Tänka strategiskt kring bostadsköp...

Okej, fine. Faktumet kvarstår att det inte är ovanligt att en budgivare höjer sitt bud med 5000 kr och inget som tyder på att någon är oseriös.

Jag reagerade främst över svarstiden och inte över summan i sig. En som är seriös i sin budgivning väntar inte en halv dag uppemot 20 tim med att höja så lite som 5000, såna summor är väl inget en behöver kontakta sin bank för.
 
Jag reagerade främst över svarstiden och inte över summan i sig. En som är seriös i sin budgivning väntar inte en halv dag uppemot 20 tim med att höja så lite som 5000, såna summor är väl inget en behöver kontakta sin bank för.
Beror på.
En mäklare i min trakt kan vänta uppemot en vecka med besked om bud. Alltså, man lägger högsta bud men får vänta väldigt länge på respons från mäklaren (en av de största i trakten).

När jag själv bjöd på ett hus och ville höja med 5' så nekades jag av mäklaren som sa att -så gör man inte.

Avkomman bjöd på ett hus och ville veta hur tomten såg ut eftersom uppgiften i annonsen och tomtgräns på karta såg helt olika ut. Fick aldrig något svar.

Kort sagt - det finns inga fasta regler för varken mäklares, säljares eller köpares beteende.
 
Beror på.
En mäklare i min trakt kan vänta uppemot en vecka med besked om bud. Alltså, man lägger högsta bud men får vänta väldigt länge på respons från mäklaren (en av de största i trakten).

När jag själv bjöd på ett hus och ville höja med 5' så nekades jag av mäklaren som sa att -så gör man inte.

Avkomman bjöd på ett hus och ville veta hur tomten såg ut eftersom uppgiften i annonsen och tomtgräns på karta såg helt olika ut. Fick aldrig något svar.

Kort sagt - det finns inga fasta regler för varken mäklares, säljares eller köpares beteende.

Så hemskt. En sån mäklare hade jag inte köpt av, än mindre sålt. Jag gillar att få saker klara nån gång. Men det förutsätter att det finns nån annan att anlita...
 
Så hemskt. En sån mäklare hade jag inte köpt av, än mindre sålt. Jag gillar att få saker klara nån gång. Men det förutsätter att det finns nån annan att anlita...
Fast som köpare struntar jag i mäklaren, vad jag än tycker om hen. Om bostaden är tillräckligt intressant för mig.
 
Fast som köpare struntar jag i mäklaren, vad jag än tycker om hen. Om bostaden är tillräckligt intressant för mig.

Jag struntar definitivt inte i att inte få svar på bud osv i rimlig tid. Jag kanske vill kunna gå vidare med andra objekt eller så. Om det nu finns nåt annat av intresse.
 
Vi kom överens om inom en timme, jag och mäklaren. När det på minuten gått en timme lägger fanskapet in 5000 kr till. Då tappade jag tålamodet. Jag ringde till mäklaren och sa att nu är mitt sista bud lagt, jag erbjuder kontrakt imorgon + handpenning imorgon och övertagande när det passar säljaren. Då får hen välja mellan det och dessa 5000 kr helt enkelt. Det är nog nu och då blir jag jäkligt principfast. Då får vi se då här alldeles strax vad säljaren kommer fram till... om jag varit säljaren hade jag prioriterat en snabb och smidig affär före 5000 kr men valet är fritt. Jag tänker inte slicka röv.
Tycker det är knepigt att förutsätta att den andre inte är seriös och kan genomföra en snabb och smidig affär. Varför skulle du vara ensam om det?
Grattis i förskott nu och hoppas det går vägen imorgon.
 
Tycker det är knepigt att förutsätta att den andre inte är seriös och kan genomföra en snabb och smidig affär. Varför skulle du vara ensam om det?
Grattis i förskott nu och hoppas det går vägen imorgon.

Vi har väl olika definitioner av seriös. Det spelar ju ingen roll, det var upp till säljaren att chansa på den andres seriositet eller ta mitt bud.
 
Vi har väl olika definitioner av seriös. Det spelar ju ingen roll, det var upp till säljaren att chansa på den andres seriositet eller ta mitt bud.
Ja vi ser definitivt olika på det. Vadå säljaren chansa på den andres seriositet? Säljaren chansar ju lika mycket på din seriositet.
 
Ja vi ser definitivt olika på det. Vadå säljaren chansa på den andres seriositet? Säljaren chansar ju lika mycket på din seriositet.

Bevisligen tolkade säljaren mig som seriös då jag hängt med hela tiden och varit snabb i min budgivning, ställt relevanta frågor osv. Hen hade sagt åt mäklaren att den andra betett sig oseriöst med så lång tid mellan buden. Jag kan ju inte gå på annat än att jag och säljaren haft samma syn på vad som är seriöst.
 
Nu är det klart :) 🍾🥂


Skrivit papper och betalt in handpenningen idag, fått ett vettigt tillträdesdatum så jag har gott om tid. Och ffa kan jag flytta härifrån i förtid 🙄
Äntligen :)
Hoppas du kommer trivas i din nya lägenhet och att den känns som en bra plats att vila på i avvaktan på eventuellt hus.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 757
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp