Tävla 80cm på en triangelmärkt häst

Jahejpådig

Trådstartare
Jag var och kollade klubbmästerskap i hoppning på ridskolan och såg då en triangelmärkt häst som skulle hoppa 80cm och undrar Är det verkligen okej att tävla på en triangelmärkt häst?
 
Ko
Jag var och kollade klubbmästerskap i hoppning på ridskolan och såg då en triangelmärkt häst som skulle hoppa 80cm och undrar Är det verkligen okej att tävla på en triangelmärkt häst?
Kort sagt så nej det är det inte, hästen är ju utdömd så att säga och ska inte klara lättare träning heller. Sen finns det absolut triangelmärkta hästar som kommer tillbaka och faktiskt klarar lättare träning men det är en helt annan sak.
 
Triangelmärkta hästar Får inte tävla eller tränas för tävling som jag förstått det. Endast lättare träning ska de klara av och utsättas för. Det är ju därför man triangelmärker. Förutom att få ut pengar så visar man att hästen inte håller för träning, om hästen ex skulle säljas.
 
Om vi börjar med kolla mom 111
10.5. Triangelmärkt häst Med triangelmärkt häst menas häst som försäkringsbolag betalat ut livförsäkringsersättning för. Sådan häst får inte delta i tävling enligt moment 120.
och så kollar vi mom 120
6. Klubbtävling Tävlingen är öppen endast för arrangerande klubbs medlemmar. Alla klasser kan ingå. För klubbtävling ska reglementet gälla i alla moment som rör säkerhet, handhavande av hästen samt uppträdande mot funktionärer, medtävlande och andra närvarande. Vad gäller tävlingens tekniska utförande i övrigt beslutas detta av arrangören.

Arrangerades klubbmästerskapet av en förening ansluten till SvRF så anser iallfall jag man brutit på TR genom att tillåta en triangelmärkt häst delta på tävlingen.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
815
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 697
Senast: ako
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp