Tänka på vid ihopflyttning

Är väl en typ av borgen, där den som går i borgen sätter sitt hus som säkerhet för annans lån. Alltså inte att någon annan tar lån med annans fastighet som säkerhet hipp som happ.
Typ något sådant. Den som äger huset måste ju godkänna att det görs. Annars hade jag kunnat låna på grannens hus :D
 
Nu har jag snart ett vardagsrum, vilket innebär att jag kan snart ockupera köksbordet med ett 4000 bitars :sneaky:
Jag har velat ha det färdigt så jag har en alternativ plats att sitta och äta 😂🙈
 
Inte en aning men egentligen är det ju samma sak. Skulle väl vara om banken kanske ser annorlunda på det.
Det är nog det att man inte ärver varandra som sambos, men det gör man som gifta.

Jag fick skriva testamente att min kille skulle få huset om jag dog innan allt var klart. Det var en förutsättning den bankens sida
 
Du förutsätter att vi var gifta så pass länge. Jag tog ut skilsmässa innan ett år pga otrevliga omständigheter. Under den tiden hann jag gå in med pengar i huset och han hann ta lån som övergick den summan.
Men varför hade du inte rätt till jämkning enligt Äktenskapsbalken 12:1, ni bara varit gifta ett år? Menade domstolen på att ni hade varit sambo så länge att det gick att jämföra med äktenskap?
 
Men varför hade du inte rätt till jämkning enligt Äktenskapsbalken 12:1, ni bara varit gifta ett år? Menade domstolen på att ni hade varit sambo så länge att det gick att jämföra med äktenskap?
Ja, vi hade varit sambos så pass länge att de åren räknades med.
 
Här är det ju viktigt att poängtera för andra läsare att med särkullbarn i bilden blir det fortfarande så att det krävs likvida medel/livförsäkringar för att kunna sitta kvar om maken dör. Det är ju trots allt bröstarvingarna som har rätt att omgående få ut värdet.
Jag tyckte det blev väldigt långt, men absolut!
Man äger hälften var.
Är man gift kan man ärva varandra till 50% och bröstarvingar den andra halvan.
I mitt fall blir laglotten till bröstarvinge 25% av vårt nuvarande gemensamma boende.

Det kan man lösa med att ha en livförsäkring för motsvarande belopp.
Men man behöver ju inte det. Man kan välja att sälja och lösa ut laglotten till arvingar och skaffa ett annat boende för det som är kvar.

Omgående är ju väldigt relativt?
Snitttiden från ett dödsfall till arvet betalas ut konkret, ligger väl i snitt på mellan 8-15 månader. Om allt flyter på.
Bouppteckning ska ju göras, huvudregel är att den inkommer efter 4 månader och den kan göras uppskov på, så att man t.ex. vid behov hinner sälja en egendom, eller ordna allt det praktiska.
Jag bor på lantbruksenhet, så för min del har jag minst 4 år på mig, att få ett arvskifte avklarat, vilket fortfarande är "omgående".

Jag är ingen jurist, men har kommit fram till ovanstående av alldeles för mycket tråkigheter i livet.
Hängsle och livrem har blivit min metod. :)
Jag har valt att ta en livförsökring för att säkerställa att jag kan lösa ut laglotten, lösa resten av lånet, och ha råd att bo kvar fram till pension och ett antal år efter det. Samt ha råd att vara sjukskriven en längre tid om jag skulle gräva ned mig i sorgarbetet. Den ingår inte i bouppteckningen.
Fullmakter är skrivna, så att man inte hamnar i ekonomiskt trångmål, pga spärrade konton vid sjukdom/olycka/dödsfall.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 710
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 401
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 135
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 804
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp