täta hästbyten

återvändare

Trådstartare
Hej

Jag har en fråga som jag skulle vilja diskutera. Jag rider i en ridgrupp och jag har reflekterat över att jag får byta häst oftare än de andra. På förra ridlektionen var det bara jag som gjorde hästbyte. Den hästen jag har ridit de senaste gångerna är en häst som jag tycker att det går bra med men nu var det alltså hästbyte för bara mig. jag vet inte om det kommer vara så framöver eller om det var en engångsföreteelse, men känns lite snopet när de andra rider sina hästar och bara jag som byter. Den hästen jag bytte till var dessutom en häst som var lite "svårare". Jag misstänker att min ridlärare tycker att jag ska utmanas lite. Förra terminen var det samma sak med en annan ryttare. Mycket hästbyten, dvs när vi andra red samma hästar så fick den ryttare rida andra typer av hästar än de som vi andra red, dvs lite svårare hästar. Jag känner att jag har kommit lite längre än de andra och det är väl så att detta är ridlärarens sätt att utmana mig. Ingen direkt fråga men ville bara reflektera med någon..
 
Har du frågat din ridlärare? Det är ju den som är bäst att prata med i frågan. Vi kan ju bara gissa. Själv gillar jag att ha en dialog med min ridlärare om t.ex. hästar jag rider och hur jag vill utvecklas , vad jag vill träna på. Rider på ridskola en gång per vecka och tar även privatlektioner på ridskolan en gång per månad i snitt ibland mer . Själv gillar jag att få veta vad som är syftet med en övning t.ex. eller varför ridläraren tycker jag ska rida en viss häst.
 
Tycker som ovanstående att det är bäst att prata med ridläraren, det kan ju vara att en häst blivit halt eller gått för många lektioner och behöver vila så det blev att du blev tilldelad en annan häst. Men det finns säkert en tanke bakom. Dock låter det ju inte optimalt från ryttarperspektiv att byta häst varje lektion speciellt inte en utmanande häst man kan behöva några gånger för att komma underfund med den. Men på min ridskola delar dom inte ut hästar på måfå och det tror jag väl de flesta heller inte gör. Tex köper min ridskola in ganska mycket orutinerade unghästar och där väljs ryttare väldigt omsorgsfullt så hästen skolas in bra och har ryttare som klarar av det, men det är ju inte alltid det ger mest för ryttaren tex om man vill kunna utföra övningar på högre nivå än den hästen kan ännu. Då får man ju ta en dialog med ridläraren att liksom tack kul att ni tycker jag klarar av den här nya men jag vill rida rutinerade hästar också, eller vad det nu kan vara.
 
Nej, det är inte varje ridlektion vi byter. Det återstår att se om jag ska rida den igen. Det kan mycket väl vara så att det är den hästen jag ska rida nu. .
 
Äsch, var glad att du får rida många olika hästar! Det är ju det roliga och nyttiga med ridskola - att man får lära sig rida olika typer av hästar. Det är så man blir en riktigt bra ryttare. :) Men om du undrar kan du ju alltid fråga ridläraren.
 
Min mamma rider i en grupp där hon får byta häst oftare än de andra. I hennes fall beror det nog mycket på att hon är den enda som inte klagar högljutt när det händer, så de byter hellre hennes häst än någon som ska bli grinig eller vägrar rida vissa hästar. Kan det vara något liknande för dig? Att när det blir lite kris på hästfronten (hälta, sjukdom, för många lektioner), byter de din häst för att de vet att du klarar av det bättre än vissa andra?
 
Äsch, var glad att du får rida många olika hästar! Det är ju det roliga och nyttiga med ridskola - att man får lära sig rida olika typer av hästar. Det är så man blir en riktigt bra ryttare. :) Men om du undrar kan du ju alltid fråga ridläraren.
När jag red på ridskola bytte vi häst varje gång, från nybörjarnivå och även senare. Tror jag red totalt 3 år på ridskola.
Jag tycker ju att man först ska få lära sig rida. Sen när man kan rida en häst ordentligt kan man börja lära sig andra hästar. Det här med att ”man ska lära sig rida olika hästar” som de sa på ridskolan är inte så kul att höra när man t.ex. inte kan göra en riktig galoppfattning på någon häst.
 
När jag red på ridskola bytte vi häst varje gång, från nybörjarnivå och även senare. Tror jag red totalt 3 år på ridskola.
Jag tycker ju att man först ska få lära sig rida. Sen när man kan rida en häst ordentligt kan man börja lära sig andra hästar. Det här med att ”man ska lära sig rida olika hästar” som de sa på ridskolan är inte så kul att höra när man t.ex. inte kan göra en riktig galoppfattning på någon häst.
Fast man lär ju sig inte rida fortare för att man sitter på samma häst hela tiden - snarare tvärtom? Det spelar liksom ingen roll om du tränar galoppfattningar på Brunte eller Mulle - det är ju samma grundläggande hjälpgivning du ska lära dig. :)
 
När jag red på ridskola var det standard med hästbyte efter 3 ggr. Samma verkar gälla nu när mina brorsdöttrar och min mamma rider på riddkola😊
 
Fast man lär ju sig inte rida fortare för att man sitter på samma häst hela tiden - snarare tvärtom? Det spelar liksom ingen roll om du tränar galoppfattningar på Brunte eller Mulle - det är ju samma grundläggande hjälpgivning du ska lära dig. :)
Brunte kan vara en fd travare som bara springer fortare i trav när man ger galopphjälper medan Mulle är en sån som inte böjer sig och svänger när man ska volta utan bara böjer halsen åt sidan och fortsätter rakt fram.
Dessa två exempel är tagna från verkligheten.
Hästar är inga maskiner.
 
Brunte kan vara en fd travare som bara springer fortare i trav när man ger galopphjälper medan Mulle är en sån som inte böjer sig och svänger när man ska volta utan bara böjer halsen åt sidan och fortsätter rakt fram.
Dessa två exempel är tagna från verkligheten.
Hästar är inga maskiner.
Det är jag mycket väl medveten om, men jag hävdar ändå att man inte lär sig rida snabbare för att man rider samma häst hela tiden. På vilket sätt menar du att man skulle göra det? Jag tänker dessutom att hästar som går nybörjarlektioner på en bra ridskola ändå brukar vara hästar som är lämpliga för just den nivån och därmed inte är speciellt "omöjliga" att t ex lära sig att fatta galopp på.
 
Det är jag mycket väl medveten om, men jag hävdar ändå att man inte lär sig rida snabbare för att man rider samma häst hela tiden. På vilket sätt menar du att man skulle göra det? Jag tänker dessutom att hästar som går nybörjarlektioner på en bra ridskola ändå brukar vara hästar som är lämpliga för just den nivån och därmed inte är speciellt "omöjliga" att t ex lära sig att fatta galopp på.
Det handlar om trygghet, kontinuitet och person/hästkemi.
 
Jag brukade vilja ha samma häst några gånger om jag kände att det inte gått så bra och ville "knäcka koden". Jag brukade säga det till ridläraren och ridläraren brukade aldrig ha några problem med det (brukade vara de hästar de flesta ändå inte ville ha för de var "dåliga"/"svåra"), men om det inte gick så kunde jag få en förklaring varför (gått många lektioner den veckan redan, planeras gå lektionen efter min lektion, eller vad det nu kan vara). Så mitt tips är helt enkelt att prata med ridläraren 😊
 
Hej

Jag har en fråga som jag skulle vilja diskutera. Jag rider i en ridgrupp och jag har reflekterat över att jag får byta häst oftare än de andra. På förra ridlektionen var det bara jag som gjorde hästbyte. Den hästen jag har ridit de senaste gångerna är en häst som jag tycker att det går bra med men nu var det alltså hästbyte för bara mig. jag vet inte om det kommer vara så framöver eller om det var en engångsföreteelse, men känns lite snopet när de andra rider sina hästar och bara jag som byter. Den hästen jag bytte till var dessutom en häst som var lite "svårare". Jag misstänker att min ridlärare tycker att jag ska utmanas lite. Förra terminen var det samma sak med en annan ryttare. Mycket hästbyten, dvs när vi andra red samma hästar så fick den ryttare rida andra typer av hästar än de som vi andra red, dvs lite svårare hästar. Jag känner att jag har kommit lite längre än de andra och det är väl så att detta är ridlärarens sätt att utmana mig. Ingen direkt fråga men ville bara reflektera med någon..

Jag har varit med om samma sak det sista främst på torsdagarna (rider två gånger i veckan). Jag frågade helt enkelt ridläraren på ett delvis skämtsamt sätt men med en gnutta allvar varför jag ytterst sällan fick ha samma häst 4 gånger som de är sagt att man ska. Hon svarade då att hon vet att hon kan sätta mig på alla hästar i stallet och att de är andra i gruppen som inte vill/vågar rida vissa hästar. Jag valde att se det som något positivt och att ridläraren anser att jag rider så pass ”bra” och är flexibel nog att kunna tänka om vid byte av häst. Ibland är de dock frustrerande att inte komma in i samma flow som de andra som kanske haft samma häst 4-5 gånger men jag tänker att jag lär mig något nytt varje gång och mina låga förväntningar när jag får en häst jag inte ridit på länge gynnar mig. Hästarna brukar då gå väldigt bra och kännas riktigt fina.

Så fråga ridläraren är mitt tips, kanske de är samma som för mig och om inte så säg ifrån att du också vill ha samma häst fler gånger. För då får någon annan i gruppen byta kan jag tycka.
 
Jag har varit med om samma sak det sista främst på torsdagarna (rider två gånger i veckan). Jag frågade helt enkelt ridläraren på ett delvis skämtsamt sätt men med en gnutta allvar varför jag ytterst sällan fick ha samma häst 4 gånger som de är sagt att man ska. Hon svarade då att hon vet att hon kan sätta mig på alla hästar i stallet och att de är andra i gruppen som inte vill/vågar rida vissa hästar. Jag valde att se det som något positivt och att ridläraren anser att jag rider så pass ”bra” och är flexibel nog att kunna tänka om vid byte av häst. Ibland är de dock frustrerande att inte komma in i samma flow som de andra som kanske haft samma häst 4-5 gånger men jag tänker att jag lär mig något nytt varje gång och mina låga förväntningar när jag får en häst jag inte ridit på länge gynnar mig. Hästarna brukar då gå väldigt bra och kännas riktigt fina.

Så fråga ridläraren är mitt tips, kanske de är samma som för mig och om inte så säg ifrån att du också vill ha samma häst fler gånger. För då får någon annan i gruppen byta kan jag tycka.
Men ibland är det ju den häst man skulle ha haft som är halt/sjuk och man får en annan. Varför ska då någon av de andra behöva byta häst också?
 
Som de andra sagt, fråga :) Jag har gjort lite olika, ridit ny häst varje gång eller samma ett par gånger och rider just nu samma häst varje gång och har gjort i kanske 2 år.

jag frågade, och var tydlig med att jag inte tyckte det var några problem för att jag älskar varenda liten häst på ridskolan. Fick höra att det är för att jag är väldigt mångsidig och bra på att anpassa mig efter olika hästar. Plus att ridläraren tycker att det märks att jag verkligen gillar alla hästarna och försöker mitt bästa för att rida alla på bästa sätt anpassat för individen.
Definitivt något jag blev stolt och glad över att höra. :D
 
När jag red på ridskolan som barn så bytte vi, precis som flera andra skrivit, efter tre gånger. Det var rätt lagom, man red liksom in sig lite på den hästen så det gick bättre och bättre för varje gång. När vi började hoppa så var det också lite upplagt så att vi hade hoppning tredje och sista gången, så att ingen hamnade inför en hopplektion på en häst de aldrig hade ridit förut, eller som det var jättelänge sen de hade.

När jag red i vuxengruppen (med samma ridlärare) var det nog egentligen tänkt att det skulle vara samma koncept och en del följde det, andra inte. Jag red alltid samma häst. Men det var ingen annan som ville rida henne, ibland när ridläraren försökte byta kom det alltid någon som kommenterade "men snälla, ta din hästjävel igen" eller att någon började böla mitt under lektionen så att vi fick byta där och då. Jag älskade henne, men hon var väldigt, väldigt speciell och valde liksom ut en person som hon gick som en klocka med, medan hon försökte hoppa över sargen med alla andra. Absolut ingen bra ridskolehäst egentligen. Om det är något jag genuint ångrar i mitt liv, så är det att jag inte köpte henne. Det var verkligen min en på miljonen-häst. :love1:

Men fråga din ridlärare om det är så att du inte vill byta häst så ofta? Det kanske finns någon baktanke bakom som vi inte vet, typ som någon skrev att det är lättare att byta på dig än på någon som startar ett världskrig om hen får en viss häst.
 
Det är jag mycket väl medveten om, men jag hävdar ändå att man inte lär sig rida snabbare för att man rider samma häst hela tiden. På vilket sätt menar du att man skulle göra det? Jag tänker dessutom att hästar som går nybörjarlektioner på en bra ridskola ändå brukar vara hästar som är lämpliga för just den nivån och därmed inte är speciellt "omöjliga" att t ex lära sig att fatta galopp på.

För att om man byter häst varje gång så hinner man inte hitta "knappen" på just den häst man sitter på. Alltså kan det gå länge innan man får till ens galoppfattning, och sen fungerar det inte nästa häst! De är riktigt demotiverande.

Jag tyckter 3-4 gånger i taget på samma häst är lagom, för att kunna dels börja vänja sig vid den hästens rytm (vilket kan vara nog så svårt som nybörjare) dels för att kunna förstå egenheterna, som egentligen är alla en annan sida på samma mynt.

Ex. vis den häst som är svår att böja kanske är jättetrevlig att rakrikta istället. Sen som upplevs som "svajjig" kommer man på är bara väldigt känslig för ens sits, så man får sitta extra extra stilla. Men det kommer du inte på, de första 45 minutrarna varav 10 minuter uppsittning och skritt och 10 minuter skritta av och feedback...

Mer än 4 gånger kan dock vara svårt att traggla sig genom med ett ekipage som är en total mismatch, men då har man iaf haft tid på sig att försöka.

Våran ridskola byter häst varje gång. Du kan få en häst du aldrig har suttit på, att hoppa. Det tycker jag inte är särskilt bra.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 668
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp