Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Har precis varit med om ungefär samma sak, men då var det en ifrån stallet bredvid som började gnälla. Satte på min ponny ett ofodrat regntäcke i dag eftersom det skulle komma regnskurar. Hon skickar då ett sms och säger att jag är dum i huvudet som har täcke på hästen nu, det är ju bara lite regnskurar! Jovisst, det var bara skurar, men jag ringde upp henne och berättade för henne att han har täcke på sej enligt veterinärens rekomendation, eftersom han troligtvis har fått fuktexem och därför ska hållas så torr som det bara går. Mina val var att antingen låta honom stå inne, eller sätta på honom täcket. Hon tyckte jag skulle ha honom inne :cool:

Visst finns det många hästar som är övertäckade, och jag försvarar inte ägarna som gör det. Men ibland tycker jag att man kan försöka ta reda på anledningen innan man dumförklarar någon...

Absolut! Visst är det bra då man tar reda på sanningen! Just därför tycker jag att det är bra med dem som ifrågasätter, eftersom man då får chansen att berätta varför man gör som man gör, alternativt kanske lära sig nåt nytt. Istället för att de bara går och muttrar bakom ryggen på en. :)
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Med risk för att bli påhoppad.. Jag har under mina år som ryttare/hästägare haft en del olika hästar, ponnyer har klarat i princip smällkall vinter och stekhet sommar utan att frysa/svettas bort, stora halvblod som har haft jättebesvär på sommaren på grund av insekter, som har haft ryggproblem och varit känsliga för kyla, jag har haft hästar som den som jag har nu, som klarar kyla och lättare regn skapligt bra, och som inte är märkbart lidande av insekter på sommaren. Jag tror att hästar liksom människor är individer, och jag hoppas att vi som säger oss älska dem och ska ta hand om dem gör det efter vår största möjliga förmåga. Hästar av ädlare urprung, som härkommer från varmare klimat borde naturligt vara känsligare för kyla och tåligare för värme, liksom att islänningarna (ett ex) borde klara kyla bättre och sol o värme sämre? Sen är det ju undantagen som gör regeln.. Om vi i Sverige flyttar till Mexico, så tycker vi ju oftast att det är varmt där, och då tar vi av oss lite kläder? Trots att lokalbefolkningen har sjalar och jackor? Eller?? Jag kanske är ute och cyklar, men det känns lite som om folk härinne blev osams på grund av att man inte kan se hästarna som de olika individer som de faktiskt är?
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Ja, att någon ifrågasätter det jag gör har jag inget problem med, men det är ju skillnad på att ifrågasätta och att dumförklara, och av någon anledning verkar folk föredra det senaste :crazy:
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Ja visst är det de värsta som finns när folk lägger sig i, det är ju en liten by alla tror dom vet bäst! Själv tycker jag man ska sköta sitt,& göra vad man tror är bäst för just sin häst! När det regnar massa & inte är varm alls, & hästarna står & darrar ser jag ingen som helt anledning att inte sätt på dom ett regn täcke. det gör iaf jag! sen tar av det om det blir varm det är väl inte svårare än så.:D
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Ditt inlägg tog jag inte som åsikt eller råd, det tog jag som ett rent påhopp. Du är däremot precis som den här bonden. Utan att veta ett skvatt om mina hästar är du väldigt villig att uttala dig om hur jag ska sköta dem. Däremot har jag inget emot att diskutera frågan i allmänhet men jag vill inte blanda in minna egna hästar i de, för de vet jag hur jag ska göra med.

Och vad jag vet har jag inte skrivit någonstans att mina hästar är täckta hela sommrarna, det är dem inte, bara när det är kallt med regnskurar eller ihållande regn. Du har ingen rätt att kalla min häst "häststackare" för det är hon inte, hon mår utmärkt. Dina inlägg är faktiskt onödigt spydiga.

Jag tror faktiskt inte det är någon idé att vi ens försöker diskutera mer i den här tråden. För det är som vanligt, alla har olika åsikter.

Men duvet ju inte nått om henne juu du tar ju allt som på hopp o din häst blir mjukare för att ha tecke skiit i täcket och värm upp längre du är la en häst människa då borde ju du tycka att det inte är så tråkit att rida värm upp längre det gjorde jag på min 19 åriga sto som var stel men jag skritade länge travade och tog mig tid på uppvärmingen och sen gick hon jätte bra men det kanske inte är så med dina hästar men ni skiter la i mig en uppkäftig 13 åring som bara vill väl:crazy:
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Nu har jag inte läst hela tråden och jag orkar faktiskt inte ge mig in i debatten om täcken eller inte.. Men, jag är alltid tacksam om folk kommenterar min hästskötsel. Antingen är det något jag missat och som kan bli bättre, eller så kan jag ge svar på tal och förklara varför läget är som det är.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Nu har jag inte läst hela tråden och jag orkar faktiskt inte ge mig in i debatten om täcken eller inte.. Men, jag är alltid tacksam om folk kommenterar min hästskötsel. Antingen är det något jag missat och som kan bli bättre, eller så kan jag ge svar på tal och förklara varför läget är som det är.

jaa jag gillar att folksom säger till och så man blir mycket bättre häst människa man kan inte allt om hästar :):D
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

kl

Jag anser att det är ganska relevant hur det ser ut där hästen går. Min häst står på den skånska slätten utan ett träd i sikte. Här har det dessutom en tendens att regna på tvären. Vind och regn är ingen bra kombination. Jag hade jättegärna haft ett skjul i hagen som skydd mot väder och vind men nu finns det inget sådant i stallet. Hade jag haft ett eget stall hade jag nog byggt ett, men handen på hjärtat hur många skulle bygga ett på någon annans mark, där man inte vet hur länge man ska vara kvar?

Jag täckar min med regntäcke på sommaren om det är kallt och regnar. Ett varmt sommarregn klarar han definitivt utan täcke, men långvarigt spöregn och tolv grader, då har jag en häst som står och skakar vid grinden och mer eller mindre springer in när man kommer och hämtar honom.

Flugtäcke behövs inte här, det är alltid vind och minimalt med störande insekter. Hade han stått i den smålänska skogen hade han garanterat fått ett.

Sedan finns det naturligtvis många som täckar alldeles för mycket. Vet folk som täckar sina hästar med termotäcken inomhus när de själv går i linne för att "det blir kallt på natten". Detta är naturligtvis vansinne.
Men att skrika djurplågeri bara för att en häst har regntäcke när det regnar på sommaren tycker jag är löjligt. Om någon täckar sin häst i början av mars när det är 12 grader och regn reagerar ingen på, under samma förhållanden i juli är det djurplågeri. Då hade jag mycket hellre haft min utan täcke då det var -5 och strålande solsken. Hästarna fryser inte av den kalla temperaturen utan av vätan/vinden.

Hästen är ett stäppdjur och på de stora grässtepperna tenderar det att vara ganska stora temperaturskillnader, men ganska lite nederbörd.

Sen är jag övertygad om att det är väldigt individuellt. En shettis i överhull klarar garanterat sämre väder än en häst som står högt i blod och är mer slimmad.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 521
Senast: monster1
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 944
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 766
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 658
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp