google maps street view ser det om möjligt ännu mer förfallet och sönderslaget ut än Prora...

Det som känns mer hisnande tycker jag, är rivningsobjekten i Kålltorp och Nacka för fyra-fem miljoner... Visst, det är kanske vad tomten kostar i de respektive områdena. Men det är bisarra summor pengar, imho.

Men inte så bisarrt som på Manhattan. Igår såg jag dokumentären om 70-tals jetsetbruden, skådespelerskan och sedermera designern Agneta Eckemyr, som i 40 år bodde i sin takvåning på 135 Central Park West med panoramautsikt över Central Park. Hyreslägenheten hörde till den andel på Manhattan som fortfarande hade reglerad hyra, vilket i hennes fall betydde ca 2500 USD/mån. Rejält hög hyra med normalsvenska mått, men ändå i det närmaste gratis med Manhattanmått. Litet googlande gav vid handen att andra jämförbara lägenheter i samma hus, med sämre utsikt men oreglerade hyreskontrakt, ligger i storleksordningen 30 000 -35 000 USD/mån... Ultraexklusiva bostadsrätter ligger uppåt 100 miljoner USD i pris men även väldigt modesta krypin är fantastiskt dyra. I det perspektivet blir fem miljoner spänn för ett ruckel i Nacka rätt hanterbart.
 
ÅH gärna !! Mentalsjukhuset passerar jag ibland när jag åker till sambons jobb , det är ett riktigt ruckel.
Älskar gamla ödehus och önskar väggarna kunde tala så man fick höra historien om huset !
 
Du kan nästan göra det.
På FB finns åtminstone en grupp där folk får skicka in foton på gamla gårdar,bilar och annat skrot men man får inte lägga ut var de finns.
Det finns massor med gamla hus där som det lyser historia om fastän de nästan har rasat. Och en del såå vackra. Snickarglädje de luxe på en del.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 706
Senast: _Taggis_
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 221
Senast: Imna
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
24 543
Senast: Niyama
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 687
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp