Täta läckande transport

Lupino

Trådstartare
Ett par av transportens fönster läcker och även takluckan i mitt äldre boj-släp.

Går det att täta utan att montera bort fönster/lucka? Åtminstone så det klarar sig över vintern? Tätar man invändigt eller utvändigt och vad använder man?

Om det inte går, finns det något kapell man kan köpa och lägga över transporten?
 
Jag har precis samma problem med mitt bojsläp.
Har tagit silocon runt alla fönster men det är fortfarande inte bra men bättre ☹️
Hoppas du får bättre tips!
 
Ett par av transportens fönster läcker och även takluckan i mitt äldre boj-släp.

Går det att täta utan att montera bort fönster/lucka? Åtminstone så det klarar sig över vintern? Tätar man invändigt eller utvändigt och vad använder man?

Om det inte går, finns det något kapell man kan köpa och lägga över transporten?
Mitt gamla Boj Bravo började läcka efter många års användande och då drog jag bort all gammal silikonfog och la dit nytt båtsilikon (tror jag det var).
Det gäller att få ytorna rena och ha ordentligt torrt innan man lägger på silikon.
Jag tätade på en sida men fyllde även i glipan som blivit i de svarta listerna.
Mina höll tätt så länge jag hade kvar det dvs några år.

Luckan bytte jag ut till en ny på verkstad då den gamla gick sönder. Kostade inte så mycket och jag fick en ny, snygg och tät taklucka.
 
Ett par av transportens fönster läcker och även takluckan i mitt äldre boj-släp.

Går det att täta utan att montera bort fönster/lucka? Åtminstone så det klarar sig över vintern? Tätar man invändigt eller utvändigt och vad använder man?

Om det inte går, finns det något kapell man kan köpa och lägga över transporten?

Jag hade tätat utifrån efter att ha gjort ordentligt rent i skarven. Båtsilicon låter bra, men kolla med tillverkaren i Klippan.
 
Tack för era svar!

Efter lite övervägande om alternativen så bestämde jag till slut att boka tid hos glasmästare så får vi se om de får till det. Har trägolv och vill absolut inte ha in vatten...
 
Jag beställde mitt silikon (för bl.a båtar)från Klippan har jag för mig.
Kostar 81:- på hemsidan så ingen jättepeng.

Jag läste på lite (angående husvagnar och båtar som ju har lite samma problem). Tyckte många avrådde från silikon, mycket för att det "läcker" och gör det omöjligt att få annat att fästa runtomkring (pga "fettet" förmodar jag).

Men nu överlåter jag det till proffsen att avgöra åtgärd!
 
Ska man täta med något så använd Sikaflex inte silikon. Sen finns det något i båtaffärerna som heter Creeping Crack Cure som kryper ner i fogar och tätar nerifrån.
Men som sagt INTE silikon någonstans annat än att limma glasakvarier med ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 506
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 396
Senast: HannaZ
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 046
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 882
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp