Tänker jag fel gällande foderstaten?

Dennerstahl

Trådstartare
Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att sätta upp vettiga foderstater (!)

Jag sitter nu med sysselsättning nummer två av ovan nämnda och jag blir tokig. Jag laddade ner programmet PC-ho*se och jag kände mig löjligt nöjd till att börja med, för att skulle jag minsann inte behöva anstränga mig lika mycket..

(Sa jag att detta gör mig tokig?)

Hur som helst! Jag knappade in analysen på stallets hösilage (per kg/ts):
TS: 77%
MJ: 9,9
SMRP: 51g
Kalcium: 4,2
Fosfor: 1,6
Magnesium: 1,1


Bara som ett exempel har jag knappat in att ett utav mina fullblod får 12kg hösilage per dag. Detta är vad som ingår i stallhyran, därav att jag sätter upp det som en grund att utgå ifrån. Lägger jag sedan till 1kg kornkross per dag, 1kg betfor per dag samt kompletterande mineraler så är alla parametrar gröna och till över 100%.

Det gäller en 9 år gammal fullblodsvalack på ca 162 cm i mankhöjd som idag endast skrittas ca 1 timme dagligen på grund av en senskada.

Så toppen! Eller? Vad jag tycker är väldigt konstigt är att denna häst behöver gå upp i vikt. Han är inte extremt tunn, men över betet så har han blivit lite tunn över revbenen - fin i övrigt! Jag har angett att han går moderat träning och att han är mager i programmet, för att vara på den säkra sidan att programmet verkligen räknar ut en tillräcklig foderstat.

Så, har inte programmet kommit fram till en väldigt snål foderstat? Min erfarenhet säger mig att det är på tok för lite, samtidigt som jag faktiskt knappat in alla värden enligt konstens alla regler. Blir lite stressad även för att jag behöver applicera samma värden på min andra häst men hon är däremot väldigt mager. Jag tänker med andra ord inte lita blint på detta program såvida inte någon bukefalist lugnar mig med att detta utfall låter vettigt.

Nå? :D

Att ingen bara kan komma på ett special-foder som slinker ner i hästens mage och på plats anpassar sina värden efter hästens behov. Jag menar.. Hur svårt ska det va'? :banghead::D

(sa jag att detta gör mig tokig?)
 
Det du har räknat fram nu är vad genomsnittshästen klarar sig på. Inte vad just din häst klarar sig på. Om du vet vad hästen behöver på ett ungefär så räkna ut hur många Mj och hur mycket smb rp det är och utgå därifrån istället. Det finns ju ingen anledning att lägga hästen högre eller lägre än man redan vet att den behöver ligga. Det fina med att beräkna en foderstat är att man lär sig var hästen behöver ligga för att hålla ett lagom hull. Innan får man ju gissa. Om du vet att din häst brukar behöva x antal kilo ensilage så räkna på hur många Mj och smb rp det var förra året och lägg ihop det med ev. kraftfoder som hästen fick då och var hästen fin på den foderstaten så utgår du ifrån det istället. Sedan måste man ju alltid hålla koll på hull och muskler så att man direkt ser om hästen skulle börja lägga på sig för mycket eller tappa i hull. För precis som du och jag behöver olika mycket mat för att hålla oss i ett lagom hull så behöver ju hästarna olika mycket för att hålla ett lagom hull. Foderprogrammet kan ju inte veta vad just din häst behöver utan räknar ju ut vad genomsnittshästen behöver. Om du inte har en aning om vad hästen har för behov så börja med att ge det som foderstatsprogrammet har räknat ut och höj eller sänk sedan utefter hur hästen svarar. Nästa år vet du exakt vad hästen behövde förra året och kan lägga hästen rätt ifrån början.

Man ska alltid sträva efter minsta möjliga kraftfoder och mesta möjliga grovfoder. Hästen mår bättre ju längre tid den får äta grovfoder/dag. Kraftfoder tar man till först om hästen inte orkar äta tillräckligt mycket grovfoder för att hålla hull. Om du har bra värden på ensilaget (vilket du har för den typen av häst du har) så hade jag hellre lagt till några kilon ensilage till än lagt till korn vilket är ganska svårsmält för en häst. 12 kg ensilage är ju ganska lite för en stor häst. Mina lättfödda d-ponnyer går på 8 kg hö/dag så i jämförelse så behöver ju din häst som räknas som svårfödd ganska mycket mer ensilage. Om du inte alls vet vad din häst behöver så hade jag i ditt läge provat att lägga mig 20% över vad foderstatsprogrammet har räknat ut i energi och sedan hållt stenkoll så att det varken är för mycket eller för lite för just din häst. Lär dig hur hästen ska kännas över revbenen när den är i lagom hull och mät hästen regelbundet om du inte har tillgång till våg vilket ju självklart är ännu bättre. Fota hästen regelbundet ifrån sidan när den står uppställd och jämför fotona så ser du också snabbt om hästen skulle börja tappa eller lägga på sig för mycket. Då ser man snabbt vartåt det lutar och kan justera foderstaten utefter det. Tänk på att inte stirra dig blind på kvoten utan uppfyll just din hästs behov. Din häst behöver mer energi än vad genomsnittshästen behöver eftersom han är svårfödd. Då får man helt enkelt ge hästen mer energi men man behöver inte höja proteinet i motsvarande grad bara för att kvoten ska vara 6 utan är proteinbehovet uppfyllt så räcker det.
Det är på hästens idealvikt du ska räkna ut foderstaten på. Om hästen nu väger ca 550 kg och bör väga 600 kg så är det alltså på 600 kg du ska räkna ut foderstaten på.

Lycka till!
 
Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att sätta upp vettiga foderstater (!)

Jag sitter nu med sysselsättning nummer två av ovan nämnda och jag blir tokig. Jag laddade ner programmet PC-ho*se och jag kände mig löjligt nöjd till att börja med, för att skulle jag minsann inte behöva anstränga mig lika mycket..

(Sa jag att detta gör mig tokig?)

Hur som helst! Jag knappade in analysen på stallets hösilage (per kg/ts):
TS: 77%
MJ: 9,9
SMRP: 51g
Kalcium: 4,2
Fosfor: 1,6
Magnesium: 1,1


Bara som ett exempel har jag knappat in att ett utav mina fullblod får 12kg hösilage per dag. Detta är vad som ingår i stallhyran, därav att jag sätter upp det som en grund att utgå ifrån. Lägger jag sedan till 1kg kornkross per dag, 1kg betfor per dag samt kompletterande mineraler så är alla parametrar gröna och till över 100%.

Det gäller en 9 år gammal fullblodsvalack på ca 162 cm i mankhöjd som idag endast skrittas ca 1 timme dagligen på grund av en senskada.

Så toppen! Eller? Vad jag tycker är väldigt konstigt är att denna häst behöver gå upp i vikt. Han är inte extremt tunn, men över betet så har han blivit lite tunn över revbenen - fin i övrigt! Jag har angett att han går moderat träning och att han är mager i programmet, för att vara på den säkra sidan att programmet verkligen räknar ut en tillräcklig foderstat.

Så, har inte programmet kommit fram till en väldigt snål foderstat? Min erfarenhet säger mig att det är på tok för lite, samtidigt som jag faktiskt knappat in alla värden enligt konstens alla regler. Blir lite stressad även för att jag behöver applicera samma värden på min andra häst men hon är däremot väldigt mager. Jag tänker med andra ord inte lita blint på detta program såvida inte någon bukefalist lugnar mig med att detta utfall låter vettigt.

Nå? :D

Att ingen bara kan komma på ett special-foder som slinker ner i hästens mage och på plats anpassar sina värden efter hästens behov. Jag menar.. Hur svårt ska det va'? :banghead::D

(sa jag att detta gör mig tokig?)

Detta svar är väl inte till någon jättehjälp ..Men jag insåg för ganska längesen att det finns inga genvägar till att hitta en god foderstat, inte med större hjälp av foderstatsprogram alla gånger.

Foderstatsprogram går inte att lita på öht till 100%..För mig är den enda hjälpen där att tala om ifall fodret är bra eller dåligt utifrån innehållet och i viss mån mängden men inte mer än så. Som nämnt så talar programmet om vad den genomsnittliga hästen bör klara sig på utefter minimumvärden/minigiva och man lär sig sedan att någon tabellhäst finns inte i verkligheten.

Så mitt största tips blir: Lita ALDRIG blint på ett foderstatsprogram utan följ dess råd om innehåll men sedan måste man fodra mängd med ögat också.
Som i ditt fall - mer mat till en häst som inte håller hullet och kanske andra fodermedel.
Fodra med grovfoder som bas så mycket som går och täck upp resten med ev tillskott, en häst som behöver hullas upp kommer du troligen måsta ge ett tillägg på ett tag framöver tills det att den når önskat hull - då kan du testa dra ner och se om den klarar sig på enb grovfodret.
Undvik helst stora givor spannmål och öka på grovfodret
 
Senast ändrad:
Sen en ännu mindre hjälp: En foderstat kan ändra sig väldigt många gånger på ett år.
Vilket gör att man hela tiden får hålla koll och kanske får räkna på innehållet ett par vändor.
 
Du har konstaterat att din häst inte är en tabellhäst. Grattis.

Ge 12 kg hö, komplettera med vad du tror är rimligt. Följ upp. När hästen håller vikten och ser fin ut, ser du vad hästen behöver. Till nästa år har du halva jobbet gjort och tar värden från förra årets foderstat och lägger hästen direkt på dessa värden.
 
Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att sätta upp vettiga foderstater (!)

Jag sitter nu med sysselsättning nummer två av ovan nämnda och jag blir tokig. Jag laddade ner programmet PC-ho*se och jag kände mig löjligt nöjd till att börja med, för att skulle jag minsann inte behöva anstränga mig lika mycket..

(Sa jag att detta gör mig tokig?)

Hur som helst! Jag knappade in analysen på stallets hösilage (per kg/ts):
TS: 77%
MJ: 9,9
SMRP: 51g
Kalcium: 4,2
Fosfor: 1,6
Magnesium: 1,1


Bara som ett exempel har jag knappat in att ett utav mina fullblod får 12kg hösilage per dag. Detta är vad som ingår i stallhyran, därav att jag sätter upp det som en grund att utgå ifrån. Lägger jag sedan till 1kg kornkross per dag, 1kg betfor per dag samt kompletterande mineraler så är alla parametrar gröna och till över 100%.

Det gäller en 9 år gammal fullblodsvalack på ca 162 cm i mankhöjd som idag endast skrittas ca 1 timme dagligen på grund av en senskada.

Så toppen! Eller? Vad jag tycker är väldigt konstigt är att denna häst behöver gå upp i vikt. Han är inte extremt tunn, men över betet så har han blivit lite tunn över revbenen - fin i övrigt! Jag har angett att han går moderat träning och att han är mager i programmet, för att vara på den säkra sidan att programmet verkligen räknar ut en tillräcklig foderstat.

Så, har inte programmet kommit fram till en väldigt snål foderstat? Min erfarenhet säger mig att det är på tok för lite, samtidigt som jag faktiskt knappat in alla värden enligt konstens alla regler. Blir lite stressad även för att jag behöver applicera samma värden på min andra häst men hon är däremot väldigt mager. Jag tänker med andra ord inte lita blint på detta program såvida inte någon bukefalist lugnar mig med att detta utfall låter vettigt.

Nå? :D

Att ingen bara kan komma på ett special-foder som slinker ner i hästens mage och på plats anpassar sina värden efter hästens behov. Jag menar.. Hur svårt ska det va'? :banghead::D

(sa jag att detta gör mig tokig?)

Det enda de där foderstatsprogrammen är bra för är att få proportionerna och mineralerna rätt!

Har du ett magert fullblod och ett som behöver gå upp i vikt kan du dubbla de rekommenderade värdena. Lägg till en slant och köp mer hösilage. Ge dem så mycket de bara orkar trycka i sig, sedan kan du komplettera med kraftfoder.
 
Tack allihop för era svar!
För vissa av er är jag lite sen med svar, men det har varit lite mycket på annat håll. Jag har pratat med stallägaren och jag kommer, som flera av er föreslagit, öka upp grovfodergivan till den mängd han hinner få i sig utifrån vardagsrutinerna (han äter rätt långsamt) och sedan komplettera med kraftfoder utifrån hur han ser ut, om det skulle behövas.

Jag har inte haft denna häst länge, därav att jag inte kan gå tillbaka till föregående år. Jag har talat med föregående ägare och eftersom hon gav honom fri tillgång av oanalyserat hö så är det ju i princip omöjligt att veta exakt hur mycket som han tidigare har behövt i fodermängd för att hålla ett gott hull.

Hur som helst så får vi helt enkelt prova oss fram tills vi når framgång :)
Tack allihop!
 
Är du säker på att programmet bad om värden per TS? Om programmet räknar med bruttovärden och du anger "/TS-värden" så blir ju resultatet fel.

Jag tror det :)
När man har en egen analys så kan man välja per kilo foder eller per kilo ts när man knappar in sina värden. Väljer man per kilo foder så blir det en automatisk summa på torrsubstansens %, då kan man alltså helt plötsligt inte fylla i torrsubstansen manuellt :confused: och det är därför jag har fyllt i enligt TS per kilo i programmet :)
 
det viktiga är ju att du har koll på balansen i sig Mj/smrp och sen mineralerna.
Hur stor giva du vill ge bortsett från det är ju individuellt och du ger efter behov.
det är jättelätt att sätta sig in i hur man manuellt räknar ut grundbehov på häst och hur man sen plussar på för att hamna i balans fortfarande utifrån en individ osv. tar inte många minuter att sätta sig in i så gör det :)
vill man sen använda en räknemaskin för att dubbelkolla ngt så kan man göra det . hästsverige.se har en betydligt enklare räknemaskin än PC horse för övrigt.
Jag tror ingen som inte har baskunskapen i sig om hur man räknar balans i MJ/SMRP och mineraler osv, har ngn större nytta av räknemaskinerna öht. för man vet inte hur man ska läsa dem eller åtgärda resultaten man får om man inte har koll på grunden osv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 201
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 861
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 323
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp