Tänka på vid köp av ny importerad häst

Inte för köparen för oavsett så är det till säljaren man vänder sig och reklamerar hästen.
Jo såklart det är säljaren man vänder sig till oavsett, men det är skillnad på en säljare som inte vet och inte kan kolla upp hästen historia utan säljer det dem tror är en frisk häst vs en säljare som medvetet ljuger om hästen historia
 
Jo såklart det är säljaren man vänder sig till oavsett, men det är skillnad på en säljare som inte vet och inte kan kolla upp hästen historia utan säljer det dem tror är en frisk häst vs en säljare som medvetet ljuger om hästen historia

På vilket sätt? Det är fortfarande konsumentköplagen som gäller oavsett.
 
Ja, fast det går ju som bedrägeri eller liknande om du ljuger och säljer en sjuk häst som en frisk.

Det är mycket enklare reklamera enligt konsumentköplagen än få igenom bedrägeri. Eller för all del stämma för avtalsbrott om det är aktuellt.

Så det blir inte någon större skillnad.
 
Det är mycket enklare reklamera enligt konsumentköplagen än få igenom bedrägeri. Eller för all del stämma för avtalsbrott om det är aktuellt.

Så det blir inte någon större skillnad.

Jag är väl ensam då om att tycka att det är extremt fel av säljaren att ljuga och medvetet sälja en sjukhäst och påstå att den är frisk :/
 
Jag är väl ensam då om att tycka att det är extremt fel av säljaren att ljuga och medvetet sälja en sjukhäst och påstå att den är frisk :/

Fast vänta nu. Jag sa absolut ingenting vad jag tyckte om en säljare som luras. Jag sa att om du blivit lurad som köpare är det enklare reklamera köpet pga fel än att polisanmäla bedrägeri etc.

Resten har du (felaktigt) antagit.

Men att stämma säljaren I samband med en reklamation är DITT val. Det är även du som bestämmer hur mkt du vill leta efter bevis t ex.

Efter en polisanmälan om bedrägeri har du inget att säga till om vilka bevis som tas in, hur djupt man gräver efter det etc. Det är dessutom åklagaren som bestämmer om det går till rättegång.
 
Kolla om säljaren har ett registrerat företag. Har den inte det ska du dra öronen åt dig.

bytesrätt kan låta lockande men du får i praktiken alltid lägga pengar emellan för en likvärdig häst så det är en dyr lösning i praktiken.

Importhästar ska man utgå ifrån att den har en skadehistorik som varken du eller säljaren känner till. Många hästar har aldrig besvär av historiken och fungerar utmärkt ändå. Men om en gammal skada skulle visa sig så täcker inte försäkringen, då kan det vara bättre att köpa en svensk häst med känd skada som veterinär bedömer som utläkt och ta över befitlig försäkring.

som du hör är jag skeptisk till importhästar och hästhandlare då många blir lurade ochfår reda på hästens bakgrund först efter köp.
 
Kolla om säljaren har ett registrerat företag. Har den inte det ska du dra öronen åt dig.

bytesrätt kan låta lockande men du får i praktiken alltid lägga pengar emellan för en likvärdig häst så det är en dyr lösning i praktiken.

Importhästar ska man utgå ifrån att den har en skadehistorik som varken du eller säljaren känner till. Många hästar har aldrig besvär av historiken och fungerar utmärkt ändå. Men om en gammal skada skulle visa sig så täcker inte försäkringen, då kan det vara bättre att köpa en svensk häst med känd skada som veterinär bedömer som utläkt och ta över befitlig försäkring.

som du hör är jag skeptisk till importhästar och hästhandlare då många blir lurade ochfår reda på hästens bakgrund först efter köp.

Eller aldrig får reda på den.

Min import fanns noll bakgrund på. Hur mycket man än letade. Danskt pass, utfärdat när hon var fyra år. I passet står okänd härstamning, okänd uppfödare samt korsningshäst.

Det är allt jag vet. Förutom att hon kom till den jag köpte henne av I december ett visst år. I september samma år är hon vaccinerad av en veterinär i andra änden av Sverige.

Jag har sökt och sökt bakgrund. Noll. Kontaktat registrerande förening i Danmark. De ger inte ut ägaruppgifter. Inga registrerade tävlingsresultat. Inga registrerade avkommor.

Har efterlyst info på Danmarks motsvarighet till Bukefalos typ. Och lagt sammanlagt säkert 100 h på att dammsuga nätet. Inget. Trots väldigt specifik teckning och ett inte så vanligt namn.

Hon var mycket väl grundutbildad, hade helt klart hoppats och sannolikt tävlat i hoppning med ledning av agerandet. Samtidigt hade hon lika helt klart dåliga erfarenheter med, och har under del av sitt liv inte haft det så fint. Hon har också varit med om en större olycka/trauma. Sannolikt haft föl.

Jag ångrade inte köpet en sekund. Jag fick en fantastiskt liten häst. Men jag fick även ett fel som sannolikt förelåg långt innan köp, som initialt inte märktes så mycket på grund av tur/ridsätt/solvindar. Gick ua genom vetbes. Men som sen skadade mig svårt och kostade henne livet i förtid.

Ångrar som sagt ingenting. Men skulle inte göra om det. Men framförallt så bör man vara medveten om att det kan vara mellan omöjligt och jättesvårt någonsin få fram bakgrunden. För även med stam kan det vara tvärnit få reda på tex tidigare ägare.
 
Kolla om säljaren har ett registrerat företag. Har den inte det ska du dra öronen åt dig.

bytesrätt kan låta lockande men du får i praktiken alltid lägga pengar emellan för en likvärdig häst så det är en dyr lösning i praktiken.

Importhästar ska man utgå ifrån att den har en skadehistorik som varken du eller säljaren känner till. Många hästar har aldrig besvär av historiken och fungerar utmärkt ändå. Men om en gammal skada skulle visa sig så täcker inte försäkringen, då kan det vara bättre att köpa en svensk häst med känd skada som veterinär bedömer som utläkt och ta över befitlig försäkring.

som du hör är jag skeptisk till importhästar och hästhandlare då många blir lurade ochfår reda på hästens bakgrund först efter köp.

Vet ej om en svensk häst är så mycket säkrare? om man inte kör en massa röntgen bilder.
Alla hästar kan ju ha förändringar i nacke, rygg, leder, mm. Som ägare kanske inte vet om eftersom hästen inte har symtom.
Men i ny miljö, nytt underlag och nytt ridsätt/ryttare kan det ge symtom.

Så om man kan kolla och provrida importen innan köpet tycker jag det känns nästan lika säkert som att köpa en icke import.

Går det att visa hur gammal en skada är? Om skadan visar sig inom 1 år och det är en gammal skada borde man ju kunna kontakta säljaren (om den är köpt från företag) för att lösa det, men om skadan visar sig efter 2 år eller mer borde det ju vara svårt att säga exakt när skadan uppkom, eller?

Jag tycker importer är osäkra eftersom att säljaren kanske inte har fått den riktiga skadehistoriken, och därför tror dem säljer en frisk häst som faktiskt är sjuk.
Men skulle inte säga nej till en import bara för att den är import om hästen passar mig :)
 
Vet ej om en svensk häst är så mycket säkrare? om man inte kör en massa röntgen bilder.
Alla hästar kan ju ha förändringar i nacke, rygg, leder, mm. Som ägare kanske inte vet om eftersom hästen inte har symtom.
Men i ny miljö, nytt underlag och nytt ridsätt/ryttare kan det ge symtom.

Så om man kan kolla och provrida importen innan köpet tycker jag det känns nästan lika säkert som att köpa en icke import.

Går det att visa hur gammal en skada är? Om skadan visar sig inom 1 år och det är en gammal skada borde man ju kunna kontakta säljaren (om den är köpt från företag) för att lösa det, men om skadan visar sig efter 2 år eller mer borde det ju vara svårt att säga exakt när skadan uppkom, eller?

Jag tycker importer är osäkra eftersom att säljaren kanske inte har fått den riktiga skadehistoriken, och därför tror dem säljer en frisk häst som faktiskt är sjuk.
Men skulle inte säga nej till en import bara för att den är import om hästen passar mig :)

Det är ofta enklare att kolla upp bakgrunden på en svensk häst. Försäkringsärenden, tävlingsuppehåll, tävlingsresultat mm. Om man tar över befintlig försäkring så är man nästan skyddad mot dolda fel om säljaren haft hästen försäkrad.

Mina hästar har exempelvis skadehistorik som ledinflammation och senskada som inte visar sig på en röntgen eller besiktning men som gör dem i stort sett osäljbara i Sverige. Den ena köpte jag för 30 000 trots att hon var ua på besiktning, hade de sålt henne utan att berätta om skadehistoriken hade de kanske fått 300 000. Jag upplever att köpare blir naiva när det kommer till importhästarna för att de är billiga.
 
Det är ofta enklare att kolla upp bakgrunden på en svensk häst. Försäkringsärenden, tävlingsuppehåll, tävlingsresultat mm. Om man tar över befintlig försäkring så är man nästan skyddad mot dolda fel om säljaren haft hästen försäkrad.

Mina hästar har exempelvis skadehistorik som ledinflammation och senskada som inte visar sig på en röntgen eller besiktning men som gör dem i stort sett osäljbara i Sverige. Den ena köpte jag för 30 000 trots att hon var ua på besiktning, hade de sålt henne utan att berätta om skadehistoriken hade de kanske fått 300 000. Jag upplever att köpare blir naiva när det kommer till importhästarna för att de är billiga.
Man kan ha tur eller otur med vilken häst som helst, och inte alltid vet man bakgrund till varför hästen blev halt eller sjuk.

Vi har haft en importerad ponny som gick igenom veterinärbesiktningen och allt var frid och fröjd.

Plötsligt uppstod en diffus liten hälta och efter lång konvalescens och utredningar så fanns inget att göra.

Ponnyn var bara nio år, och skulle snart bli tio när han dömdes ut.

Jag lade mycket tid på att spekulera om vi hade orsakat skadan, om det berodde på att han var något intåad fram, om skadan kanske berodde på hur han växt upp osv, men inget gjorde någon skillnad. Det var bara sorgliga försök att hitta en förklaring...

Skadan han hade kunde drabba vilken häst som helst och ur den synvinkeln hade det inte spelat någon roll om han var svenskfödd.

Skadan var allvarlig och vi kunde inte förutse den.
 
Man kan ha tur eller otur med vilken häst som helst, och inte alltid vet man bakgrund till varför hästen blev halt eller sjuk.

Vi har haft en importerad ponny som gick igenom veterinärbesiktningen och allt var frid och fröjd.

Plötsligt uppstod en diffus liten hälta och efter lång konvalescens och utredningar så fanns inget att göra.

Ponnyn var bara nio år, och skulle snart bli tio när han dömdes ut.

Jag lade mycket tid på att spekulera om vi hade orsakat skadan, om det berodde på att han var något intåad fram, om skadan kanske berodde på hur han växt upp osv, men inget gjorde någon skillnad. Det var bara sorgliga försök att hitta en förklaring...

Skadan han hade kunde drabba vilken häst som helst och ur den synvinkeln hade det inte spelat någon roll om han var svenskfödd.

Skadan var allvarlig och vi kunde inte förutse den.

Samtidigt är det ett känt faktum att många hästar av mindre nogräknade säljare exporteras för att dölja en I ursprungslandet känd skadehistorik eller att hästen I ursprungslandet dömts ut som ridhäst veterinärt.

Och det är sjukt svårt att som köpare i Sverige veta eller få reda på om hästen inte kan spåras tillbaka till uppfödaren och man har tid att göra det innan man slår till. En vetbes ua betyder inget på dessa hästar. De kan ofta vilas symptomfria eller nyligen behandlats symptomfria. Men när de ridits regelbundet ett tag.

Naturligtvis är inte alla importer defekta. Men risken är större - särskilt bland de billiga (sett till ålder, utbnivå etc) importerna.
 
Samtidigt är det ett känt faktum att många hästar av mindre nogräknade säljare exporteras för att dölja en I ursprungslandet känd skadehistorik eller att hästen I ursprungslandet dömts ut som ridhäst veterinärt.

Och det är sjukt svårt att som köpare i Sverige veta eller få reda på om hästen inte kan spåras tillbaka till uppfödaren och man har tid att göra det innan man slår till. En vetbes ua betyder inget på dessa hästar. De kan ofta vilas symptomfria eller nyligen behandlats symptomfria. Men när de ridits regelbundet ett tag.

Naturligtvis är inte alla importer defekta. Men risken är större - särskilt bland de billiga (sett till ålder, utbnivå etc) importerna.
Du har givetvis helt rätt!

Det är ett välkänt faktum att mindre nogräknade affärsmän/kvinnor, köper upp busslaster med hästar som sedan exporteras till bland annat Sverige där de säljs vidare.

En person med en fd tävlingshäst som inte längre kan tävlas pga skada, kan få betalt av en hästhandlare och bli av med kostnaden för hästen. Utomlands är inte försäkring särskilt vanligt och det är lättare att sälja än att gå igenom rehabilitering.

Lyckligtvis är de flesta hästägare noga med sina hästar, men i de fall hästen är mycket värdefull och inte längre presterar, då är det business för hela slanten.

Det jag tycker man skall fundera på är hur tex en häst som haft låt säga stadiga resultat på 130-150 hoppning utomlands, plötsligt kostar under 100 000 kronor i Sverige?

🤔

Vad gäller ponnier brukar devisen gälla att man får betala bra för ponnier med registrerade goda resultat, litr mindre summa för "oregistrerat", vilket innebär att man kan bli grundlurad om det inte finns dokumentation på ekipaget på något vis. Detta till trots så kan prislappen ändå sticka iväg!

Det kan bli jättebra ändå, men det är en chansning.

Det finns vissa handlare som jag aldrig hade köpt häst av och så finns det andra som har erkänt gott renommé.

Springande punkten är hur de hanterar ev reklamation av hästen. För om något visar sig vara tokigt, då har säljaren enligt vår lagstiftning stort ansvar gentemot kund.

Ju mer jag lärt mig, desto mer inser jag att vi har haft tur med våra hästar som är importerade. Jag är mer påläst idag!
 
Ska man vara helt säker ska man nog bara köpa av de som hållit på länge med. Jag vet en säljare med idel gott rykte, både för att sälja friska djur och vara bra vid ev problem.

Sen hände något med den säljaren. Det började säljas defekta hästar. Inledningsvis kan det ju vara att denne själv blev lurad. Men sen eskalerade det utför snabbt. Personen sålde medvetet defekta hästar (i vissa fall såldes samma bekräftat utdömd häst två gånger. Köpet hävdes i domstol första svängen, pga defekterna. Sen sålde samma säljare den igen som frisk och ua)

Fler fall hamnade i domstol. De fick rätt men inga pengar då inga pengar fanns. Personen slutade med hästar.

De som köpte innan det börjat gå fel eller precis när det börjar gå fel men innan det nått rätten - de fick ju hur mycket de än sökte en bra bild. Men om de köpte en häst det var fel på satt sen där med en katastrofsäljare.

Så ytterligare en trygghet är ju köpa enbart av de som funnits i flera år. Så ev knas hunnit visa sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 198
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 233
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 289
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp