Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

KL.

TS - ta inte illa upp men låt heller inte bli att lyssna på och reflektera över andras åsikter. :idea:

Jag är själv sån att säger någon minsta negativt om hur jag sköter mina djur, tar jag illa upp direkt och slår ifrån mig. Men jag har lärt mig väldigt mycket av att tänka efter en extra gång; kanske är min åsikt inte rätt, även om jag levt efter den i flera år nu.


Jag jobbar i ett stall där de flesta är "dressyrtanter" (no offence, men jag tror de flesta känner igen typen). Nu går de flesta hästar nakna under dagarna, emn de flesta ska ha täcke så fort det regnar minsta eller är blött ute i hagen vilket jag inte kan tolka som annat än lathet - smutsig häst.
Själv har jag min naken jämt, förutom vid dagsregn. Försöker föregå med gott exempel, och väljer så långt som möjligt att släppa ut hästarna nakna även om hästägarna kanske inte riktigt skulle tycka att det är naken-väder.

Sommarregn och vinterkyla fryser hästarna sällan av, däremot snålblåst och ihållande regn har en väldigt nedkylande effekt och då täcker jag upp extra. (Dock har mina hästar täcken även vintertid då de är klippta.)

Många verkar täcka efter när de själva fryser. Dock fungerar ju människor och hästar ganska olika och det fungerar inte som tumregel att lägga på ett täcke när man själv fryser.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Knapplån.

Ang. stelhet i början av ridpasset;
Om det är flera minusgrader ute så blir min häst också stel i början när jag rider. Och då är hon ändå islänning med massor med päls. Har aldrig haft täcke (annat än flugtäcke på sommaren) och hon verkar inte lida av det. Får värma upp längre på vintern bara.

Ang. det vansinniga täckesanvändandet som man ser idag, så är det bedrövligt! (OBS - inte till dig TS, vet ju inget om dig och dina hästar.)
Senast flera gånger nu i maj när det var sån värmebölja såg jag hästar stå i små 4-kanter, i gassande sol med dubbla täcken:eek: Inte flugtäcken alltså. På stora tävlingsstall bl.a. Var väl ca 22 grader minst i skuggan. Säkert över 25 i solen. Det är vidrigt! Jag kan faktiskt inte för mitt liv förstå att nån häst kan behöva täcke då:confused:. Är det ens fysiskt möjligt?
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Hej TS! Jag har ett litet tips till dej om du blir påhoppad ngn mer gång, antingen håller du bara med och skrattar åt det hela, eller så låtsas du inte höra. jag är övertygad om att du älskar dina hästar och sköter dom på bästa sätt, dom får mat och vatten, omvårnad och kärlek. Eller hur? Låt dej inte påverkas, du vet ju att du tar hand om dina djur, och så länge du har ryggen fri så vänd kritiken ryggen. Kram på dej, jag tror du behöver en!

Tack för ditt svar! Det fick mig att känna mig mycket bättre. Jo, jag gör allt för mina hästar, jag har valt bort mycket annat pga av dom och då är det inte roligt att höra att man gör fel.. Kram på dej med!

Ang. vad jag skrev om att hon var stel efter regnet så menade jag inte att hon skulle behöva ha täcke vid 12 grader och regnskurar utan att eftersom hon var stel vid 12 grader hur skulle hon då kännas om hon gick utan hela vintern. Det var så jag menade.

Jag skulle också vilja diskutera påståendet om att täckade hästar är mer sjuka. Tror ni att det är så?
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Jag var på praktik i ett tävlings/tillridningsstall i april. Under den perioden var det flera dagar uppåt 18-20 grader och sol. Många av hästarna hade då tjocka vintertäcken och en hade till och med dubbla! Jag förstår faktiskt inte att inte hästarna fick panik! Det var i en hage utan skugga.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Så skulle inte folk bara kunna sköta sitt så länge man inte ser att andras hästar är vanvårdade eller far illa på något annat sätt!


Han ser ju uppenbarligen att så är fallet, dvs. att hästarna inte mår bra. Håller för övrigt med Jeeves.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

jag tycker det är synd att vi inte reagerar oftare på att folk täckar sina hästar i onödan på sommaren.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Har alltid varit emot täckes användnig och endast använt det ca 4 gånger per år (äger faktiskt både ett regn och ett vintertäcke :)). Men köpte för ett år sedan en ny häst och hon har ingen underull i sin vinterpäls = heltplötsligt var jag tvungen att ha den hästen täckt :angel: Alla hästar är unika och man får hoppas att hästägarna är lyhörda. Men har alltid haft en fråga angående klippta hästar som jag inte riktigt förstår! Man klipper bort pälsen på de ställen som ej täcks av täckena som magen, halsen och lägger på flera lager täcken på kroppen. :confused:
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Jag var på praktik i ett tävlings/tillridningsstall i april. Under den perioden var det flera dagar uppåt 18-20 grader och sol. Många av hästarna hade då tjocka vintertäcken och en hade till och med dubbla! Jag förstår faktiskt inte att inte hästarna fick panik! Det var i en hage utan skugga.

Precis, det är helt otroligt! Själv hade man ju garanterat fått värmeslag...
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

som någon sagt tidigare: bara ryck på axlarna och gå därifrån.:D

Jag tror att du sköter dina hästar på bästa sätt,det låter iallfall så,så jag tänker inte sitta här och skriva att du visst övertäckar dina hästar fast att jag bara sitter bakom datorn och envisas med det som vissa andra här verkar göra...:smirk:

Nej du känner din häst bäst och det verkar som att du anpassar dig efter hästens behov,vilket jag tycker att man ska göra!:)
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Var glad att han säger vad han tycker istället för att han kankse skulle ringt till djurskyddet och bett dom åka ut, jag tycker det är bra med folk som säger vad dom tycker, önskar att jag hade mer stake i min rygg många ggr, om han har helt fel som du verkar vara helt säker på så ta det med en klackspark, eller helt enkelt säga till honom vilka orsaker som ligger bakom att du måste täcka dom och be honom sedan att du inte vill höra hans kommentarer mer.

Tycker själv att det ser väldigt illa ut när hästar går med regn täcke nu för att det kommer lite regn, ihållande regn i 2-3 dagar är en annan sak.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Hugger en knapp..

Det där med skogshäst/tävlingshäst är ju också lite "missuppfattat" egentligen, en häst som bara tränas lite får förmodligen lite eller inget kraftfoder och antagligen mindre grovfoder. En tävlingshäst däremot får oftast mer att äta, och håller därmed också värmen bättre. Dvs de behöver inte alls täcken lika ofta som en "promenadhäst skulle göra. Men så tror jag inte folk i allmänhet tänker.
Jaja, detta var en parentes, men tål att tänkas på tycker jag. Står väl om det på fler ställen, om nedre kritisk temperatur.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Jag tycker det är jättebra att folk lägger sig i och ifrågasätter vad jag gör.
Då får jag en chans att förklara varför jag gör som jag gör och får kanske även tips på hur jag kan lösa saker på andra vis.

Ödmjukhet tror jag det kallas ;)

/M
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Håller med.


*KL*

Själv har jag blivit ifrågasatt varför jag inte täcker min häst. Det var i Mars i år. Vi hade ingen vinter, bara värme och lite regn.
Min häst stod på lösdrift med en skog och en ligghall, alltså mycket skyddad. Under de absolut värsta dagarna lade jag på honom ett regntäcke, då det verkligen öste ned 3-4 dagar i sträck, annars fick han gå utan.
Jag förklarade min ståndpunkt och det var inte mer med det.
Jag tycker fortfarande bra om tjejen som ifrågasatte :)
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Jag tycker det är jättebra att folk lägger sig i och ifrågasätter vad jag gör.
Då får jag en chans att förklara varför jag gör som jag gör och får kanske även tips på hur jag kan lösa saker på andra vis.

Ödmjukhet tror jag det kallas ;)

/M


Det tycker jag också. Skulle bli glad, då vet jag att det finns folk som bryr sig!
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

När jag stöter på folk med "bättre" vetande & som har åsikter om min hästhållning- svarar jag med ett " jaja, det blir nog bra" & så ler jag :) Jag vet juh at mina pållar mår bra & har det bra.

Kalla Rugg dagar har jag täcke på, sommartid går de ute utan täcke dygnet runt ( juni-augusti, har aktivt tävlande travhästar).

Vid avtäckning efter vinter & kallt måste jag vara försiktig med den ena märr'n, hon drar lätt på sig en förkylning. Kan alltså inte bara riva av täcket & ropa " Nu är det VÅR!!" :laugh:
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Oj då, då skulle det inte vara många ställen man kunde ha häst på! Om kraven på hagarna är så stora alltså! Bor man på slätten så finns inga träd. Har man vindskydd så blir det söndertrampat i/runt dem en vinter som den som var, vilket ju är åt skogen.

Grejen är ju att det är helheten i en uppstallning som gör om hästarna mår bra. Och sådana krav med hagar till hästar som ska brukas, tex ridskolehästar och tävlingshästar, det kommer inte funka anser jag. Närheten till hästägarnas/ridskoleryttarnas boende är ju också viktigt. Bla beroende på att man vill spara på miljön, långa transporter är av ondo. Och att då alla stall skulle ligga "mitt ute i fygaen" för att få gigantiska hagar med naturligt vindskydd, det tycker jag är att inte leva i verkligheten.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Jag tycker det är jättebra att folk lägger sig i och ifrågasätter vad jag gör.
Då får jag en chans att förklara varför jag gör som jag gör och får kanske även tips på hur jag kan lösa saker på andra vis.

Ödmjukhet tror jag det kallas ;)

/M

Håller med!

Jag önskar att folk la sig i mer, jag tycker det är utvecklande att bli ifrågasatt, då måste jag tänka till. Jag gillar inte "sköt du ditt så sköter jag mitt"...
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

det finns faktiskt en lag. Otydlig utan riktlinjer men den finns.
På jordbruksverkets hemsida
"Nyheterna som träder i kraft 1 augusti, 2007 handlar bl.a. om att:
Använd bara täcken när det verkligen behövs. "

Sen finns det även en text om följande:
"Du bör bara sätta på hästen ett täcke om det behövs som skydd mot kyla, väta eller insekter."

Sen blir det ju upp till varje inspektör att bedöma vad de anser om läget. Och vi vet ju har det kan gå.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Ja, trots allt är hästarna vad vi gjort dem till. Mina är kyltåliga (en nordis och ett varmblod) för att jag aldrig började täcka dem så fort det blev lite blåsigt eller liknande. Hästarna är faktiskt det djur som bäst håller och snabbast återfår värmen efter att ha varit kalla.

Så är hästen stel då du rider tvivlar jag på att varmridningen varit till belåtenhet? Eller är hästen helt enkelt för bortskämd...?
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Har precis varit med om ungefär samma sak, men då var det en ifrån stallet bredvid som började gnälla. Satte på min ponny ett ofodrat regntäcke i dag eftersom det skulle komma regnskurar. Hon skickar då ett sms och säger att jag är dum i huvudet som har täcke på hästen nu, det är ju bara lite regnskurar! Jovisst, det var bara skurar, men jag ringde upp henne och berättade för henne att han har täcke på sej enligt veterinärens rekomendation, eftersom han troligtvis har fått fuktexem och därför ska hållas så torr som det bara går. Mina val var att antingen låta honom stå inne, eller sätta på honom täcket. Hon tyckte jag skulle ha honom inne :cool:

Visst finns det många hästar som är övertäckade, och jag försvarar inte ägarna som gör det. Men ibland tycker jag att man kan försöka ta reda på anledningen innan man dumförklarar någon...
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 523
Senast: monster1
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 945
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 767
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 658
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp