Tävla b-ponny som vuxen ryttare

Är inte det rätt självklart?
Med reservation för att jag missförstått ditt inlägg, men en något för lång ryttare som har bra egen balans och inte inverkar på hästen negativt vs en tung ryttare med dålig balans som (rimligtvis) inverkar på hästen negativt... Det borde vara självklart?
Trist att du automatiskt ändrar förutsättningarna och förutsätter att rundlagda har sämre balans (och inverkan) än för långa.

Är det så självklart? På gruppnivå kanske det stämmer men de individuella variationerna är enorma. Är det inte bättre att domaren avgör utifrån den aktuella situationen? Är man lång så påverkar minsta rörelse dessutom mycket mer (längre från tyngdpunkten.)

Klart att man ska agera om hästen verkar påverkas negativt av vikten eller balansen i kombination med längd/vikt, men proportionerligt i sig handlar mer om preferenser och vad man är van vid.
 
Trist att du automatiskt ändrar förutsättningarna och förutsätter att rundlagda har sämre balans (och inverkan) än för långa.

Är det så självklart? På gruppnivå kanske det stämmer men de individuella variationerna är enorma. Är det inte bättre att domaren avgör utifrån den aktuella situationen? Är man lång så påverkar minsta rörelse dessutom mycket mer (längre från tyngdpunkten.)

Klart att man ska agera om hästen verkar påverkas negativt av vikten eller balansen i kombination med längd/vikt, men proportionerligt i sig handlar mer om preferenser och vad man är van vid.
Inlägget som @Problematisk hänvisade till kan nog vara lite tvetydigt - "är man mer tolerant mot en smärt balanserad ryttare med väl lång ryttare i avd B än mot en rundlagd och väl tung ryttare dålig med balans i avd A?"

Jag antar att @Problematisk tolkade det som att det var skrivet som en lång balanserad ryttare i avd B vs en tyngre ryttare med dålig balans i avd. A.
 
Inlägget som @Problematisk hänvisade till kan nog vara lite tvetydigt - "är man mer tolerant mot en smärt balanserad ryttare med väl lång ryttare i avd B än mot en rundlagd och väl tung ryttare dålig med balans i avd A?"

Jag antar att @Problematisk tolkade det som att det var skrivet som en lång balanserad ryttare i avd B vs en tyngre ryttare med dålig balans i avd. A.

Exakt så.
Jag gör själv ingen tolkning om huruvida runda eller tunna ryttare generellt har sämst balans, men jag tolkade inlägget som jag svarade på som lång med balans vs tung med sämre balans.
 
Trist att du automatiskt ändrar förutsättningarna och förutsätter att rundlagda har sämre balans (och inverkan) än för långa.

Är det så självklart? På gruppnivå kanske det stämmer men de individuella variationerna är enorma. Är det inte bättre att domaren avgör utifrån den aktuella situationen? Är man lång så påverkar minsta rörelse dessutom mycket mer (längre från tyngdpunkten.)

Klart att man ska agera om hästen verkar påverkas negativt av vikten eller balansen i kombination med längd/vikt, men proportionerligt i sig handlar mer om preferenser och vad man är van vid.

Ser att du sett mitt inlägg med förklaring, men vill apropå sista stycket bara slänga in att när jag tävlade (hoppning) och tränade (hoppning och terränghoppning) med d-ponny var jag både lång, tjock OCH relativt obalanserad 🙃 så jag har varit van vid att vara allt det där och lägger ingen värdering i det i sak. För övrigt aldrig någon ÖD som sa något åt mig angående min storlek på ponnyn.
 
Det är ju skillnad på en kortare tids utbildning av en välbalanserad ryttare och daglig ridning under längre tid. Med det sagt så tycker jag domaren borde sagt till ryttaren på din bild att ekipaget inte är proportionerligt.

Men en överdomare har inte en aning om hur ofta ponnyn rids av ryttaren. Den ser ju bara det som den ser på tävlingen?
Är det trevlig ridning i balans och ponnyn ser nöjd ut så varför anmärka på längden om inte vikten är ett problem? Tror de har startat 4-5 gånger och de har aldrig fått någon tillsägelse av överdomaren.

Jag vill iaf ha en trevlig och säker ponny till mina barn och hon tar ingen skada av att ridas i rätt form 1-2 gånger i veckan av en lång ryttare.
 
Hej!
Jag har en b-ponny som jag ridit in och håller på att utbilda. Hoppar just nu banor på 80 cm hemma och har varit ute på några pay and jumps, sköter sig hittills väldigt bra!

2020 fyller han 5 år och han är redo att komma ut på lite lokala tävlingar för att försöka kvala till ungponny sm.

För att få tävla måste ekipaget se proportionerligt ut, vilket jag själv tycket att vi gör. Men vad tycker ni? Visa bifogad fil 43183

Jag tycker att ni ser ut som ett helt vanligt ponnyekipage. Vet många där ryttaren är betydligt längre.
Hann ni ut på någon tävling?
 
Såhär såg det ut på ponny-EM 2019. Ful ponny, men ekipaget kom på 5:e plats i dressyren. Det var ingen ÖD som gick in och sa att denna holländska pojke inte fick tävla sin ponny.

Pony Power! Double Gold for Great Britain at FEI European ...
 
Fast vad som är okej utomlands eller på stor häst blir ju enbart relevant om det finns samma bestämmelse om proportionerligt ekipage.

Det finns inte på storhäst så de kan strykas. Finns det under FEI regler som styr ponnyEM? I så fall är den jämförelsen relevant. Annars inte den heller.
 
Fast vad som är okej utomlands eller på stor häst blir ju enbart relevant om det finns samma bestämmelse om proportionerligt ekipage.

Det finns inte på storhäst så de kan strykas. Finns det under FEI regler som styr ponnyEM? I så fall är den jämförelsen relevant. Annars inte den heller.
Alla tävlingsregler finns ju någonstans under taket av FEI.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
2 744
Senast: Astrid1
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 814
Senast: tuaphua
·
Gnägg hej!! jag är en tjej på 13 år som har ridit på ridskola i 2 år nu ungefär men jag skulle vilja veta mer som man måste göra när man har...
Svar
13
· Visningar
1 815
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp