Tänk vad som kunde ha hänt!!!

nala

Trådstartare
I söndags när jag skulle gå och skura ponnyernas vattenkar tog jag en genväg genom kornas (highland cattle) hage och döm om min förvåning när jag upptäcker en "flock" människor där! Mamma, pappa, en flicka på kanske 5år och en på max 2år på väg mot kalvarna som låg 150 meter från staketet! Jag frågade vad dom gjorde och fick till svar att flickorna tyckte kalvarna var så söta och ville klappa dom:eek: :eek: :eek: När jag påtalade för dom att det inte var så lämpligt för att korna kunde uppleva det som att dom hotade deras kalvar och vilja försvara dom blev pappan helt galen:mad: Och började skrika att det var förbjudet att hålla aggresiva djur på allmän mark:confused: varpå jag förklarade att vi äger marken och våra djur är inte aggresiva utan försvarar sina avkommer för att deras instinkt säger att det ska göras! Efter en liten stund kommer vår tjur gåendes han har troligen blivit nyfiken och vill se efter vad som står på pappan som nu växlar från galenskap till totalt vannsinne börjar vifta med armarna och försöker skrämma iväg tjuren som börjar se lite undrande ut, som tur är har han näsring och jag hade ett grimskaft med mig så jag fick koppla honom och ganska bryskt tala om för "besökarna" att dom skulle se till att komma av min mark i rappet innan det hände en olycka, då gav dom sig iväg och krånglade sig ut genom eltrådarna (hoppas dom fick känna på dom:devil: ) och kör iväg! Allemansrätt i all ära men vad ska man göra med sånana här jubelidioter?
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

De var nog från stan....:angel:

Vårt stall ligger precis vid ett bostadsområde och i ena änden av våra hagar ligger en friluftsstuga. Där satt ungefär 15 småbarnsfamiljer och hade picnic förra våren!!!:eek: Inne i hagen alltså!! Denna hage är "aavdelad" av ett litet dike och en skogsdunge, så om hästarna är i andra änden av hagen syns de inte. Nu var det ju så turligt att hästarna inte var i den hagen just då.... Men eltråden borde de ju sett och fattat att det var en hage?:confused: Orkade inte påpeka nåt eftersom hästarna inte var där just då, men iaf!!

Och visst, våra hästar är snälla, men massa folk på picnic i hagen hör ju inte till vanligheterna och då vet man ju inte vad som kan hända!! Om människorna dessutom är hästovana.... Och okänt folk ska inte traska in i hagar!!!:devil:
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Man upphörs aldrig att förvånas.
Jag har sett mammor promenera med barn som åker cross mitt genom vår koflock med tjur. Jag skulle inte gå där ensam om jag inte hade hund med mig och till och med då vet jag innerst inne att jag är korkad som inte går en omväg istället. Fattar de inte att det är djur som reagerar instinktivt. En tjur som tror att du konkurrerar om en brunstig ko är inte gosig.
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Nädu...det är en bra fråga!
Alltid när sånt här händer så är det oftast folk som inte har en aning om djur och deras beteende. Det är ju inte alltid man har en fredlig tjur heller! Min pappas hyresvärd har oxå Highland Cattle...dem ska va glada att det inte var hans hage dem gick in i, för deras tjur är inte att lita på!!! Det har jag nästan fått känna på!
Skulle byta hage på dem och skulle bara öppna en grind, men tjuren tyckte inte att jag hade nåt där att göra, så snacka om att jag fick springa! Måste ha sett väldigt kul ut!:rofl:
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Men herre gud!

Hur korkad får man vara, bara för att kalvarna är söta och ser ut som små nallar är dom väl inte almän egendom.

Vad jag vet ingår inte klappa kalvar i allemans rätten:crazy: .

Och amkor med kalvar är ju inte att leka med:devil: .
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Nej jag tror inte iheller att allemansrätten innehåller kalvklappning:rofl: :rofl: Jag tycker det är lite synd att jag inte kände igen dom och vet vart dom bor för då kunde jag ju köra dit för att klappa deras barn:rofl: :rofl: undrar om deras instingt att försvara hade vaknat då?:D Tänk om inte jag hade kommit utan tjuren hade dykt upp och pappagalningen hade börjat vifta snacka om att det hade tolkats som hotfullt! Vår gamla tjur spöade upp en plastsäck som flugit in i hagen och låg där och hotade hans fruar och barn:love: :D Nej det är tur att Gasten är en snäll kille så jag kunde ta honom det hade aldrig gått med den gamle han var inte pålitlig! Snäll är jag inte iheller jag har satt upp effekten på elsängslet till max:devil: så skulle fler vilja klappa kalvarna och kommer åt tråden får dom räkna med att gråta en vecka för nu lär det kännas rejält:devil: :angel:
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Vilken idiot :crazy:
Visst enl allemansrätten får man ju passera genom hagar men man får ju inte störa djuren.

Ganska otäckt sånt där faktiskt, för det förekommer ju tex föräldrar som sätter upp sina små barn på hästar som går i hagar, hur man nu kan komma på något så urbota dumt. :confused:
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Fy tusan en del är knasiga. Jag har varit med om att försöka fånga in en kalv som skulle ha spruta och mamma Highland Cattle var verkligen inte att leka med :crazy:
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Vissa människor är jätte konstiga! Vi bor bredvid en gård som typ har bead&brekfeast och turisterna tror att dom typ kan gå in på VÅRAN tomt o kolla på höns o hoppa studsmatta . vi har häck runt vår tomt! man borde nog tänka liiiite! Tycker att det är väldigt oförskämt att gå in på andras tomter! Tycker att dom som var inne i hagen nästan fick skylla sig lite själva ifall dom anföll...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Vi var med om samma sak för ett antal år sedan. Vi hade lånat en Angustjur lite längre upp från landet för betäckning av våra Anguskor. Denna tjuren var känd för att vara lite småbrysk mot främmlingar, dock inget som satte sig på kalvarna. I alla fall så hängde jag med pappa upp och för att fylla deras vattenbaljor, och när vi kommer ut ur skogen och ut på en åker som dom gick och betade på, så stod där en halv skolklass med ungar INNE i hagen. Förmodligen från något kalas i närheten. Säker en 15 -20 ungar och med tanke på hur brysk tjuren var mot främmlingar ville vi få ut dom rätt kvickt. En del ungar verkade vara bra mycket kvickare i huvudet än de två vuxna som var där så en del av ungarna kröp ut under staketet igen medan de två vuxna envist bet sig kvar innanför. "Om ni inte bli påhoppade lär inte vi bli det häller" var deras försvar. Nänä, vi känner tjuren, det gjorde inte dom. Men efter en stund när vår tjur började komma galopperande över åkern så torvorna stod som granateld kvickade dom sig ut. Kan bara föreställa mig vad som kunde hänt om vi inte varit där och jagat ut dom. :crazy: Detta var ju lixom också en stor tjur på minst 1,2 ton:crazy:
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

HeJ!

i stallet jag just flyttat ifrån brukade dom tälta i sommarhagarna, när där var hästar!!! O hagen är väldigt platt och hästarna går liksom inte att missa! Hur tänker man???

(dessutom är det naturreservat med speciella regler, men inte bryr sej folk om sånt, träffade en gubbe med lös hund (dvs. helt förbjudet) när jag va ute o betade. Hunden vart helt skogstokig och började jaga min häst och gubben tyckte typ att "ja, han brukar göra så". Då har man väl inte jycken lös i ett naturreservat?? eller??? Dessutom hade gubben egen häst också...Trött man blir!!!)

/ lavinia, som flyttat hästen till långt bort..
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Det är i sånna situationer man hoppas att hunden blir sparkad:smirk: :devil:
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Mina nya grannars hundar rymde igår och kom in i våran trädgård och skrämde ihjäl ett av mina marsvin :mad: ett annat av marsvinen höll de på att äta upp. Och en av de gick in i buren för att hämta fler :mad:

Kornet var inte klad idag :mad:
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Jadu, när jag stod i ett stall nära en camping, var det människor där typ jätteofta på sommaren.
De var och klappade och tog ur mina kaniner ur burarna :crazy:.
En av min kompis kaniner var ihjälbiten av en hund :(
För några veckor sedan var det några som stod och matade våra hästar (jag vet inte vad de gav dem), tänk om de typ inte tål något då. Vi har en fånghäst i hagen som inte får äta nått annat än lite gräs (det som växer i hagen) och hö. De andra går i en hage där det är mycket gräs.

Det kommer några personer och frågar om de får rida på min häst för den såg så snäll ut :crazy: Jag har inte satt ut nån skylt "turridning" heller.:crazy:
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Hoppas ingen kommer på tanken att ha picnick i vår sommarhage. Gammelrusset, valacken, är som värsta bandhunden när han sätter den sidan till:crazy: (inte min häst) Han kan få för sig att människor inkräktar hans revir och då kommer han i 150 med blottade tänder. Nu vid 30-års ålder är han lite mildare men jag utmanar aldrig ödet när det gäller den herren..
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Ja jösses man blir helt matt på hur korkade folk är!:confused: Grannen berättade igår att han för några år sedan skulle släppa ut sina mjölkkor efter kvällsmjölkningen när kan tyckte arr det luktade konstigt och tog sig en runda innan han släppte korna för att kolla vad det var. en bit in i hagen hade två familjer gjort upp en eld och satt och grillade korv:eek: :o
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Efter att del ha läst allt här och av egna erfarenheter med bland annat ihjälbitna får, lamm och ett ponnyföl!, utsläppta betesdjur och sönderklippta staket och kastade föl. Tycker jag att det är dags att avskaffa allemansrätten!!!!
Folk idag (stadsbor mest) är så fullkomligt främmande för djur och natur att det inte fungerar att släppa ut dom fritt i skog och mark.
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Det blir tyvärr så när stadsborna kommer ut på grönbete... De tror att allt är deras...

Synd då att inget hände, då kanske de hade lärt sig nåt... :devil::devil:
 
Sv: Tänk vad som kunde ha hänt!!!

Masse skrev:
Efter att del ha läst allt här och av egna erfarenheter med bland annat ihjälbitna får, lamm och ett ponnyföl!, utsläppta betesdjur och sönderklippta staket och kastade föl. Tycker jag att det är dags att avskaffa allemansrätten!!!!
Folk idag (stadsbor mest) är så fullkomligt främmande för djur och natur att det inte fungerar att släppa ut dom fritt i skog och mark.

Kan inte mer än hålla med dig. I alla fall skulle man kunna förbjuda folk att ta sig förbi staket. Staket borde innebära stopp även för människor, inte bara djur. Man ska inte behöva ha ett 2 m högt staket med 8000 V i, 5 linor och osynlig grind för att hålla folk ute:mad:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 110
Senast: krambanan
·
Övr. Hund Sökte och kollade om det fanns en liknande tråd, men hittade ingen, så jag chansar och gör en ny! Har en 6-månaders Phalenetjej som...
Svar
7
· Visningar
829
Senast: sireen
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 738
Senast: Disen
·
Småbarn Kopierar från min blogg. Min systers barn går på samma dagis, dock inte i samma avdelning och hus men man blir ändå förvånad över hur...
Svar
7
· Visningar
1 250
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp