Tänka på sig själv?

Som jag tolkar TS inlägg, så finns i princip inget annat val än att sälja huset. Oavsett hur relationerna runtomkring ser ut.
Prioritera din egen ekonomi, kör den inte i botten för någon annan - det riskerar du att få kämpa med länge framöver. Underskatta inte den stress som en bakbunden ekonomi kan orsaka i en människas liv.
 
Kan du få hjälp och rådgivning via sociala myndigheter, måntro? Det känns som en situation där du behöver praktiska råd, inte minst ang dina föräldrar. De är ju vuxna människor och måste kunna ta hand om sig själva. Kan de få hjälp med eget boende så blir du fri, oavsett om du säljer huset eller inte. Det kanske vore bäst att släppa allt och börja om på nytt.
 
Kan du få hjälp och rådgivning via sociala myndigheter, måntro? Det känns som en situation där du behöver praktiska råd, inte minst ang dina föräldrar. De är ju vuxna människor och måste kunna ta hand om sig själva. Kan de få hjälp med eget boende så blir du fri, oavsett om du säljer huset eller inte. Det kanske vore bäst att släppa allt och börja om på nytt.

Socialtjänsten har dessvärre inget ansvar att ordna bostäder åt folk, det ligger på egenansvaret. Många har tak-över-huvudet-garanti men inte alla. De kan ge hjälp via budgetrådgivare som kan hjälpa till att ansöka om skuldsanering. Vissa har bosökargrupper där man kan få stöd i att söka bostad.
 
Jag sitter i en situation som gäller att antingen sälja huset, dvs kasta ut mina föräldrar och försöka skapa mig ett eget liv i mitt liv vill jag att min sambo ska finnas och i deras ögon borde han inte få existera ens..

Det är antingen det eller försöka rädda ett sjunkande skepp. Skulder och räkningar som kommit efter brutalt. Mina föräldrar ser inte vart de håller på att gå men säljer jag inte så lär vi förlora huset.

Problemet jag har är att de har redan sagt att de säger upp kontakten med mig om jag väljer honom men jag väljer mig själv. Jag vet inte hur jag ska framföra detta, min sambo vill åka ner och bara säga det jag är rädd för reaktionerna och jag älskar min familj och jag vet att de inte får några boenden så känns sånfelt och dessutom jag har stått vid mammas sida jämt. Försvarat henne i allt. Hon kommer ta detta son en chock och jag är rädd för reaktionerna.

Alternativet ringer jag mamma och informerar fast det känns fel också men som en klok vän/familj det är dags att du tänker på dig själv gör det du mår bra av.

Råd ?

OK, kort summering. Huset kommer gå förlorat oavsett p g a skulder. Bästa sättet är att själv ha kontrollen och inte Kronofogden på exekutiv auktion. Bästa är alltså att omgående försöka sälja huset för att täcka skulderna (dina eller andras?).

Alternativet är att vänta på att KFM mäter ut huset, lägger på fruktansvärda räntor på skulderna och ni får betydligt mindre av försäljningen.

Är det ens ett val? Egentligen?
 
Socialtjänsten har dessvärre inget ansvar att ordna bostäder åt folk, det ligger på egenansvaret. Många har tak-över-huvudet-garanti men inte alla. De kan ge hjälp via budgetrådgivare som kan hjälpa till att ansöka om skuldsanering. Vissa har bosökargrupper där man kan få stöd i att söka bostad.

Jag uppfattar det som att TS har yngre syskon under 18 år. Där kan väl bostad som bistånd vara befogat och falla under Socialtjänstlagen?
 
Att förtydliga är inte samma tråd ni snackar om. Detta är mitt första inlägg här.
Det är svårt då jag stöttat och stått vid dem hela tiden och nu plötsligt ska jag sätta mig emot

Det måste ju finnas gränser för vad du kan göra för dina vuxna föräldrar. Du har ju gjort massor för dem, men de verkar ju samtidigt inte ta någon hänsyn till dig, vad du vill och hur du mår. Vad vill du själv mitt i allt detta? Hur skulle du vilja att ditt liv, din ekonomi och din boendesituation såg ut?
 
Kan du få hjälp och rådgivning via sociala myndigheter, måntro? Det känns som en situation där du behöver praktiska råd, inte minst ang dina föräldrar. De är ju vuxna människor och måste kunna ta hand om sig själva. Kan de få hjälp med eget boende så blir du fri, oavsett om du säljer huset eller inte. Det kanske vore bäst att släppa allt och börja om på nytt.

Tyvärr kommer aldrig gå till socialtjänsten så mycket som de redan har förstört för min familj tror jag knappast de kommer hjälpa till bra. Jag vill bara att mina småsyskon har en trygg bostad. Speciellt min yngsta, hon är bara 7 år och min andra är 19 men mentalt 14 pga utvecklingsstörning. Min förälder kämpar stenhårt för dem vilket också får mig att tveka samtidigt som jag vet att jag måste sälja men de svåra är inte den biten, det svåra är att berätta att jag inte kommer flytta med familjen. Men jag är ändå snart 30år och vill ha mitt eget liv, visserligen sjukskriven men har ändå ekonomi för en vanlig livsstil utan massa djur
 
Tyvärr kommer aldrig gå till socialtjänsten så mycket som de redan har förstört för min familj tror jag knappast de kommer hjälpa till bra. Jag vill bara att mina småsyskon har en trygg bostad. Speciellt min yngsta, hon är bara 7 år och min andra är 19 men mentalt 14 pga utvecklingsstörning. Min förälder kämpar stenhårt för dem vilket också får mig att tveka samtidigt som jag vet att jag måste sälja men de svåra är inte den biten, det svåra är att berätta att jag inte kommer flytta med familjen. Men jag är ändå snart 30år och vill ha mitt eget liv, visserligen sjukskriven men har ändå ekonomi för en vanlig livsstil utan massa djur
Så du vill egentligen ha förslag på hur du ska säga det? Bara berätta.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 005
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 397
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp