Tänka på vid valpköp

Stergo

Trådstartare
Jag har kanske börjat läsa på för mycket gällande valpinköp.

Vi försöker köpa vår första hund och började med att göra en kravlista gällande aktivitetsnivå, storlek, generell rastypisk mentalitet etc. Det gav oss ett urval på ca 4 raser, där vi sedan valde utifrån känsla/utseende/tidigare erfarenheter av raserna. Jag har sedan kontaktat några SKK-kennlar och står på väntelista/intresselista/på väg till att åka på besök för att få komma upp på intresselista inför vårens valpkullar. Jag kan nämna att det vi tänkte köpa är en hund ur grupp 9 för att jag är orolig att vi inte skulle kunna erbjuda tillräckligt stimulans för en allt för aktiv hund. Jag har lite för mycket erfarenhet av understimulerade terriers för att våga mig på något mer aktivitetskrävande. Vår ambition är ändå att aktivera hunden såklart, och den rasen vi valt brukar gilla agility och rallylydnad även om den sällan tävlar på elitnivå. Men till saken, jag har nu läst här på bukefalos om att man behöver kolla blodslinjer, och att alla SKK-kennlar inte är seriösa etc. Hur ska jag ta reda på om en SKK-kennel är seriöst med hundens bästa för ögonen och inte bara uppfyller minimikraven? Och hur kan jag kolla psyket på föräldrarna mer ingående än att de verkar trevliga vid en initial kontakt? Jag antar att man inte mentaltestar sällskapshundar. Och kanske så övertänker jag det hela också.
 
Nu vet jag inte vilka raser du tittar på, men absolut kollar man mentaliteten även på sällskapshundar! Det är inte så vanligt med "tester", däremot beskrivningar i form av BPH. Här kan du läsa mer om det: https://www.skk.se/sv/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/

Det är väldigt varierande mellan raser hur lätt/svårt det är att hitta hundar som gått BPH. Men om du går in på https://hundar.skk.se/hunddata/ eller https://hundar.skk.se/avelsdata så kan du kolla upp hundar i olika raser så länge du vet antingen deras registeringsnummer eller stamtavlenamn. Där kan du se resultat från mentalitetsbeskrivningar, från hälsoundersökningar och tävlingar.
 
Jag har kanske börjat läsa på för mycket gällande valpinköp.

Vi försöker köpa vår första hund och började med att göra en kravlista gällande aktivitetsnivå, storlek, generell rastypisk mentalitet etc. Det gav oss ett urval på ca 4 raser, där vi sedan valde utifrån känsla/utseende/tidigare erfarenheter av raserna. Jag har sedan kontaktat några SKK-kennlar och står på väntelista/intresselista/på väg till att åka på besök för att få komma upp på intresselista inför vårens valpkullar. Jag kan nämna att det vi tänkte köpa är en hund ur grupp 9 för att jag är orolig att vi inte skulle kunna erbjuda tillräckligt stimulans för en allt för aktiv hund. Jag har lite för mycket erfarenhet av understimulerade terriers för att våga mig på något mer aktivitetskrävande. Vår ambition är ändå att aktivera hunden såklart, och den rasen vi valt brukar gilla agility och rallylydnad även om den sällan tävlar på elitnivå. Men till saken, jag har nu läst här på bukefalos om att man behöver kolla blodslinjer, och att alla SKK-kennlar inte är seriösa etc. Hur ska jag ta reda på om en SKK-kennel är seriöst med hundens bästa för ögonen och inte bara uppfyller minimikraven? Och hur kan jag kolla psyket på föräldrarna mer ingående än att de verkar trevliga vid en initial kontakt? Jag antar att man inte mentaltestar sällskapshundar. Och kanske så övertänker jag det hela också.
Ett annat alternativ är ju att ta över en vuxen hund. Då är det lättare att veta vad just den individen har för behov och fundera över vad som kan passa er. Det finns väl ganska många överblivna hundar nu efter covid.
 
Kolla om de aktuella raserna har RAS (Rasspecifik avelsstrategi), läs den och jämför hur uppfödarna arbetar efter RAS. Kolla rasklubben för tänkta ras och se vad de har för avelsrekommendationer och om uppfödarna ni ska köpa valp hos valt att följa dessa (om inte fråga hur de ser på detta).
Fråga uppfödarna vad de har för avelmål, vad de tycker föräldrarna och rasen har för förtjänster och vad de har som de upplever är mindre bra. Här ska man tänka på att en uppfödare som har bra koll på sin avel troligen kan peka på ev. brister i linjerna, hunden och kanske är bättre att ta valp efter än en som skönmålar allt i guld och gröna skogar.. Det finns inga helt felfria hundar och de flesta raser har nåt som kan upplevas som nackdel.
Som ovan skriver, är det er helt egna första hund kanske en vuxen individ passar bättre som första individ, många uppfödare har också koll på vuxna omplaceringar som aldrig annonseras ut.
 
Jag har kanske börjat läsa på för mycket gällande valpinköp.

Vi försöker köpa vår första hund och började med att göra en kravlista gällande aktivitetsnivå, storlek, generell rastypisk mentalitet etc. Det gav oss ett urval på ca 4 raser, där vi sedan valde utifrån känsla/utseende/tidigare erfarenheter av raserna. Jag har sedan kontaktat några SKK-kennlar och står på väntelista/intresselista/på väg till att åka på besök för att få komma upp på intresselista inför vårens valpkullar. Jag kan nämna att det vi tänkte köpa är en hund ur grupp 9 för att jag är orolig att vi inte skulle kunna erbjuda tillräckligt stimulans för en allt för aktiv hund. Jag har lite för mycket erfarenhet av understimulerade terriers för att våga mig på något mer aktivitetskrävande. Vår ambition är ändå att aktivera hunden såklart, och den rasen vi valt brukar gilla agility och rallylydnad även om den sällan tävlar på elitnivå. Men till saken, jag har nu läst här på bukefalos om att man behöver kolla blodslinjer, och att alla SKK-kennlar inte är seriösa etc. Hur ska jag ta reda på om en SKK-kennel är seriöst med hundens bästa för ögonen och inte bara uppfyller minimikraven? Och hur kan jag kolla psyket på föräldrarna mer ingående än att de verkar trevliga vid en initial kontakt? Jag antar att man inte mentaltestar sällskapshundar. Och kanske så övertänker jag det hela också.
Jag har själv tre hundar av samma ras och liknande linjer men de skiljer ganska mycket åt på individ nivå, hur mycket de kräver i vardagen. Så även en seriös uppfödare kan bara göra en trolig kalkylering om hur valparna blir mentalt sedan hoppas man att det skall stämma plus att miljön där valpen växer upp också påverkar.
 
Tack för alla svar!

Tyvärr så finns det nästan inga hundar med BPH av den här rasen! Men tack vare länken till SKK kan jag kolla vilka som är kollade för ögon och patella vilket är det den här rasen kollas för. Jag har också hittat att rasklubben bedömer temperament så lovande! Har mailat dem och frågat om jag skulle kunna få ut de bedömningarna.

Gällande omplaceringshundar så var det vår första tanke faktiskt. Men då jag pratade med uppfödare om det så sa det att det är rätt ovanligt med hundar med det rastypiska temperamentet.
 
Jag antar att man inte mentaltestar sällskapshundar. Och kanske så övertänker jag det hela också.
Hur mycket som mentaltestas beror på ras. I den ras jag har nu (papillon) uppmuntras BPH och man betalar ut ett bidrag till de som genomför. Det finns en hel del resultat numera.

De flesta raser har facebook-grupper. Gå med där. Du kan få tips, och läsa dig till hur uppfödare och ägare resonerar. Man lär sig en hel del av hundarna genom att studera ägarna :D
 
Tack för alla svar!

Tyvärr så finns det nästan inga hundar med BPH av den här rasen! Men tack vare länken till SKK kan jag kolla vilka som är kollade för ögon och patella vilket är det den här rasen kollas för. Jag har också hittat att rasklubben bedömer temperament så lovande! Har mailat dem och frågat om jag skulle kunna få ut de bedömningarna.

Gällande omplaceringshundar så var det vår första tanke faktiskt. Men då jag pratade med uppfödare om det så sa det att det är rätt ovanligt med hundar med det rastypiska temperamentet.
Har de tidigare kullar? Kanske finns möjlighet att träffa andra. Sen tror jag inte man ska vara för rädd för att inte räcka till, så länge inte vi pratar om riktigt utpräglade bruksraser. Ni verkar ju intresserade och aktiva i ert hundsökande och blivande ägande, så det blir säkert bra!
 
Har de tidigare kullar? Kanske finns möjlighet att träffa andra. Sen tror jag inte man ska vara för rädd för att inte räcka till, så länge inte vi pratar om riktigt utpräglade bruksraser. Ni verkar ju intresserade och aktiva i ert hundsökande och blivande ägande, så det blir säkert bra!
Jag kan ju kolla om jag kan träffa några hundar från tidigare kullar! Det låter som en bra idé.

Gällande rasval, vår tanke är att det är bättre att första hunden är en som är nästan för enkel. Eller främst jag som har den tanken, med erfarenhet av diverse JRTs som på eget bevåg dragit från gården och jagat älg (inklusive drivit den mot ägaren som kallat på den i ett fall), och en tysk jaktterrier som inte använts för jakt utan som sällskapshund 🙄 vi tänkter oss att vi kan "komplettera" med en mer högenergetisk hund i framtiden ifall någon av oss fastnar för någon hundsport. Alternativt när vi har köpt hus så vi har plats för en större hund, min drömhund är en Leonbergerhane, men de får inte riktigt plats i en lägenhet på ett bra sätt.
 
Jag kan ju kolla om jag kan träffa några hundar från tidigare kullar! Det låter som en bra idé.

Gällande rasval, vår tanke är att det är bättre att första hunden är en som är nästan för enkel. Eller främst jag som har den tanken, med erfarenhet av diverse JRTs som på eget bevåg dragit från gården och jagat älg (inklusive drivit den mot ägaren som kallat på den i ett fall), och en tysk jaktterrier som inte använts för jakt utan som sällskapshund 🙄 vi tänkter oss att vi kan "komplettera" med en mer högenergetisk hund i framtiden ifall någon av oss fastnar för någon hundsport. Alternativt när vi har köpt hus så vi har plats för en större hund, min drömhund är en Leonbergerhane, men de får inte riktigt plats i en lägenhet på ett bra sätt.
Hade vi lyssnat på det så hade vi aldrig haft våra tre superroliga pumi, för det var vår första (och andra och tredje) hund 😜 Tur vi inte visste 😍
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 670
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp