Tänkvärt om kvarka....

Sv: Tänkvärt om kvarka....

Nä de blir ju inte immuna men det är svårare för dem att få kvarka. Iom att kroppen har egna antikroppar....:)
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Vi hade oxå sådär. Först fick vi det två veckor innan juluppehållet. Detta gick över fort så vi kunde ut med övriga hästar i slutet av januari på tävlingar. Sedan i mitten av feb. Fick vi det igen. Så vi fick isolera. Inte så kul. Men vad gör man. Vi fick ställa in nån tävling oxå. Men alla hästarna blev friska. Men det är ju inte kul om man får vara isolerade i fem mån. Totalt:(
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Javisst kan kverke ta lang tid.
Min venninne fikk det ca. 20 mai i år, og alle hennes hester ble sjuke i løpet av kort tid (unntatt 1). I Norge har vi 28 dagers karantene etter siste symptom, med krav om temperaturlister etc. Hennes gård ble fri fra karantenen 1. juli. 3 av hennes hester ble da sluppet sammen med mine 2 på beite. 14 dager senere ble den ene min og en av hennes (som allerede hadde hatt det) sjuke av kverke, som ble konstatert ved svaberprøve. Streptococcus equi. De fikk penicillin i 5 dager (min fikk 6) og de var så feberfrie og snørrfrie. Etter 3 dager, fikk de feber og snørr IGJEN, men denne gang lot vi dem bli friske av seg selv. En av hennes andre hester fikk også en runde med feber til, men uten andre symptomer. Hjemme på gården hennes, kom det ston til betäckning som også ble sjuke i denne perioden. Da de hadde vært feberfrie i en vecka, så flyttade hun de to som hadde hatt feber sist - og takk og lov for det! Nå har det gått ytterligere 3 veckor. Den ene hennes er undersøkt igjen da den hadde snørr, og har faktisk fortsatt kverke, men to dager etter fullstendig uten symptomer, fri for snørr og feber. Likevel går hun nå på en 14 dagers penicillinkur i håp om å få bukt med streptokokkene på skikkelig vis. Hun kan være en slags kronisk bærer?
Selv er jeg frigitt fra karantenen nå , men har mine hester fortsatt isolert, og det er tatt prov av den som var sjuk. Den andre hesten min har overhodet ikke vært sjuk. Er spent på hva prosvaren kan vise. Vi skal på utstilling om 14 dager, så det hadde vært kjekt å vite at hun ikke har kverke lenger!
Uansett tar jeg alltid endel forholdsregler når vi er på utstilling. Bl.a. staller jeg aldri opp, men har min hest på transporten. Holder god avstand til andre hester, klapper ikke andre hester osv.

Forøvrig så har jeg bare vasket mine klær ordentlig i vaskemaskin og ikke desinfisert dem. Ifølge veterinæren skal det være tilstrekkelig. Men i og for seg har jeg bare brukt klær hos hestene i sommer som jeg ikke kommer til å bruke hos andre hester siden (arbetskläder, kläder til målning etc.)

Hilsen Nina i Norge
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Min pålla var inte så pigg idag vid fodring så jag tempade, 38.2 mot normala 37.3-37.6...

Ska tempa vidare imorgon bitti och är det sämre ringer jag vet direkt och är det inte det så avvaktar jag lite. På sätt och vis vore det skönt om hon blir sjuk (fast inte jättesjuk) så att jag iaf kan ta odlingar på min och sen få det anmält om det är så att vi har kvarka.
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Usch då! Hoppas du slipper. OM du tar ut vet som tar prover. Kontrollera NOGA att vet omedelbums sätter in provet i ett värmeskåp (37 grader). Görs inte det dör bakterierna och du får ett negativt resultat oavsett vad odlingen visat.
Känner till stall som fått negativt resultat från SLU på sina prover, men stallet själva har lyckats odla fram kvarkabakterie från häst i stallet mha professor i mikrobiologi. :devil: Det är inte alla veterinärer som känner till hur man hanterar bakterieprover.

//Alice
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

en länsveterinär får tydligen inte publicera sådana uppgifter. Jag vet att atg och stc gör det, eftersom jag har använt den tjänsten av dem, men när jag skrev och bad veterinären om en fullständigare lista så förklarade han att han var förhindrad av lagboken. Förmodligen gäller lagen bara myndigheter eftersom detta som sagt var en länsveterinär hos länsstyrelsen (författaren av artikeln i ursprungsinlägget f.ö.). Men jag vet inte. Kan kolla upp den exakta formuleringen om du vill.
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Skall vet skicka värmeskåpet till lab sen?
Det normala är att man stoppar provet i ett spec transportmedium o sedan skickar. Kvarkabakterier är inte speciellt känsliga, överlever länge på inredning od.
Bakterier dör inte för att det är svalt, de dör fortare i 37 grader om de inte växer på odlingsmedium. Men visst är det större chans att hitta ngt om man odlar provet direkt istället för att skicka det.
PL
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

**Lånar knapp**

En liten fundering kring förkylningar och virus på häst överhuvudtaget.

Jag förstår av praktiska skäl, så vill man inte att ens häst ska utsättas för diverse sjukdomar. Men rent teoretiskt, ökar inte hästens immunförsvar och motståndskraft om de utsätts för lite då då? Framförallt unga friska hästar? Många gånger på stora unghäst bete så råkar ju hästarna ut för både den ena eller andra infektionen och beroende på vet så hanterar man det olika, vissa tar det med större ro och tycker det är "bra" att de utsätts i den åldern i stället för senare, för det ökar försvaret för eventuella senare angrepp..

Om man jämför med t ex influensa för människor, så rekommenderar man ju äldre och sjuka att vaccinera sig, risken för att de drabbas allvarligare är ju högre eftersom de sannolikt har mindre motståndskraft.
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Patsys feber släppte. Tror den berodde på uttorkning då hon inte haft tillgång till vatten på alldeles för många timmar utan min vetskap.

Dock har stallet odlat på en av de andra hästarna som har haft hosta och snor och de har inte hittat några streptococcer så ingen kvarka men däremot så växte det visst lite bakterier i provet så de ska återkomma.

Men vi har iaf inte kvarka och det är ju skönt...
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

hur yttrar sej kvarkan?? är det genom snuva,hosta o feber eller??
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

*låna knapp*


Kan hästar ha fått kvarka bara med enskilda symptom? hästen ifråga har svullna lymfkörtlar och hade kortvarig feber i början.. har vilat men svettas onormalt mycket.. har haft symptom i en vecka ungefär.. kvarka eller?
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

BeastieBabe skrev:
Kan hästar ha fått kvarka bara med enskilda symptom? hästen ifråga har svullna lymfkörtlar och hade kortvarig feber i början.. har vilat men svettas onormalt mycket.. har haft symptom i en vecka ungefär.. kvarka eller?

JA!!! Det kan dom!!! Ta prover och isolera stallet omg för säkerhets skull! I det stall jag ska flytta till hade alla hästar olika symtom. En hade feber, en annan snuva, en hade svullna lymfkörtlar mm. Det var alltså ingen häst som hade "typiska" kvarka-symtom. De konstaterade kvarka (zooepidermicus). En häst som "bara" har snuva och feber kan mycket väl ha kvarka (zooepidermicus eller equi).

//Alice
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Det här var en väldigt gammal tråd, men min enda träff när jag sökte på "kvarkavaccin", så den får härmed livas upp.

Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av kvarkavaccinet som idag finns även i Sverige?

Jag har pratat med 2 veterinärer om detta, och vi planerar att vaccinera de av våra hästar som får vaccineras, mot kvarka.

Den ena veterinären säger att dräktiga ston ej får vaccineras, stämmer detta?

Har någon varit med vid själva vaccineringen, som skall göras under läppen? Hästarnas reaktioner?

Hur blev symptomen efteråt, hur stora "bulor" fick de av vaccinet och hur hög feber?

Mycket tacksam för svar om någon varit med om det här.
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

vi har fått in kvarka på min ridskola när en ny häst flyttade in, nu efter ca två veckor är han så gott som frisk till synes. En annan veterinär än den som konstaterade kvarka säger nu att hästen borde fått penicillin när han hade feber, annars kan det bli kroniskt ( då hjälper bara ett skott i pannan...). Kan detta stämma?? :confused:

En annan sak är att hästhandlaren som sålde hästen inte verkar bry sig, hon vet att hästen smittade vårt stall med kvarka, ändå säljer hon hästar utan att isolera i 10 dagar som man ska. Hästhandlare som tar in många hästar från utlandet borde ta större ansvar! :mad:
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

"som man ska"? Köparen av hästen är väl medveten om att den kommer från ett annat stall? Därmed finns alltid risken att hästen är smittad, och man bör handla därefter! Dessutom är det ju inte säkert att hästen uppvisar några symptom förrän den anlänt till köparen, och då är det ju svårt för hästhandlaren att veta att hästen är sjuk. Köper man häst av hästhandlare finns det all anledning att betrakta hästen som smittbärare oavsett om den har symptom eller ej, och alltså isolera den även om den är frisk.
 
Sv: Tänkvärt om kvarka....

Men enligt lag (typ) måste man isolera stallet 10 dagar OM man har isolerat den symptomvisande hästen från de andra. Annars är det 20 dagar innan isoleringen hävs.
Den här hästhandlaren blev snabbt informerad om att den häst vi köpt av henne hade med sig kvarka, alltså borde hon ha isolerat. Det är faktiskt anmälningsplikt på kvarka och även om hennes stall inte fick det så kanske de har fortsatt att sprida det.
Visst ska man se upp för hästhandlarhästar men det är dålig stil att inte isolera när man vet om att man kan ha kvarka. Det är ändå en ganska fruktad hästsjukdom som man aktivt försöker minska spridningen på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett hobbystall i Örnsköldsvik har drabbats av den mycket smittsamma sjukdomen kvarka. Det konstaterades av en veterinär under onsdagen...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Gunnar
·
Hästvård Är det någon som känner till det? Jag har inte varit i något stall som varit drabbad av Kvarka så mina kunskaper om detta är begränsade...
2
Svar
25
· Visningar
6 372
Senast: bigganl
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 253
Senast: annan1
·
F
Hästmänniskan Jag måste bara få skriva av mig lite.. Såhär är det. Vi har våra hästar i en sommarhage och på andra sidan vägen finns det ett stall...
Svar
19
· Visningar
1 808
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp