Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Jag har en nordsvensk som jag mestadels rider i skogen och han har faktiskt täcke när det behövs. Har väl inget med rasen att göra... Eller??? :mad:
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Raderat tiotio
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

visst förstår om du vill ha täcke på dina hästar, men tror inte den dör om den får regn på sig när det är 12 grader ute, bara man värmer upp ordentligt sen så... Vet hur det känns när folk kmr och hoppar på en sådär, var en i mitt stall som för några veckor sedan kom och sa till mig och hon jag delar min häst med att vi ger han för mkt mat! Saken är den att i vintras hade han proteinbrist och stod då oxå för led inflamationer och hade börjat sättas igång, men har nu fått ett sår som gör att han är halt och ska vila 3 veckor i sjukhage. Och min häst är inte den typen som tkr det är kul att stå still, så hällre att hästen blir lite fet än att han springer runt runt som han annars gör. Han får i hagen ca 10 kg hösilage/ensilage (vet inte riktigt vad det räknas som) + två ikea kassar med gräs som är fyllda 3/4 + att han kan få nån björkvist. Han står i hagen från
8 till 17-18 och sen får han gå i gräshage ca 1 h. Han får annars 2 dl betfor för att han ska få i sig salt. Sen får han ca 8 kg hösilage på kvällen över natten. Han är annars van att gå på fri tillgång så han äter ca. 10-12 kg i hagen då och i vintras när han fick proteinbrist gick han på fri tillgång och fick då 4-5 kg på kvälen + att han fick kraftfoder. Och så klagade hon över hans gallor, som blivit värre nu i smaband med att han började äta gräs, och han är jämt mer eller mindre gallig om det inte är jätte kallt ute. Hon är även den i stallet som jag kanske inte ser som mest hästkunnig och mkt som hon gör tkr inte jag är bra... Men känns svårt att säga något när hon är vuxen, typ 30 år och jag och min kompis är 17.
Alla försöker väl göra det som är bäst för sin häst, och jag har varit inne och läst jätte mkt om foder här på buke och på andra ställen och verkligen lärt mej, och så kommer hon och typ förstör allting.
Känns ju inte kul om någon i stallet tkr man misssköter sin häst :crazy:
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Jag har en nordsvensk som jag mestadels rider i skogen och han har faktiskt täcke när det behövs. Har väl inget med rasen att göra... Eller??? :mad:

Ursäkta mig, det var bara ett exempel! det var inte så jag menade, det är klart att du ska ha täcke på din nordsvensk när det behövs, det skulle jag också ha!
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Jag tror inte heller att hästar dör av att få regn på sig.

Nej, precis, det är inte roligt när folk kommer och hävdar att man missköter sina hästar. Jag är också ung så jag vet hur svårt det är att säga ifrån när äldre personer ifrågasätter en.
Och som du säger alla gör ju så gott dom kan och är det inte bättre att man är lite överbeskyddande med sin häst än att inte bry sig:confused:
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Äh, bry dig inte om honom. Om du vet att hästarna mår bra så spelar det ingen roll vad han tycker.

Däremot har han en poäng, fanns en mkt intressant artikel om djurs värme"isolering" och hur de hanterar och tål kyla i ridsport i vintras. Och enligt den behöver faktiskt ingen häst täcke om det är 12 plusgrader och kommer lite vatten.
Hästar tål kyla, vi människor har en tendens att överbeskydda dem, tyvärr.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Jag tycker att det är bra att folk säger ifrån. Hellre såna än de som tiger och snackar bakom ryggen.

Vad det gäller täcke så har jag en del erfarenhet efter 40 år med häst. Tränar mina för tävling, klipper aldrig och bodde t.o.m 2003 i ett kallhål i Hälsingland (norra delen). Hästarna gick nakna, gud bevars, i alla väder och vintertid var det inte ovanligt med temperaturer ner mot minus 40 grader. Hästarna åt hö så det knakade men frös icke!

Under skogskörning, hel dag, fick hästen täcke under vilan och då handlade det om ett ylletäcke från armén. Det var en bruksnordis. Mina andra hästar (allt från halvblod, varmblodstravare och fullblod) gick utan täcke. Enda undantaget var en varmblodstravare som frös p.g.a. en envis magåkomma men som klarade kylan perfekt när han blev frisk.

Här nere i södra Småland drar det fukt och kyliga vindar = en annan kyla. När temperaturen ligger kring plus fem ner till minus fem lägger jag regntäcke på så att hästen håller sig torr och ger fritt med hö. Ingen fryser. Jag torkar alltid hästen innan den släpps ut efter ett arbetspass.

Det har gått hysteri i täckesanvändning och det är horribelt att det gått så långt att man går ut med rekommendationer idag som kan hota bli lag.

Det finns bra forskning angående hästens förmåga att klara kyla så jag rekommenderar att läsa på...:cool:
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Men vad är det för täcke ni har då?

Själv kan jag mycket väl tänka mig att lägga på min kuse ett ofodrat regntäcke nu, i alla fall på natten om det ösregnar väldigt mycket.

Vi har visserligen ett skjul som han kan gå in i men jag har varit med om att han inte går in där om det är kraftiga åskregn som slår på taket med ett öronbedövande dån.

Jag tycker inte det är någon "big deal" att ha ett tunnt regntäcke på ifall det kan få en frusen häst att slippa muskelspänningar. :)
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Dina hästar dör inte av att gå utan täcken sommartid bara för att det råkar komma en regnskur då och då. Är de stela när du rider - lär dig för bövelen att värma upp din häst på ett korrekt sätt.

Det har blivit en sån IDIOTI det här med täckade hästar till höger och vänster, det är så att man blir mörkrädd. Och ja, det kommer snart att behövas en lag som reglerar det här ur djurskyddssynpunkt för sunt förnuft verkar ha försvunnit från Hästsverige!

Instämmer!!!!!

Lider med de stackars hästar som går med täcken i tid och otid. Busväder (snöstorm, störtregn eller liknade) eller extrem kyla, fine, men den här årstiden??????? (ofodrat regntäcke vid en hel dags ösregn kan jag förstå, men annars...)

Jag har under alla mina år med hästar bara använt täcke om det är extremt dåligt väder ute, eller om jag släpper ut en varm häst (inte svettig) i minusgrader direkt efter ett ridpass, och har aldrig råkat ut för att ha en sjuk häst.

Har sett alltför många exempel på hästar som går med täcken i hagen (inte exemtäcken) och deras ägare ligger i bikini och solar bredvid... :grin: (säger inte att det är så i TS fall). Undra om täcket verkligen är nödvändigt då. :angel:
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Precis! Tänk om folk istället skulle bemöda sig med att se till så att hästarna har tillgång till regn och vindskydd i hagen eller går i hagar med naturliga regn och vindskydd i form av träd med rejäla kronor som skyddar!

Det är en usel och enkel utväg att tillhandahålla dåliga, för små hagar, utan skydd för väder och vind och så klämmer man på x antal täcken istället! Så slipper man ju rykta också:cool:


:bow::bow::bow:

:bump::banana::bump:

Endast exemtäcken tycker jag är fogligt att ha på på sommartid!!!

På vintern, möjligtvis ett regntäcke, inte mer....
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Det är väl ganska klart att man har täcke på en klippt häst på vintern tycker jag ! Det är inte överanvändning alls - man har ju tagit bort en del av det naturliga värmealstrande lagret.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Dina hästar dör inte av att gå utan täcken sommartid bara för att det råkar komma en regnskur då och då. Är de stela när du rider - lär dig för bövelen att värma upp din häst på ett korrekt sätt.

Det har blivit en sån IDIOTI det här med täckade hästar till höger och vänster, det är så att man blir mörkrädd. Och ja, det kommer snart att behövas en lag som reglerar det här ur djurskyddssynpunkt för sunt förnuft verkar ha försvunnit från Hästsverige!

Tack för det inlägget! :bow:

I vår lilla by går ett halvblod, en varmblodig travare och en nordis/ponnykorsning med täcken dygnet runt nu i sommar. Även de dagar när det var närmare 25 plusgrader :crazy:
Mina egna kallblod går nakna större delen av året.....

Immer
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Hästarnas hårrem försämras av att ofta ha täcke på sig, till slut kan de inte hålla sig varma själva pga att pälsen har förlorat sin förmåga att isolera på egen hand.
Jag skulle råda dig att vänja av åtminstone tävlingshästen successivt med täckesbärandet så ska du se att nästa gång det är över 10+ och regn så är hon mjuk och fin ändå.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Sen klipper man väl inte hästen på sommaren ? Och då har den ju päls anpassad efter säsongen och jag begriper inte att en häst någonsin behöver täcke annat än vid problem med eksem/insekter.

Nope men åsnor klipper vi nu och sedan fryser dom väldans av minsta regnskur.. mina går täckta nu om det hotas med regn och blåst, men har knappt sett ett täcke på hela vintern...
Allas situation ser olika ut. Anser TS att hennes hästar behöver täcke så är det mycket möjligt att de behöver det. Även sjuklingar, skadade och tidigare vanvårdade hästar kan behöva täcken på sig. Alla täckta hästar vi ser ute i våra svenska hagar är inte friska välmående hästar. Sedan ser jag det som en självklarhet att mer eller mindre helklippta hästar är täckta på vintern..
Tycker dock att alla hästägare ska tänka en gång extra innan de lägger täcken på en frisk häst. Bättre att lägga mer tid på att kontrollera sina hästar oftare..
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Eh... EXAKT!! Min kille skulle verkligen LIDA om han gick utan sitt eksemtäcke??
Och även om det är över 5 plusgrader, så blir det ganska kallt och ruggigt om det ösregnar och blåser samtidigt? Det där tyckte jag lätt väldigt, väldigt konstigt!! :confused:
Sedan inser ju vem som helst att man inte skall ha vadderade vintertäcken eller ylletäcken på sina hästar om det är varmt ute - men sunt förnuft bör väl räcka, eller?? Jag sätter inte på mina barn dunjackor när det är 15 grader varmt heller??;)
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Ett bra sätt att få täckesanvändare att bli lite försiktigare är att
helt enkelt kolla tempen under täcket sen kan täcken ligga väldigt dåligt också så hästen blir stel
Ett till bra sätt att se om täcket är för varmt är om hästen blir slö
i hagen,men men så lite täcke som möjligt är ändå naturligast.
Sen tyckte jag det var taskigt att skrika åt er offentligt.
O du,skum rubrik att sätta ut här där du får massor av svar.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

En lag är ingen bra idé, däremot mer utbildning och information till nya hästägare. Det tror jag på!

OM utbildning och information hade räckt så hade ingen lag behövts..
Tyvärr är det ju så att utbildning och information inte räcker.... Många hästägare förkastar utbildning och information och anser att just de vet bäst hur deras hästar skall skötas.

De hästägare som inte tar till sig av utbildning och information är de hästägare som kan känna sig skyldiga till att hästägandet omgärdas av fler och strängare lagar och förordningar. Som tex en lag om när och hur mycket en häst bör täckas.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Hej TS! Jag har ett litet tips till dej om du blir påhoppad ngn mer gång, antingen håller du bara med och skrattar åt det hela, eller så låtsas du inte höra. jag är övertygad om att du älskar dina hästar och sköter dom på bästa sätt, dom får mat och vatten, omvårnad och kärlek. Eller hur? Låt dej inte påverkas, du vet ju att du tar hand om dina djur, och så länge du har ryggen fri så vänd kritiken ryggen. Kram på dej, jag tror du behöver en!
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Jag skulle inte ens orka bry mig om en sådan idiot. Att argumentera emot sporrar nog bara honom att komma med fler påhopp. Ryck på axlarna och be honom sköta sitt!
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 422
Senast: monster1
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 939
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 750
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 654
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp