Tävla dräktiga ston..

eventingmania

Trådstartare
Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för mig känns som en bra gräns för de som saknar sunt förnuft och behöver reglerade gränser.

Men.. där jag bor har det nästan blivit upplopp efter att den nationella federationen kastade ut nya allmänna regler den första juli och i dem satte fyra månders gräns för dräktiga ston och samma för ston med föl.

Det blev ett sådant j-la liv rent ut sagt att de gick ut och ändrade och hävdar "nej nej det vara bara för internationellt tävlande" varpå någon av de mest upprörda individerna går all in för att debutera MSV med sin dräktiga märr.

Själv blir jag bara ledsen och arg när jag hör folk skryta om att de tävlar sina sju månaders dräktiga ston och har igång dem igen direkt efter fölningen. Så hur funkar det däruppe i norr kring detta? Hur tänker folk?
 
@eventingmania: Jag fattar inte varför man ens överväger att riskera att stoet mister fölet när man lagt en massa pengar på att få henne dräktig. Vill hon fortfarande bli riden går ju det utmärkt på hemmaplan men en tävling är ju en ökad risk, framför allt med tanke på smitta.

Att tävla för tidigt när fölet är fött är ett förbannat otyg i mina ögon, låt henne vara i fred med sitt föl!
 
@eventingmania: Jag fattar inte varför man ens överväger att riskera att stoet mister fölet när man lagt en massa pengar på att få henne dräktig. Vill hon fortfarande bli riden går ju det utmärkt på hemmaplan men en tävling är ju en ökad risk, framför allt med tanke på smitta.

Att tävla för tidigt när fölet är fött är ett förbannat otyg i mina ögon, låt henne vara i fred med sitt föl!
Don't get me started.. :sneaky:

Jag är helt med dig och satt med hakan i tangentbordet igår när jag läste debatten på fb. De kidnappade BLM protesterna var som en frisk västanvind jämfört med den här debatten med människor som tydligen måste tävla sina dräktiga ston.

Att förbundet sedan gick ut och sagt att nej nej det här gäller bara internationellt fick mig typ att tappa det sista lilla hopp jag hade gällande god hästhållning :( Det finns liksom ingen grundläggande kunskap kvar.
 
Mina som har gått till avel har slutat med all typ av träning och tävling. De kostar för mycket att få fram fölungen med levande fölavgift, uppstallning på stuteriet för betäckning osv .. Varför ens riskera något? Finns ingen anledning. Den som dessutom ska/försöker få dräktig skulle inte hålla för mer en promenad ridning/körning ändå så hon kan lika bra få bara vara häst.
 
Jag vet inte vilken sten jag legat under men jag visste inte att detta var ett problem.
Trodde det var sunt förnuft att man inte tävlar ett dräktigt sto.
Jag är så nojjig nu över mitt nu att jag bara kommer promenadrida. Inte åka och träna, undvika all form av stress.
Kan verkligen relatera till den känslan för det var min första tanke när jag såg diskussionen.
 
Mina som har gått till avel har slutat med all typ av träning och tävling. De kostar för mycket att få fram fölungen med levande fölavgift, uppstallning på stuteriet för betäckning osv .. Varför ens riskera något? Finns ingen anledning. Den som dessutom ska/försöker få dräktig skulle inte hålla för mer en promenad ridning/körning ändå så hon kan lika bra få bara vara häst.
Det är ju så normala människor tänker! :)
 
Don't get me started.. :sneaky:

Jag är helt med dig och satt med hakan i tangentbordet igår när jag läste debatten på fb. De kidnappade BLM protesterna var som en frisk västanvind jämfört med den här debatten med människor som tydligen måste tävla sina dräktiga ston.

Att förbundet sedan gick ut och sagt att nej nej det här gäller bara internationellt fick mig typ att tappa det sista lilla hopp jag hade gällande god hästhållning :( Det finns liksom ingen grundläggande kunskap kvar.

Nej, verkligen inte... plus att det känns väldigt mycket som ryttare som tar föl, inte någon som är genuint kunnig och intresserad av avel. Många duktiga ryttare vet ju inte ett skvatt om avel.
 
På flera av er låter det som om stona inte arbetar alls utan som om de bara tar det lugnt när de är dräktiga och har föl, är det det normala?

Jag har ingen koll på avel, och framförallt inte på halvblodsavel. Men jag tänker på andra raser. Jag var på körkurs hos en nordsvenskuppfödare, och där blev ju alla ston betäckta alla år med någon av gårdens egna hingstar, utifrån idén att det är mer ekonomiskt om stoet ger ett föl året efter. Stona användes ändå i arbete som vanligt lät det som, och med på kursen var t.ex. både ett sto som snart skulle föla och ett sto med ett 2-3 veckor gammalt föl.
 
På flera av er låter det som om stona inte arbetar alls utan som om de bara tar det lugnt när de är dräktiga och har föl, är det det normala?

Jag har ingen koll på avel, och framförallt inte på halvblodsavel. Men jag tänker på andra raser. Jag var på körkurs hos en nordsvenskuppfödare, och där blev ju alla ston betäckta alla år med någon av gårdens egna hingstar, utifrån idén att det är mer ekonomiskt om stoet ger ett föl året efter. Stona användes ändå i arbete som vanligt lät det som, och med på kursen var t.ex. både ett sto som snart skulle föla och ett sto med ett 2-3 veckor gammalt föl.

Har också dålig koll, men jag tänker att det skiftar från sto till sto? En del ston visar tydligt att de inte längre vill under dräktighet, men andra hästar är ju "arbetsnarkomaner" som gärna arbetas. Sunt förnuft gäller ju också förstås, dräktiga ston bör väl inte gå något hårdare arbete, men lättare "vardagligt" arbete är väl knappast skadligt?

OT, men sen tycker jag att det är lite galet hur många prioriterar tävling framför mycket annat. Jag förstår att tävling är viktigt för många och det säger jag inte emot, men att prioritera tävling över hästar och människors hälsa tycker jag är att gå för långt. Tänker då också på hur många som gick i taket över att tävlingar inte borde hållas mitt under en pandemi. En sak är det ju för elitryttare som livnär sig på tävling, men det kändes riktigt respektlöst med folk som prompt ville riskera människors hälsa för att få tävla. Då med ursäkten att ridsport inte är en kontaktsport och att riskgrupper kan hålla sig hemma. En pandemi är betydligt värre än att gå miste om en tävlingssäsong. På samma vis måste det vara väl vara viktigare att skydda sto och föl än att tävla?
 
På flera av er låter det som om stona inte arbetar alls utan som om de bara tar det lugnt när de är dräktiga och har föl, är det det normala?

Jag har ingen koll på avel, och framförallt inte på halvblodsavel. Men jag tänker på andra raser. Jag var på körkurs hos en nordsvenskuppfödare, och där blev ju alla ston betäckta alla år med någon av gårdens egna hingstar, utifrån idén att det är mer ekonomiskt om stoet ger ett föl året efter. Stona användes ändå i arbete som vanligt lät det som, och med på kursen var t.ex. både ett sto som snart skulle föla och ett sto med ett 2-3 veckor gammalt föl.
När mina varmblodstravare går till avel ( Om de gör de, inte alla är lämpliga) så här de oftast tävlat klart kan vara pga av ålders skäl eller att som i de nuvarande fallet att hästen gjort sig så pass illa på egen hand att skadan sätter stopp för vidare tävling och träning. Ston får ju bara tävla tills de är 10 år inom travet pga att man vill ha in de bra stona i avel helt enkelt innan de blir för gamla.
 
På flera av er låter det som om stona inte arbetar alls utan som om de bara tar det lugnt när de är dräktiga och har föl, är det det normala?

Jag har ingen koll på avel, och framförallt inte på halvblodsavel. Men jag tänker på andra raser. Jag var på körkurs hos en nordsvenskuppfödare, och där blev ju alla ston betäckta alla år med någon av gårdens egna hingstar, utifrån idén att det är mer ekonomiskt om stoet ger ett föl året efter. Stona användes ändå i arbete som vanligt lät det som, och med på kursen var t.ex. både ett sto som snart skulle föla och ett sto med ett 2-3 veckor gammalt föl.

Fast det där blev jag inte ett dugg imponerad av.
 
På flera av er låter det som om stona inte arbetar alls utan som om de bara tar det lugnt när de är dräktiga och har föl, är det det normala?

Jag har ingen koll på avel, och framförallt inte på halvblodsavel. Men jag tänker på andra raser. Jag var på körkurs hos en nordsvenskuppfödare, och där blev ju alla ston betäckta alla år med någon av gårdens egna hingstar, utifrån idén att det är mer ekonomiskt om stoet ger ett föl året efter. Stona användes ändå i arbete som vanligt lät det som, och med på kursen var t.ex. både ett sto som snart skulle föla och ett sto med ett 2-3 veckor gammalt föl.
Att jobba på som vanligt hemma utifrån stoets förutsättningar och tid i dräktigheten är en sak, att åka på tävlingar och utsättas för smitta en annan. Jag har ridit mina hästar men trappat ner och inte ridit alls i slutet av dräktigheterna. Skulle aldrig utsätta någon som kunde riskera fölet.
 
På flera av er låter det som om stona inte arbetar alls utan som om de bara tar det lugnt när de är dräktiga och har föl, är det det normala?

Jag har ingen koll på avel, och framförallt inte på halvblodsavel. Men jag tänker på andra raser. Jag var på körkurs hos en nordsvenskuppfödare, och där blev ju alla ston betäckta alla år med någon av gårdens egna hingstar, utifrån idén att det är mer ekonomiskt om stoet ger ett föl året efter. Stona användes ändå i arbete som vanligt lät det som, och med på kursen var t.ex. både ett sto som snart skulle föla och ett sto med ett 2-3 veckor gammalt föl.

Har ston som inte arbetar alls under dräktigheten men också ngn som rids under dräktigheten så länge hon vill. Tror inte hon hade trivts med att vara skrota. Hon vill vara aktiv men jag lyssnar på henne och åker inte på tävlingar även om det säkert hade gått bra. Tycker det är för stor risk. Har dessutom avelsstona avskiljda från tävlingshästarna i stallet och mkt noggranna rutiner mellan dessa stallarna.
 
Fast det där blev jag inte ett dugg imponerad av.
Jag har inte skrivit att det var något jag tycker var bra, utan det är mest bara intressant att se hur det skiljer sig mellan olika delar av hästvärlden :)

Just när det gäller kallblod verkar det, av vad jag har förstått, vara hyfsat vanligt att fölen följer med bredvid när mamman körs. Men brukshästarna är också de enda jag kan påminna mig om där jag sett stona arbeta under tiden de har små föl eller är dräktiga, så då blev jag intresserad i om det är så att man i alla andra raser/inriktningar låter stona vila.

I min egen ras, t.ex., så minns jag inte att jag har sett något av stona som är i avel ridas på, utan de går utan att arbeta på lösdrift med till exempel sin hingst, några andra ston, sina tidigare avkommor eller något sånt. Stona som används i avel är oftast mammor på heltid.
 
Gällande brukshästarna så är det en enorm fördel att fölungen gått bredvid mamman i körningen. En sådan fölunge är oftast enklare och säkrare att köra in. De får lära sig med sin största trygghet i livet. Vi människor kan inte ersätta den inlärningen fullt ut. Har dock aldrig reflekterat över att inga andra raser gör så...
 
Har också dålig koll, men jag tänker att det skiftar från sto till sto? En del ston visar tydligt att de inte längre vill under dräktighet, men andra hästar är ju "arbetsnarkomaner" som gärna arbetas. Sunt förnuft gäller ju också förstås, dräktiga ston bör väl inte gå något hårdare arbete, men lättare "vardagligt" arbete är väl knappast skadligt?

OT, men sen tycker jag att det är lite galet hur många prioriterar tävling framför mycket annat. Jag förstår att tävling är viktigt för många och det säger jag inte emot, men att prioritera tävling över hästar och människors hälsa tycker jag är att gå för långt. Tänker då också på hur många som gick i taket över att tävlingar inte borde hållas mitt under en pandemi. En sak är det ju för elitryttare som livnär sig på tävling, men det kändes riktigt respektlöst med folk som prompt ville riskera människors hälsa för att få tävla. Då med ursäkten att ridsport inte är en kontaktsport och att riskgrupper kan hålla sig hemma. En pandemi är betydligt värre än att gå miste om en tävlingssäsong. På samma vis måste det vara väl vara viktigare att skydda sto och föl än att tävla?
Hos oss ledde tävlingshetsen under vår ursprungliga corona lock down till att tävlingar helt plötsligt skrevs ut som "pay and jumps" och liknande. Allt för att krypa igenom regelverket där tävlingar var förbjudna för att stoppa folk från att resa landet runt och inte skapa folksamlingar. Helt galet.

Det här med att tävla dräktiga ston lockar enligt mina högst ovetenskapliga efterforskningar exakt samma grupp av människor..
 
Hos oss ledde tävlingshetsen under vår ursprungliga corona lock down till att tävlingar helt plötsligt skrevs ut som "pay and jumps" och liknande. Allt för att krypa igenom regelverket där tävlingar var förbjudna för att stoppa folk från att resa landet runt och inte skapa folksamlingar. Helt galet.

Det här med att tävla dräktiga ston lockar enligt mina högst ovetenskapliga efterforskningar exakt samma grupp av människor..
I min klubbs fall har vi haft några pay and jump/pay and ride/pay and cross nu det senaste halvåret, men de har inte varit som tävlingar på det sättet utan planerade för att ge folk möjlighet att träna men ändå minska på mängden folk. Eftersom det inte är regelrätt tävling så kan mängden funktionärer minskas - i t.ex. pay and riden vi hade så var det endast en funktionär som skötte allt utöver domaren och skrivaren (vilken var domarens man, för att minska smittorisk), och även i hoppning och terräng krävdes det väldigt mycket mindre funktionärer eftersom man skippar servering, domartorn, sekretariat, flaggare, insläpp/utsläpp, färre på banan etc. I hoppningen så funkade det med en person som ser till att allt fungerar på parkeringen/att folk har betalat etc., en person som har startlista och mikrofon och säger vem som ska vara inne på banan, och en/två personer inne på banan som tar upp rivna bommar och höjer hinder mellan klasser. Dessa personer är ju inte heller nära varandra - den som står på banan är ju t.ex. 10 meter bort från alla andra. Ingen gemensam bangång, för att minska att man är nära varandra. Ryttarna fick bestämda tider att rida på så att de kan komma i rätt tid och inte vara där för tidigt, och så att man kan sprida ut dem och ge dem mer tid så att det är så få ekipage på plats samtidigt. Tillsägelse att åka hem direkt när de var klara, hålla avstånd och att publik inte är tillåtet. För terrängen, så var det ju verkligen bara hoppa en runda på terrängbanan, och de behövde ju då inte stanna för dressyr och hoppning också som man gör på fälttävlan - just för att de ska kunna komma direkt innan sin start och åka hem direkt efteråt.

Så i vårt fall körde vi den här typen av pay and jump/ride/cross (och gör det fortfarande, även om det nu är tillåtet med tävlingar) just för att man då på ett bra sätt kan minska folksamlingar. I alla de pay and jump/ride/cross som vi haft (vilket är en av varje om jag minns rätt) så har det varit extremt mycket mindre folk på plats än på regelrätta tävlingar.
 
På flera av er låter det som om stona inte arbetar alls utan som om de bara tar det lugnt när de är dräktiga och har föl, är det det normala?

Jag har ingen koll på avel, och framförallt inte på halvblodsavel. Men jag tänker på andra raser. Jag var på körkurs hos en nordsvenskuppfödare, och där blev ju alla ston betäckta alla år med någon av gårdens egna hingstar, utifrån idén att det är mer ekonomiskt om stoet ger ett föl året efter. Stona användes ändå i arbete som vanligt lät det som, och med på kursen var t.ex. både ett sto som snart skulle föla och ett sto med ett 2-3 veckor gammalt föl.
Min gissning är att det är av tradition. Förr hade många inget val utan hästen behövdes användas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp