Tänka strategiskt kring bostadsköp...

@Vassi Ja lite så grunnar jag, eftersom det inte är en bostad jag kommer bo i på sikt. Det är en kombo av pengaplacering inför husköp, och nånstans att bo där jag kan stå ut (det gör jag inte på nuvarande ställe). Därför tänker jag i begrepp om 2-3 år... Jag vet också att jag kommer inte vilja bo sådär, mitt i stan. Jag hade vela bo med markplan, uteplats osv. Men den jag tittade på gick på 1.6 mille, dock helrenoverad. Samma kvm men 1100 kr högre månadsavgift.

Rent ekonomiskt tänker jag då att jag vill inte lägga ut mer på renovering än vad jag får tillbaka. Jag borde kunna få minst 1.5 för den i fräschare skick. Den ligger ute för strax under 1.4. Personligen hade jag inte velat betala mer än max 1.1 för skicket. Tveksamt om säljaren tar det, men jag känner lite skitsamma där. Kan ju lägga ett skambud eftersom jag inte bryr mig om jag får den eller ej ;)

Samtidigt är jag ensam och jag kan inget om renovering, har ärligt talat ingen ork heller. Har inte hjälp i min direkta närhet, möjligen med tapetsering men inte så mkt mer känner jag nån som kan här. Så jag måste ju kunna betala för allt jobb. I en drömtillvaro kunde jag få det gjort innan inflytt så jag slipper bo i skiten...

Måla rummen istället för att tapetsera det är billigare materialkostnad och går förmodligen fortare eller om du känner någon som kan hjälpa dig. Badrum och kök är ju det som är dyrt. Om det är bra stommar så kan du bara byta köksluckor eller lämna in befintliga luckor på spraymålning om de är i ett ok skick. I vår förra lägenhet så lämnade vi in på målning och bytte handtag. Blev ett jättebra lyft för köket som var billigt. Till helkaklade badrum finns kakelfärg om du vill slippa byta badrum om det i övrigt är okej. Sen går det ju alltid att byta ut t.ex handfat till ett med kommod om det inte finns nu, sätta nytt badrumsskåp och lite annat. Nu vet jag inte hur sliten den är men ville bara ge några tips på hur man kan komma undan lite billigare.
 
Måla rummen istället för att tapetsera det är billigare materialkostnad och går förmodligen fortare eller om du känner någon som kan hjälpa dig. Badrum och kök är ju det som är dyrt. Om det är bra stommar så kan du bara byta köksluckor eller lämna in befintliga luckor på spraymålning om de är i ett ok skick. I vår förra lägenhet så lämnade vi in på målning och bytte handtag. Blev ett jättebra lyft för köket som var billigt. Till helkaklade badrum finns kakelfärg om du vill slippa byta badrum om det i övrigt är okej. Sen går det ju alltid att byta ut t.ex handfat till ett med kommod om det inte finns nu, sätta nytt badrumsskåp och lite annat. Nu vet jag inte hur sliten den är men ville bara ge några tips på hur man kan komma undan lite billigare.

Luckorna är såna med en "spegel", vita dock. Vet inte om det är billigare att ta bort spgeln och måla om eller att bara byta ut. MEn kakel och allt sånt går ju bort, samt golv och lister och måla om tak. Ia alla rum. I ett rum är en spricka i väggen så antar det behöver göras underarbete med spackel osv.
Badrummet skulle nog behöva göras om för att få snyggt.

Just idag är jag så jäkla trött och låg så jag skiter nog i det projektet. Jag hade inte tänkt så mkt på det alls om det funnits ett bättre utbud av bostäder, för eg är jag Inte en sån som renoverar. Ännu mindre när jag är ensam, det är coronapandemi och alla jag känner som skulle kunna hjälpa till är 100 mil bort och vi vet inte när det går att resa...
 
Luckorna är såna med en "spegel", vita dock. Vet inte om det är billigare att ta bort spgeln och måla om eller att bara byta ut. MEn kakel och allt sånt går ju bort, samt golv och lister och måla om tak. Ia alla rum. I ett rum är en spricka i väggen så antar det behöver göras underarbete med spackel osv.
Badrummet skulle nog behöva göras om för att få snyggt.

Just idag är jag så jäkla trött och låg så jag skiter nog i det projektet. Jag hade inte tänkt så mkt på det alls om det funnits ett bättre utbud av bostäder, för eg är jag Inte en sån som renoverar. Ännu mindre när jag är ensam, det är coronapandemi och alla jag känner som skulle kunna hjälpa till är 100 mil bort och vi vet inte när det går att resa...
Låter som att renoveringsobjekt inte är vad du behöver. Tänker på andra trådar där du beskriver sömnsvårigheter,svårt att hinna annat än häst, hund och jobb under vissa tider mm.
Antar att du funderat på - och att det inte fungerar av någon anledning - men kan du hyra ett litet hus/stuga under en tid, samtidigt som du sparar/letar efter något eget? Med en hyresvärd så blir du inte själv med underhåll av hus och i bästa fall slipper du grannar på nära håll.
 
Låter som att renoveringsobjekt inte är vad du behöver. Tänker på andra trådar där du beskriver sömnsvårigheter,svårt att hinna annat än häst, hund och jobb under vissa tider mm.
Antar att du funderat på - och att det inte fungerar av någon anledning - men kan du hyra ett litet hus/stuga under en tid, samtidigt som du sparar/letar efter något eget? Med en hyresvärd så blir du inte själv med underhåll av hus och i bästa fall slipper du grannar på nära håll.

Korrekt. Jag beöver inte ett renoveringsobjekt, men jag behöver flytta. Helst igår. Jag står inte ut med grannarna, vilka är en orsak till mina sömnstörningar.

Jag har letat objekt att hyra med det är fruktansvärt oekonomiskt. Hus och stuga är uteslutet då det inte finns nåt under 7000 kr/mån och då snackar vi alltså små torp, hus är det 10.000 och uppåt. Jättedålig affär. För de pengarna finns absolut inget utrymme att spara och det är bara pengar rakt ner i sjön. För 7000 kr/ån kan jag köpa och amortera, jag som dessutom får lån hos banken behöver inte hyra. Det är en annan sak för de som inte får lån, de betalar ändå. Jag gör det inte.
 
H
Liten uppdatering... jag har nu varit och tittat på alla tre inbokade visningar.

Insåg snabbt att lägenhet i sedvanligt trapphus-hus inte är nåt för mig. Blir alldeles för mkt spring i trappor med hunden, eftersom jag har en kroniskt sjuk hund som ska ut i tid och otid och bajsa eller kräkas så kommer det bli olidligt. Olidligt är också för mig att ha grannar ovanpå, så jag måste ju då bo högst upp för att slippa det = omöjlig kombo.

Tittade då på en markplanslägenhet med egen uteplats. Kanon. Enda nackdelen blir ju då att ha en granne uppepå, men iaf inget jävla trapphus som ska springas i och smällas i dörrar. Och så en egen uteplats med gräs för hunden. Perfekt för nattliga och akuta rastningar.
Gick med i budgivningen med den drog iväg. Tyvärr är dessa mkt poppis för äldre som vill ha ett boende utan trappor. De har också väldigt mkt pengar då de ofta sålt nåt hus. En annan har inte en chans i budgivningen och jag fick ge mig till slut. Då var jag ändå 70k över mitt mentala tak, och 180k över utgångspris. Det finns gränser för vad jag betalar för en bostadsrätt i en småstad liksom, jag vill kunna få tillbaka mina pengar om jag köper villa om 2-3 år.

Känner mig uppgiven nu. Utbudet på hemnet är noll. Det finns knappt några BR och ännu mindre såna med uteplats i markplan. Jag lyssnar på mina högljudda intelligensbefriade hemmagående grannar varje dag från 6-23 vilket gör att om jag jobbar natt sover jag knappt alls. Jag bryter ihop :banghead:
Håll ut och leta vidare efter ett hus är mitt råd. Det är jul snart och få hus kommer ut på hemnet nu.
 
Hus behöver underhållas ja, men trädgårdar går att göra lättskötta.

I vilket fall är ett bra utgångsläge att de finns att köpa. Det har inte funnits nåt vettigt objekt på hela hösten och de som funnits har blivit svindyra. Sämst år att titta på småhus tydligen, när folk köpt hus istället för att resa....
 
I vilket fall är ett bra utgångsläge att de finns att köpa. Det har inte funnits nåt vettigt objekt på hela hösten och de som funnits har blivit svindyra. Sämst år att titta på småhus tydligen, när folk köpt hus istället för att resa....
Går det hitta en ny hyresrätt tills du hittar ditt hus?
 
Går det hitta en ny hyresrätt tills du hittar ditt hus?

Det gör det säkert men jag är alltså på riktigt så fruktansvärt less på att flytta runt mellan provisoriska boenden. Har flyttat 4 ggr de senaste 5 åren och på 10 år vill jag inte ens räkna... Coronasituationen gör det heller inte lättare att få tag i flytthjälp och sånt så för att det ska kännas värt omaket vill jag iaf känna att det är en lösning jag kan ha ett tag. Men ja, nu ikväll när grannarna håller på att dundra ner genom taket och jag behöver lägga mig tidigt för att gå upp kl 5 så ja, då känns det genast mer desperat :cautious:
 
Korrekt. Jag beöver inte ett renoveringsobjekt, men jag behöver flytta. Helst igår. Jag står inte ut med grannarna, vilka är en orsak till mina sömnstörningar.

Jag har letat objekt att hyra med det är fruktansvärt oekonomiskt. Hus och stuga är uteslutet då det inte finns nåt under 7000 kr/mån och då snackar vi alltså små torp, hus är det 10.000 och uppåt. Jättedålig affär. För de pengarna finns absolut inget utrymme att spara och det är bara pengar rakt ner i sjön. För 7000 kr/ån kan jag köpa och amortera, jag som dessutom får lån hos banken behöver inte hyra. Det är en annan sak för de som inte får lån, de betalar ändå. Jag gör det inte.
7000:- kanske är mycket där du bor, här är det vad en hyrestvåa kostar, minst. En bostadsrätt i en äldre förening kan bli billigare med avgift och lån, beroende på hur mycket en behöver låna. Så jag tänker att det beror på vad alternativkostnaden är. Men en förutsättning är ju att det finns något att hyra i så fall.

Tror ändå ditt bästa ekonomiska val är att stå ut där du är bu till du hittar ditt hus. Hälsomässigt är det nog inte det, men då får du ställa oraklet med flytt och osäkerheten med nya grannar mot nuvarande grannar.
Oavsett, hoppas du hittar vad du vill ha snart!
 
7000:- kanske är mycket där du bor, här är det vad en hyrestvåa kostar, minst. En bostadsrätt i en äldre förening kan bli billigare med avgift och lån, beroende på hur mycket en behöver låna. Så jag tänker att det beror på vad alternativkostnaden är. Men en förutsättning är ju att det finns något att hyra i så fall.

Tror ändå ditt bästa ekonomiska val är att stå ut där du är bu till du hittar ditt hus. Hälsomässigt är det nog inte det, men då får du ställa oraklet med flytt och osäkerheten med nya grannar mot nuvarande grannar.
Oavsett, hoppas du hittar vad du vill ha snart!

7000 är mycket där jag bor, i förhållande till vad man får betala för en BR som jag i mitt fall inte behöver belåna över 70%. Jag utgår från den ekonomin jag själv har. 7000 för en tvåa i stan är ganska normalt här, men jag bor för strax under 6000 i dagsläget. Så jag är inte intresserad av en ren hyreshöjning då jag tycker att hyra i sig är en dålig affär. Det är dessutom en större risk att få problem med grannar i hyresrätter än i bostäder folk själva äger, säger min erfarenhet efter 20 år med olika boenden...

Precis så är det. Hur man än gör är röven bak. Så att säga.
 
Har nu lagt bud på en liten söt 2a på 50 kvm :)

Billig och ligger helt okej till, promenadavstånd till allt inkl mitt jobb på 10 min promenad. En halvt trappa upp i huset, stor balkong mot innergården så det kändes som en okej kompromiss för mig som helst har egen ingång. Uteplats och markplan ville jag helst ha men man kan inte få allt. Det är en okej månadsavgift och jag kommer under 50% i kontantinsats vilket ger ett amorteringsfritt lån om jag vill. Total kostnad inkl el, internet och kabelteve kommer landa runt 4500 kr.

Så ekonomin och inte läget har varit avgörande i mitt beslut att vilja köpa den, jag kommer kunna spara 1000-1500 kr i månaden jämfört med dagens hyrestvåa i samma storlek. Den är så pass billig. Inte nyrenoverad men välhållen och löpande renoverad med bevarat retrostuk från 50-talet. Inget jag måste börja riva i direkt, utan kan göra saker om jag vill och när jag vill. Badrummet är från -98 och trist men fräscht och funktionellt. Köket är originalstommar och luckor men ommålade tex. Inget superflashigt men jag kände att det gav själ till lägenheten.

Håll tummarna, jag leder budgivningen som stått stilla sen kl 16 idag :)
 
Har nu lagt bud på en liten söt 2a på 50 kvm :)

Billig och ligger helt okej till, promenadavstånd till allt inkl mitt jobb på 10 min promenad. En halvt trappa upp i huset, stor balkong mot innergården så det kändes som en okej kompromiss för mig som helst har egen ingång. Uteplats och markplan ville jag helst ha men man kan inte få allt. Det är en okej månadsavgift och jag kommer under 50% i kontantinsats vilket ger ett amorteringsfritt lån om jag vill. Total kostnad inkl el, internet och kabelteve kommer landa runt 4500 kr.

Så ekonomin och inte läget har varit avgörande i mitt beslut att vilja köpa den, jag kommer kunna spara 1000-1500 kr i månaden jämfört med dagens hyrestvåa i samma storlek. Den är så pass billig. Inte nyrenoverad men välhållen och löpande renoverad med bevarat retrostuk från 50-talet. Inget jag måste börja riva i direkt, utan kan göra saker om jag vill och när jag vill. Badrummet är från -98 och trist men fräscht och funktionellt. Köket är originalstommar och luckor men ommålade tex. Inget superflashigt men jag kände att det gav själ till lägenheten.

Håll tummarna, jag leder budgivningen som stått stilla sen kl 16 idag :)
Låter toppen ju, hoppas du vinner budgivningen :)
 
Låter toppen ju, hoppas du vinner budgivningen :)

Ja. Det får bli ett vettigt alternativ innan jag skaffar hus. Nånstans att placera mina pengar och kanske kan dom växa om jag har tur. Det har dom ju inte direkt gjort på bankkontot i 4 år sen jag sålde min förra BR.

Jag tittade på en trea i samma område, jättefin, topprenoverad och jag gillade den med. Men fler trappor, vettigt pris men såklart kostar det ju mer med nytt allt. Eftersom jag främst ser detta som en boende i max 5 år så känns det bättre att köpa nåt billigt och good enough. Jag trodde jag skulle ha svårt för 50-talsstuket men tyckte faktiskt att det var rätt charmigt :)
 
Ja. Det får bli ett vettigt alternativ innan jag skaffar hus. Nånstans att placera mina pengar och kanske kan dom växa om jag har tur. Det har dom ju inte direkt gjort på bankkontot i 4 år sen jag sålde min förra BR.

Jag tittade på en trea i samma område, jättefin, topprenoverad och jag gillade den med. Men fler trappor, vettigt pris men såklart kostar det ju mer med nytt allt. Eftersom jag främst ser detta som en boende i max 5 år så känns det bättre att köpa nåt billigt och good enough. Jag trodde jag skulle ha svårt för 50-talsstuket men tyckte faktiskt att det var rätt charmigt :)
Låter som ett vettigt resonemang 😊

Liksom att du är på väg mot målet, samtidigt som du avvaktar lite i väntan på rätt hus och rätt tillfälle, allt medan du ökar på insatsen för varje månad :up:
 
Bostadsrätter är ren svindel. Du betalar fullpris för lägenheten och sedan betalar du lika hög "månadskostnad" till BRF som du betalar på lånet. Och sedan får du även betala extra (fullpris) för så kallade renoveringar som görs runt i kring på området.

Köp i stället ett hus till samma pris som en bostadsrätt så sparar du 50% varje månad i jämförelse med BR, eller fortsätt hyra, så har du även service från fastighetsägaren i samma summa.
Håller inte riktigt med här. Efter att vi sålt vår förra bostadsrätt räknade vi ut den ”egentliga månadskostnaden” om man räknar in vinsten, och totalt sett hade vi i princip fått betalt 500 kr per månad för att bo i den :angel: med tanke på vilka vinster många gör vid försäljning tror inte jag det är helt ovanligt. Jag tror sällan man får betalt för att bo i en hyresrätt?
 
Håller inte riktigt med här. Efter att vi sålt vår förra bostadsrätt räknade vi ut den ”egentliga månadskostnaden” om man räknar in vinsten, och totalt sett hade vi i princip fått betalt 500 kr per månad för att bo i den :angel: med tanke på vilka vinster många gör vid försäljning tror inte jag det är helt ovanligt. Jag tror sällan man får betalt för att bo i en hyresrätt?

Samma här. Jag tjänade ett par tusen i månaden med facit i hand, med tanke på att jag gick så pass mkt plus vid försäljningen av min förra BR ;)
 
Håller inte riktigt med här. Efter att vi sålt vår förra bostadsrätt räknade vi ut den ”egentliga månadskostnaden” om man räknar in vinsten, och totalt sett hade vi i princip fått betalt 500 kr per månad för att bo i den :angel: med tanke på vilka vinster många gör vid försäljning tror inte jag det är helt ovanligt. Jag tror sällan man får betalt för att bo i en hyresrätt?
Det här! Rekordet jag har hört om är en vän som var tvungen att snabbt köpa lägenhet efter skilsmässa, bodde ett och ett halvår innan hon flyttade ihop med sin nya kille - och hade tjänat nästan 20000 i månaden på affären :D Och då var det ändå en lägenhet som hon "panikköpte" utan allt för mycket eftertanke. Hon var rätt nöjd med den affären.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 710
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 912
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 627
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 554
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp