Tävla b-ponny som vuxen ryttare

Elinabarajag

Trådstartare
Hej!
Jag har en b-ponny som jag ridit in och håller på att utbilda. Hoppar just nu banor på 80 cm hemma och har varit ute på några pay and jumps, sköter sig hittills väldigt bra!

2020 fyller han 5 år och han är redo att komma ut på lite lokala tävlingar för att försöka kvala till ungponny sm.

För att få tävla måste ekipaget se proportionerligt ut, vilket jag själv tycket att vi gör. Men vad tycker ni?
BF36EF5D-4C39-41D1-9052-B743AF90819E.jpeg
 
Lite svår vinkel, tycker du kanske ser lite stor ut men det är det å andra sidan många ponnyungdomar som gör också utan att få tillsägelse, så det bör väl inte vara nåt problem. Är väl bara att prova, säger någon ÖD till så får du kanske tänka om och försöka hitta mindre ryttare men händer det inte är det ju bara att köra på :)
 
Jag har aldrig hört talas om den innan, trodde mer det var fokus på vikten. Finns ju vissa långa ryttare som rider och tävlar små hästar. Förvisso kanske det är skillnad på ponny och häst, är inte så insatt. 🙈
Det är inte bara varken vikt eller längd, satt som funktionär på en ponnytävling där det diskuterades huruvida ÖD skulle säga till en av ryttarna - inte nödvändigtvis för att hen var för lång eller tung, utan för att hens längd och vikt tillsammans med ganska kraftig/stark ridstil gjorde att det blev kraftig påverkan på ponnyn. Dvs. hade det bara varit längden och vikten hade det inte nödvändigtvis varit någon fara, men ridstilen gjorde att hen påverkade ponnyn kraftigt på ett icke proportionerligt sätt. Kommer inte ihåg hur det slutade, om ÖD faktiskt gick och pratade med hen efteråt.
 
Jag har aldrig hört talas om den innan, trodde mer det var fokus på vikten. Finns ju vissa långa ryttare som rider och tävlar små hästar. Förvisso kanske det är skillnad på ponny och häst, är inte så insatt. 🙈
Jo, det är så. Varit med om vid flera tillfällen att domare påtalat sådant för ryttare på ponnytävling.
 
Hej!
Jag har en b-ponny som jag ridit in och håller på att utbilda. Hoppar just nu banor på 80 cm hemma och har varit ute på några pay and jumps, sköter sig hittills väldigt bra!

2020 fyller han 5 år och han är redo att komma ut på lite lokala tävlingar för att försöka kvala till ungponny sm.

För att få tävla måste ekipaget se proportionerligt ut, vilket jag själv tycket att vi gör. Men vad tycker ni? Visa bifogad fil 43183

Tror inte att det kommer att vara några problem på tävling.
Min B-ponny är 123 cm och utbildas och tävlas av en tjej som är 159 cm.

20191012_083736.jpg
 
Helt ärligt så ser det ju väldigt oproportionerligt ut.

Ja precis, därför tror jag inte att TS kommer att få några problem på tävling.
Tyvärr är det väldigt svårt att hitta ryttare som är mindre och kan utbilda en ponny på ett bra sätt. Min bockade bara av de yngre ryttarna.
Så även om det är på gränsen till oproportionerligt så har dem fått kommentarer på tävling att hon rider henne bra.
 
Ryttaren på bilden från @carmarnic tycker jag är helt klart
för lång för ponnyn. Att det sedan inte är skadligt under en kortare period
om ryttaren är duktig och balanserad må så vara.
Jag tycker även att TS är för lång för sin ponny.
Att en lite lång och duktig ryttare kan behöva utbilda en
ponny en kortare period tycker jag är en sak, men en häst man rider
kontinuerligt bör man inte vara vare sig för lång eller för tung för.
 
Ja precis, därför tror jag inte att TS kommer att få några problem på tävling.
Tyvärr är det väldigt svårt att hitta ryttare som är mindre och kan utbilda en ponny på ett bra sätt. Min bockade bara av de yngre ryttarna.
Så även om det är på gränsen till oproportionerligt så har dem fått kommentarer på tävling att hon rider henne bra.
Det är ju skillnad på en kortare tids utbildning av en välbalanserad ryttare och daglig ridning under längre tid. Med det sagt så tycker jag domaren borde sagt till ryttaren på din bild att ekipaget inte är proportionerligt.
 
Tycker det ser helt okej ut och tror inte det blir några problem, ffa med tanke på att du kommer rida avdelning b för utbildning.
Jag håller med. I utbildningssyfte tycker jag det är helt ok med en ryttare som har lite längre överliv, så länge inverkan och balans är god.
 
Det är ju skillnad på en kortare tids utbildning av en välbalanserad ryttare och daglig ridning under längre tid. Med det sagt så tycker jag domaren borde sagt till ryttaren på din bild att ekipaget inte är proportionerligt.

Dem startar avdelning B, skillnad om dem skulle starta avdelning A tror jag :)
 
Ja precis, därför tror jag inte att TS kommer att få några problem på tävling.
Tyvärr är det väldigt svårt att hitta ryttare som är mindre och kan utbilda en ponny på ett bra sätt. Min bockade bara av de yngre ryttarna.
Så även om det är på gränsen till oproportionerligt så har dem fått kommentarer på tävling att hon rider henne bra.
Det är ju skillnad på en kortare tids utbildning av en välbalanserad ryttare och daglig ridning under längre tid. Med det sagt så tycker jag domaren borde sagt till ryttaren på din bild att ekipaget inte är proportionerligt.
Dem startar avdelning B, skillnad om dem skulle starta avdelning A tror jag :)
Förhoppningsvis ser domaren till hur ryttaren rider och inverkar på hästen. Det vore dock intressant att höra hur domare ser på detta - är man mer tolerant mot en smärt balanserad ryttare med väl lång ryttare i avd B än mot en
rundlagd och väl tung ryttare dålig med balans i avd A?
Kan tänka mig att många ponnyföräldrar har starka synpunker inom detta område ...
 
Förhoppningsvis ser domaren till hur ryttaren rider och inverkar på hästen. Det vore dock intressant att höra hur domare ser på detta - är man mer tolerant mot en smärt balanserad ryttare med väl lång ryttare i avd B än mot en
rundlagd och väl tung ryttare dålig med balans i avd A?
Kan tänka mig att många ponnyföräldrar har starka synpunker inom detta område ...

Är inte det rätt självklart?
Med reservation för att jag missförstått ditt inlägg, men en något för lång ryttare som har bra egen balans och inte inverkar på hästen negativt vs en tung ryttare med dålig balans som (rimligtvis) inverkar på hästen negativt... Det borde vara självklart?
 
Det är ju skillnad på en kortare tids utbildning av en välbalanserad ryttare och daglig ridning under längre tid. Med det sagt så tycker jag domaren borde sagt till ryttaren på din bild att ekipaget inte är proportionerligt.

Förhoppningsvis ser domaren till hur ryttaren rider och inverkar på hästen. Det vore dock intressant att höra hur domare ser på detta - är man mer tolerant mot en smärt balanserad ryttare med väl lång ryttare i avd B än mot en
rundlagd och väl tung ryttare dålig med balans i avd A?
Kan tänka mig att många ponnyföräldrar har starka synpunker inom detta område ...
Det spelar ingen roll om ekipaget startar anledning A eller B. Regeln finns ju till för att hästarna inte ska fara illa, om det är ett tävlingsmoment med eller inte påverkar ju inte det.

Mvh, Lady_S
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
2 744
Senast: Astrid1
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 814
Senast: tuaphua
·
Gnägg hej!! jag är en tjej på 13 år som har ridit på ridskola i 2 år nu ungefär men jag skulle vilja veta mer som man måste göra när man har...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp